הבנקים יוכרזו "קבוצת ריכוז"? הממונה על התחרות פתחה בהליך ונפגשה עם הנגיד

נגיד בנק ישראל והממונה על התחרות מיכל כהן נפגשו היום • מטרת הפגישה הייתה לדון בכוונתה של כהן להכריז על הבנקים קבוצת ריכוז, לה בנק ישראל צפוי להתנגד

הממונה על התחרות, עו''ד מיכל כהן / צילום: כדיה לוי
הממונה על התחרות, עו''ד מיכל כהן / צילום: כדיה לוי

פרופ' אמיר ירון נפגש היום עם הממונה על התחרות, מיכל כהן, בעקבות רצונה להכריז על הבנקים קבוצת ריכוז. בבנק ישראל צפויים להתנגד למהלך, ולכן נפגשו השניים.

מיסוי רווחי יתר של הבנקים ומאבק ביוקר המחיה: מה היה בפגישה הדחופה של הנגיד ושר האוצר?
המאבק על המורשת, הפנייה לנתניהו והטעות בדרך: לנגיד מצפים חמישה חודשים סוערים | רועי ויינברגר, פרשנות

בהודעה שהוציאה רשות התחרות היום בצהריים נכתב כי "בדיקות הרשות מצביעות לכאורה על תחרות מוגבלת בין בנקים אלו, שחלקם בניהול חשבונות עו"ש ללקוחות קמעונאיים הוא קרוב ל-100%, בפרט בתחום קבלת הפיקדונות מלקוחות במגזר הקמעונאי (משקי בית ועסקים זעירים וקטנים). כמו כן עולה, כי בנקים אלו ממעטים להציע שירותים בנקאיים בנפרד מיתר ה"סל הבנקאי".

"מממצאי הרשות , כפי שהוצגו לוועדת הכספים לאחרונה, עולה כי קיימים פערים משמעותיים בין הריביות המוצעות על פיקדונות למשקי בית ולעסקים זעירים וקטנים, לעומת הריביות המשולמות על פיקדונות במגזרי הפעילות של עסקים בינוניים וגדולים ובנקאות פרטית.

"הממונה שוקלת להכריז על הבנקים האמורים כקבוצת ריכוז ולתת להם הוראות בתחום קבלת פיקדונות. עיקר ההוראות הנשקלות:

"איסורים על קשירה בין פיקדון לבין קבלת שירותים בנקאיים אחרים. למשל, ייאסר על הבנקים להתנות פיקדון בניהול חשבון עובר ושב בבנק, להציע תנאי פיקדון נחותים ללקוחות שאינם מנהלים חשבון עובר ושב בבנק או להתנות מתן ריבית על יתרות בחשבון עובר ושב ברכישת שירותים בנקאיים אחרים.


"הטלת חובה על הבנקים לקבל פיקדון מחברות תשלומים חוץ בנקאיות שיבקשו לפעול כ"מאגדי פיקדונות". חברות תשלומים חוץ בנקאיות יוכלו לרכז פקדונות של הציבור הרחב ולפנות לבנקים לצורך הפקדתם בפיקדון. על פי ההוראות הנשקלות, הבנקים יחויבו לשלם לגופים מעין אלו ריבית שאינה נחותה מהריבית שהם משלמים על פיקדונות אחרים דומים.

"הפחתת חסמים בהעברת פיקדונות בנפרד מיתר הסל הבנקאי.

"הוראות המחייבות את הבנקים להציג מידע השוואתי רלוונטי ללקוחות ב"דחיפה".
בדיקות הממונה טרם הושלמו ורשות התחרות עדיין בשלבי גיבוש נוסח ההוראות הנשקלות, תוך שיח עם רגולטורים נוספים הנוגעים לדבר ובראשם בנק ישראל. בהמשך הדרך וככל שהממונה אכן תחליט להכריז על קבוצת ריכוז ולתת הוראות, יתקיים שימוע לעניין ההכרזה ולעניין ההוראות".

ברשות התחרות הבהירו כבר לפני כמה שבועות כי הם שוקלים צעד כזה. הדברים נאמרו בדיונים בכנסת לאחר שהתברר כי הבנקים לא גילגלו את מלוא עליית הריבית לפיקדונות כפי שהם עשו בהלוואות. מבדיקה שערכה רשות התחרות בנושא התברר כי משקי הבית ועסקים קטנים קופחו בנושא הריבית לעומת העסקים הגדולים ולקחחות הבנקאות הפרטית, להם ממון רב יותר.

בבנק ישראל הופתעו

בבנק ישראל הופתעו מאוד מההודעה שהוציאה רשות התחרות על הפגישה עם הנגיד, ממנה אפשר היה להבין ששני הרגולטורים חושבים בכיוון דומה. עד כמה הופתעו? בנק ישראל פרסם באופן מידי הודעת הבהרה בנושא, בהחלט אירוע יוצא דופן לאחר פגישה בין שני רגולטורים. 

כך, מבנק ישראל נמסר בתגובה כי "לבקשת רשות התחרות, התקיימה היום בצהריים פגישה בנוכחות הנגיד והמפקח על הבנקים, בה הועלו לראשונה על ידי רשות התחרות מספר מחשבות ראשוניות ולא מגובשות בנושא רצונם על הכרזת הבנקים כקבוצת ריכוז. בניגוד למה שפורסם הנגיד והמפקח לא גיבשו כל עמדה בנושא".

בבנק ישראל מנסים בימים אלו לקדם תחרות בין הבנקים בנושא גלגול הריבית לציבור, והבהירו לכל אורך הדרך שהם נמנעים מהפעלת שוט רגולטורי אחיד כלפי הבנקים. הנגיד אף שלח מכתב חריף בנושא לראש הממשלה שהביא להשהייה בהעלאת הצעת חוק בנושא לאישור מליאת הכנסת.