רגב דרשה 2 מיליארד שקל לרכבת קליע, סמוטריץ' זעם ונתניהו יכריע

רגב כרכה את קבלת התוספת התקציבית למשרדה בתמיכתה בפרויקט המטרו בגוש דן • סמוטריץ' התרעם ואמר שהמשמעות תהיה פריצה של מסגרות תקציב המדינה • השרים גם לא מצליחים להגיע להסכמות בנוגע לקידום שדה התעופה המשלים לנתב"ג והתייקרות תעריפי התחבורה הציבורית

שרת התחבורה מירי רגב / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות
שרת התחבורה מירי רגב / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות

רגע לפני הדיון הסוער בכנסת שבו אושר ביטול עילת הסבירות בקריאה ראשונה, התפנו אתמול (ב') בערב ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר האוצר בצלאל סמוטריץ', שר הביטחון יואב גלנט ושרת התחבורה מירי רגב לדון בנושאי תחבורה. גם הדיון הזה היה סוער למדי, כאשר בין סמוטריץ' לרגב נרשמו מחלוקות בנושאים שונים, אל מול ניסיונות שווא של נתניהו לפשר בין שריו.

הקו האדום של הרכבת הקלה יוצא לדרך, אבל התחנות נשארו מאחור | ניתוח
קרב הגרסאות סביב מינוי בכיר במשרד השיכון לתפקיד בשיכון ובינוי | בלעדי

בשלב מסוים בדיון העלתה רגב דרישה לתוספת תקציבית של שני מיליארד שקל למשרדה. זאת, כדי לממן קידום זמינות לרעיון רכבת הקליע המהירה, שאמורה לנוע מקרית שמונה ועד אילת. רגב אף כרכה את קבלת התוספת בתמיכתה בפרויקט המטרו בגוש דן.

סמוטריץ' התרעם ואמר שהמשמעות תהיה פריצה של מסגרות תקציב המדינה. הוא הזכיר שהתקציב הנוכחי, שאושר רק לפני חודש וחצי, כולל 200 מיליון שקל לקידום הרכבת המהירה מהצפון לדרום. לטענתו, רגב מפרה ההסכם קודם לפיו תקדם את המטרו, שהוא הפרויקט התחבורתי הגדול ביותר שמתוכנן בישראל וכולל רשת רכבות תחתיות מהירות במרכז הארץ. גורמים שנכחו במקום טוענים שרגב סירבה להעביר לצורך רכבת הקליע כספים מתוך תקציב התחבורה המאושר.

סמוטריץ' התכוון לנטוש את הישיבה בעקבות דרישתה התקציבית של רגב, אלא שאז נתניהו ביקש מהשרים להמשיך את הדיון במשרדו בפרטיות, ללא הפקידים המקצועיים שנכחו בישיבה. ככל הידוע, גם בחדרו של ראש הממשלה לא נרשמו הסכמות.

החזית הנוספת בין סמוטריץ' לרגב

חזית אחרת שעלתה בין סמוטריץ' לרגב בדיון נוגעת לקידום שדה התעופה המשלים וההתלבטות הבלתי נגמרת בין שתי החלופות המרכזיות: הקדמת השדה בנבטים שבדרום או ברמת דוד שבצפון.

סמוטריץ' קרא לקדם מיידית את חלופת רמת דוד, ובמקביל לבצע בדיקות לשדה נוסף בדרום, מבלי להתנות בין השניים. רגב מצדה סירבה לקדם את השדה ברמת דוד מבלי פתרונות מידיים לקידום השדה בדרום. רגב ביקשה המשך דיון בנושא בעוד חמישה חודשים, מה שעלול לסמן שהפרויקט להקמת שדה משלים לנתב"ג ימשיך להימרח, כפי שנתקע בעשור האחרון בשל תסבוכת פוליטית. גלנט ייצג בדיון את עמדת משרד הביטחון, שמתנגדת להקמת הבסיס בנבטים משיקולים ביטחוניים. גם כאן, נתניהו יצטרך לקבל הכרעה.

נושא שלישי שעלה בין הצדדים הוא ההתייקרות המתוכננת של תעריפי התחבורה הציבורית ב-12%, בשל עליית התשומות כמו הדלק. רגב, שמתנגדת להתייקרות, דחתה הצעה של סמוטריץ' להשתמש בתקציב שקיבלה להוזלת הנסיעות בפריפריה לצורך מיתון ההתייקרות הכלל ארצית באוטובוסים וברכבות. כמו בשאר הסוגיות שעלו על הפרק, לא הצליחו הצדדים להתכנס להבנות, וכרגע עליית המחירים מתוכננת לתחילת אוגוסט.