הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה מעורבת בבורסה; מדד מניות הבנייה טיפס ב-1.3%

מדד ת"א 35 רשם ירידה של כ-0.1% ואילו ת"א 90 טיפס בכ-0.4% • עליות בולטות רשמו אל על, אופקו, דוניץ, קמטק, פרשקובסקי, אאורה, אפולו, שיכון ובינוי ומגה אור • את המחצית הראשונה של השנה סיים מדד ת"א 35 בירידה של כ-2.7% ומדד ת"א 125 רשם ירידה של 2.1%

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock
בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

17:30

נעילה מעורבת בבורסה. מדד ת"א 35 רשם ירידה של כ-0.1% ואילו ת"א 90 טיפס בכ-0.4%. מדד מניות הבנייה בלט עם עלייה של 1.3% ומדד הטכנולוגיה עלה ב-0.6%. מחזור המסחר הסתכם בכ-3.2 מיליארד שקל.

מדד ת"א 35 ירד השבוע ב-2.1%, מדד ת"א 90 סיים את השבוע עם ירידה של 0.9% ומדד מדד ת"א 125 ירד השבוע ב-1.8%. את המחצית הראשונה של השנה סיים מדד ת"א 35 בירידה של כ-2.7% ומדד ת"א 125 רשם ירידה של 2.1%. 

עליות בולטות רשמו בין השאר אופקו , דוניץ , אוגווינד, קמטק, פרשקובסקי , אאורה, אפולו פאוור , שיכון ובינוי  ומגה אור . גם אל על  בלטה עם קפיצה של 7.2% במחזור ענק.

מנגד, ירידות חדות רשמו אספן גרופ , יומן אקסטנשנס , אינטרקיור , סלקום , פרטנר ואיי.סי.אל .

בשוק האג"ח מדדי התל בונד הקונצרניים רשמו עליות מזעריות ומנגד אגרות החוב הממשלתיות השקליות לטווחים ארוכים רשמו ירידות של 0.8%-1%. 

16:00

ירידות קלות בבורסה. מדד ת"א 35 יורד ב-0.3% ות"א 90 משיל מערכו כ-0.6%. מדד הביטוח בולט עם ירידה של 1.1%. מחזור המסחר מסתכם בכ-2.35 מיליארד שקל.

עליות בולטות רושמות בין השאר אאורה, שמזנקת בכ-4%, אפולו פאוור , טקטונה , זוז פאוור , אוגווינד , אל על , קמטק, אלביט מערכות  ודוניץ.

כלכלני חטיבת המחקר של בנק לאומי פרסמו סקירה על מניית פתאל החזקות . האנליסטית מרב פישר שרוני כותבת כי "תוצאות חברת פתאל והשיפור בהם משקפים, לפני הכל, את השיפור בעולם התיירות, עם היציאה ממשבר הקורונה אשר הביאה לעלייה בהיקף התיירות וכנגזרת של זה עלייה בשיעורי התפוסה וכן עלייה ברמות המחיר בתחום האירוח, כמו גם בתחומים אחרים. אנו מניחים ששנת 2023 תשקף באופן כמעט מלא את היציאה מהמשבר עם שיפור הדרגתי בתוצאות מרבעון לרבעון. הרבעון השני של השנה צפוי להיות טוב מקודמו, והרבעון השלישי, "רבעון הקיץ" צפוי להמשיך ולשקף את השיפור, בוודאי נוכח העלייה בתיירות, בעיקר בישראל. בשנים הבאות אנו צופים שהשיפור בתוצאות החברה יגיע מפתיחת מלונות חדשים, וזאת בהינתן שמצב שוק התיירות יישאר יציב. לאחר עדכון הערכת השווי אנו מותירים את המלצת ההשקעה בפתאל על "החזק" במחיר יעד של 400 שקל למניה". 

14:22

בשוק המט"ח, השקל נחלש ב-0.4% ונסחר סביב 3.69 שקלים. מול האירו, השקל נחלש ב-0.2% ונסחר סביב 4.03 שקלים.

חברת המימון בול מסחר  עדכנה לפני זמן קצר כי היא דוחה את המועד הקבוע לתשלום ריבית וקרן של מחזיקי אג"ח א' ותשלום ריבית למחזיקי אג"ח ב'. נזכיר כי לפני כשבוע, החברה עדכנה במפתיע כי החליטה לפעול לגיבוש הסדר עם מחזיקי האג"ח שהנפיקה. זאת לאור הערכתה כי לא תוכל לעמוד בתשלומים למחזיקים במועדם, "בשל קשיים תזרימיים צפויים". חוב האג"ח של בול מסחר עומד על כ־140 מיליון שקל. 

13:22

הבורסה בתל אביב נסחרת בירידות שערים. מדד ת"א 35 יורד ב-0.4% ות"א 125 יורד ב-0.5%. ת"א ביטוח יורד בכ-0.8%.

בשוק האג"ח מדדי התל בונד הקונצרניים נסחרים בעליות שערים קלות. אגרות החוב הממשלתיות נסחרות ביציבות.

אל על  מדווחת החברה כי חתמה על הסכם שיתוף פעולה עם חברת דלתא אייר ליינס. במסגרת ההסכם, לכל חברת תעופה תהיה האפשרות לשווק מושבים על טיסות חברת התעופה האחרת. בנוסף, יתקיים שיתוף מועדונים בין חברות התעופה, שיאפשר באופן הדדי צבירה ומימוש הטבות עבור לקוחות המועדון של שתי חברות התעופה. 

12:17

אאורה  מדווחת על הבעת אמון מצד חברת ביטוח גדולה עם השקעה באג"ח ובאופציות למניות. במסגרת הסכם ההשקעה חברת הביטוח צפויה להשקיע למעלה מ-70 מיליון שקל בהנפקת אג"ח ואופציות למניות. בהמשך לכך, מניית החברה רושמת עליות שערים חדות.

לצד אאורה, בולטות לחיוב מניות דלק רכב , פלסאון תעשיות , לאומי  ואלביט מערכות .

מנגד, מניות חברה לישראל , איי.סי.אל , אלוני חץ  וחילן נסחרות בירידות שערים.

בשוק המט"ח, השקל נחלש ב-0.2% מול הדולר ונסחר סביב 3.68. מול האירו, השקל מתחזק ב-0.2% ונסחר סביב 4.02 שקלים. 

11:19

המסחר בבורסה מתנהל לפי שעה בירידות שערים קלות. מדד ת"א 35 יורד ב-0.4% ות"א נסחר במגמה דומה. ת"א בנקים עולה ב-0.2%.

את מחזור המסחר הגבוה ביותר מובילה מניית פועלים  יחד עם לאומי , נייס  טבע  ודיסקונט .

חברת נטו מלינדה , העוסקת בייבוא מוצרי מזון, מדווחת כי התבקשה להעביר מסמכים לגילוי מיד על ידי בית המשפט המחוזי בבאר שבע לשם בחינת האפשרות להגשת תביעה נגזרת נגד החברה. המסמכים שהחברה התבקשה להעביר נוגעים להרחבת פעילותה מול ספק עופות בכשרויות רגילות, למכירת מניות נטו מ.ע. אחזקות בע"מ על ידי נאמנות משפחת עזרא בע"מ לנור יסכה בע"מ, ולתכנית הרכישה של מניות נטו אחזקות שאושרה בחודש מרץ 2023.

10:30

מדדי המניות המרכזיים נסחרים במגמה מעורבת. ת"א 35 יורד ב-0.3% ומדד ת"א 90 עולה ב-0.1%.

בשוק המט"ח, השקל מתחזק מול האירו ב-0.6% ונסחר סביב 4 שקלים. מול הדולר, השקל מתחזק ב-0.3% ונסחר סביב 3.66 שקלים.

בשוק האג"ח, מדדי התל בונד הקונצרניים נסחרים בעליות קלות. אגרות החוב הממשלתיות נסחרות ביציבות.

10:05

המסחר בת"א נפתח ביציבות. ת"א 35 נסחר ביציבות ומדד ת"א 125 נסחר במגמה דומה. בקרב המדדים הענפיים, בולט לחיוב ת"א נפט וגז שעולה בכ-0.7%. 

בולטות לחיוב מניות קמטק , אופקו הלת' , דלק קבוצה  ואלביט מערכות .

מנגד, בולטות לשלילה אורמד פארמ , רבוע נדלן , מג'יק  ולייבפרסון .

חברת החשמל דנה היום (ה') בצעדיה הבאים בנוגע למכרז למכירת תחנת הכוח אשכול, והחליטה לאפשר לחברת דליה אנרגיה דחייה של 10 ימים במועד ההפקדה של הערבות השנייה. דליה זכתה במכרז לרכישת התחנה, ולפי כללי המכרז הראשוניים, היום זה המועד האחרון שלה להגדיל את הערבות שהפקידה ב-100 מיליון שקל נוספים. בהמשך לכך, מניית משק אנרגיה  נסחרת בעליות שערים. 

חברת מיה דיינמיקס , העוסקת בפיתוח טכנולוגיה לכלי תחבורה חשמליים זעירים, מדווחת הבוקר על התקשרות עם חברת הפצה של כלים ממונעים Ltd Group Global Mega, שעתידה להפיץ את מוצרי החברה באיחוד האמירויות.

08:33

קיסטון ריט , המחזיקה בחברת אגד, מדווחת כי אחת המתמודדות נגדה על המכרז להפעלת אשכול עוטף ירושלים מערב, הגישה לבית המשפט עתירה מנהלית נגד אגד במטרה לפסול את זכייתה במכרז ולהורות לוועדת המכרזים לקבוע מחדש את תוצאות המכרז.

08:21

בשוק המט"ח המקומי, השקל מתחזק קלות מול הדולר ונסחר סביב 3.67 שקלים. מול האירו, השקל מתחזק בכ-0.8% ונסחר סביב 3.99 שקלים.

07:39

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה בתל אביב

1. שוקי המניות

יום המסחר בת"א צפוי להיפתח במגמה חיובית. אמש התקיים מסחר תנודתי בנטייה שלילית בבורסה בת"א, לקראת סיכום מחצית עם תשואה שלילית במדדים המובילים בישראל, לעומת עלייה במדדים המובילים בעולם.

בורסת ת"א מסכמת מחצית עגומה: אילו מניות בכל זאת בלטו לטובה 

יניב פגוט, סמנכ"ל בכיר ומנהל מחלקת מסחר, מדדים ונגזרים בבורסה, כתב על הקשר בין המציאות הפוליטית לבורסה. "הבורסה בת"א הציגה ביצועי יתר ב-2021-2022 ביחס למדדי ההשוואה בעולם. אך מרגע שהשסע הפוליטי פרץ בעוצמה המגמה התהפכה", ציין, והזכיר כי ברגע שנדמה היה שהצדדים מתקרבים להבנות בבית הנשיא, הייתה לכך השפעה מובהקת על ביצועי הבורסה.

לפי פגוט, נתוני הבסיס תומכים בהשקעה מוגברת בישראל, והסכמות בסוגיה המשפטית יאפשרו למשקיעים לשוב ולהתמקד בנתוני הבסיס, ולהגביר השקעה בחברות ישראליות מוצלחות.

אמש בוול סטריט, המדדים המרכזיים ננעלו במגמה מעורבת. מדד הנאסד"ק רשם עלייה של כ-0.3% ואילו הדאו ג'ונס רשם ירידה של כ-0.2%.

מניות טסלה , נטפליקס  קרניבל , קארוונה  וסנואופלייק  בלטו בעליות חדות.

מנגד, מניות השבבים איבדו גובה בעקבות דיווח כי מחלקת המסחר בארה"ב שוקלת הגבלות נוספות של ייצוא שבבי AI לסין. אנבידיה  בלטה עם ירידה של 1.8%.

יו"ר הפד, ג'רום פאוול, חזר אמש ואמר כי הוא צופה עוד העלאות ריבית בארה"ב עד לסוף השנה. פאוול, שמשתתף בכנס בפורטוגל, אמר כי "מה שבעיקר משפיע על ההחלטות שלנו, לצד האינפלציה הגבוהה, זה שוק העבודה המאוד חזק".

הכלכלן של הבנק השווייצרי שבטוח שאנחנו מתקרבים לסוף המשבר בשווקים 

מרבית המניות הדואליות חזרו מוול סטריט עם פערים חיוביים. קמטק  בולטת עם פער חיובי של כ-2.2%% ומנגד טבע  עם פער שלילי של 1.2%.

הבוקר, המסחר בחוזים העתידיים בארה"ב מתנהל במגמה חיובית.

באסיה, המסחר מתנהל במגמה מעורבת. מדד הניקיי עולה ב-0.4% בעוד ההנג סנג צולל בכ-1.6%. בורסת שנחאי יורדת ב-0.2% והקוספי נסחר במגמה דומה.

2. שוקי האג"ח

אמש, המסחר באג"ח בבורסה בת"א התנהל ברובו במגמה שלילית, עם ירידות של 0.1%-0.2% ברוב מדדי התל בונד ויציבות במדדי התל גוב. מדד תל בונד 20 ירד בכ-0.1% והמשיך את המגמה השלילית של הימים האחרונים.

כך גם מדד תל בונד 60, שבו הירידות הבולטות היו באיגרות מסדרות י"ב ו-י"ג של ג'י סיטי, ובאג"ח מסדרה א' של דליה.

אמש, התשואות באיגרות החוב האמריקאיות רשמו עליות, והבוקר נרשמת מגמה דומה. התשואה על אג"ח ממשלת ארה"ב ל-10 שנים עולה ב-2 נקודות בסיס ונסחרת סביב 3.73%. התשואה על אג"ח לשנתיים עולה קלות ועומדת על 4.73%.

3. שוקי הסחורות והמטבעות

בשוק המט"ח המקומי, השקל המשיך להיחלש ביום ד' מול הדולר והאירו, ובסיום המסחר במט"ח נסחר הדולר סביב 3.67 שקלים והאירו נסחר בכ-4 שקלים. להיחלשות השקל מול המטבעות הזרים ישנה השפעה על האינפלציה, וכתוצאה מכך גם על החלטת הריבית הבאה של בנק ישראל, שצפויה בעוד כשבועיים.

המטבע המפתיע שהקפיץ את השקל מול סל המטבעות 

בשוק הפורקס העולמי, הבוקר הדולר מתחזק מול האירו ב-0.2% ומול הליט"ש, הדולר מתחזק ב-0.1%. מול הין, הדולר נסחר ביציבות.

בשוקי הסחורות, מחיר הנפט ירד השבוע, וחבית נפט מסוג ברנט נמכרה ביום רביעי בכ-72.8 דולר. הכלכלן הראשי של בנק לאומי, ד"ר גיל מיכאל בפמן, ציין שלמרות התכווצות מלאי הנפט הגולמי המסחרי, רמת המלאי הנוכחית דומה לרמה הממוצעת בתקופה זו בשנים האחרונות.

הבוקר, מחירי הנפט נסחרים בירידות של כ-0.5%. מחירה של חבית מסוג נפט WTI עומד על 69 דולרים בעוד מחירה של חבית מסוג ברנט עומד על 73.8 דולרים.

4. מאקרו

האינפלציה באיטליה עלתה בשיעור נמוך יותר מהצפוי: מדד המחירים לצרכן שפורסם ביום אמש הצביע על עלייה שנתית של 6.4%, בעוד שתחזיות הכלכלנים היו לעלייה של 6.8%. 

בגרמניה פורסם מדד אמון הצרכנים, אשר רשם ירידה ראשונה לאחר תשעה חודשים, בניגוד לציפיות לעלייה מחודש קודם; זאת בדומה לירידה באיטליה שבה פורסם הנתון יום קודם לכן, וגם שם נרשמה ירידה למרות צפי לעלייה.

ביפן, הבוקר פורסמו נתוני המכירות הקמעונאיות לחודש מאי, שהצביעו על עלייה שנתית של 5.7%, מעל הצפי המוקדם שחזה גידול מתון יותר של 5.4%.

היום צפוי להתפרסם מדד המחירים לצרכן בגרמניה ונתון מעודכן על קצב הצמיחה בארה"ב ברבעון הראשון.

ביום שישי יתפרסמו ביפן מדד המחירים לצרכן ונתוני הייצור התעשייתי, בסין מדדי מנהלי רכש (יוני) והתחלות בנייה שנתיות (מאי) ובבריטניה נתונים סופיים על התוצר ברבעון הראשון. בארה"ב יתפרסמו מדד המחירים של ההוצאות לצריכה פרטית למאי (PCE) וציפיות האינפלציה לשנה וחמש שנים של אוניברסיטת מישיגן.

5. תחזית

"מספר גבוה של בנקים מרכזיים במערב מספק הפתעות ניציות בעקבות אינפלציה דביקה. לעומת זאת, חלק מהמדינות המתפתחות צפויות כבר בחודשים הקרובים להתחיל בהורדת הריביות", כתב בסקירתו השבוע אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי במיטב.

דיוויד בנימינוב, אנליסט מחקר בחברת Global X, העריך השבוע כי בארה"ב יהיה מיתון קל ברבעון הרביעי השנה, או במחצית הראשונה של 2024. זאת לדבריו, "על רקע העובדה שב-18 החודשים האחרונים הגידול העקבי בעלויות ההון, האינפלציה העיקשת וירידה בתחזיות הכלכליות, הובילו לבלימת הצמיחה של הכלכלה האמריקאית".

בנוגע לאנגליה, העריך בנימינוב כי הריבית תגיע עד סוף השנה ל-6.25%, לעומת 5% כיום.