העלאה ראשונה מאז מרץ 2021: טורקיה הקפיצה את הריבית ל-15%

העלאת הריבית היא הצעד המשמעותי הראשון של נגידת הבנק המרכזי החדשה של טורקיה, השישית בתפקיד בשבע השנים האחרונות • באנקרה כבר התרגלו כי על אף האינפלציה הגבוהה, שהגיעה באוקטובר לשיא 24 שנה עם קצב שנתי של 85.5%, שיעור הריבית נשאר כפי שהוא

צ'יינג' באחד הרחובות באיסטנבול. הריבית בטורקיה הוכפלה ל-15% / צילום: Associated Press, Francisco Seco
צ'יינג' באחד הרחובות באיסטנבול. הריבית בטורקיה הוכפלה ל-15% / צילום: Associated Press, Francisco Seco

נגידת הבנק המרכזי החדשה של טורקיה, חפיזה גאיה ארקאן, החליטה היום (ה') להעלות את הריבית מ-8.5% ל-15%. מדובר בהעלאת הריבית הראשונה במדינה מאז מרץ 2021. 

צוות ההנהלה הישראלי של ענקית הקולנוע שקרסה יקבל 35 מיליון דולר 
הטלטלה בשוק המט"ח: האירו מזנק ב-1.5% מול השקל 
ראשי הבנקים מזהים שינוי מגמה? "גידול של כ־10% בביקוש למשכנתה"

לפני פחות מחודש נבחר נשיא טורקיה רג'פ טאייפ ארדואן לקדנציה שלישית, האחרונה לפי החוקה הטורקית שקובעת בכלל מגבלה של שתי קדנציות. לאחרונה, הוא חזר על המסרים שלו לפיהם המדיניות שהוא מוביל היא "אינפלציה נמוכה, ריבית נמוכה", אך הצעד המשמעותי הראשון שמובילה ארקאן לצד שר האוצר החדש-ישן מהמט שימשק מבהיר כי הניהול המוניטרי של טורקיה עובר שינוי מהותי.

באנקרה כבר התרגלו כי על אף האינפלציה הגבוהה, שהגיעה באוקטובר לשיא 24 שנה עם קצב שנתי של 85.5%, לא מתבצעות העלאות ריבית. למעשה, מאז מרץ 2021 לא נצפו העלאות ריבית בטורקיה בכלל. באותה עת, הריבית הגיעה ל-19%, אבל עד בחירות 2023 היא ירדה, כאמור, ל-8.5%. המדיניות המוניטרית התמוהה שהוביל ארדואן עם אנשיו אמנם לא מנעה את ירידת האינפלציה לקצב שנתי של 39.59% במאי, אבל בטורקיה כבר חלחלה ההבנה שעם רמות אינפלציה כאלו אי אפשר להמשיך.

הנגידה החדשה: השישית בשבע השנים האחרונות

חפיזה גאיה ארקאן בת ה-43, שאמונה על השינוי, חזרה למדינתה לאחר קריירה בת 20 שנים בארה"ב שכללה תשע שנים בגולדמן זאקס, והחל מ-2014 עבדה בבנק פירסט ריפבליק שבו הגיעה עד לדרג של מנכ"לית משותפת ביוני 2021. עם זאת, את תפקידה שם היא סיימה כבר בדצמבר. ההחלטה שלה להירתם להובלת הבנק המרכזי של טורקיה אינה ברורה מאליה, בהתחשב בעובדה כי היא הנגידה השישית בשבע השנים האחרונות.

אדרבה, ארקאן ידעה בדיוק מה מצב הלירה הטורקית, שחצתה את רף ה-23 לירות לדולר. אולם, בצל הציפייה להעלאת הריבית - בשבוע האחרון התייצבה ואף ירדה מ-23.66 ל-23.55. שחיקת הלירה הטורקית היא תהליך מתמשך בשנים האחרונות, עם 44% ירידה ב-2021, 30% ב-2022, ו-21% מתחילת שנת 2023. מאז ניצחונות של ארדואן בסיבוב השני של הבחירות ב-28 במאי, הלירה הטורקית התרסקה ביותר מ-15%. כחצי שעה לאחר ההודעה על הריבית, הדולר מזנק בכ-2.3% ליותר מ-24 לירות לדולר.

השאלה המרכזית לגבי העתיד הקרוב בטורקיה היא כיצד העלאת הריבית תשפיע הצמיחה, אספקט שהנשיא ארדואן מייחס לו חשיבות עצומה. אפילו חשיבות גדולה מכל. ברבעון הראשון של השנה, הצמיחה בטורקיה עמדה על 4%, על אף רעידת האדמה בפברואר - והנשיא ראה בכך הצלחה. מנגד, אנשיו של הנשיא, כנראה, לא הבהירו לו כי הגירעון של טורקיה הגיע באפריל, רגע לפני הבחירות, לשיא של 29.7 מיליארד דולר.

במטרה להפחית את הלחץ שינבע מהעלאת הריבית, ממשלת טורקיה החליטה השבוע על העלאת שכר מינימום נוספת, של 34%, שתחל ב-1 ביולי. שכר המינימום נטו יעמוד על 11,402 לירות טורקיות (כ-483 דולר), כל הודיע שר העבודה והביטחון הסוציאלי - ודאט אישיקהן. בינואר האחרון, שכר המינימום הועלה ב-54.5% ל-8,500 לירות טורקיות. התקווה של ממשלת טורקיה היא כי ההשלכות של העלאות ריבית על הצריכה והאינפלציה ימנעו צורך בהעלאות שכר מינימום נוספות.