קופת החולים כללית ו-HIT מקימים קרן מחקר חדשה

שירותי בריאות כללית ו-HIT מכון טכנולוגי חולון מקימים קרן מחקר משותפת • שפיר הנדסה קיימה האקתון קיימות בשיטות וחומרי בנייה ברי-קיימא • מאות נרשמים לתוכנית הסבה למקצועות ההוראה שעיריית חדרה סבסדה • אירועים ומינויים

אירוע חתימה על הקמת קרן מחקר משותפת לכללית והמכון הטכנולוגי בחולון / צילום: דורון מסרנו
אירוע חתימה על הקמת קרן מחקר משותפת לכללית והמכון הטכנולוגי בחולון / צילום: דורון מסרנו

השפעות הבינה המלאכותית היוצרת לא פוסחות גם על מערכות הבריאות והרפואה. שירותי בריאות כללית ו-HIT מכון טכנולוגי חולון מקימים קרן מחקר משותפת, שתתמקד במחקר ופיתוח מבוסס AI בעולמות תוכן שונים, ותעניק מדי שנה חצי מיליון שקל למחקרים רב-תחומיים יישומיים.

המטרה היא לפתח מוצרים קליניים בתחום הרפואה הדיגיטלית וה-Bio-Convergence (ביולוגיה בשילוב שיטות הנדסיות), ולרקום פתרונות מבוססי מחקר וטכנולוגיה עד לשלבי המסחור וההטמעה. המחקרים יהיו בתחומים כמו הנדסה, מדעים, עיצוב, טכנולוגיות למידה, ניהול טכנולוגיה ורפואה דיגיטלית, ויענו על אתגרים אמתיים מעולם הרפואה - שאותם יציגו רופאי ועובדי כללית הפועלים ב-14 בתי חולים ו-1,500 מרפאות קהילה.

החתימה על הסכם הקמת הקרן נערכה ב-HIT, בהשתתפות מנכ"ל כללית אלי כהן, סמנכ"לית וראש חטיבת בתי החולים ד"ר אורלי וויינשטיין, סמנכ"ל וראש מערך החדשנות פרופ' רן בליצר, יו"ר חבר הנאמנים של HIT פיני כהן, נשיא HIT פרופ' אדוארד יעקובוב וסגן נשיא לחדשנות, יזמות ובינלאומיות ד"ר רפאל ברכאן. 

"הרפואה ומערכת הבריאות נמצאות על סף מהפכה, אשר עתידה לשנות באופן מוחלט את צורות האבחון ומתן הטיפול הרפואי במגוון עולמות תוכן", מציין ד"ר ברכאן, שינהל את הקרן יחד עם ד"ר ויינשטיין. "הקרן המשותפת נועדה להיות מנוע היצירה שיביא את המהפכה למערכת הבריאות הישראלית".

לדברי כהן, "אנו רואים חשיבות עצומה בקידום תהליכי מחקר ופיתוח המשלבים בין הידע הקליני ומאגרי המידע הייחודיים שלנו לשיתופי-פעולה עם האקדמיה והתעשייה. זהו כר פעילות פורה לפיתוח פתרונות שייטיבו עם המטופלים שלנו".

הפתרון החדש לפסולת הבניין?

תעשיית הבנייה נחשבת לאחת המזהמות בעולם, בין היתר בגלל הישענות של שיטות בנייה מיושנות וכתוצאה משימוש גובר בחומרי גלם מזהמים. בישראל, פעילות ענף הבנייה מייצרת יותר מ-6.85 מיליון טונות פסולת בשנה, כאשר ידוע כי בטון פולט פחמן דו-חמצני בכמויות גבוהות.

הצוות המנצח / צילום: עומר מסינגר
 הצוות המנצח / צילום: עומר מסינגר

כדי להתגבר על העניין נדרשים פתרונות יצירתיים, מה שהוביל את קבוצת שפיר הנדסה לקיים האקתון קיימות בשיטות וחומרי בנייה ברי-קיימא. במקום הראשון זכתה קבוצת חוקרים מהטכניון, שפיתחה טכנולוגיית הדפסת תלת ממד לבנייה. מדובר בפיתוח העושה שימוש בחומרי לוואי ופסולת בניין ממוחזרת, תוך אופטימיזציה של גיאומטריית הרכיבים המודפסים.

השיטה מאפשרת להפחית בכ-50% את השימוש בחומרי גלם ולצמצם את זמן הבנייה, והפרויקט יזכה לביצוע פיילוט בשווי של עד 100 אלף שקל. כמו כן הזוכים יקבלו ליווי מקצועי וייעוץ עסקי, וכן גישה למתקנים ולפרויקטים של שפיר לצורך ביצוע ולידציה.

לדברי ד"ר ריקרדו אוסירוף, מנכ"ל Access, מרכז החדשנות בשפיר, "המטרה שלנו היא לפתח את האקו-סיסטם המקומי והעולמי, והדרך הטובה ביותר לכך היא שיתופי-פעולה עם עולמות האקדמיה וההייטק. ההאקתון הוא אחד מהרבה דרכים שבהן אנחנו מנסים לגלות רעיונות פורצי דרך, אשר יהפכו לנורמות החדשות של התעשייה בארץ ובעולם".

חדשות טובות

בתוך שעות בודדות נרשמו כ-300 אקדמאים לתוכנית הסבה למקצועות ההוראה שמסבסדת עיריית חדרה. בין הנרשמים - אחים ואחיות, בנקאים, אנשי רוח, עובדי הייטק ומנהלים בכירים.

"אין ספק שחלום ההוראה קיים אצל אנשים ואקדמאים רבים בכל הארץ", אומר מנהל אגף החינוך בעירייה, שלומי דהן. "ככל שירבו תוכניות הסבסוד וההסבה, כך מערכת החינוך שלנו תצמח ותגדל, ותעמיד דור צעיר ומוכשר של תלמידים, נערים ונערות ערכיים וחדורי מטרה, שימשיכו ויצעידו את מדינת ישראל קדימה. ההיענות המרשימה לתוכנית שיזמה העירייה נותנת לנו רוח גבית להמשך עידוד האקדמאים למעבר לעולמות ההוראה".

מצנח הזהב

אריק יוגב, לשעבר מנכ"ל איילון חברה לביטוח ומשנה למנכ"ל מגדל, מצטרף לדירקטוריון אקסיו, המציעה פתרונות אשראי חוץ־בנקאי.

אריק יוגב / צילום: איל גזיאל
 אריק יוגב / צילום: איל גזיאל

רוית ורשה-דור מונתה לשותפה ומנהלת ההשקעות של קרן ההון סיכון Telus Ventures, המרחיבה את פעולתה בישראל. הקרן מתמקדת בהשקעות ברפואה הדיגיטלית, חקלאות מתקדמת, ערים חכמות, סייבר ותקשורת קצה, ומשקיעה בחברות משלב סיד ועד טרום הנפקה, בסכומים הנעים בין חצי מיליון דולר ל-50 מיליון דולר. קודם הצטרפותה לקרן הובילה ורשה דור את הפעילות בישראל של Kamet Ventures (קמט ונצ'רס), גוף ההשקעות של ענקית הביטוח הצרפתית AXA.

מיה אייזן-צפריר מונתה למנכ"לית לאומיטק, זרוע בנקאות ההייטק של קבוצת לאומי.

מיה אייזן צפריר / צילום: נינה וורצל
 מיה אייזן צפריר / צילום: נינה וורצל

ארז לזובר מונה למנכ"ל החברה העירונית לפיתוח תיירות בהרצליה.

אריק כהן, 29, יכהן כמנהל השיווק של קרן ההון סיכון שרונה פרטנרס.

אריק כהן / צילום: יח''צ
 אריק כהן / צילום: יח''צ

רמי זאנו מונה לתפקיד מנהל חטיבת המסחר של רשת מלונות פתאל.

דורון מלר, 44, מונה למנהל החדשנות של מרכז NETTER ליזמות בתחומי החקלאות, המזון והאקלים.

דורון מלר / צילום: לילך אוזן
 דורון מלר / צילום: לילך אוזן