עורכת וואלה לשעבר העידה במשפט נתניהו: "ישועה אמר לי - אל תשאלי שאלות, יש יותר מדי כסף על השולחן"

טלי בן עובדיה, שעבדה כעורכת וואלה במשך שלושה שבועות, העידה היום במשפטו של רה"מ ותיארה את התערבותו של המנכ"ל לשעבר אילן ישועה בתכני האתר ואת אופן הסיקור של נתניהו ומתחריו: "התחושה הייתה שישועה מנוהל. עלה נידף" • סגן עורך וואלה לשעבר, אודי הירש: ישועה הסביר את העיסוק בנתניהו באינטרסים של בזק

טלי בן עובדיה / צילום: כפיר זיו
טלי בן עובדיה / צילום: כפיר זיו

משפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו נמשך היום (ג') בבית המשפט המחוזי בירושלים. טלי בן עובדיה, אשת התקשורת הוותיקה שעבדה כעורכת אתר וואלה במשך שלושה שבועות, תיארה את התערבותו של המנכ"ל לשעבר אילן ישועה - עד תביעה מרכזי בתיק 4000 - בתכני האתר ואת אופן הסיקור של נתניהו ומתחריו. היא תיארה את התקופה כ"שלושה שבועות של סיוט". בחקירה הנגדית אמרה בן עובדיה: "הגעתי עם ניסיון של עשרות שנים בתקשורת. לא ראיתי דבר כזה קודם". 

אחרי עדותו של מילצ'ן: אלה העדים הבאים במשפט נתניהו 
ד"ר ארנון ומיסטר מילצ'ן: השופטים ייאלצו לקבוע לאיזו גרסה של העד להאמין | אבישי גרינצייג, טור סופ"ש

בן עובדיה תיארה שלושה מקרים של התערבות והעידה: "התחושה הייתה שישועה מנוהל. עלה נידף. מצד אחד, איש חזק ואסרטיבי. מצד שני, כשהגיע לעניינים האלה - רק תפטרי אותי. פעם אחת הוא אמר לי: 'תעזבי אותך. אל תשאלי יותר מדי שאלות, כי יש יותר מדי כסף על השולחן'".

בחקירה הנגדית לעו"ד ז'ק חן, סנגורם של בני הזוג שאול ואיריס אלוביץ', אמרה בן עובדיה: "החיבור בין כסף, פרסום, מסחר למערכת עיתונאית הוא חיבור שאנו ראוי".

עו"ד חן שאל: "הביקורת היא כלפי המנכ"ל, כלפי אילן ישועה? אמרת שבחיבור לכסף, לעבודה העיתונאית לא ראויה".

בן עובדיה השיבה: "כן".

עו"ד חן טען בחקירה הנגדית כי ההתייחסות של בן עובדיה ל"כסף המונח על השולחן" נאמר על תקציב פרסום. בן עובדיה השיבה: "יכול להיות". בנוסף אמרה: "אמרתי שהוא אמר שיש כסף גדול - אם זה היה קשור לדוח העוני או לא, אני לא יודעת". 

עו''ד ז'ק חן / צילום: יוסי זמיר
 עו''ד ז'ק חן / צילום: יוסי זמיר

ההתערבות שהובילה להתפטרות

בן עובדיה סיפרה על שלושה מקרים בהם נעשתה התערבות בתכני האתר באמצעות המנכ"ל ישועה, שהובילו אותה לעזוב את התפקיד. באירוע הראשון, עובד באתר שיתף אותה כי פעל מאחורי גבה, לאחר שישועה ביקש ממנו לדרדר ידיעה על דוח העוני, שלא החמיאה לממשלה. "הידיעה הייתה בעמוד הראשי של האתר, ואילן ביקש להוריד אותה, כך שכדי להגיע אליה נדרש מאמץ של הקורא". בן עובדיה העירה כי "מעולם לא ראתה דוח עוני שמחמיא לממשלה".

בן עובדיה מתארת את תגובתה: "עליתי לחדר של ישועה ושאלתי מה זה צריך להיות. הוא התפתל, התנצל, אמר שזה לא יקרה עוד פעם. אמרתי לו: 'אם אתה לא יכול לעמוד בלחץ של פוליטיקאים, אז תפנה אותם אליי, יש לי ניסיון'.

"אני מאמינה בדו-שיח אם יש לאנשים טענות. אני חושבת שבעיתונות יש הרבה כוח. הכוח הוא באיפוק וביכולת להקשיב. אמרתי לאילן שאני מבקשת להפנות אליי את הפוליטיקאים בפעם הבאה. אחרי כמה זמן התקשר אליי גלעד ארדן, שהיה ראש מטה. שקלתי את הטענות ולא קיבלתי את הטענה שלו".

"אמרתי לישועה: אתה כמה האנס המתנצל"

באירוע השני בן עובדיה לא זכרה את תוכן הידיעה, אך לשאלת התובע, עו"ד אסף עיסוק, השיבה כי מדובר בידיעה הקשורה לליכוד.

בן עובדיה: "עליתי לאילן ישועה שוב למשרד. אמרתי לו: ' אתה צריך לדעת לעמוד מולם. לא יהיה אתר רציני אם תפתח את הרגליים'. ישועה התנצל. אמרתי לו: 'אתה כמו האנס המתנצל. קודם עושה ואז מתנצל. זה לא יכול להימשך כך'". 

סנגורו של אלוביץ': האמירה על הכסף קשורה לקמפיין מסחרי של הליכוד

עו"ד חן טען בדיון כי האמירה על הכסף קשורה לקמפיין פרסומי של הליכוד. הוא הציג בבית המשפט את עמוד הבית של אתר וואלה מאותו יום בדצמבר 2012 בו הופיעה הכותרת: "השמאל תוקף: נתניהו עיוור לעוני הגובר", מתחת למודעה פרסומת של הליכוד בה נכתב כי "נתניהו הביא לשיפור דרמטי בחינוך".

עו"ד חן שאל: "מה הגולש אמור להסיק מהמודעה מעל כותרת כזו?" 

בן עובדיה השיבה: "בעיקר שאין שום קשר בין הדברים. באנר פרסומי הוא באנר פרסומי, עבודת מערכת זו עבודת מערכת".

עו"ד חן המשיך לשאול: "את יכולה להבין שמי ששם את הכסף, זה צורם לו?"

בן עובדיה השיבה: "זה לא מעניין אותי, זה דיסוננס שקיים בכל מערכת עיתונאית מסחרית". 

"ישועה אמר לי: תעיפי ידיעה, לא משנה איזו"

בהמשך העידה בן עובדיה כי ישועה ביקש ממנה להוריד ידיעה כלשהי. לדבריה, ישועה התקשר ואמר לה: "אנחנו בבעיה". בן עובדיה העידה: "שאלתי אותו מה הבעיה. הוא אמר: 'כל העמוד הראשון נגד נתניהו'. אמרתי לו: 'אני בודקת'". 

לדבריה, "נכנסתי לאתר הסתכלתי על הידיעות: אחת הייתה תוצאה של סקר, נתונים אובייקטיביים. השנייה מצטטת את נתניהו וציטוט של שלי יחימוביץ'. הידיעה השלישית הייתה על נפתלי בנט, שהיה 'סדין אדום'. אמרתי לישועה: 'אני לא מבינה על מה אתה מדבר. העמוד נראה לי מאוזן לחלוטין'. הוא אמר לי: 'תעיפי ידיעה, לא משנה איזו. תעיפי אחת'. השבתי לו: 'אין לזה שום נימוק חדשותי. תתקשר אתה ותגיד לו'".

אחרי האירוע האחרון, בן עובדיה מספרת כי פנתה לישועה. "לשנינו היה ברור שהסיפור נגמר. הוא אמר לי: 'אני מתנצל, הרסתי לך את החיים. הבטחתי לך עולם אחר. אני מצטער'".

עוד הוסיפה בן עובדיה כי ישועה הציע לפצות אותה כספית, וביקש שלא תספר מה קרה במערכת ותישאר שם עד הבחירות, וכך היא עשתה.

בחקירה הנגדית טען עו"ד ז'ק חן, סנגורו של בני הזוג אלוביץ', כי בן עובדיה מנתחת ומחברת דברים בדיעבד. בן עובדיה השיבה: "מרוז (עורך בוואלה - נ.ש.) לא סיפר לי סיפור נטול בסיס. הוא סיפר לי שהתבקש לדרדר ידיעה על דוח העוני". 

"לא עוינת" 

בן עובדיה התייחסה לטענה כי היא עוינת את משפחת נתניהו. לדבריה, "עשיתי עשרות תחקירים בעיתונות הישראלית, חלקם כבדים וקשים יותר מאשר בנימין נתניהו. סיקרתי את פרשיות אריאל שרון, חשיפת התחקיר על תעשיית השחיתות של אהוד אולמרט. נחשבתי לאשת מקצוע הוגנת שפיה וליבה שווים.

"הסיפור של 'עוינת משפחת נתניהו' נולד ביום פרסום המאמר עליו דיברנו - מאז החלה העננה העוינת. אי-אפשר לקחת 20 שנות קריירה. אף אחד לא טען שאני עוינת: לא אריק שרון כששלחתי צלמים לאי היווני, ולא אהוד אולמרט כשפרסמתי עליו שתי כתבות תחקיר מטורפות כולל תיעודים ויומנים. אף אחד לא הפנה אליי טענה כאילו אני עוינת". 

עו"ד חן על עזיבת בן עובדיה: התמונה יותר מורכבת

עו"ד חן חקר את בן עובדיה ורמז כי עזיבתה את וואלה הייתה קשורה לסיבות נוספות ולא להתערבות בסיקור נתניהו והליכוד. עו"ד חן ציין כי בסוף 2012, בעת שבן עובדיה הייתה עורכת האתר, לא סוקר כמעט מאבק עובדי חברת פלאפון, שהיו חלק מקבוצת יורוקום-בזק-וואלה, שבה שלט אלוביץ'.

בדיון הוצגה כתבה של אתר "העין השביעית", בה דווח כי וואלה לא סיקרו כמעט את מחאת עובדי פלאפון, ובן עובדיה הגיבה שם כי לא הייתה החלטה בעניין.

עו"ד חן שאל: "את לא יכולה לומר לנו מזיכרון חי כיצד הרגשת בזמן אמת סביב הסיקור של עיצומי פלאפון?"

בן עובדיה השיבה: "מה החשיבות הגדולה בעיצומים, למה אני צריכה לזכור?", ובהמשך אמרה: "לא עבר דרכי שום דבר שקשור לסיקור של העיצומים".

עו"ד חן: כל מה שאני מציע הוא שהתמונה עשויה להיות יותר מורכבת... כל מה שקשור למערכת היחסים שלך עם אילן ישועה, יש עוד אירועים". 

סגן עורך וואלה לשעבר: ישועה הסביר את העיסוק בנתניהו באינטרסים של בזק

בנוסף העיד היום אודי הירש, ששימש כמשנה לעורך וואלה בשנים 2014-2016, לאחר שעבד שם בתקופה קודמת. הירש היה אחראי על העמוד הראשי של האתר. באותה תקופה ינון מגל היה העורך הראשי של וואלה. הירש תיאר את ישועה המנכ"ל: "אדם דומיננטי. התפקיד שלו חרג מתפקיד רגיל של מנכ"ל. הייתה לו נגיעה בנושאי תוכן", אמר.

לדברי הירש בעדותו, "רוב העיסוק בתוכן, על-ידי אילן ישועה, היה על נושאים שקשורים לנתניהו, לאשתו ולבנו. זה היה יכול לקרות פעם בכמה שבועות או בכמה ימים, באינטנסיביות משתנה.

"הנימוקים של ישועה היו שאלה האינטרסים של החברה. הוא אמר לנו שבזק עומדת לפני צומת דרכים. השוק הסיטונאי, עסקת בזק-yes, לאשר אותה כערוץ חדשות. כל פעם היה משהו אחר. גם הייתה תגובה קבועה - נעבור את הגשר הזה ונקבל חופש עיתונאי".

הירש גם אמר כי ישועה אמר כמה פעמים ש"לבזק יש אינטרסים רגולטוריים כאלה ואחרים, שקשורים לנתניהו", וכי כאשר הירש התנגד לשינויים בכתבות, ישועה אמר לו: "אתה הורס את החברה".

את ההתערבויות תיאר הירש כך: "סוג ראשון - תמונות של שרה נתניהו ומשפחת נתניהו. הסוג השני - דרישות להוריד ידיעות רכילות שקשורות ליאיר נתניהו. הנזק שגרמו היה פחות לעומת עניינים מדיניים פוליטיים. לדרדר ידיעות באתר".

לשאלת התובעת עו"ד יהודית תירוש מה עשה עם הבקשות, השיב הירש: "לפעמים הייתי מתווכח ולפעמים פחות. למשל, בקשה תלושה מכל מה שקשור לסדר היום העיתונאי - ביקור של ראש ממשלת יפן המנוח. התבקשנו לייצר כותרת על ההישג שקשור לביקור. זה היה תלוש, כי הביקור עצמו התקצר בגלל שיפנים נחטפו על-ידי דאע"ש. אפילו את יפן הביקור לא העסיק".

הירש סיפר כי ההתנהלות בוואלה הובילה אותו לחפש עבודה ולעזוב את האתר. "זה גרם לי לתחושות מאוד קשות, לתחושת מיאוס", אמר. 

*** חזקת החפות: ראש הממשלה בנימין נתניהו ובני הזוג שאול ואיריס אלוביץ' מכחישים את המיוחס להם, לא הורשעו בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.