הבורסה בת"א | סיקור שוטף

מניות הביטוח וההייטק הובילו עליות קלות בנעילה בבורסה

מדד ת"א 35 סיים יום תנודתי בעלייה של כ-0.1% ות"א 90 רשם עלייה של 0.4% •  מדדי הביטוח וטק-עילית עלו בכ-1% • בנק מזרחי דיווח כי יעניק ריבית של 2% על היתרה בעו"ש

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock
בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

17:28

עליות קלות בנעילה בבורסה. מדד ת"א 35 סיים יום תנודתי בעלייה של כ-0.1% ות"א 90 רשם עלייה של 0.4%. מדדי הביטוח וטק-עילית בלטו בעליות של כ-1%. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.8 מיליארד שקל.

עליות בולטות רשמו בין השאר אופקו, אקרו , אורמד, נייס, קמטק , מיטרוניקס , פרשקובסקי , נאוויטס, חילן  ואאורה 

מנגד, ירידות בולטות רשמו משק אנרגיה , ורידיס , פריון נטוורק , אינרום, אל על  ורציו.

בשוק האג"ח, מדד התל בונד הקונצרניים רשמו ירידות מזעריות. אגרות החוב הממשלתיות נסחרו במגמה מעורבת.

16:45

ירידות קלות בבורסה לקראת סיום המסחר. ת"א 35 יורד ב-0.2% ות"א 90 נסוג בשיעור דומה. עליות נרשמות במדדי הבנקים והביומד. מחזור המסחר מסתכם בכ-1.4 מיליארד שקל.

אקרו  קופצת בכ-5%, אורמד  ב-7% וקמטק עולה בכ-4%. עוד בולטות בעליות לייבפרסון , גילת, נובה  ונייס.

15:10

המגמה החיובית בבורסה נמשכת. מדד ת"א 35 עולה ב-0.2% ומדד ת"א 125 נסחר במגמה דומה.

בשוק המט"ח השקל צולל מול האירו והדולר בכ-1%. מול הדולר, השקל נסחר סביב 3.67 שקלים ומול האירו, השקל נסחר מול סביב 4.02.

חברת סייברוואן , העוסקת בפיתוח מערכת למניעת תאונות דרכים, מדווחת על שיתוף פעולה מתכונן עם חברת IVECO בהמשך השנה. 

חברת אופקו הלת'  מדווחת כי קיבלה את אישור ה-FDA למסחור תרופת ה-NGENLA לטיפול בילדים הסובלים ממחסור בהורמון גדילה. 

13:38

שינוי מגמה במסחר בת"א. לאחר שהמדדים המרכזיים נסחרו בירידות קלות, נרשמות עליות בבורסה המקומית.

מדד ת"א 35 עולה ב-0.5% ומדד ת"א 90 מוסיף כ-0.1% לערכו. בקרב המדדים הענפיים, מדד ת"א בנקים מזנק בכ-1.4%.

בולטות לחיוב מניות אורמד פארמ , קמטק , גילת  וכלל ביוטכנו .

מנגד, מניות ורידיס , פריון נטוורק , הבורסה לני"ע  ואלקטרה נדלן  נסחרות בירידות שערים.

בשוק האג"ח, מדד התל בונד הקונצרניים נסחרים בירידות קלות. אגרות החוב הממשלתיות נסחרות ביציבות.

12:45

לקראת הנפקה? שופרסל חתמה על הסכם להעברת המרכזים הלוגיסטיים שלה בשוהם ובראשון לציון וכן מרכז השילוח האוטומטי במודיעין, שחלקה בו עומד על 25%, לחברת-הבת שופרסל נדל"ן בראשותו של אורן הוד. ההסכם כפוף לאישור רשות המסים.

12:24

המדדים המרכזיים בבורסה נסחרים לפי שעה בירידות שערים קלות. מדד ת"א 35 יורד ב-0.1% ות"א 90 משיל מערכו כ-0.5%.

בשוק המט"ח המקומי, השקל נחלש מול הדולר ב-0.9% ונסחר סביב 3.66 שקלים. מול האירו, השקל נחלש בכ-1% ונסחר סביב 4.01 שקלים.

את מחזור המסחר הגבוה ביותר מרכזת מניית לאומי , יחד עם אלביט מערכות , פועלים  ובזק .

מניית יצרנית המצלמות לכלי רכב ומזל"טים, נקסט ויז'ן , ממשיכה במומנטום החיובי לאחר שהחברה דיווחה מוקדם יותר הבוקר על הסכם בהיקף של 10 מיליון דולר למצלמות מתוצרתה. למרות שהסכום לא נתפס כמשמעותי, ביחס לחברות גדולות אחרות שפועלות בבורסה, זו ההזמנה הבודדת הגדולה ביותר שקיבלה החברה עד כה, שבעיקר מצליחה להלהיב את המשקיעים בשנה החולפת.

חברת אנרג'ין , העוסקת בפיתוח תוכנה מבוססת בינה מלאכותית להשבחת זנים של צמחים ובעלי חיים, עדכנה הבוקר כי השיגה אבן דרך נוספת במסגרת שלב ההטמעה  בפרויקט לפיתוח זני עגבניות בעלי עמידות גבוהה למחלת וירוס ה'טובמו'.  

10:55

מגמה מעורבת בבורסה. ת"א 35 נסחר ביציבות ות"א 90 יורד ב-0.7%. בקרב המדדים הענפיים, ת"א- ביומי מזנק בכ-1% ות"א בנקים מוסיף לערכו כ-0.4%.

הצעת החוק בנושא הריבית על העו"ש ירדה מסדר היום של מליאת הכנסת, אחרי שנגיד בנק ישראל פנה אתמול במכתב דחוף לראש הממשלה בו הוא הביע התנגדות נחרצת להתערבות בתמחור המוצרים הבנקאיים ולקביעת מחיר אחיד. יוזם ההצעה ח"כ ינון אזולאי הודיע כי ימתין עם ההצעה לשבוע הבא - לאחר שהבנקים ישיבו לדרישות הנגיד.

10:07

המסחר בבורסה נפתח במגמה חיובית. מדד ת"א 35 עולה ב-0.2% ומדד ת"א 90 מוסיף לערכו כ-0.3%. 

בולטות לחיוב מניות אורמד פארמ , קמטק , נובה , נייס , וכלל ביטוח .

מנגד, בולטות לשלילה פריון נטוורק , אנלייט אנרגיה , מליסרון  ואלוני חץ .

בנק מזרחי טפחות  מדווח הבוקר כי יעניק ריבית של 2% (במונחים שנתיים) ללקוחות שבחשבונם יש יתרת זכות של עד 25 אלף שקל בעו"ש. ההטבה מיועדת לבעלי חשבון פרטי, שסך הנכסים שלהם בחשבון (עו"ש + פיקדונות + ני"ע) הוא עד 50 אלף שקל, והיא תהיה בתוקף לתקופה של שנה. חשבון הלקוחות יזוכה בסכום הריבית, בניכוי המס, אחת לרבעון. במקביל, הבנק יציע גם החזר של 1,200 שקל לנוטלי משכנתאות שרכשו דירה עם הלוואה של עד 2 מיליון שקל ושיעור מימון של יותר מ-60% משווי הנכס.

הדיווח מגיע לאור שיחת הנזיפה של נגיד בנק ישראל שעוררה את הבנקים לשפר את ההצעות ללקוחות. 

חברת נקסט ויז'ן , העוסקת בפיתוח וייצור מצלמות יום ולילה לכלי רכב וכלי טיס, מדווחת כי קיבלה הזמנה מלקוח קיים לרכישת מצלמות ומוצרים נוספים של החברה בסכום של 10 מיליון דולר.

08:45

בשוק המט"ח המקומי השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. מול הדולר, השקל נחלש בכ-0.9% ונסחר סביב 3.67 שקלים ומול האירו השקל נחלש בשיעור דומה ונסחר סביב 4.02 שקלים.

07:42

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה בתל אביב

1. שוקי המניות

המסחר בבורסה צפוי להיפתח במגמה מעורבת. אמש, בבורסה נרשמה מגמה שלילית שהתחזקה לקראת סיום יום המסחר, אז מדדי המניות המרכזיים בת"א ננעלו בירידות של כ-1%. מדד הבנייה צלל בכ-2% ומדד הביומד בלט בצד הירוק עם עלייה של יותר מ-1%.

או פי סי אנרגיה  בלטה בירידה של כ-4% במחזור גבוה, לאחר שאתמול בבוקר נודע כי ועדת המכרזים של חברת החשמל תתכנס ביום ג' במטרה לדון במצב המכרז למכירת תחנת הכוח אשכול, כ-48 שעות לפני פקיעת המועד להגדלת הערבות של דליה אנרגיה והמעבר של הזכייה לקבוצת או.פי.סי-קרן נוי. האחרונה מצפה כי לא ייפתח שום משא ומתן.

בארה"ב, המסחר התנהל בעליות שערים חדות, כאשר מדד הנסאד"ק ננעלה בעלייה של 1.7%.

מניות השבבים ירדו אמש במסחר המאוחר לאחר שדווח כי מחלקת המסחר בארה"ב שוקלת להרחיב את הגבלות ייצוא שבבי הבינה מלאכותית לסין. החשש נובע מהאפשרות שסין תעשה שימוש לרעה בשבבים מסוג AI, הכולל בין היתר פיתוח נשק. מהלך זה, עלול לפגוע עוד יותר ביכולתה של סין לבנות את יכולות ה-AI שלה לאחר שבשנה שעברה הוטלו על סין הגבלות לייבא את שבבי ה-AI המתקדמים ביותר מתוצרת אנבידיה ו-AMD.

אנבידיה עיצבה השנה גרסה שונה של שבבים מסוג AI לשוק הסיני בשם A800, בעלי יכולת פחותה, על מנת לקבל את אישורה של מחלקת המסחר בוושינגטון להמשיך לייצא את הסחורה לסין. עם זאת, ההגבלות החדשות ששוקלת מחלקת המסחר יאסרו אף מכירה של שבבים מסוג זה.

בהמשך לכך, מניות השבבים נסחרו בירידות שערים אמש במסחר המאוחר כאשר אנבידיה נפלה בכ-3%, AMD ירדה בכ-2.5% וקוואלקום ירדה בכ-1.5%.

וול סטריט סוגרת מחצית חזקה, וההיסטוריה מספקת סיבות לאופטימיות להמשך 

מניית ננו דיימנשן  נסחרה בעליות שערים לאחר שדיווחה כי היא מעלה את מחיר הצעת הרכש המיוחדת למניות חברת מדפסות התלת מימד, סטרטסיס, ל-20.05 דולר למניה. במקביל, החברה דיווחה כי היא מאריכה את מועד קבלת ההצעה עד ל-24.07.23. 

מרבית המניות הדואליות חזרו מוול סטריט עם פערים חיוביים. נייס  בולטת עם פער חיובי של כ-3% ומנגד  אנרג'יאן   עם פער שלילי של 1.7%.

במסחר בחוזים עתידיים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמות כעת ירידות שערים.

בורסות אסיה פתחו את יום המסחר במגמה מעורבת. מדד הניקיי מזנק ב-1.6%, ההנג סנג יורד ב-0.1%, בורסת שנחאי משילה מערכה כ-0.5% והקוספי יורד ב-0.7%.

2. שוקי האג"ח

בשוק האג"ח המקומי, אגרות החוב הממשלתיות נסחרו במגמה מעורבת אמש ובשוק הקונצרני רשמו מדדי התל בונד המרכזיים ירידות של 0.2%.

גם בעולם נרשמה אמש מגמה מעורבת, כשהסוחרים ממתינים לפרסום נתוני מאקרו בימים הקרובים ולנאומי בכירים בבנקים המרכזיים של ארה"ב ואירופה שיתקיימו היום בשעה 16:30 שעון ישראל. תשואת אג"ח ממשלת בריטניה ל-10 שנים המשיכה לעלות והשלימה קפיצה של קרוב ל-1% בשלושה חודשים, לרמה של 4.35%.

תשואות האג"ח של הממשל האמריקאי נסחרות הבוקר בירידות קלות לאחר שאמש במהלך המסחר זינקו בחדות. התשואה על אג"ח ממשלת ארה"ב עומדת על 3.76% והתשואה על שנתיים עומדת על 4.76%.

3. שוקי הסחורות והמטבעות

בשוק המט"ח המקומי, השקל נחלש בחדות מול הדולר והאירו אמש לקראת סיום יום המסחר בשערי החליפין. הדולר נסחר סביב 3.65 שקלים והאירו סביב 4 שקלים.

בשוק הפורקס העולמי, האירו נחלש מול הדולר ב-0.1% והליט"ש נחלש מול הדולר בשיעור דומה. מול הין, הדולר נחלש ב-0.1%.

התעלומה הנורבגית: מדוע הפכה הקרונה לאחד המטבעות החלשים בעולם? 

בשוק הסחורות, מחירי החוזים על הנפט נסחרים הבוקר בעליות קלות לאחר שאמש נחתכו בכ-2%. מחיר חבית מסוג ברנט מטפס ל-72.9 דולר ומחיר חבית מסוג WTI עומד על 68 דולר.

הכלכלן הראשי של בנק לאומי, ד"ר גיל מיכאל בפמן, מציין בסקירתו השבועית על שוקי האנרגיה כי "על פי הערכות בשוק, איראן הגדילה את משלוחי הנפט שלה לרמה הגבוהה ביותר בחמש השנים האחרונות".

"במידה וייחתם הסכם גרעין בין ארה"ב לאיראן, הוא צפוי להסיר את הסנקציות הכלכליות שהוטלו על סקטור האנרגיה של איראן ויביא להגדלה משמעותית בהיצע הנפט הגלובלי".

להערכתו, מחיר הנפט צפוי להיות מושפע בטווח הבינוני בעיקר מהגורמים הבאים: החלטות קבוצת OPEC+ בטווח הקרוב; ההתפתחויות בנושא ההתקוממות הצבאית ברוסיה; ואינדיקטורים בנוגע להתפתחויות מאקרו-כלכליות, בדגש על החששות מפני התפתחות משבר ריאלי או האטה בפעילות הכלכלית הגלובלית.

"במידה וכלכלת ארה"ב לא תיכנס למיתון במחצית השנייה של 2023, והתאוששות הפעילות הכלכלית הגלובלית תסתמן בהמשך, בפרט בסין, הדבר יתמוך בביקושים לנפט".

"מעבר לכך, רכישות הנפט על ידי ממשלת ארה"ב, במטרה להגדיל חזרה את המלאי האסטרטגי, יתמכו גם כן בביקושים. במבט כולל, המחיר לחבית מסוג ברנט צפוי להיות בהמשך 2023 סביב רמה של סביב כ-74-84 דולר לחבית".

4. מאקרו

באוסטרליה פורסם הבוקר מדד המחירים לצרכן שירד לרמה של 5.6% בקצב שנתי. התחזיות המוקדמות ציפו לירידה שנתית מתונה יותר במדד, לרמה של 6.1%.

הרווח התעשייתי של סין ירד ב-18.8% מתחילת השנה.

היום צפוי להתפרסם מדד המחירים לצרכן באיטליה. ביום חמישי צפוי להתפרסם מדד המחירים לצרכן בגרמניה ונתון מעודכן על קצב הצמיחה בארה"ב ברבעון הראשון.

ביום שישי יתפרסמו ביפן מדד המחירים לצרכן ונתוני הייצור התעשייתי, בסין מדדי מנהלי רכש (יוני) והתחלות בנייה שנתיות (מאי) ובבריטניה נתונים סופיים על התוצר ברבעון הראשון. בארה"ב יתפרסמו מדד המחירים של ההוצאות לצריכה פרטית למאי (PCE) וציפיות האינפלציה לשנה וחמש שנים של אוניברסיטת מישיגן.

5. תחזית

הכלכלן הראשי של דויטשה בנק, כריסטיאן נולטינג, כותב בסקירה שפרסם כי "גורם משמעותי חשוב המשפיע על הפעילות הכלכלית הוא הדינמיקה ברמות המלאים של הסחורות. אנחנו חושדים שמחזור המלאים נהפך לחשוב יותר עם תהליך הנורמליזציה לאחר הקורונה. כפי שבא לידי ביטוי במדד המחירים ליצרן שרושם נפילה משמעותית, צד ההיצע עובר נורמליזציה בקצב מהיר".

לדבריו, "גורם התומך במסקנה זאת הוא מדד הלחצים בשרשראות האספקה של שלוחת הפד בניו יורק, שירד לרמתו הנמוכה ביותר מאז שנת 1997. בעוד שבדרך כלל מדובר בחדשות טובות, זה עשוי להסביר את החולשה המשמעותית בסקטור הייצור העולמי".

"חברות רבות שנדהמו מן השבריריות של שרשראות האספקה הגלובליות, הגדילו את רמות המלאים ואף הזמינו כמויות יתר ליתר ביטחון. עודף הייצור עובר תהליך עיכול על ידי שימוש ברמת המלאים הגבוהה, ויכולת הניצול במפעלים נמצאת מתחת לרמתה המיטבית, מה שמביא לפגיעה בביטחון העסקים בסקטור הייצור".