רכב סיני | ניתוח

מלחמת המחירים בסין הגיעה לסופה: האם דגמי טסלה שוב יתייקרו ומי המרוויחות?

בסוף השבוע האחרון הסתיימה מלחמת המחירים בשוק הרכב בסין, לאחר ששורה של יצרני רכב חשמלי חתמו, בעידוד ממשלתי, על הסכם "למניעת תנועות מחיר חריגות" • למרות שהמהלך מתייחס לשוק המקומי, השפעתו עשויה לבלום הוזלות מחירים גם בשווקים אחרים

אולם מכירות של טסלה בסין / צילום: Associated Press, Mark Schiefelbein
אולם מכירות של טסלה בסין / צילום: Associated Press, Mark Schiefelbein

במחצית הראשונה של שנת 2023 נמסרו בישראל כמעט 30 אלף מכוניות חדשות מתוצרת סין, כולל של טסלה, המהוות כ־17% מכלל מסירות הרכב בארץ. מדובר בצמיחה של כ־215% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

המכוניות החדשות שבדרך, ואיפה יטענו חשמליות בעוד שנתיים?
זינוק חד במסירות רכבים חשמליים: זה הדגם החדש שיכול לשנות את כללי המשחק בשוק
אותה חריגה, פי 10 קנס: המוקש של רכבי הליסינג החשמליים    

לשיעור החדירה הזו אין אח ורע באף שוק רכב מערבי והוא מציב את ישראל כאחד משווקי הייצוא הגדולים בעולם לכלי רכב מתוצרת סין. כיום משווקים בישראל כ־14 מותגי רכב סינים ורק בחודש האחרון התבשרנו על עוד שלושה, ששניים מהם, ZEEKR ו־XPENG, צפויים להיכנס לארץ עוד השנה.

רבים בענף תוהים האם זו רק ההתחלה. אבל כאשר בוחנים את פוטנציאל החדירה של יצרני הרכב הסינים, חייבים לקחת בחשבון שהם פועלים בתוך שוק מקומי, בו ההתערבות של ממשלת סין מגיעה עד לרזולוציה של איזה דגם רכב ייוצר, היכן הוא ייוצר, האם ניתן יהיה לייצא אותו מחוץ לסין ומה יהיו התמריצים שיקבל.

דוגמה לעומק ההשפעה הממשלתית על תעשיית הרכב הסינית קיבלנו בסוף השבוע האחרון בדמות התערבות ממשלתית שהובילה לסיום "מלחמת המחירים" שמתחוללת בשוק הרכב החשמלי בסין, מאז שטסלה חתכה את המחירים בתחילת השנה. תגובות הנגד של יצרני הרכב המקומיים הביאו להפסדים בדגמים רבים ולירידה חדה ברווחיות של חברות רבות. היא החלה גם לאיים על יציבותם העסקית של לא מעט יצרני רכב מקומיים, חלקם בבעלות ישירה של ממשלת סין או של ממשלות מקומיות במחוזות שונים.

"המלחמה" הזו לקיצה באופן רשמי כאשר 16 יצרני רכב סינים, ביניהם טסלה, BYD, GEELY ועוד שורה ארוכה של מותגים ידועים שחלקם משווקים גם בישראל, חתמו בכנס שנחאי על הסכם משותף. הסעיף המרכזי בו הוא "התחייבות לתחרות הוגנת ומניעת תנועות מחיר חריגות בפלח הרכב החשמלי".

האם אנו עדים ליצירת קרטל רכב חשמלי בסין?

לכאורה, המהלך תואם את ההגדרה של קרטל: "התאגדות של ספקי מוצר או שירות שנועדה להגדיל את רווחי חבריה ולבטל את התחרותיות ביניהם". בכל שוק מערבי מפותח התאגדות כזו אסורה על פי חוקי התחרות. אך כאמור, לסין יש שיטות משלה והיוזמה לחתימה על ההסכם לא הגיעה מתוך השוק, אלא כנראה כהחלטה "מלמעלה".

ההסכם, שנחתם במסגרת "פורום הרכב של סין", כולל בין השאר סעיף שקורא לחברות "לקדם את ערכי הליבה הסוציאליסטיים, לאמץ באופן פעיל אחריות חברתית ולהתחייב לצמיחה עקבית, מניעת סיכונים וחיזוק האמון". זהו טקסט מאוד יוצא דופן בעיניים מערביות, במיוחד אם לוקחים בחשבון שמי שחתום עליו אינם חברים באיזה פורום קומוניסטי, אלא חברות לייצור רכב חשמלי, שרובן ציבוריות וחלקן אף נסחרות בנאסד"ק.

חשוב לציין שזמן קצר לאחר חשיפת ההסכם, הודיע איגוד יצרני הרכב הממשלתי בסין כי הוא מתנער ממנו בנימוק "שהוא מנוגד לחוקי התחרות במדינה". עם זאת, מספר פרשנים מעריכים שההצהרה היא רק למראית עין, ובפועל המסר ליצרנים הוא להימנע מזעזועי מחיר הועבר היטב.

סין הוציאה "כרטיס צהוב" לטסלה

המהלך נועד, בין השאר, להעביר מסר מכוון לטסלה, שכמעט הכפילה השנה את נתח השוק שלה בסין. מעין "כרטיס צהוב" של הממשלה לחברה האמריקאית בנוסח "הגעתם לקצה החבל. הגיע הזמן לחזור לתלם".

בשלב זה, מוקדם מדי להעריך איך תגיב טסלה למהלך, אבל לא מן הנמנע שהיא תתחיל בקרוב להעלות מחירים בסין, או לכל הפחות תימנע מהורדות מחיר נוספות כבר בעתיד הקרוב.

למרות שההסכם מתייחס לשוק הסיני, השפעתו עשויה לזלוג בהדרגה לשווקים נוספים. אם וכאשר זה יקרה, יש להניח שהרבה יצרני ויבואני רכב במערב בכלל ובישראל בפרט, יקבלו אותו בברכה. הרי, חזרה של טסלה למחירי 2022 עשויה לשפר את הרווחיות של כל השחקנים בפלח ולהוריד מהפרק את התרחיש ממנו חוששים כולם - חיתוך מחירים נוסף על ידי טסלה.

ההשפעה של הורדת המחירים של טסלה ניכרת גם בישראל. במחצית הראשונה נרשם זינוק מסירות חד בדגמי טסלה על חשבון ירידה דו־ספרתית במסירות של מותגים ודגמים וחשמליים, שנכנסו לשוק המקומי עם מחירים שנועדו להתחרות ישירות מול המחירים "הישנים" של טסלה. בין השאר, ההשפעה בולטת בעיקר אצל פולסטאר מקבוצת GEELY, אצל קיה, פולקסווגן, דגמי הפרימיום של BYD ואפילו בדגמים חשמליים של מותגי פרימיום כמו מרצדס GLA, אאודי ועוד.

מרוויחים פוטנציאליים: מותגי פרימיום סינים

אם אכן טסלה תייצב את המחירים, ייהנו מכך במיוחד שני מותגי פרימיום סינים חשמליים חדשים, שאמורים להיכנס לשוק הישראלי בקרוב אבל סובלים כרגע מתמחור בעייתי מול החברה האמריקאית. כפי שנחשף לראשונה בגלובס, בחודשים הקרובים ינחתו בארץ מותג הפרימיום ZEEKR של קבוצת GEELY, שמיובא על ידי יוניון מוטורס, ודגמי הפרמיום של חברת XPENG, שמיובאים על ידי קבוצת קרסו מוטורס.

שני הדגמים הללו יקרים באירופה מהדגמים המתחרים של טסלה. למשל, מחיר ההשקה בהולנד של הקרוס־אובר החשמלי הקומפקטי ZEEKR X בגרסה עם מנוע בודד וטווח של עד 440 ק"מ, עומד על מחיר של 46 אלף אירו. הוא נמוך רק באלף אירו מהמחיר של טסלה Y בגרסה המקבילה עם מנוע בודד, שהיא מכונית גדולה יותר עם שם של מותג מבוסס הרבה יותר.

המתחרה של XPENG בטסלה מודל Y הוא הקרוס־אובר G9, שממדיו מקבילים לאלה של טסלה Y, פחות או יותר. אבל המחיר של גרסת המנוע הבודד שלו עם טווח של 460 ק"מ, עומד בהולנד 59 אלף אירו, שהם יותר מעשרת אלפים אירו מעל המחיר של טסלה בגרסה המקבילה.

כמובן שאי־אפשר להסיק מהמחירים בהולנד לגבי המחירים שיקבעו בישראל, אבל מבחינת מיצוב תחרותי יחסי, הפערים ממחישים היטב את הבעיה שתעמוד בפני היבואנים של המותגים האלה בארץ בהמשך השנה. ברור שאם טסלה תייקר את המחירים של דגמיה, היא תסייע להם מאוד.

כך או כך, הכדור נמצא כרגע בידיים של מנכ"ל החברה איילון מאסק, ובעיקר בידיים של הממשלה הסינית.