היפוך המגמה בדרך? רמת הסיכון ב-S&P 500 עדיין גבוהה

היפוך מגמה בשוק נוצר כשמתקיים שינוי במבנה המחירים, כאשר נקודות השיא או השפל אינן מסודרות במבנה עולה • נקודת המפנה טמונה בחצייה מטה של רמת 4,328 הנקודות במדד

 

מה זה ניתוח טכני?

שיטה לקבלת החלטת השקעה בשוקי ההון, שמתבססת על התנהגות השוק. הגרף הוא התוצאה הסופית של משוואת קבלת ההחלטות של כל המשקיעים בשוק, ובכך מגלם את כל המידע הרלוונטי להחלטה

הכותב הוא מנתח טכני, בורסה גרף מקבוצת Guideline

שוק המניות האמריקאי מתוח בטווחי הזמן הארוכים, אבל זה לא מנע ממנו להמשיך ולבסס מגמת עלייה מושלמת בטווח הזמן הקצר. כל תיקון נבלם על ידי שעטה של הקונים לזירות, וכל גל עליות גורם למוכרים לדרוש מחיר גבוה יותר - כך עד לשבוע האחרון. בניתוח הנוכחי אדבר על המשמעות של "שינוי מגמה" - מתי זה קורה וכיצד. וכל זאת, כדי שכאשר תגיע השעה יהיו בידיכם כלים לצאת מהדלת הראשית ולא לקפוץ מהחלון כמו אחרוני הנואשים.

המדריך לעילת הסבירות: עד כמה דרמטי המהלך, והאם הוא יאפשר לממשלה למנות כל אחד
איפה לשים את הכסף כשהמחלוקת על קידום הרפורמה מטלטלת את הבורסה

בהערות אגב אזכיר גם את מדד ראסל 2000, שלא זוכה לתשומת לב רבה, אבל הוא חשוב, וכמה בורסות מרכזיות באירופה, שם מדדי הפוטסי הבריטי והקאק הצרפתי כבר בבעיה, וגם הדאקס עושה סימני התקפלות.

ונחזור לשוק האמריקאי המיוצג על ידי מדד S&P 500.

המונחים "היפוך מגמה", "שינוי כיוון" או סתם "היפוך", אולי שגורים בפי כל, אך הם אמורפיים למדי. "היפוך מגמה" הוא מצב שחשוב להבין כדי להתגונן מפניו. מגמת עלייה, כפי שמומחשת בגרף היומי של ה־S&P 500, זהו מצב שבו נקודות השיא והשפל מסודרות במבנה עולה; כל נקודת שפל גבוהה מקודמתה וכך גם לגבי כל נקודת שיא. היפוך מגמה נוצר רק כאשר מתקיים שינוי במבנה המחירים, או כשנקודות השיא אינן מסודרות במבנה עולה, או לחלופין נקודות השפל, או שתיהן.

בגרף היומי אפשר לראות שמגמת העלייה הסתיימה. איך רואים? כאמור שינוי המגמה מתחולל כאשר יש שינוי בסידור של נקודות השיא ו/או השפל. שימו לב לשתי נקודות השיא הזהות במדד.

העלייה שהחלה במאי הגיעה לסופה

נקודות השיא הן יציר כפיהם של המוכרים, ומשקפות מסר כי אלו מוכנים למכור כל כמות סחורה במחיר נתון. במקרה הזה ברמת מדד של 4,450 נקודות. פעמיים פגש המדד את הרמה הזאת או סביבתה ונסוג. המשמעות היא שמגמת העלייה קצרת הטווח שהחלה במאי, הסתיימה.

מהו מדד החפיפה-סטייה?

מדד החפיפה-סטייה, או בשמו המקצועי macd, מבוסס על הממוצעים הנעים ככלי מתמטי חד משמעי. הוגה המדד היה מתוסכל מההשהיה שיוצרים הממוצעים הנעים בתגובתם האיטית לתפניות בשוק, ומכך שהם מספקים לא מעט איתותי שווא. כדי לשמר את יתרונות הממוצעים הנעים, תוך עמעום החסרונות, הוא יצר את המדד שעליו אפרט בטורים הבאים.

אבל השוק לא שייך רק למוכרים אלא גם לקונים. ובעוד שדעתם של המוכרים ברורה בשלב זה, הקונים עדיין לא יצאו בהצהרת כוונות. הרמה הנוכחית של השוק גבוהה מנקודת השפל הקודמת. כדי שהיפוך המגמה יושלם, רצוי שהמדד יחצה מטה את רמת 4,328 הנקודות.

ולא רק זאת, שימו לב לנרות מספר 3, 4 ו־5 מהסוף - הללו מנותקים מהרצף שקדם להם על ידי "פער מחירים עולה", וכן הם מנותקים מהירידות האחרונות באמצעות "פער מחירים יורד". אלו הם ה"חורים" שנראים על הגרף לפני ואחרי שלושת הנרות האלה. התופעה הזאת נקראת "אי היפוך", והיא נוטה להיות משמעותית.

איני יכול להתכחש לעובדה שהירידות שעליהן הצבעתי בוששו לבוא. יחד עם זאת כאשר אני מנתח את העובדות הנשקפות מהתנהגות השוק, חוזרת ועולה רמת הסיכון שנותרה גבוהה למרות העליות האחרונות.