תחזית מורגן סטנלי לישראל: השפעת הרפורמה במשפט, ומה צפוי בריבית

בנק ההשקעות מורגן סטנלי פרסם אמש דוח המנתח את מצב הכלכלי של ישראל • בין עיקרי הדוח: המשבר הפוליטי גורם להרעה במצב הכלכלי במדינה ועלול לייצר לחץ להעלאות ריבית נוספות

משכן הכנסת / צילום: Shutterstock, Roman Yanushevsky
משכן הכנסת / צילום: Shutterstock, Roman Yanushevsky

"הרפורמה המשפטית יוצרת חוסר יציבות חברתית", כך עולה מדוח שהתפרסם אתמול ע"י בנק ההשקעות מורגן סטנלי. מדובר בדוח מקיף במיוחד המנתח את מצבה הכלכלי והאסטרטגי של ישראל ושם זרקור על ההשפעות הכלכליות של חוסר הוודאות שמעיבות על המצב הכלכלי הטוב של המדינה.

דיווח: מחקר חדש מראה כי גוגל הפרה את הכללים של עצמה ורימתה מפרסמים 
הסוחרים בוול סטריט מהמרים: אנחנו רק בתחילתו של שוק שורי 

בבנק ההשקעות מציגים את תחזית הצמיחה של ישראל ומדגישים כי המשבר הפוליטי גורם להרעת המצב הכלכלי במדינה. התחזית הבסיסית של הבנק צופה כי הצמיחה של ישראל תתמתן מהרבעון הראשון, שבו היא עמדה על 3.1%, לקצב שנתי של 2.5% בסוף 2023 (בדומה לתחזית הנוכחית של בנק ישראל), אך תתחזק בשנה שלאחר מכן ותגיע לכ-3%. התחזית מבוססת על "ההנחה שחוסר ההסכמה בנוגע לרפורמה ייפתר בחודשים הקרובים ותיעלם בהדרגה".

עוד מציינים במורגן סטנלי כי הנתונים של ישראל לאחר היציאה מסגרי הקורונה היו טובים, וההיחלשות בצמיחה ברבעון הראשון של 2023 הייתה ברובה תוצאה של ירידה בצריכה הפרטית ובמלאי.

החקיקה המשפטית, קובעים האנליסטים של מורגן סטנלי, יוצרת חוסר יציבות, שמובילה לעלייה בפרמיית הסיכון של ישראל. התגובה לחוסר היציבות באה לידי ביטוי במהירות עם ירידה בערך השקל אל מול הדולר.

במורגן סטנלי מדגישים: ההשלכות של חוסר היציבות עלולות להוביל להעלאות ריבית נוספות

ההשפעה המיידית כבר ניתנת לבחינה במדדים הכלכליים, כך מרווחי התשואה של ישראל עלו ושווקי הבורסה ביצעו בחסר לעומת ארה"ב. ההשלכות של חוסר היציבות מביאות לידי פיחות בשקל, שיכול להביא לעלייה מתמשכת באינפלציה ובעקבות כך ללחץ להמשך העלאות הריבית. לפי התחזית השלילית של הבנק, שבה צופים שהמתיחות תימשך וההשפעה השלילית תגדל, האינפלציה תגיע לקצב שנתי של 5.2% (כרגע 4.6%) והריבית תעלה עד לרמה של 6.25%.

עוד מוסיפים במורגן סטנלי שבתרחיש השלילי, הצמיחה תרד משמעותית: 1% בלבד ב-2023 ו-1.6% בשנת 2024.

בדוח סוברים שחלק מההשפעות יהיו בגזרת הביקושים בישראל שירדו משמעותית וכמובן גם ייצוא הסחורות של המדינה עומד בסיכון לירידה בעקבות תגובת מדינות מבחוץ.

הבנק גם מחמיא לישראל, במיוחד בתמונה המאקרו-כלכלית. הוא מציג את חוזק בנק ישראל כמוסד, ומשבח את ישראל כאחת משתי המבצעות הטובות ביותר מבחינת מדיניותה המאקרו כלכלית. "המידע הנתון מעלה שהצמיחה בביצועים במשילות ואף ברמה הפיסקלית הייתה טובה יותר מאשר הממוצע לעומת מדינות דומות", נכתב.

עם זאת, הדוח מצביע על כך שהמדיניות הפיסקלית מהווה נקודה חלשה המעכבת את הצמיחה בישראל. לטענתם ,אין זה נושא חדש והיא מהווה גורם מעכב ב-40 השנים האחרונות.

בגזרת המדיניות המוניטרית מציינים שככל הנראה הבנק המרכזי בישראל לא סיים את סבב העלאות הריבית שלו, וצפויה עוד העלאה אחרונה בהחלטה הבאה. לפי הניתוח של מורגן סטנלי, לחצי האינפלציה עדיין גבוהים, עם משק בתעסוקה מלאה ופעילות כלכלית חזקה. בדוח מעריכים כי האינפלציה תגיע ליעד רק ב-2024.