טוויטר | ניתוח

קודם מגבילים, אחר כך מקלים: מה קורה בטוויטר?

משתמשים שאינם מנויים ל-Twitter Blue יוכלו לגלול רק עד 1,000 ציוצים ביום • אילון מאסק טען כי המגבלות החדשות הוטלו בגלל חברות הבינה המלאכותית, שאוספות ואוגרות "כמויות אדירות של נתונים" • מה המשמעויות של מהלך כזה מצד מאסק, והאם זה יוביל לנטישת המשתמשים?

אילון מאסק / צילום: Associated Press, Benjamin Fanjoy
אילון מאסק / צילום: Associated Press, Benjamin Fanjoy

הרשת החברתית טוויטר בניהולו של אילון מאסק הטילה מגבלה נוספת כדי לנסות למשוך את המשתמשים לרכוש מנוי בתשלום בפלטפורמה: משתמשים משלמים (מנויי טוויטר בלו) יוכלו לגלול עד 10,000 ציוצים, משתמשים לא משלמים יוכלו לגלול עד 1,000 ציוצים, ומשתמשים חדשים לא משלמים יוכלו לצפות רק ב-500 ציוצים.

החוקרת שהולכת נגד הזרם: "שימו לב מי האנשים שמזהירים מסכנות ה-AI - אילון מאסק וסם אלטמן" | ראיון
פילוסוף וחוקר מוח התערבו על שאלת מפתח בחקר התודעה. מי ניצח? | חזית המדע

אך נראה כי מאסק לא לגמרי החלטי, משום שההגבלות המקוריות שפרסם מאסק רק אתמול (שבת) הן קצת יותר מחמירות. בהודעה המקורית מאסק הודיע כי בעלי חשבונות לא משלמים יוכלו לגלול עד 600 ציוצים ביום, ובעלי חשבונות חדשים לא משלמים יוכלו לגלול עד 300 ציוצים ביום. בנוסף המגבלה המקורית על חשבונות משלמים - עם "וי" כחול - נקבעה לעד 6,000 ציוצים ביום.

בגלל ה-AI: יש להגביל באופן "זמני" את מספר הציוצים

בתגובה לסערה בקרב המשתמשים, טען מאסק כי המגבלות החדשות האלה הוטלו בגלל חברות הבינה המלאכותית, שאוספות ואוגרות "כמויות אדירות של נתונים", ולכן יש להגביל באופן "זמני" את מספר הציוצים שאנשים יוכלו לקרוא. לדבריו, מדובר ב"מניפולציה של המערכת" בפלטפורמה.

צריך לומר כי זמן קצת לאחר ההודעה הראשונה שלו בנושא, מאסק צייץ בטוויטר כי המגבלה תשתנה: 8,000 ציוצים עבור משתמשים מאומתים, 800 עבור אלה שלא משלמים, ורק 400 לחשבונות חדשים לא מאומתים. כאמור, המגבלות הוקלו עוד יותר.

אך נכון לעכשיו לא ברור עד מתי "המגבלות הזמניות" האלה אמורות להיות בתוקף. שינוי המדיניות הזו מגיע אחרי שאלפי משתמשים דיווחו במהלך סוף השבוע על בעיות כשניסו לגשת לפלטפורמה.

לשאלת היוטיובר המפורסם MrBeast כמה זמן ייקח לו לראות 6 אלף ציוצים, מאסק אף ענה ואמר: "זה צריך לקחת פחות משעה ו-9 דקות".

לא המגבלה היחידה

המהלך הזה מצטרף לעוד מגבלה שהוטלה באחרונה על צרכני טוויטר: הרשת החברתית החלה לחסום גישה עבור אורחים - כלומר, חשבונות שאינם מחוברים. מאסק טען כי מדובר במהלך הכרחי מאותה סיבה, "כמה מאות ארגונים (אולי יותר) אספו בצורה אגרסיבית ביותר את נתוני טוויטר, עד לנקודה שבה הם השפיעו על חוויית המשתמש האמיתית".

אין ספק כי מדובר בעוד דרך שבה מאסק מנסה ליצור רווחים מטוויטר, אחרי שמפרסמים רבים הפנו לו עורף. בשבועות האחרונים הוא הודיע כי לינדה יאקרינו, מנהלת הפרסום לשעבר ב-NBC Universal, תצטרף לחברה בתור מנכ"לית טוויטר. כך הוא מקווה שיצליח למשוך בחזרה את המפרסמים שהפחיתו את ההוצאות שלהם ברשת החברתית. נכון לעכשיו, מאסק הוא יו"ר החברה וה-CTO שלה.

מאסק סוגר זירה חשובה של המרחב הציבורי

פרופ' ניקולס ג'ון מהמחלקה לתקשורת ועיתונות באוניברסיטה העברית בירושלים מסביר בשיחה עם גלובס כי יש שני מרכיבים שיכולים אולי להסביר מה קורה כאן: "ראשית, ניהול לא מיטבי יכול להוביל לשבירת שירותים. נראה כי מאסק ממציא תוך כדי תנועה. החברה הרבה יותר קטנה מבחינת כוח-אדם, יש פחות מזומנים, ומאסק רוצה להפוך אותה לרווחית. הוא מקצץ ומפטר מהנדסים, ולכן למרות שאי-אפשר לדעת את זה בוודאות, אפשר להניח ששירותים קריטיים יפסיקו לעבוד כמו שרוצים שהם יעבדו. אפשר להניח שזה פגע בתשתיות החברה. לצד זאת גם יש ניסיון תמידי לחתוך עלויות כמה שרק ניתן".

לפי דיווח ב-platformer, חשבון הענן של טוויטר בגוגל לא שולם במשך חודשים, מה שמשקף חלק מהמחיר שמאסק מנסה לקצץ.

לצד זאת, פרופ' ג'ון מצביע על מה שמאסק בעצמו טוען לו - ניסיון איסוף מידע מסיבי מהרשת החברתית. "לחוקרים כמוני היה מסלול מיוחד שיכולנו להשיג מיליוני ציוצים בחודש על-מנת ללמוד ולחקור אותם. זה חשוב כי ישנם אירועים משמעותיים שעוברים בטוויטר, כמו פוליטיקה. מאסק שם לזה סוף".

יש לכך משמעויות ברורות: "המשמעות למפרסמים ברורה - פחות עיניים יראו את הפרסומות. אבל יש משמעות נוספת, כי אנשים לא יוכלו לראות ציוצים או לא ירצו להיות ברשת החברתית הזו. הבעיה היא שיש גופים רשמיים שמוסדרים מידע קריטי לאזרחי דרך הטוויטר. מאסונות, סגירת כבישים או מידע מפוליטיקאים. מאסק סוגר למעשה זירה חשובה של המרחב הציבורי, או במילים אחרות - מי שאין לו חשבון בטוויטר מודר מהשיח".

פרופ' ג'ון טוען כי זו בעיה, שכן הרשתות החברתיות הופכות להיות תשתיות לאומיות בשיח הציבורי, ויש יותר מדי כוח בידיים של המנכ"לים האלה. 

ישרת את בעלי הממון בעולם ויפגע במשתמשים

גם פרופ' קרין נהון, ראשת חטיבת דאטה, ממשל ודמוקרטיה באוניברסיטת רייכמן, מסכימה כי באקדמיה, עולם המחקר סומך רבות על טוויטר. "כעת יהיה הרבה יותר קשה לחקור את טוויטר. העולם נסגר עלינו", היא אומרת. 

פרופ' נהון מצביעה על הפגיעה המשמעותית באמת. "השאלה שצריך לשאול היא את מי זה משרת שמאסק מבקש להגביל את הציוצים. והתשובה היא ברורה: זה ישרת את בעלי הממון", היא אומרת. "גם ככה, טוויטר הייתה מרחב קל להפצת פייק ניוז ופרופגנדה. כעת, אחרי המהלך הזה של מאסק, בעלי ממון יכולים להשקיע יותר בפייק ניוז, כי הם יכולים לקנות את השירות בתשלום ולצייץ יותר ולהגיע יותר. באופן אבסורדי, הוא אמר שהוא רוצה להיטיב עם העולם. זה ייצר מצב שיש הפרדה מאוד גדולה לאנשים עם ממון ואנשים בלי ממון. זו תחרות שלא עזרה למשתמש הפשוט, התחרות מול בעלי הממון".

המהלך הזה מעלה את השאלה האם זה ירחיק את המשתמשים, או שזה יגרום להם להישאר ואף לשלם. "בטח שזה ירחיק את המשתמשים. בניגוד לכל מחשבה מקצועית עסקית שיש בתחום הרשתות החברתיות, מאסק רוצה לצמצם את הזמן שמשתמשים נמצאים בפלטפורמה. הרי ההנחה היסוד היא להביא את המשתמשים למרחב של החברה כמה שיותר, והוא מבצע כאן מהלך של 180 מעלות".

פרופ' נהון מצביעה על זה כעל חוסר יציבות. "זו קפריזיות. הוא עושה דברים מהיום למחר. הוא משרה חוסר יציבות, ועל משקיעים ובעלי מניות ועל המשתמשים. זה אף עם לא עזר לאף ארגון להצליח יותר".

איך זה ישפיע על טוויטר בפרט ורשתות חברתיות בכלל?
"טוויטר זה מרחב שמייצר את סדר היום הציבורי, שברובו מורכב מעיתונאים, פוליטיקאים ואקטיביסטים. זו הרשת החברתית החשובה ביותר בחשיבות הפוליטית. מהלך כמו זה של מאסק, כשהוא עוצר אנשים מלראות מידע או להעלות מידע, זה אומר שאנחנו למעשה פוגעים במרחב של סדר היום הציבורי הדיגיטלי".

פרופ' נהון מוסיפה כי היא חוזה שיהיה מעבר משמעותי יותר של קבוצות כאלה לרשתות חברתיות שונות. "זה יכול לייצר שינוי טקטוני למעבר משמעותי. הטעם לכך הוא שלטווח הארוך, המשתמשים שנמצאים בטוויטר לא יכולים להפיק מהמרחב הזה את הכוח שלו. מאסק בוחר לסנן לנו את הפיד, והיכולת לתקשר באופן בלתי אמצעי או לקבל מידע באופן בלתי אמצעי נפגעת".