בנק ירושלים מצטרף לקרב הריביות על העו"ש: יציע 2.35% עד ליתרה של 20 אלף שקל

הביקורת הגלויה שהשמיע נגיד בנק ישראל בשבוע שעבר בפגישה עם מנהלי הבנקים החלה לזרז את מתן הריביות על העו"ש • הבנק בניהולו של יאיר קפלן יציע 50% מריבית בנק ישראל למעבירי משכורת

יאיר קפלן, מנכ''ל בנק ירושלים / צילום: סיון פרג'
יאיר קפלן, מנכ''ל בנק ירושלים / צילום: סיון פרג'

בנק ירושלים מתחיל להציע ריביות על העו"ש, והוא הבנק השני שהצהיר על כך, אחרי לאומי. עם זאת, הריבית שיציעו בבנק ירושלים גבוהה הרבה יותר מ-1% שמציע בנק לאומי, והיא תעמוד על 2.35%, השווים ל-50% מריבית בנק ישראל. בנוסף, בעוד שלאומי מציע ריבית על העו"ש רק ללקוחות הבנק להם יתרה של עד 10,000 שקל, בירושלים עלה הסכום כבר ל-20 אלף שקל יתרה המזכה בריבית.

בנק לאומי מציע ריבית של 1% על העו"ש: מי זכאי להטבה 
100 שקל, בפריסה ל-12 חודשים: התמורה האמיתית למהלך פורץ הדרך של בנק לאומי

בשני הבנקים מדובר על הטבה שתינתן ללקוחות מעבירי משכורת בלבד, אך בלאומי ישנם תנאים נוספים לזכאות, דוגמת משכנתא בבנק או מחזור חיובים גבוה בכרטיסי האשראי שמנפיק הבנק.

"המהפכה תגיע כשהעו"ש לא יהיה אזיק עבור הלקוח ויחייב אותו לרכוש את יתר המוצרים מאותו הבנק, אלא שהוא יוכל לבחור במוצר הבנקאי הטוב על המדף, ללא מגבלות ובהתאם לצרכי ההשקעה", אמר מנכ"ל בנק ירושלים, יאיר קפלן. "אצלנו בלחיצת כפתור אפשר לקבל 3% שנתי בפיקדון זמין למשיכה בתוך שבוע - ללא צורך בפתיחת חשבון עו"ש. בנוסף, אנו מכבדים את נגיד בנק ישראל, ועל אף שבנק ירושלים הוא בנק מוצרי, שלא מתנה שירות מסוים בפתיחת חשבון עו"ש, אנו יוצאים בבשורה מהפכנית ללקוחותינו ונעניק לבעלי חשבון עו"ש מעביר משכורת, ריבית בגובה 50% מריבית בנק ישראל, עד יתרה של 20 אלף שקל".

קפלן התייחס בדבריו לפגישה הדחופה אליה זימן בשבוע שעבר נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, את מנכ"לי הבנקים. בשיחה הוא הבהיר להם כי הוא מצפה מהם להתחיל להעניק ריבית על העו"ש, וכן לשפר את ההצעות שלהם סביב גביית ריבית על המינוס, כמו גם לצמצם את הפערים בין גלגול הריבית להלוואות, שבוצעה במלואה, לבין גלגול הריבית לפיקדונות נושאי הריבית, שבוצעה באופן חלקי בלבד.

"יותר מידי מאמץ מושקע בדיון הריביות על העו"ש, כשבכל העולם מתקדמים למודל בו הלקוח לא קשור לבנק אחד ולא חייב חשבון עו"ש כדי לקבל ריבית על הכסף שלו. במשך שנים המודל הבנקאי התבסס על כך שהלקוח רכש עסקת חבילה שכוללת ביחד עם העו"ש מוצרים גרועים ומוצרים טובים שסבסדו זה את זה. אין בכך צורך: הטכנולוגיה שמאפשרת לכל לקוח לפנות לכל בנק ולרכוש ממנו את המוצר הטוב והמשתלם ביותר עבורו קיימת, ובנק ישראל צריך לעודד אותה, להסיר חסמים בפני תחרות, ולאפשר את המשך ההתפתחות הטכנולוגית שתשחרר מכבלי העו"ש - וזו תהיה בשורה של ממש לצרכנים", ציין קפלן.