"עשיתי תשעה ראיונות עבודה, אפילו לא התקשרו אליי חזרה"

לאחר שנות גיוסים קדחתניים חברות בתחומים רבים, במשק האמריקאי האטו את הקצב • המעסיקים הפכו שוב לבררנים, ומחפשי עבודה רבים מספרים על תהליכים שרק הולכים ומתמשכים

''עשיתי תשעה ריאיונות עבודה, אפילו לא התקשרו  אליי חזרה'' / צילום: Shutterstock
''עשיתי תשעה ריאיונות עבודה, אפילו לא התקשרו אליי חזרה'' / צילום: Shutterstock

אמ;לק

בארה"ב קשה מאי פעם למצוא עבודה במשרות צווארון לבן. כמות המשרות המשרדיות, מתיווך ופיננסים ועד ביטוח ופרסום, נמצאת בירידה ומחפשי עבודה מספרים על תהליכי גיוס שהולכים ומתארכים.

בניגוד לתקופת הקורונה, לא רק שאף אחד לא מחלק בונוסים לחתימה, אלא שריאיונות חוזרים ונשנים וחודשים ארוכים של חיפוש הופכים להיות הנורמלי החדש. על רקע פיטורים והקפאות העסקה, חלק מהאתגר הוא פשוט להתבלט מההמונים. 

כשמגאן בר ניסתה להתקבל מוקדם יותר השנה למשרות בשיווק, היא עשתה שמונה סבבי ריאיונות לפני שדחו את מועמדותה. חברה אחרת העבירה אותה תשעה סבבים, ואז לא ענתה לה לטלפון, להודעות או לשני מיילים.

בסביבה של פיטורים והקפאות העסקה, מעסיקים רבים האטו את המילוי של משרות משרדיות, מפקידי קבלה ועד מנהלות כספים ראשיות, כך אומרים מנהלים ומנהלי העסקה. הם מושכים את הזמן ומוסיפים דרישות חדשות, החל ביותר שנות ניסיון, דרך ציונים גבוהים יותר במבחנים טכניים ועד סבבי ריאיונות נוספים.

העסק הענק והקטלני של ההגירה הלא-חוקית לאירופה 
מחפשי עבודה מספרים על מסלול ייסורים כשהכוח שוב בידי המעסיקים | WSJ
"הייתי מכורה לאופיואידים 25 שנה. אני רוצה לצעוק: די למחדל הזה" | הצוללת

בר, בת 41, עבדה בשיווק כבר עשור וחיפשה עבודה חדשה ארבע פעמים מאז 2018. בכל פעם היא קיבלה הצעות רבות תוך כמה שבועות. אבל הפעם, המרדף אחר עבודה נמשך ארבעה חודשים, וחברות ציפו שהיא תשלים יותר מצגות וריאיונות, שבמקרים רבים נראו לה מיותרים. במקרה אחד, בר מספרת שהייתה אובדת עצות בריאיון בסבב התשיעי כשהמראיינת אמרה שהיא משוכנעת שבר מסוגלת לבצע את העבודה. ואז שאלה: "אבל מה עוד את יכולה לעשות?".

"בקלות ביליתי 20 שעות בתהליך ריאיון אחד", אמרה בר, גרושה ואם לארבעה מיוג'ין, אורגון, שפוטרה מעבודתה הקודמת בנובמבר. "מפרספקטיבה עסקית, אני לא מבינה את זה".

אחרי שנים של העסקה בקצב מסחרר בזמן הקורונה, מחפשי עבודה במשרות צווארון לבן מרגישים את מכת הנגד. כמות המשרות, מתיווך ופיננסים ועד ביטוח ופרסום ירדה בכמעט 500 אלף מאז סוף שנה שעברה, לפי נתונים פדרליים. מעסיקים שמעוניינים לאייש משרות צווארון לבן אומרים שלוקח להם בממוצע 11 שבועות להעסיק, לעומת שבעה שבועות ב־2021, לפי נתונים מחברת הגיוס Robert Half.

בזמן תהפוכות המגפה, מעסיקים ראו הרבה מחפשי עבודה שהגישו מועמדויות לתפקידים שהם לא היו באמת רציניים לגביהם, ובשוק תעסוקה הדוק, חלק מיהרו להעסיק אנשים שבסופו של דבר לא היו כל כך מתאימים, אמרה מישל רייסדורף, מנהלת מחוז מאילינוי ב־Robert Half. "כולם פועלים בזהירות יתירה", אמרה. "הרבה חברות נכוו".

בימינו, שלושה־ארבעה סבבי ריאיונות הם הנורמה מבחינת לקוחות, היא אמרה, לעומת אחד או שניים בעבר. לדברי רייסדורף, ברבע מאה בעבודה היא מעולם לא ראתה מעסיקים מתקדמים כל כך בזהירות עם מועסקים חדשים.

שוק התעסוקה האמריקאי נותר חזק בסך הכל. מעסיקים הוסיפו 253 אלף משרות באפריל, בתחומים רבים משירותי בריאות ועד אדריכלות ואירוח. ובכל זאת, הנתונים האלה מסתירים את העובדה שהרבה תעשיות צווארון לבן, כולל שירותים פיננסיים ושירותים עסקיים ומקצועיים, צמצמו העסקה ומבחינת אנשי מקצוע רבים, המעבר בין תחומים הוא לא תמיד קל - בייחוד עכשיו.

אנשים שמחפשים עבודה אומרים שבחודשים האחרונים, בייחוד כשישנם גלי פיטורים בתעשיות מטכנולוגיה ועד מוצרי צריכה ומדיה, תחושת התחרות התגברה. בנובמבר, כשרזה מולאייב פוטר ממשרה של 90 אלף דולר בשנה בחברת המזרנים Casper, המשרות שהוא הגיש להן מועמדות הראו בלינקדאין שניגשו אליהן עוד 75 או 100 מועמדים, נתון שהרשת החברתית נותנת בזמן אמת. עד האביב, הוא כבר ראה מספרים כמו 1,000 מתמודדים על כל משרה שהוא ניגש אליה, וחלק מהתפקידים משכו מאות מגישי מועמדות תוך דקות בודדות. מולאייב, שסיים לימודים באוניברסיטת ניו יורק ב־2020 ועדיין גר בעיר, אומר שבשנה בה סיים לימודים, הגיש מועמדות לשש משרות וקיבל הצעה מ־Casper תוך חודש וחצי. הפעם, הוא אומר, החיפוש היה הרבה יותר קשה.

המעסיקים הפכו שוב לבררנים / צילום: Shutterstock
 המעסיקים הפכו שוב לבררנים / צילום: Shutterstock

בסופו של דבר מצא מולאייב משרה כמתאם הכשרת שטח בחברת הקוסמטיקה והטיפוח Lancôme באביב, לאחר שניגש ל־120 משרות ועשה 30 ריאיונות עם 19 חברות, במקרים מסוימים עד חמישה סבבי ריאיון לפני שקיבל תשובה שלילית. כמות כזאת של ריאיונות דרשה הכנות רבות, אמר. אחד המגייסים ייעץ לו להכין מספיק אנקדוטות שונות מחוויית העבודה שלו בעבר כדי שלא יצטרך לחזור על עצמו בשיחות עם מראיינים שונים מאותה חברה.

אפילו עוד לפני שנה, מעסיקים התחרו תחרות עזה על העסקת כישרונות, והציעו בונוסי חתימה בסכומים של חמש ספרות, עבודה מרחוק והטבות אחרות. במקביל, חברות רבות הקלו את הקריטריונים להעסקה כי היו נואשות להכניס עוד עובדים. זה כבר לא המצב.

מעלים את הרף

אלין לרנר, מנכ"לית interviewing.io, פלטפורמת גיוס לחברות טכנולוגיה, אומרת שחברות מעוניינות כעת רק במועמדים שבסבבי ריאיון טכניים השיגו ציון שגבוה ב־15% ביחס לרף המינימום בתחילת 2022.

ג'וני סי טיילור ג'וניור, מנכ"ל האגודה לניהול משאבי אנוש, אומר שהוא שומע באופן שגרתי מחברות שמעלות את הרף למועמדים, כולל חברת טכנולוגיה גדולה אחת שלאחרונה העלתה את רף ממוצע ציוני הקולג' ל־3.4, אחרי שבשיא המגפה הדרישה הייתה 3.2. חברות אחרות, אמר, מנסות לעשות סינון יותר מדויק כדי להבטיח התאמה טובה לתרבות הארגונית בחברה. "זה לוקסוס שלא ממש היה לך כשהיו כל כך הרבה משרות פנויות", אמר.

בתחומי המשכנתאות והנדל"ן לפני שנה וחצי, מעסיקים היו מוכנים לקבל אנשים מבטיחים עם שנה או שתיים של ניסיון, אמרה מג ריילי, סמנכ"לית בחברת ההשמה National Mortgage Staffing. כעת, עם זאת, התעשייה, שנפגעה בגלל שיעורי הריבית הגבוהים, מפטרת עובדים. אין כבר קפיצות שכר של 20 אלף דולר למשרות יועצים וחתמים, אמרה. החברות שממשיכות לגייס, מחפשות אנשים שיש להם יותר מעשר שנות ניסיון ושלא דילגו יותר מדי בין עבודות בקריירה שלהם. ריילי אמרה: "חברות ממש מחפשות את האדם שעונה על כל אחת ואחת מהדרישות".

למובטלים שמחפשים משרות צווארון לבן, חלק מהאתגר הוא פשוט להתבלט מההמונים. בחברת התקשורת AT&T למשל, מספר המועמדויות לכל משרה שהחברה מפרסמת עלה בכמעט כפליים מהתקופה המקבילה שנה שעברה, אמר אסטאד דונג'ישה, שאחראי על משיכת כישרונות לחברה. במשרות צווארון לבן, מספר המועמדים שניגשים לכל משרה עלה פי שלושה.

למנהלי ההעסקה ב־AT&T יש כעת בין שלוש לחמש בחירות אפשריות, בהשוואה לאחת או שתיים כששוק התעסוקה היה צפוף יותר, אמר. בחברה יש כ־2,500 משרות פתוחות השנה, אמר, פחות מ־5,000 המשרות שהוסיפה AT&T בכל אחת משתי השנים הקודמות. "אנחנו לא פותחים תפקידים חדשים בלי לחשוב", אמר. אנחנו מאוד נזהרים לגבי האופן בו אנו פותחים תפקידים חדשים, יש אצלנו הרבה יותר בדיקות".

בקלמזו, מישיגן, המספר הממוצע של מועמדים למשרות פתוחות ב־Stryker, חברת טכנולוגיה רפואית, כמעט הוכפל בחודשים האחרונים בהשוואה למה שהיה לפני 18 עד 24 חודשים. כשכל כך הרבה מועמדים מתחרים על כל תפקיד, אומרים מנהלי גיוס, חברות יכולות לדרוש מהם יותר.

המעסיקים כבר לא בלחץ

"יש כזו רוויה של אנשים שפוטרו ויכולים להתחיל לעבוד מיד - לעיתים אנשים ממש מוכשרים", אמרה רייצ'ל מור, בת 48 מדנבר, שהחלה לחפש עבודות חדשות בקיץ שעבר, לאחר שחברת האירועים הווירטואליים שבה עבדה פיטרה אנשים. "את מתחרה עם אנשים מפייסבוק, מטוויטר ומאמזון".

במקרה אחד, אומרת מור, חברה שהגישה אליה מועמדת שלחה הודעות דואר למועמדים בהן כתבה שזכתה לכל כך הרבה עניין שהיא מבקשת מהמועמדים להכין אסטרטגיות תוכן לקמפיין שהחברה תוכל לבחור ביניהן, אפילו לפני סינון ראשוני בטלפון. "חשבתי לעצמי, למה שאשקיע את הזמן?" אמרה מור, שבחודש מרץ קיבלה משרה בשיווק בחברה אחרת.

לחלק נמאס. לורה מייר, בת 37 מצ'טנוגה, טנסי, מספרת שבזמן חיפוש אחר עבודה השנה, אחרי סבב רביעי של ריאיונות אצל מעסיק פוטנציאלי, הוא ביקש ממנה ליצור אסטרטגיית תוכן לכל ערוצי ההפצה שלו. ציפו שהיא תציג את עבודתה לפאנל מנהלים, ותדון בה איתם לאחר המצגת. "זו הייתה דרישה גדולה מדי למטלה ללא תגמול", אמרה, והוסיפה שהיה לוקח לה לפחות 20 שעות לעשות את זה כמו שצריך. מייר נסוגה מתהליך הריאיון ובהמשך הדרך החליטה לצאת לדרך עצמאית כמשווקת עצמאית.

בשעה שמעסיקים רבים נעשים בררנים יותר, אמריקאים מובטלים נתקעים יותר ויותר זמן מחוץ למעגל העבודה. מוקדם יותר החודש, מספר האנשים שהגישו תביעות מתמשכות לדמי אבטלה היה 1.8 מיליון, עלייה של 40% ביחס לשפל של 50 שנה שנרשם בסתיו שעבר. הסימנים מצביעים על סביבה צוננת יותר במיוחד למשרות צווארון לבן. שיעור העובדים בשירותים מקצועיים ועסקיים שהתפטרו ירד במרץ ל־2.9%, ביחס ל־3.6% בתקופה המקבילה אשתקד, לפי נתונים פדרליים.

"אם יש לכם פחות הזדמנויות למצוא תפקיד חדש, אז גם יש פחות סיכוי שתתפטרו מתפקיד קיים", אמר ניק באנקר, כלכלן באתר המשרות Indeed. פרסום מודעות דרושים למשרות חדשות ב־Indeed ירד ב־11% בכל התחומים השנה.

לזלי קרואו, שותפה בקרן ההון סיכון Bain Capital Ventures שעובדת עם 200 חברות הפורטפוליו של הקרן, בעיקר בתחום הטכנולוגיה, ומגייסת כישרונות בשבילן, אומרת שבאקלים הכלכלי הנוכחי היא רואה שחברות מוסיפות דרישות חדשות. לפני שנה, כשהייתה תחרות עזה על עובדים, חברות תשתית IT שעבדה איתן היו מרוצות להעסיק מישהו עם רקע כללי בייעוץ שישמש בתפקיד ניהולי. כעת כשיש להן מאגר כישרונות גדול יותר לבחור ממנו, היא אומרת, היא רואה שחברות מתמקדות במועמדים שמכירים לעומק את התחומים הטכניים שלהן ויודעים לדבר בשפתן.

"מי שמעסיק בימינו, הרף מאוד גבוה, בגלל שלא לכולם יש מקום להרבה ראשים בצוות", אמרה. מתחילת השנה, תעשיית הטכנולוגיה קיצצה כ־198 אלף משרות, על פי layoffs.fyi, אתר שעוקב אחרי האירועים כפי שהם מופיעים בדיווחים בתקשורת והודעות לעיתונות של החברות. זאת נוסף ל־165 אלף קיצוצי משרות כאלה ב־2022. בה בעת, אמרה, חברות כבר לא חשות את אותו לחץ תחרותי לחטוף במהירות אנשים מוכשרים כפי שהיה מוקדם יותר במגפה, וזה מוביל להליך סינון ממושך.

כבר לא מפזרים בונוסים

בשיא המגיפה, UKG, ספקית תוכנה למשאבי אנוש, שירותי שכר וניהול עובדים, גייסה עובדי ם רבים כדי להמשיך לצמוח, כך אמרה סמנכ"לית אנשים בחברה, פאט וודורס. כשהחיים חזרו למסלולם, חלק מהמועסקים האלה הבינו שהם לא באמת רוצים לעבוד שם. גם החברה למדה מהתהליך, היא אמרה: "אולי אתם לא כל כך מתאימים לנו".

כיום החברה יותר מחמירה לגבי מי מקבל בונוס חתימה על חוזה, לאחר שבעבר הייתה מחלקת בונוסים כאלה בקלות כשהשוק היה שוצף, אמרה וודורס. היום גם מקפידים בחברה על נוכחות במשרד, ובמודעות דרושים כתוב מראש שהמועמדים צריכים להתגורר בקרבת מקום למשרדים. עובדים בתפקידים רבים נדרשים להיות במשרד לפחות שלושה ימים בשבוע.

קלארה ברומפילד, בת 27, מחפשת עבודה כבר שמונה חודשים. מאז שעזבה תפקיד בו פיקחה על הכשרת ופיתוח עובדים בחברת קמעונאות מלוס אנג'לס, היא מעריכה שהגישה מועמדות ל־2,000 משרות בתעשיות שונות.

חלק מההצעות לא הבשילו, אמרה, כנראה וחלק מהחברות הודיעו על הקפאות העסקה בשלבים האחרונים של הריאיונות או באמצע התהליך. חברה אחת העבירה אותה סבבים חוזרים של ריאיונות ומטלות מבחן בתקופה של ארבעה חודשים לפני שביטלה את מודעת הדרושים.

"בפעם האחרונה שחיפשתי עבודה ב־2019, היה מקובל לעשות שניים, אולי שלושה סבבי ריאיונות, ואולי לעשות מטלה אחת. אבל כעת זה נראה כאילו יש לנו מטלה ממושכת, שמצריכה הרבה שעות עבודה, וארבע עד חמישה סבבי ריאיון ועדיין אין לך הבטחה שבסוף כל זה תקבל הצעה", אמרה. "כמעט נראה כאילו אנשים מפרסמים מודעות דרושים בלי כוונה באמת להעסיק אף אחד".

בזמן שחסכונותיה הולכים ואוזלים, ברומפילד הולכת ומאבדת תקווה. חלק מהחברות בהן התראיינה לפני כמה חודשים אמרו לה שהן זקוקות לזמן נוסף לפני קבלת החלטה, לאחר שבעבר אמרו לה שבכוונתן להחליט מהר. בינתיים, ברומפילד הודיעה לבעל הבית שלה שהיא תיאלץ לפנות את הדירה. היא אמרה שתגור אצל חברים בלוס אנג'לס או תחזור לטקסס ותישן אצל אמא שלה על הספה אם לא תמצא עבודה בקרוב. "בכיתי היום", אמרה.