הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה שלילית בבורסה; השקל איבד גובה מול הדולר והאירו

מדד ת"א 35 ירד בכ-1.1% ומדד ת"א 90 איבד מערכו כ-0.8% • מדד ת"א ביטוח צלל בכ-2% • טלטלה בשוק המט"ח: השקל צלל בכ-1% מול האירו והדולר • כלכלני דיסקונט: "אחזקת הבסיס במניות צריכה להיות נמוכה מהממוצע לאור תמונת הסיכונים בטווח הקצר"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock
בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

18:07

בשוק המט"ח, השקל נחלש בכ-1% מול הדולר ונסחר סביב 3.67 שקלים. השקל נחלש מול האירו בשיעור דומה סביב רמה של 4.01 שקלים.

גורם בכיר בשוק המט"ח מסביר מה עומד מאחורי המגמה: "מדובר בשילוב של כמה גורמים שמביאים לפיחות השקל. הגורם הראשון הוא המשך החקיקה המשפטית ללא הסכמה רחבה. רק לפני מספר שבועות בסוכנות הדירוג S&P העריכו בתרחיש הבסיס שלהם כי יתקבל פתרון בהסכמה רחבה וכעת נראה שהקואליציה חוזרת לקדם באופן חד צדדי את החקיקה - אמנם רק חלק ממנה, אך זה עדיין גורם למשקיעים הזרים לחשוש". סיבה נוספת שהגורם מציין היא "מחסור בשחקנים שמוכרים דולרים".

17:33

נעילה שלילית בבורסה. מדד ת"א 35 ירד ב-1.1%, ת"א 125 צלל בכ-1% ות"א 90 השיל מערכו 0.8%. בקרב המדדים הענפיים, ת"א ביטוח ירד בכ-2% ות"א נדלן ירד ב-1.6%.

מחזור המסחר הסתכם בכ-1.5 מיליארד שקלים.

בלטו לשלילה מניות אקויטל , אאורה , חג'ג' , אזורים ומניבים ריט .

מנגד, מניות שוב אנרגיה , דוראל אנרגיה , גילת , פז נפט  ואלביט מערכות  נסחרו בעליות שערים.

בשוק האג"ח, מדדי התל בונד הקונצרניים רשמו ירידות שערים של 0.2%. אגרות החוב הממשלתיות נסחרו במגמה מעורבת. מדד תל גוב שקלי 10 + ננעל בירידות של 0.3%.

17:02

ירידות השערים בבורסה מתחזקות לקראת סיום המסחר. מדד ת"א 35 יורד בכ-1% ות"א 125 משיל מערכו כ-0.9%. 

בשוק המט"ח, הדולר מתחזר מול השקל בכ-0.2% ונסחר סביב 3.65 שקלים. האירו מתחזק מול השקל ב-0.5% ונסחר סביב רמה של 4 שקלים.

15:57

המדדים המרכזיים בבורסה נסחרים בירידות שערים קלות. מדד ת"א 35 יורד ב-0.7% ומדד ת"א 90 משיל מערכו כ-0.4%. בקרב המדדים הענפיים, ת"א ביומד בולט לחיוב ועולה בכ-1%. מנגד, ת"א בנייה יורד ב-1.2%.

את מחזור המסחר הגבוה ביותר מרכזת מניית לאומי  יחד עם דיסקונט , בזק , פועלים  ונייס .

בולטות לשלילה מניות נובה , אזורים , אקויטל , חג'ג'  וישראל קנדה .

15:00

בשוק האג"ח הממשלתי המגמה מעורבת היום ובשוק הקונצרני רושמים מדדי התל בונד המרכזיים ירידות מזעריות.

בשוק המט"ח השקל נחלש מול האירו והדולר ביחס לשער היציג. האירו מתחזק בכ-0.7% נסחר סביב 3.98 שקלים, והדולר עולה בכ-0.3% ונסחר סביב 3.637 שקלים.

14:04

נמשכת המגמה השלילית בבורסה. מדד ת"א 35 נסוג בכ-0.6% ומדד ת"א 90 רושם ירידה של כ-0.3%. מדד הביומד מנגד עולה בכ-1.2% ומדד מניות הקלינטק עולה בכ-0.9%. מחזור המסחר מסתכם בכ-620 מיליון שקל.

עליות בולטות רושמות בין השאר משק אנרגיה , דוראל אנרגיה , איי.סי.אל , ורידיס, ישראייר ואבוג'ן.

שמואל קצביאן, אסטרטג שווקים פיננסיים בבנק דיסקונט, פרסם עדכון לסקירתו על שוק המניות הגלובלי והוא כותב כי "בניגוד להמלצתנו על חשיפה גבוהה לשוק המניות בתחילת השנה - נראה כי אחזקת הבסיס כעת צריכה להיות נמוכה מהממוצע לאור תמונת הסיכונים בטווח הקצר".

לאחר מכן, הוא מעריך, "יש לנצל ימי ירידות אפשריים בשוק המניות הגלובלי בתקופה הקרובה בכדי להגדיל בהדרגה חשיפה לשוק המניות בראיה חצי שנה ובעיקר שנה קדימה".

12:40

ירידות קלות בבורסה. מדד ת"א 35 נסוג בכ-0.5% ומדד ת"א 90 רושם ירידה של כ-0.6%. מדד הביומד מנגד עולה בכ-1.2% ומדד מניות הצמיחה עולה בכ-0.3%. מחזור המסחר מסתכם בכ-430 מיליון שקל.

או פי סי אנרגיה  בולטת בירידה של כ-4% במחזור גבוה לאחר שבבוקר נודע כי ועדת המכרזים של חברת החשמל תתכנס היום במטרה לדון במצב המכרז למכירת תחנת הכוח אשכול, כ-48 שעות לפני פקיעת המועד להגדלת הערבות של דליה אנרגיה והמעבר של הזכייה לקבוצת או.פי.סי - קרן נוי. האחרונה מצפה כי לא ייפתח שום משא-ומתן, ובמכתב שהעבירה אתמול (ב') ציינה כי ההצעה הזוכה צריכה להיפסל.

חברת התעופה ישראייר, שבשליטת רמי לוי (60%) ובניהולו של אורי סירקיס נמצאת על סף הפיכתה לחברת התעופה הגדולה בארץ במונחי גודל צי המטוסים שלה. החברה מעדכנת הבוקר כי היא ניתנה לה אורכה להשלים את המו"מ לרכישת חברת סמארטווינגס וכי עליה להפקיד פיקדון של חצי מיליון יורו לשם כך. ככל שתושלם הרכישה, צפוי צי המטוסים של ישראייר  לעמוד על 48 מטוסים, גדול יותר מהצי של אל על שעומד על 45 מטוסים כיום, אך יש להדגיש שסוגי המטוסים שונים ולא חופפים בגודלם. 

10:45

ירידות קלות בבורסה. מדד ת"א 35 נסוג בכ-0.4% ומדד ת"א 90 רושם ירידה של כ-0.2%. מדד הביומד מנגד עולה בכ-1.5% ומדד מניות הצמיחה עולה בכ-0.6%. 

אבוג'ן  קופצת ב-15%, ישראייר גרופ  ב-7% וגילת טלקום  בכ-5%.

חברת רני צים  מעדכנת היום, כי חתמה על הסכם לרכישת קניון ים המלח תמורת סכום כולל של כ-152 מיליון שקל. הקניון ממוקם על קרקע בשטח של כ-6 דונם, הכוללת שטחים לשיווק בהיקף של כ- 9,200 מ"ר. שיעור התפוסה בקניון כיום עומד על כ-60% וה-NOI השנתי מסתכם לסך של כ-6 מיליון שקל. להערכת החברה, בהתבסס על תוכנית עבודה הכוללת, בין היתר, טיוב שוכרים ותנאי שכירות, העלאת שיעור התפוסה לכ-100%, פרסום, מיתוג והשקעה בנכס - היא צופה כי ה-NOI השנתי של הקניון יגדל לכ-20 מיליון שקל במהלך השנים הקרובות.

10:00

יום המסחר בבורסה נפתח בירידות קלות. מדד ת"א 35 נסוג בכ-0.3% ומדד ת"א 90 רושם ירידה של כ-0.2%. מדד הבנקים מנגד עולה בכ-0.5%.

עליות בולטות רושמות משק אנרגיה , אפולו פאוור  ודיסקונט. מנגד, ירידות בולטות רושמות נייס , אנלייט אנרגיה , לייבפרסון , דמרי ונובה.

09:40

חברת דוראל אנרגיה  מדווחת היום על התקשרות במסמך עקרונות להעמדת חוב בכיר ומסגרות נוספות בסך של כ-3.5 מיליארד שקל על ידי קונסורציום מלווים שיגובש בהובלתו של בנק מזרחי טפחות, בכפוף לחתימה על הסכם מחייב, וכן בהסכם להעמדת חלק ממסגרות האשראי עוד קודם לסגירה הפיננסית של הפרויקטים, בסך כולל של עד 775 מיליון שקל. המסגרות ישמשו למימון פרויקטים סולאריים בשילוב אגירה, המיועדים להשתלב ב'אסדרת השוק', בטווח המיידי, עוד קודם לסגירה הפיננסית של פרויקטים אלו.

08:30

בשוק המט"ח נפתח יום המסחר כשהשקל נחלש קלות מול האירו ביחס לשער היציג, ונסחר ביציבות מול הדולר. האירו נסחר סביב 3.96 שקלים, והדולר סביב 3.625 שקלים.

07:40

חמישה דברים שכדאי לדעת לפני פתיחת המסחר בבורסה

1. שוקי המניות

יום המסחר צפוי, ככל הנראה, להיפתח בירידות קלות. זאת לאחר שאתמול  מדד ת"א 35 עלה ב-0.5%, ות"א 90 הוסיף לערכו כ-0.7%. בקרב המדדים הענפיים ת"א ביטוח, ת"א טק - עילית ות"א טכנולוגיה זינקו ביותר מ-1%. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.65 מיליארד שקל. 

במסחר בחוזים עתידיים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמות עליות קלות. זאת לאחר שאמש נרשמה נעילה מעורבת בוול סטריט. הנאסד"ק ירד ב-1.2% ומדד הדאו ג'ונס ננעל ביציבות. 

● בגלל יוקר המחיה: גל חריג של משיכות כספים מקרנות ההשתלמות 

בורסות אסיה נסחרות במגמה מעורבת היום. מדד הניקיי בטוקיו יורד בכ-1%, הקוספי נסוג בכ-0.4% ואילו ההנג סנג מטפס בכ-1.5%.

מרבית המניות הדואליות חזרו מניו יורק עם פערים שליליים כך שהן צפויות לרדת הבוקר. נייס  בולטת עם כ-3%, נובה  3.6%, לייבפרסון  כ-3% ומנגד לאונרדו עם פער חיובי של 3.1%.

● בורסת ת"א מסכמת מחצית עגומה: אילו מניות בכל זאת בלטו לטובה 

2. שוקי האג"ח

אתמול בשוק האג"ח המקומי, מדדי התל בונד הקונצרניים ננעלו בירידות שערים קלות. אגרות החוב הממשלתיות ננעלו במגמה מעורבת. מדד תל גוב שקלי 10 + עלה ב-0.7%. 

אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב, מציין בסקירתו השבועית כי "ההתנהגות השונה של שוק האג"ח בישראל נובעת בעיקר מהמדד הנמוך ומהירידה בסיכון הפוליטי, כפי שנתפס בשווקים. שינוי זה גרם לכך שבניגוד למדינות האחרות, בהן נרשמה ירידה חדה בתלילות עקום התשואות, בישראל לא חל בה שינוי. להערכתנו, הריבית בישראל לא צפויה לעלות יותר. לכן, שוק האג"ח המקומי לא אמור לחקות את עליית התשואות הקצרות שהייתה במדינות האחרות. לעומת זאת, הירידות בתשואות הארוכות כנראה ימשכו". בשורה התחתונה הוא ממליץ "על מח"מ בינוני-ארוך ברכיב האג"ח".

תשואות האג"ח של הממשל האמריקאי עומדות כעת על כ-3.73% באיגרת ל-10 שנים וכ-4.69% באג"ח לשנתיים.

● פגישות מרתוניות והצעות חדשות: הלחץ על הבנקים מתחיל לחלחל 

3. שוקי הסחורות והמטבעות

בשוק המט"ח המקומי נפתח שבוע המסחר כשהשקל נחלש קלות מול הדולר והאירו. הדולר נסחר סביב 3.63 שקלים והאירו סביב 3.966 שקלים.

בשוק הסחורות, מחירי החוזים על הנפט רושמים עליות קלות. מחיר החבית מסוג ברנט מטפס ל-74.5 דולר ומחיר חבית מסוג WTI עומד על 69.7 דולר.

בארגון OPEC מעריכים, כך פורסם אתמול בסוכנויות הידיעות בעולם, שהביקוש העולמי לנפט ירשום עלייה של כ-23% עד 2045 ויגיע לכ-110 מיליון חביות ביום. בסוכנות האנרגיה הבינלאומית העריכו לאחרונה שהביקוש העולמי יגדל בכ-6% עד שנת 2028.

הזהב רושם עלייה קלה ל-1,938 דולר לאונקיה. 

4. מאקרו

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה דיווחה אתמול כי שיעור הישראלים המשתתפים בשוק העבודה בחודש מאי עלה בעשירית האחוז ל-64.2%, ושיעור האבטלה נשאר קבוע על 3.6%, מה שנחשב נמוך במיוחד. שוק העבודה החזק טוב לשכר העובדים, ויעודד עלייה שלו - אך בו זמנית גם יקשה על צמצום האינפלציה השוחקת את אותו השכר ממש.

היום והמשך השבוע יפורסמו נתוני מאקרו שונים ברחבי העולם, ביניהם נתון היתרי הבנייה, מכירות הבתים החדשים והזמנות למוצרים בני-קיימא בארה"ב. בקנדה יתפרסם היום מדד המחירים לצרכן ובאיטליה המדד יתפרסם ביום רביעי. ביום חמישי צפוי להתפרסם מדד המחירים לצרכן בגרמניה ונתון מעודכן על קצב הצמיחה בארה"ב ברבעון הראשון.

ביום שישי יתפרסם בארה"ב מדד ה-PCE לחודש מאי, לצד נתוני ההוצאה וההכנסה של הצרכנים.

5. תחזית

אורי גרינפלד, האסטרטג הראשי של פסגות, מציין בסקירה שפרסם כי "הדברים שאמר ג'רום פאוול בנאומו בפני הקונגרס הדהדו בשווקים וניכר שהמשקיעים מבינים שהנחישות של הפד להילחם באינפלציה היא גבוהה. אם לפני מספר חודשים השווקים תמחרו הפחתת ריבית ראשונה כבר ביולי הקרוב הרי שברור לכולם שזה כבר לא יקרה. כרגע, השוק מתמחר הפחתת ריבית רק בסוף השנה, מה שעדיין נראה לנו כתרחיש אופטימי מדי. השאלה אם הפד יעלה את הריבית פעם נוספת בהחלטתו הקרובה או לא נראית לנו פחות מעניינת".

לדבריו, "מכיוון שעיקר האינפלציה כיום מגיע משוקי העבודה שעדיין מאוד מתוחים, לריבית לוקח זמן לא מעט להשפיע על האינפלציה. במחזורים קודמים לקח בין שניים לשלושה רבעונים עד שהעלאות הריבית גרמו לכך שהצרכנים והעסקים שינו את ההחלטות שלהם. במחזור הנוכחי תהליך זה ייקח כנראה אפילו יותר זמן בגלל חסכונות העתק שנצברו בזמן הקורונה. לאור הטראומה שהבנקים המרכזיים ברחבי העולם חוו בשנתיים האחרונות, סביר להניח שעד שלא נראה את שיעור האבטלה עולה, הריבית תישאר גבוהה כדי להבטיח שהתהליך המתואר מעלה אכן מתממש. לכן, סביר להניח שהריבית בארה"ב תישאר גבוהה עד תחילת 2024".

לגבי המצב בישראל הוא כותב כי "כל התהליך של השפעת הריבית על האינפלציה יקרה גם בישראל אבל אפילו לאט יותר. שוק הנדל"ן בישראל קשיח מאוד וההשפעה של הריבית על מחירי השכירות איטית בהרבה לעומת ארה"ב או אירופה. בנוסף, התנודתיות בשוק המט"ח צריכה גם להילקח בחשבון מבחינת בנק ישראל ולכן לא נופתע אם הריבית בישראל תוותר גבוהה גם אחרי שהפד יחל בתהליך ההורדות".