הקפאות שכר במקום פיטורים: הפתרון החדש של חברות בהאטה

בימים של משבר כלכלי, חברות מנסות להתייעל ובמקביל להימנע מפיטורים • החלופה המסתמנת: הקפאת שכר • בהייטק כבר מזהים ניצנים ראשונים למגמה • האם היא תתרחב לעוד ענפים?

הקפאות שכר וביטול בונוסים במקום פיטורים / צילום: Unsplash
הקפאות שכר וביטול בונוסים במקום פיטורים / צילום: Unsplash

הימים הללו אינם קלים לתעשיית ההייטק. יותר ויותר חברות נוקטות בצעדים על מנת להתאים את עצמן למשבר הכלכלי ולצמצם עלויות. אולם, במקום לצמצם את מצבת כוח־האדם כפי שעשו רבות בשנה שעברה, הן בוחרות בחלופות. באנבידיה למשל, צמצמו צ'ופרים כגון חדר כושר וארוחות ערב, בטוויטר קיצצו את מדיניות חופשת הלידה, ובגוגל הפחיתו הטבות לעובדים כמו שיעורי כושר וציוד משרדי.

אותה משרה, 20% פחות שכר: המציאות החדשה של הג'וניורים בהייטק | פרויקט מיוחד
שלושה סימנים שמראים: שוק העבודה בישראל מתחיל להתקרר | פרויקט מיוחד

אבל זה רק קצה הקרחון. בחודש שעבר הודיע מנכ"ל מיקרוסופט כי השנה החברה לא תעלה את שכר העובדים במשרה מלאה. הבאות אחריה היו צ'ק פוינט ומובילאיי. עובדים רבים ממספר חברות נוספות עמם שוחחנו, מעידים על צמצומים ועצירת בונוסים.

"בניגוד למקובל בענף ההייטק, כשליש מהחברות לא מתכננות עדכוני שכר בשנת 2023", נכתב בדוח ההון האנושי בהייטק בישראל שחיברה רשות החדשנות. "זהו נתון חריג לתעשייה, שבה הרוב המוחלט של החברות ביצעו עדכוני שכר לאורך השנים האחרונות. שיעור החברות שלא מתכננות לעדכן שכר השנה, מזכיר את הדפוסים שנרשמו במהלך משבר הקורונה".

הצעד ימנע פיטורים? "לפעמים זה לא מספיק"

בשלב זה, אנחנו רואים מגמה של הקפאת שכר בעיקר בחברות אמריקאיות. "החברות מנסות להצטמצם ולהתייעל כדי להימנע מפיטורים", אומר תמיר אביהוד, מייסד־שותף של חברת ניהול כוח האדם Link2USA. ואכן, מסקר שנערך לאחרונה בקרב 284 מנהלים של חברות הייטק אמריקאיות, עולה כי קרוב ל־40% מהם שוקלים או מבצעים עצירה בעליית השכר של העובדים.

כדי לפצות את העובדים, החברות מנסות לחפש פתרונות יצירתיים. "צעד ראשון שאנחנו רואים זה הקפאת עליות שכר רק לבכירים - יש לזה גם ערך פופוליסטי, כי זה נראה טוב בעיני העובדים", מוסיף אביהוד. "צעד נוסף הוא הקשחת הדרישות מהעובדים, מהן נגזרות העלאות השכר".

בה בעת, חלק אחר של חברות מעניק אופציות לעובדים כתחליף להעלאות שכר. "זאת דרך של המעסיק לנעול את העובד בחברה לעוד ארבע שנים", מציין אביהוד. בענף ההייטק הישראלי נראה כי אחוז ניכר של עובדים יעדיפו את אופציית המניות על פני שכר גבוה. מתוך סקר שביצעה קבוצת הייעוץ והניהול תפן (Tefen), 54% מהעובדים יעדיפו להחזיק במניות החברה, לעומת 22% שיעדיפו העלאת שכר. "חברות יושבות על הגדר הרבה פעמים ורוצות לראות לאן הרוח נושבת, וככל שיראו יותר חברות מצטרפות למגמה הזו, אז יבחרו בה יותר".

אבל האם הטקטיקה החדשה בכלל תמנע פיטורים בעתיד הנראה לעין? "ההחלטה מתיימרת להחליף פיטורים, אבל זה לא תחליף - מדובר בשתי גישות שונות ולשתיהן יש השלכות", אומר יאיר שניר, שותף־מנהל בקרן ההון סיכון Dell Technologies Capital. לדבריו, הפיטורים מבטיחים דווקא הישארות עובדים איכותיים, בעוד שהקפאת העלאות שכר עשויה להבריח אותם: "כשאין ברירה, אם אפשר אז עדיף להיפרד מהעובדים החלשים יותר ולשמר את החזקים. לפעמים גם זה לא מספיק, ואז נדרשים להקפיא את העלאות השכר. אין פה אופציה טובה לאורך זמן, אלא לבחור בין אפשרויות קשות".

לכן, שניר מדגיש כי חשוב מאוד לשקף את המצב בפני העובדים. "להיפרד מעובדת או עובד זה מכה. לעומת זאת, כשמסתכלים על הקפאות שכר, הרציונל אומר לנסות לשמר את העובדים ככל שניתן ובהנחה שזה יתרום לשרידות החברה בתקופה הקשה. השאיפה היא להגדיל את השכר כשייגמר המשבר. בחברות גדולות, משבר מוביל לצורך להצדיק את קיומן ולהגדיל את השווי שלהן בשוק הציבורי, וזה משרת את העובדים".

גם פרופסור יונתן סמילנסקי, המנהל האקדמי של המרכז לניהול קריירה בפקולטה לניהול ע"ש קולר באונ' תל אביב, מתייחס למידת היעילות של הקפאת העלאות, וטוען כי "הכול עניין של תיווך לעובדים". לדבריו, "עבור חברות שרואות שהן לא יכולות להמשיך לגייס כסף כפי שהן קיוו, זאת שיטה טיפוסית והגיונית. חברות שמתקשרות טוב עם העובדים שלהן יחוו פחות התנגדות".

ומה קורה מחוץ לעולם ההייטק?

המגמה של הקפאת העלאות שכר בהייטק הישראלי נמצאת עוד בראשיתה, וצפויה להשפיע פחות בענפים אחרים. ביתר המגזר הפרטי, לעומת זאת, הצמצומים לרוב מתאפיינים בהקשחת מודלים של בונוסים או העדפה של העסקת פרילנסרים על פני שכירים, בעוד שעצירת העלאות שכר פחות נהוגה. בשלב זה, גם במגזר הציבורי התופעה פחות רווחת. "במגזר הציבורי זה קורה פחות מכיוון שלרוב ההכנסות לא תלויות במצב השוק", אומר סמלינסקי. "לעומת זאת, בתחום הביטחון, למרות המצב הכלכלי בארץ שהוא לא אידיאלי, המצב מצוין".

רו"ח איריס שטרק, נשיאת לשכת רואי חשבון לשעבר, ושותפה מנהלת ב"שטרק את שטרק רואי חשבון" מוסיפה: "יש שימור של כישרונות. מרגישים קושי לאתר אנשים. אני לא רואה בהתנהגות של המעסיקים נכונות לעצור עליות בשכר. אני גם לא רואה פיטורים וצמצומים, אלא מצב שבו יש צורך עליון באנשים בעלי כישורים. ייתכן שנעצרו קליטות מתוכננות, אבל ככלל מחוץ לענף ההייטק, השוק הוא עדיין שוק של עובדים. הרגישות כלפי העובדים היא גבוהה והם נושאים עיניים אל המעסיק והאופן שבו הוא מתנהג. אני מאמינה שהקפאת שכר עדיפה על פיטורים, אבל לצד זה אנשים בעלי כישורים לא מוכנים לעצירה הזו".