מניית טסלה זינקה ביותר מ-40% בחודש האחרון. האם המשקיעים אופטימיים מדי?

יצרנית הרכב החשמלי זינקה בחודש האחרון ביותר מ־40% • בוול סטריט כאילו שכחו שטסלה הורידה מחירים לאחרונה ומהמרים שאילון מאסק יגשים את חזון המכונית ללא נהג • אבל לפחות בינתיים, החלום עוד רחוק, וטסלה עדיין נשענת על מסירות הרכבים

טסלה / צילום: Reuters, Sun xinming
טסלה / צילום: Reuters, Sun xinming

ישנן הרבה תיאוריות למה שווי השוק של טסלה  תפח ברבע טריליון דולר בחודש האחרון. התשובה מצויה בתחזית הרווח של החברה.

כך מוסיפה הריבית הגבוהה שמן למדורת הפשיעה בחברה הערבית | ראיון
האינפלציה לא דועכת: הלקחים המדאיגים של הכלכלה הבריטית | ניתוח
"עולים להתקפה": שינוי הכיוון של אחת מקרנות ההשקעה הגדולות בעולם 

אפילו בסטנדרטים של טסלה הראלי האחרון היה מסחרר. המניה פתחה את שבוע המסחר במחיר שמעל 260 דולר, רמה שנראתה לאחרונה בספטמבר, לפני שעדכון מאכזב לרבעון השלישי פתח רצף של חדשות רעות עבורה.

ההסבר המרכזי שמוצע לראלי הזה נוגע לבינה מלאכותית (AI). שיא של 13 ימים רצופים של עליות במניית טסלה החל בערך מתי שיצרנית השבבים אנבידיה הציגה תחזית מכירות אופטימית על בסיס הביקוש הגובר ליישומי AI.

"השוק רוצה להאמין שטסלה היא קודם כל חברת AI ורק אחר כך חברת רכב", אמר האנליסט אדם ג'ונס ממורגן סטנלי בשבוע שעבר.

למרות שציפיות ה־AI האחרונות היו ממוקדות במודלים של שפה דוגמת Chat GPT, נראה שחלק מהמשקיעים רואים קו מחבר דווקא למכוניות האוטונומיות. אנליסט RBC, טום נראין, הציג לאחרונה מתודולוגיה חדשה לקביעת ערך, שמייחסת ערך מועט בלבד לפעילות ייצור כלי הרכב בטסלה, אך ערך רב להבטחה ל"רובוטקסי" - כלי רכב אוטונומיים להשכרה שיום אחד אולי יוכלו להוות תחליף לבעלות על רכב. לא מדובר ברעיון חדש, אבל הוא בהחלט זוכה כיום להתעניינות מחודשת.

לתלות תקוות בטסלה שתציע מוניות רובוטיות מצריך שתי "קפיצות אמונה", שכן הטכנולוגיה עדיין נמצאת בשלב הניסויים וטסלה אפילו לא אחת המעורבות המרכזיות בניסויים האלה. אמנם המנכ"ל אילון מאסק דיבר על רובוטקסי, אבל Waymo של אלפבית ו־Cruise של ג'נרל מוטורס כבר מפעילות ציים של כאלו בערים דוגמת סן פרנציסקו ופניקס, אך באזורים מוגבלים ורק בתנאים מסוימים.

אפשר להבין למה ג'נרל מוטורס ואלפבית מתקדמות בתחום הזה כל כך בזהירות - בעוד שההשלכות של שורה לא מוצלחת מפי Chat GPT אולי לא יהיו מרחיקות לכת, הרי שלמונית רובוטית שיצאה משליטה יש בהחלט השלכות חמורות. אובר גילתה את זה בדרך הקשה כשאחת ממכוניות הניסוי שלה פגעה בהולך רגל ב־2018, וזה גרר עיכוב בפיתוח של התחום כולו. התקדמות איטית הפכה את העסק למאוד יקר, ולמשל Cruise שרפה אשתקד 1.8 מיליארד דולר במזומן.

כך שמוניות רובוטיות, מתי שלא יאומצו על ידי כל, מהוות הסבר בעייתי לראלי האחרון בטסלה. הנה מתחרותיה בתחום - ג'נרל מוטורס הציגה בחודש האחרון ביצועים פחות טובים מפורד שאין לה בכלל עסקי רובוטיקה, ומניית אלפבית מציגה גרף שטוח.

טסלה רואה את החזון של מכוניות ללא נהג או מוניות רובוטיות כהרחבה של "חבילת הסיוע לנהג" שלה המוגדרת כנהיגה עצמית מלאה, או FSD. זה מסביר עוד יותר את הקישור שעושים בין ציפיות מיישומי ה־AI לעסקיה של טסלה.

'טכנולוגיות פורצות דרך' - לא מספיק להובלה

כיום טסלה גובה 15 אלף דולר על חבילת ה־FSD, אבל לא רושמת את כל ההכנסות מכך, מאחר שהמוצר עדיין נמצא בשלב בדיקה או "בטא". אחרי שנים של אכזבה, נתוני ההכנסות הנדחות של החברה זינקו ברבעון הרביעי של 2022, לאחר שהפכה את ה־FSD לזמינה באופן נרחב יותר, וגם ברבעון הראשון השנה ההכנסות ממנה היו גבוהות מהרגיל. זה עשוי להיות סימן - אם כי מועד למניפולציה - שהטכנולוגיה הזו סוף כל סוף עובדת טוב יותר.

אבל שוב, לתת שווי גבוה בגלל ה־FSD זה בעייתי, גם אם הטכנולוגיה הזו תביא לשינוי משמעותי בביצועי החברה. טכנולוגיות פורצות דרך בתעשיית הרכב לרוב הביאו למעמד מוביל במכירות רק לזמן מוגבל, עד שהמתחרות הדביקו את הפער מהחלוצה. אין סיבה לחשוב ש־FSD תהיה שונה, כשלא מעט יצרני רכב גדולים כבר הוציאו לשוק או קרובים להשיק טכנולוגיות דומות.

גם אם נניח בצד את ה־AI, היו העסקאות לאחרונה עם פורד וג'נרל מוטורס שישתמשו ברשת תחנות הטעינה של טסלה. העסקאות הללו צפויות לעזור לטסלה להשיג תשואות טובות יותר מהנכסים הקבועים האלה, אבל נראה שהתגובה בשוק אינה מידתית. משקיעים אף פעם לא התלהבו באמת מיצרניות של רשתות טעינה בלבד, כמו EVgo, בהתחשב בהון הדרוש לצמיחה המהירה שלהן. פתאום לראות פוטנציאל רווח עצום דווקא בחטיבת טעינת הרכב של טסלה מרגיש כמו דיסוננס קוגניטיבי.

שקט תעשייתי בטוויטר יכול להפיג חששות

אם קושרים את כל הענפים האלו יחד, אפשר לתאר את טסלה כאקוסיסטם טכנולוגי עם הרבה מקורות הכנסה, ולא רק כיצרנית רכב חשמלי. אנליסט הטכנולוגיה דן אייבס מ־Wedbush Securities כתב על "רגע AWS" של טסלה, כשהוא מתכוון בכך לחטיבת מחשוב הענן של אמזון שזרחה מעל עסקי הקמעונות המקוונת של הקבוצה, שנראים פחות אטרקטיביים מבחינה פיננסית.

השוואות מסוג זה אינן מדויקות או מדעיות כמובן, הגם שהן מעוררות מחשבה. לטסלה יש שולי רווח נאים בעסקי הטעינה והביטוח - ששניהם מטופלים בעיקר בחטיבת השירותים שלה, וכן באחסון אנרגיה, עסק שצומח מהר מאוד לאחרונה. אבל לא נראה שמשהו מכל אלה מייצר הכנסות בקנה מידה שאפילו מתקרב למכירת המכוניות של טסלה בעתיד הנראה לעין.

אז גם מול הדיבור בוול סטריט על טסלה כענקית טכנולוגיה, יש הסברים יותר ארציים לראלי האחרון במנייתה. בן רוז, אנליסט ב־Battle Road Research, טוען שהראלי התחיל כשמאסק מינה מנכ"לית חדשה בטוויטר שבשליטתו, וזה עזר להפיג את החששות מכך שניהול הרשת החברתית שרכש אשתקד ידרוש ממנו תשומת לב מוגברת.

טסלה גם עדכנה לאחרונה את לקוחותיה כי המכוניות שלה עומדות בזכאות להטבת המס הניתנת בארה"ב, שמותנית בדרישות מורכבות לגבי מקור הסוללות שברכבים. בעבר רוב רכבי טסלה קיבלו רק חצי מההטבה, הנחה בגובה 7,500 דולר. השינוי, שכנראה משקף שינויים בשרשרת האספקה, יכול לעזור לשמור את החברה על מסלול צמיחה בלי הורדות מחירים או קיצוץ בשולי הרווח.

אם הרווחים ברבעון השני יראו סימני התייצבות, אנליסטים יוכלו להתחיל להעלות את תחזיות הרווח שלהם, לאחר שאלו הופחתו בששת החודשים האחרונים.

לתקוות ארוכות טווח יש היסטוריה ממושכת של לגבור על גורמים פונדמנטליים המשפיעים על מחיר המניה של טסלה, כך שקשה להתנבא לגבי הכיוון שלה. אבל המכירות ברבעון השני יוכלו לספק לשוק תמונה לגבי מצב הדברים בטווח הזמן הקרוב.

בין שיהיו אלה חדשות טובות או רעות, הן יהוו תזכורת לכך שטסלה עדיין תלויה רבות במכירת מכוניות, ותמשיך להתבסס על עסק זה עוד שנים רבות. תשאלו את Chat GPT מה דעתו על כך.