ועדת החוקה תתחיל לקדם את צמצום עילת הסבירות ביום ראשון

לפי נוסח הצעת החוק שפרסם ח"כ שמחה רוטמן, בית המשפט לא יוכל להתערב בסבירות כל החלטה של הממשלה, השרים ונבחרי ציבור • הדיונים יתקיימו בימים ראשון עד שלישי ברצף כדי לאשר את תיקון החוק לקריאה ראשונה

יו''ר ועדת החוקה, ח''כ שמחה רוטמן / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת
יו''ר ועדת החוקה, ח''כ שמחה רוטמן / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

קידום צמצום עילת הסבירות יקודם בוועדת החוקה ביום ראשון. לפי נוסח הההצעה המלא שפרסם יו"ר הוועדה שמחה רוטמן, בית המשפט לא יוכל להתערב בסבירות כל החלטה של הממשלה, השרים ונבחרי ציבור.

הדיונים בוועדת החוקה יתקיימו בימים ראשון עד שלישי ברצף כדי לאשר את תיקון החוק לקריאה ראשונה. נזכיר כי הדיונים תוכננו להתחיל היום (ד'), אך נדחו בשל הפיגוע בעלי לאחר שחברי הכנסת ומוזמנים לדיון ביקשה להשתתף בהלוויות לנרצחים.

לפי הצעת החוק שהציג רוטמן, שתואמת את עמדתו של שופט בית המשפט העליון נעם סולברג, בית המשפט לא יוכל להתערב בהחלטות של הממשלה, אך יוכל להתערב בעתירות הנוגעות לזכויות הפרט נגד רשויות או עובדי ציבור.

ביום פרסום ההצעה, הנשיא יצחק הרצוג הבהיר כי הידברות בנושא המשפטי היא "הפתרון הנכון ביותר למדינת ישראל", וכי בשיחות בבית הנשיא לא הוצעו טיוטות חוק. הרצוג ציין עוד כי "חשוב לי להדגיש כי בשיחות שהתקיימו תחת חסותי לא הועברו טיוטות מחייבות מטעם בית הנשיא למי מן הצדדים ומובן שלא הושגו הסכמות מלאות באף נושא. אני ממליץ שלא לפגוע בהגינות וביושרה של התהליך.

"מטבע הדברים הועלו רעיונות הן בדיונים הפנימיים והן בציבור הכללי בנוגע לנושאים שעל הפרק אך הם טרם התגבשו לכדי הבנות וסיכומים כלשהם. אני סבור שניתן להגיע להסכמות וכי גם נושאי ליבה אפשר ליישב בשיח ודרכי שלום. כך אנחנו צריכים לנהוג כלפי העתיד המשותף שלנו. אני מאמין שרוב גדול בציבור רוצה בכך".

אם החקיקה תושלם, היא עשויה לאפשר את מינויו מחדש לשר של יו"ר ש"ס אריה דרעי. עם זאת, סיבת פסילתו של דרעי בנוסף לעילת הסבירות הייתה ההשתק השיפוטי לאחר שטען שהוא פורש מהחיים הפוליטיים, כך ששופטי בג"ץ עשויים לפסול אותו שוב.