מיסוי רווחי יתר של הבנקים ומאבק ביוקר המחיה: מה היה בפגישה הדחופה של הנגיד ושר האוצר?

שר האוצר ונגיד בנק ישראל נועדו בנושא ענף הבנקאות • לפי גורמים שנכחו בישיבה, הנגיד הביע נכונות לשקול את הרעיון למיסוי רווחי היתר של הבנקים • זה המתווה שנבחן

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: עודד קרני
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: עודד קרני

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', ונגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, נפגשו הערב (ד') לדיון שעסק בין השאר בהצעה למיסוי רווחי היתר של הבנקים, שסמוטריץ' שוקל לקדם. עוד עלה על השולחן נושא הריביות הגבוהות שמשלמים נוטלי המשכנתאות.

הלחץ של הנגיד עבד: הצעת החוק בנושא הריבית על העו"ש הושהתה רגע לפני מליאת הכנסת
המטבע המפתיע שהקפיץ את השקל מול סל המטבעות 

הפגישה שנקבעה מראש וכללה את צמרת האוצר ובנק ישראל הוגדרה תחילה כפגישת היכרות עם המפקח החדש על הבנקים, דני חחיאשוילי ונכחו בה גם ראש אגף תקציבים יוגב גרדוס ממשרד האוצר ומנהל רשות המסים, ערן יעקב וכן אנשי מקצוע נוספים ממשרד האוצר ומבנק ישראל.

במהלך הפגישה התקיים דיון מקצועי בנושאי רגולציה וקידום התחרות במערכת הבנקאית, לרבות שיח ראשוני בנושא הצעת מיסוי רווחי היתר על מגזר הבנקאות. בסיכום הדיון נקבע כי תתקיים פגישה נוספת בשבוע הבא להמשך השיח בנושאים אלו.

גורמים שנכחו בישיבה אומרים שהנגיד הביע נכונות לשקול את הרעיון למיסוי רווחי היתר של הבנקים. סוכם כי הוא יבחן עם אנשיו את החלופות השונות למיסוי שכזה ואז תיקבע ישיבת המשך.

אחד המתווים הבולטים שנידונו למס על הבנקים הוא מיסוי של הארביטראז' - הפער בין הריבית הממוצעת שהבנקים גובים על ההלוואות לבין הריבית הממוצעת שהם משלמים לבעלי פקדונות - עם הפחתה מסוימת על התנודות מאז תחילת גל העלאות הריבית. זאת, בנוסף לפיקוח מצד בנק ישראל שהבנקים לא יגלגלו את השחיקה האפשרית ברווחיות להעלאת העמלות שמשלם הציבור.

לאחרונה הכריז סמוטריץ' כי בכוונתו להטיל מס רווחי יתר על הבנקים בטענה שהרווחים הגדולים שלהם, שהסתכמו בכשישה מיליארד שקל ברבעון האחרון, אינם מתגלגלים כראוי ללקוחות.