מילצ'ן מעיד במשפט נתניהו: "ההנחיה הייתה: כל מה שראש הממשלה ורעייתו רוצים - תעשו"

המיליארדר ארנון מילצ'ן החל להעיד היום במשפט נתניהו מבריטניה, בנוכחות שרה נתניהו • עדותו של מילצ'ן, המרכזית בתיק 1000, תימשך עשרה ימים • לפי כתב האישום, מילצ'ן סיפק מתנות לבני הזוג נתניהו, ובמקביל נתניהו עסק בענייניו של מילצ'ן במסגרת תפקידו כרה"מ • בין היתר אמר מילצ'ן בעדותו: "נתניהו אמר לי שמותר לו לקבל מתנות; נתתי לו סיגרים ושמפניות; העוזרת שלי הדס קליין קיבלה 'קארט בלאנש' לביבי, וזה הפך לשגרה"

ארנון מילצ'ן מגיע לעדות בברייטון / צילום: תמונה פרטית
ארנון מילצ'ן מגיע לעדות בברייטון / צילום: תמונה פרטית

המיליארדר ארנון מילצ'ן החל היום (א') להעיד במשפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. עדותו נחשבת לעדות המרכזית בתיק 1000 (תיק המתנות), יחד עם עדותה של הדס קליין, העוזרת שלו. העדות נמסרת באמצעות וידאו קונפרנס, כאשר מילצ'ן מעיד בברייטון בבריטניה בנוכחות שרה נתניהו. 

נתניהו מואשם בתיק 1000 בעבירה של מרמה והפרת אמונים. לפי כתב האישום, מילצ'ן, שהיה בקשרי חברות קרובים עמו, מימן קו אספקת שמפניות וסיגרים לבני הזוג נתניהו. במקביל, נתניהו עסק בענייניו של מילצ'ן - פעל לקדם את הארכת הפטור ממס לתושב חוזר שהייתה חשובה למילצ'ן. 

"עמדה מופרכת": סנגורי תיק 4000 מגיבים על כוונת הפרקליטות להמשיך עם אישום השוחד
השופטים הטילו פצצה בתיקי נתניהו. האם היא מקרבת אותנו להסדר טיעון? | פרשנות
לפיד מעיד: נתניהו פנה אליי פעמיים בנוגע לחוק של מילצ'ן 

17:32 | מילצ'ן: המצב שנקלעתי אליו הגעיל אותי 

הסתיימה להיום העדות של ארנון מילצ'ן במשפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שנערכה בווידאו קונפרנס מברייטון שבבריטניה. עדותו תימשך מחר (ב'). 

קודם לכן, בדיון התנהל ויכוח בין התביעה להגנה האם מילצ'ן אמר שהבקשות של שרה נתניהו "הגעילו אותו".

התובעת, עו"ד ליאת בן ארי, הקריאה מחקירתו של מילצ'ן: 'לפי מה שהדס (קליין - העוזרת של מילצ'ן) אמרה לי, זה סיפור של כמה אלפי שקלים. זה מעצבן אותי שהם דורשים. בינינו, זה מגעיל אותי'".

מילצ'ן השיב שהמצב הגעיל אותו, ולא בקשת התכשיט מצד שרה נתניהו: "אמרתי שזה הגעיל אותי, המצב שנקלעתי אליו עם כל הבלגן הזה. אני זוכר שביקשתי למחוק את המילה 'מגעיל', ולא הסכימו".

מילצ'ן התבקש להסביר את השוני בין הגרסאות: "ניסיתי לומר את האמת ולא לסבך אותו יותר מדי", אמר. מילצ'ן אישר כי בדבריו על הגועל התכוון לבקשות. 

17:00 | מילצ'ן: נתניהו אמר לי שמותר לו לקבל מתנות

ארנון מילצ'ן העיד שהוא ביקש מבנימין נתניהו לברר האם מותר לו לקבל מתנות ממנו. השיחה התרחשה על רקע קניית תכשיט לשרה נתניהו. "רציתי להיות בטוח שביבי לא מסתבך. זה היה נראה לי טיפה מוגזם", אמר מילצ'ן. "אני לא יכול לשפוט מה כן ומה לא. אני בשמחה נותן, אבל פחדתי שתהיה תסבוכת בשביל ראש הממשלה ורעייתו, וביקשתי לברר האם מותר לו לקבל מתנות, כדי שהוא יישן בשקט".

מילצ'ן הוסיף: "אמרתי לביבי: 'אני מציע לך, קח חוות-דעת מהיועץ המשפטי', והוא חזר אליי ואמר לי שהוא קיבל אישור, שמותר לקבל מתנות מחברים. ביבי ציטט את היועץ המשפטי, שאמר שאין גבול (להיקף המתנות) חוץ מבית. אמרתי לו: 'רק תוודא, תשמור על עצמך שלא תסתבך'. היה לי חשוב לשמוע מביבי ולא לסבך את שרה. רציתי שביבי יגיד לי כן או לא".

16:45 | עימות בין הסנגור לתובעת 

במשך דקות ארוכות התקיים עימות בין עו"ד עמית חדד, סנגורו של בנימין נתניהו, לבין התובעת, עו"ד ליאת בן ארי, בנוגע למסמך שארנון מילצ'ן החזיק בידו במהלך העדות. לפי דברי בן ארי ודברי מילצ'ן, מדובר במסמך מודפס הכולל מועדים מתי נתניהו היה ראש הממשלה, עליו כתב בהמשך מילצ'ן בכתב-ידו הערות לעצמו. מילצ'ן נראה משועשע ולא הבין על מה הוויכוח. "רק ביקשתי נייר. מזה עושים אירוע? אוי אוי אוי". עו"ד חדד התרעם על כך שהתביעה מספקת לעד מסמך מבלי לעדכן את ההגנה.

במקביל לעדותו של מילצ'ן, פנה היום צוות התביעה לבית המשפט וביקש כי כל שיח מעתה יתקיים באולם בית המשפט בלבד, תוך שייערך פרוטוקול, לאחר שהשיח שהתקיים בלשכה לטענתם "הודלף לתקשורת באופן מגמתי ולא מדויק, שיש בו לפגוע בהתנהלותו התקינה של המשפט".

בנוסף ביקשה התביעה להוסיף ימי דיונים ביולי בימי פגרת הקיץ המתחילה ב-15 ביולי, זאת "נוכח האינטרס הציבורי הרב והברור בקידומו המהיר של המשפט וסיומו בפרק זמן קצר ככל הניתן". 

15:55 | התובעת: "גברת נתניהו נמצאת בקשר עין עם העד" 

התובעת, עו"ד ליאת בן ארי, אמרה לשופטים: "גברת נתניהו נמצאת בקשר עין עם העד כל הזמן. אני מבקשת שיהיה ברור לכל מי שיושב באולם - שאסור לעשות פרצופים לעד ולא לרמוז לו שום דבר".

עו"ד עמית חדד, סנגורו של בנימין נתניהו, הגיב בכעס ואמר: "לא שמעתי שיש איסור להיות בקשר עין. איך גברת בן ארי רואה כשהיא עם הגב?".

מילצ'ן הגיב ואמר: "מה לעשות? להסתכל על התקרה?"

השופטת רבקה פרידמן-פלדמן ציינה: "אנחנו לא יודעים מה קורה (באולם בברייטון - נ.ש.). אני אומרת באופן כללי - אנחנו מבקשים לא לסמן לעד".

15:35 | "כל מה שראש הממשלה ורעייתו רוצים - תעשו"

לדברי ארנון מילצ'ן בעדותו, "אני לא מגן ולא מתקיף - לא כל פגישה הייתה מלווה בסיגרים. הרבה מאוד מהפגישות כן, ולפעמים לא. הייתי מתנצל אם הייתי מבטיח".

מילצ'ן נשאל אם היו בקשות מצד בני הזוג נתניהו כשהוא היה בחו"ל, והשיב: "אני יודע שהיו מקרים שהדס (קליין, העוזרת של מילצ'ן - נ.ש.) או יונתן (חסון, הנהג של מילצ'ן - נ.ש.) הביאו שמפניות וסיגרים. הם קיבלו 'קארט בלאנש', אז לא היו שיחות. לא היה בראש מענייניי לשמוע דיווחים. ההנחיה הייתה: כל מה שראש הממשלה ורעייתו רוצים - תעשו".

לדברי מילצ'ן, "הם קיבלו אישור גורף. לא היה צורך באישורים יומיים. לא חשבתי שנלך לחקירה אחר-כך".

מילצ'ן סיפר עוד כי קנה סיגרים קובנים לנתניהו, וכי הוא עצמו מעולם לא עישן סיגר. לדבריו, השמפניות שנתן לבני הזוג נתניהו היו ורודות וצרפתיות. "פעם אחת השתעשענו אני והדס, ושמנו סוג אחר של שמפניות, אבל מיד הגברת נתניהו תפסה את התעלול ואמרה שזו לא השמפניה הנכונה. חייכנו ותיקנו".

מילצ'ן הוסיף כי הוא הנחה: "תנו לראש הממשלה ורעייתו מה שהם רוצים - לא משנה אם הם ביקשו".

עוד אמר מילצ'ן בעדותו: "שלחנו לזוג נתניהו כמות של קופסאות סגורות של סיגרים ושמפניות". התובעת, עו"ד ליאת בן ארי, ביקשה לברר האם מילצ'ן שלח לאנשים נוספים מארזים של סיגרים ושמפניות. מילצ'ן השיב כי הוא לא זוכר, ובהמשך ביקש להזכיר שעברו 7 שנים מאז. "לפעמים אני לא זוכר כי עבר זמן", אמר.

עו"ד בן ארי הקריאה למילצ'ן מתוך דבריו במשטרה, שם הוא אמר כי "לא נתן מארזים של שמפניות או קופסאות סיגרים ולא שלח לאף אחד קופסאות ומארזים מלבד הזוג נתניהו". מילצ'ן אישר כי אמר את הדברים. 

מילצ'ן נשאל על מחירים של שמפניות וסיגרים, ואמר: "אני רוצה לשים את הדברים בקונטקסט - אני עושה סרט ב-160 מיליון דולר, שלושה סרטים בחצי מיליארד דולר, אז אני לא בודק כמה עולה סיגר או שמפניה. אני מניח שהדס (קליין) ידעה".

15:10 | "בתחילה ביקשו כבדרך אגב, ואז זה הפך לשגרה"

ארנון מילצ'ן נשאל אם קיבל פניות משרה נתניהו, והשיב: "אלה היו בקשות, לא פניות". לשאלת השופטת רבקה פרידמן-פלדמן מה ההבדל מה שני המושגים, ענה מילצ'ן: "פניות נשמעות לי כמו דרישות... בקשות הן פחות מדרישות. כשאתם אומרים לי ש'פנו אליי', זה נשמע כמו דרישות. בקשות זה כמו בקשה, אז תשנו מ'פניות' ל'בקשות'. הם ביקשו ממני בהתחלה, בדרך אגב כזה, ואז זה הפך לשגרה".

14:20 | "נתתי 'קארט בלאנש' לביבי"

לדברי ארנון מילצ'ן בעדותו, "נתתי להדס (קליין) 'קארט בלאנש' לביבי, ואחר-כך זה הפך לשגרה. ביבי בדק ואמר שאפשר לקבל מתנות מחברים. לפעמים זו הייתה יוזמה שלי, כשהייתי בא לבקר. ובמקרים אחרים ביבי היה שואל 'יש עלים (הכוונה לסיגרים - נ..ש) בבית?', אז תמיד היה סטוק. הייתי בא והייתי מביא".

על קניית השמפניות שכונו "ורודים" סיפר מילצ'ן: "'הוורודים' היה אצלי אוטומטית. לא היה צריך לבקש. זה התחיל ב'יש ורודים' והפך לשגרה. ביבי ושרה נוסעים לקיסריה, בדרך ביבי עוצר אצלי. ניסיתי לשכנע אותו לשתות טקילה. יהיה לי סטוק של שמפניה, ברוב המקרים זה היה בשביל ראש הממשלה ורעייתו. לפעמים היו באים אורחים, ואז היה סיגר או חצי קופסה. היחסים היו כל-כך נוחים, שלא הייתה הרגשה של עבירה. זה הלך וגדל לבקשת המקבלים".

14:00 | "החלטנו להלביש את ראש הממשלה כמו ראש ממשלה" 

ארנון מילצ'ן נשאל על מעילים שרכש עבור בנימין נתניהו. התובעת, עו"ד ליאת בן ארי, הקריאה למילצ'ן את דבריו במשטרה: "נבחרו כמה מעילים, מהם ארבעה הוחזרו, וזיכו את אשתי אמנדה, והוא (נתניהו) לקח אחד; לא ביקשו ממני לקנות את המעילים, ביקשו מהדס". מילצ'ן נשאל במשטרה איך הרגיש לגבי זה, ואמר: "זה גועל נפש".

עו"ד עמית חדד, סנגורו של נתניהו, התנגד לשאלות: "העד אמר שאין לו זיכרון. העד אמר במשטרה שהוא לא זוכר". השופטים אפשרו למילצ'ן לענות, והוא השיב: "אני זוכר בדיוק מה שאמרתי".

על החולצות שרכש לנתניהו, אמר מילצ'ן: "יש לנו דירה במלון סאבוי בלונדון. ליד המלון יש חנות שהיו בה חולצות. באיזשהו שלב הערתי לביבי שהחולצות שהוא לובש לא משהו. בעקבות זה קניתי לו חולצות של 'בריוני'. היוזמה לרכישת החולצות בפעם הראשונה הייתה שלי. אחר-כך היו עוד בקשות לעוד חולצות. היינו עם שרה וביבי, ואני אומר בצחוק - החלטנו להלביש את ראש הממשלה כמו ראש ממשלה". 

13:35 | מילצ'ן: "נתתי לנתניהו סיגרים ושמפניות" 

התובעת, עו"ד ליאת בן ארי, שאלה את ארנון מילצ'ן: "אתה זוכר אילו מתנות קיבלו ממך בני הזוג נתניהו?"

מילצ'ן השיב: "אני לא זוכר", ועו"ד בן ארי החלה לרענן את זיכרונו מהחקירה.

עו"ד בן ארי: "האם נתת סיגרים?"

מילצ'ן : "כן".

עו"ד בן ארי: "האם נתת שמפניות?"

מילצ'ן: "כן".

עו"ד בן ארי: "האם נתת תכשיטים?"

מילצ'ן: "אני חושב שכן". 

מילצ'ן גם נשאל מתי בפעם האחרונה הוא דיבר עם נתניהו, והשיב: "אני לא יודע אם לקרוא לזה 'לשוחח'. ביבי התקשר (ב-2021) ואמר לי תודה - על זה ששחררתי (מהייצוג - נ.ש.) את עו"ד בעז בן-צור". 

נתניהו יצא מהאולם, ומילצ'ן ביקש הפסקה. בית המשפט יצא להפסקה של 10 דקות. 

13:20 | מילצ'ן: "ראיתי את נתניהו כחבר קרוב"

התובעת, עו"ד ליאת בן ארי, שאלה את ארנון מילצ'ן: "למה היה לך חשוב הקשר עם נתניהו?". עו"ד עמית חדד, סנגורו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, התנגד, אך השופטים אישרו את השאלה.

מילצ'ן השיב: "שתי סיבות. אחת - היינו חברים, אנשים מתחברים צ'יק-צ'ק. סיבה שנייה - הייתי קרוב לראש הממשלה לשמעון פרס, לאריק שרון, בתוך מאמצי מאחורי הקלעים לשלום לפלסטינים". 

לדברי מילצ'ן, "נתניהו היה נגיש לי מאוד. אני מרים טלפון, והוא היה עונה בבית. בלשכה הייתה נערה שעונה, הייתי מבקש להכניס פתק כי זה דחוף. אני לא רוצה לפרט. עשינו למען המדינה". 

מילצ'ן נשאל על הקשר לנתניהו והשיב: "ראיתי אותו בתור חבר קרוב. באיזשהו שלב הגדרתי שזה בין חברים לידידים. כשהוא נבחר, הוא כתב לי מכתב ואמר לי - 'זה המכתב הראשון שאני כותב בתור ראש ממשלה'. מכתב מאוד מרגש".

עוד אמר מילצ'ן: "אני לא יכול לקרוא לו 'הנאשם'. אני קורא לו ביבי". 

13:00 | מילצ'ן: "נתניהו חשב שהדס קליין יודעת יותר מדי" 

ארנון מילצ'ן אמר בעדותו: "ביבי חשב שהדס (קליין) יודעת יותר מדי, לא דברים שקשורים לעזרה לי, אלא ליחסים שלי עם ביבי. הוא דאג. אמר שיכול להיות שלא כדאי להמשיך את ההעסקה שלה, כי היא יודעת יותר מדי".

12:53 | מילצן: "הדס קליין מטפלת בכספים" 

התובעת, עו"ד ליאת בו ארי, שאלה את ארנון מילצ'ן: "אתה יודע איך משלמים על הוצאות? צק'ים, מזומן? מי מטפל בתשלומי הוצאות?". 

מילצ'ן השיב: "הדס (קליין, העוזרת של מילצ'ן). כשאני צריך מזומן, אני מושך".

עו"ד בן ארי: "למי יש גישה לחשבונות שלך בארץ?"

מילצ'ן: "אני מאשר, ומה שלא מוצא חן בעיניי, אני שואל". 

עו"ד בן ארי הציגה למילצ'ן מסמך ושאלה  אם חתימתו נמצאת על הטבלאות. מילצ'ן אישר שכן. 

עו"ד בן ארי: "למה יש אישור שלך על זה?" 

מילצ'ן: "אני לא חייב לדעת מה קורה. ביקשתי מהדס לקבל את הטבלאות האלה, והיא כנראה קיבלה את זה משרה שוחט (מנהלת החשבונות של מילצ'ן בישראל)".

עו"ד בן ארי: "בתקופות שאתה נמצא בישראל, איך אתה מתנהל מבחינת כספים?"

מילצ'ן: "יש לי את הסכומים, או שאני מבקש שיעשו העברה, או שאני מבקש שיוציאו מזומנים". 

בתוך כך, ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיע לבית המשפט המחוזי בירושלים לצפות בעדותו של ארנון מילצ'ן המשודרת בווידאו קונפרנס מברייטון שבבריטניה. מילצ'ן קרא לעברו: "שלום ביבי". 

ראש הממשלה בנימין נתניהו מגיע לבית המשפט המחוזי בירושלים לצפות בעדותו של ארנון מילצ'ן / צילום: אורן בן חקון
 ראש הממשלה בנימין נתניהו מגיע לבית המשפט המחוזי בירושלים לצפות בעדותו של ארנון מילצ'ן / צילום: אורן בן חקון

12:22

בפתח עדותו אמר ארנון מילצ'ן כי הוא לא היה בישראל 5 שנים: "יש לי שני בנים קטנים. החלטנו שהילדים ילכו לחינוך כמו שאני הייתי באנגליה. התחילו החקירות, חוץ מההחלטה על החינוך באנגליה לא רציתי לחשוף אותם, הם היו קטנים להתקפות". לפני כן, אמר שהוא היה מגיע לארץ 2-3 פעמים בשנה לתקופות של שבועיים.

12:15

בפתח הדיון הודיעה התובעת במשפט נתניהו, עו"ד ליאת בן ארי, כי התיק נגד ארנון מילצ'ן נסגר בשנת 2019. 

12:10 

מחוץ למלון בברייטון מספר מפגינים נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו. 

מפגינים נגד בנימין נתניהו מחוץ למלון בו מתקיימת עדותו של ארנון מילצ'ן בברייטון / צילום: תמונה פרטית
 מפגינים נגד בנימין נתניהו מחוץ למלון בו מתקיימת עדותו של ארנון מילצ'ן בברייטון / צילום: תמונה פרטית

לאולם בברייטון הגיעה בדקות האחרונות אשת ראש הממשלה שרה נתניהו. באולם נוכחים עורכי הדין של נתניהו, עמית חדד וישראל וולנרמן; והתובעות, ליאת בן ארי, המשנה לפרקליט המדינה, וקרן צבירן. 

נתניהו התעכב, והדיון החל בלעדיו. 

שרה נתניהו בעדות ארנון מילצ'ן בברייטון / צילום: תמונה פרטית
 שרה נתניהו בעדות ארנון מילצ'ן בברייטון / צילום: תמונה פרטית

6:00 

המיליארדר ארנון מילצ'ן יחל היום בשעה 12:00 להעיד במשפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. עדותו נחשבת לעדות המרכזית בתיק 1000 (תיק המתנות), יחד עם עדותה של הדס קליין, העוזרת שלו.

העדות תימסר באמצעות וידאו קונפרנס, כאשר מילצ'ן יעיד בברייטון בבריטניה בנוכחות שרה נתניהו, שם יחקרו אותו נציגות הפרקליטות וסנגורו של נתניהו, עו"ד עמית חדד. 

האולם בו יעיד ארנון מילצ'ן בברייטון / צילום: תמונה פרטית
 האולם בו יעיד ארנון מילצ'ן בברייטון / צילום: תמונה פרטית

נתניהו יגיע לשמוע את העדות בבית המשפט המחוזי בירושלים. בית המשפט איפשר למילצ'ן להעיד בבריטניה, לאחר שהוא סירב להגיע לישראל. עדותו תישמע במשך עשרה ימים החל מהיום ולמשך חמישה ימים ברציפות בין השעות 12-18, ותימשך בשבוע הבא בימים ראשון עד חמישי באותן השעות. 

השופטים במשפט נתניהו בבית המשפט המחוזי בירושלים לפני עדות ארנון מילצ'ן / צילום: אורן בן חקון
 השופטים במשפט נתניהו בבית המשפט המחוזי בירושלים לפני עדות ארנון מילצ'ן / צילום: אורן בן חקון

מילצ'ן ייחקר גם על קשריו עם פוליטיקאים אחרים

נתניהו מואשם בתיק 1000 בעבירה של מרמה והפרת אמונים. לפי כתב האישום, מילצ'ן, שהיה בקשרי חברות קרובים עמו, מימן קו אספקת שמפניות וסיגרים לבני הזוג נתניהו. במקביל, נתניהו עסק בענייניו של מילצ'ן - פעל לקדם את הארכת הפטור ממס לתושב חוזר שהייתה חשובה למילצ'ן.

לפי כתב האישום, בין השנים 2011-2016 סיפק מילצ'ן קו אספקת שמפניות וסיגרים לבני הזוג נתניהו. בשנת 2013 הכיר מילצ'ן לנתניהו את איש העסקים האוסטרלי ג'יימס פאקר, ובשנים 2014-2016 פאקר רכש מתנות לבני הזוג גם כן. כתב האישום מתאר כי נתניהו קיבל יחד עם רעייתו שרה טובות הנאה בהיקף של 790 אלף שקל, בזיקה למעמדו כראש ממשלה.

מילצ'ן נחקר בחשד לכך שנתן שוחד לנתניהו, והתיק נגדו נסגר. הוא ייחקר על קניית השמפניות, הסיגרים והמתנות הנוספות, שרכש ביוזמתו או לבקשת בני הזוג נתניהו. הוא צפוי להיחקר על קשריו עם פוליטיקאים אחרים שהיה עמם בקשרי ידידות, בהם יאיר לפיד שעבד עבורו בעבר, אביגדור ליברמן ונוספים.

ההגנה טוענת כי נתניהו לא ביצע עבירה כשקיבל את המתנות. בין היתר נטען כי ראש הממשלה התייעץ עם עורך דינו המנוח יעקב וינרוט ז"ל, שאמר לו כי אם מדובר במתנות הניתנות מתוקף מעמדו כחבר, הוא אינו חייב לדווח עליהן. בנוסף, נטען כי הסכומים בהם נקנו המתנות נמוכים משמעותית מאלה המיוחסים לנתניהו.

*** חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר הגשת כתב האישום נגדו, ראש הממשלה בנימין נתניהו מכחיש את המיוחס לו, לא הורשע בביצוע עבירה, ועומדת לו חזקת החפות.