השקעות | ראיון

ההמלצות של מנכ"לית בית ההשקעות: "זה לא דומה לדברים אחרים שראינו"

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו • אביבית מנה קליל, מנכ"לית משותפת באופנהיימר ישראל, נזהרת מלהעריך כי מגמת העליות בוול סטריט תימשך, מסמנת הזדמנויות השקעה ומספקת טיפים איך כדאי לעשות זאת • "הדגש של חברות על רווחיות בטווח הקצר הוא קריטי היום, וזה לא היה ככה עד לפני שנה וחצי"

אביבית מנה קליל, מנכ''לית משותפת באופנהיימר / צילום: אמנדה סורודוי
אביבית מנה קליל, מנכ''לית משותפת באופנהיימר / צילום: אמנדה סורודוי

אין באמור ייעוץ/שיווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים האישיים של כל אדם ו/או תחליף לשיקול־דעתו של הקורא, ואין באמור משום עצה ו/או המלצה לרכישה או למכירת ניירות ערך או מוצר פיננסי כלשהו 

נתוני האינפלציה בארה"ב שהפתיעו השבוע לטובה היוו זרז להמשך עליות השערים בוול סטריט, שרושמת עד כה שנה פנטסטית בניגוד מוחלט להרבה תחזיות מוקדמות. מניות הטכנולוגיה הן הבולטות ביותר עם קפיצה של עשרות אחוזים ומעלה. אביבית מנה קליל, מנכ"לית משותפת בבית ההשקעות אופנהיימר ישראל, נזהרת מלהעריך כי מגמת העליות תימשך כפי שראינו עד כה. היא מסמנת הזדמנויות השקעה ומספקת טיפים כיצד לעשות זאת נכון.

השלב האחרון של המלחמה באינפלציה הוא הקשה מכולם, וזו הסיבה 
מה אפשר ללמוד מהשפל במכירת דירות חדשות בתל אביב? 
תכניות העבודה של משרדי הממשלה מלאות בחורים בנתונים 

מנה קליל, בת לאם סוכנת ביטוח ולאב תעשיין, עובדת באופנהיימר יותר מ־25 שנה. היא החלה את דרכה שם בתפקיד זוטר. עם הזמן התקדמה להיות אנליסטית, לאחר מכן מנהלת מחקר, ולפני 15 שנה מונתה לתפקיד של מנכ"לית משותפת. בנוסף, משקיעה מנה קליל מאמץ רב ואנרגיות בקידום נשים בשוק ההון, ובפרט באופנהיימר. בין היתר, היא מעבירה הרצאות באוניברסיטאות ובמכללות על שוק ההון וכך מעודדת נשים להיכנס לתחום. בנוסף לתפקידה כמנכ"לית, היא גם מנהלת מחלקת המחקר של אופנהיימר.

אביבית מנה קליל

אישי: נשואה, אם ל־3 וסבתא לנכדה. מתגוררת בגני תקוה
מקצועי: מנכ״לית משותפת באופנהיימר ישראל. קודם לכן שימשה כאנליסטית בחברה. בעלת תואר ראשון ושני בכלכלה ומימון מאוניברסיטת בן גוריון

מדד נאסד"ק רשם את המחצית הטובה ביותר שלו זה עשורים, את מעריכה שזה יימשך?
״אתה יודע למי ניתנה הנבואה… אנחנו אנליסטים ומספקים תחזיות והמלצות פרקטיות. באופן כללי, אנחנו מעריכים שהמחצית השנייה תהיה יחסית בגרף שטוח. המשחק יהיה 'סטוק פיקינג' (בחירת מניות, ב' ל') ופחות מדדים. יותר לנסות לאתר חברות שעברו תהליך לא פשוט של התייעלות על רקע עליית הריבית, ועכשיו יש להן פוטנציאל.

"בהמשך המחצית אנחנו במקום טוב מבחינת ההתייעלות של החברות והרווחיות שלהן. הדגש על רווחיות בטווח הזמן הקרוב הוא קריטי היום, וזה לא היה ככה עד לפני שנה וחצי. הנהלות של חברות שינו בצורה משמעותית את הפוקוס.

״האנליסט הטכני שלנו ארי ואלד מאמין שהמומנטום החזק בשוק יימשך. מתחילת השנה הנאסד"ק עלה ביותר מ־30% וה־S&P 500 במעל 20%. באופן טבעי, אנשים אומרים שזה לא יכול להימשך, אבל המנתח שלנו דווקא מאמין שכן".

ומה את באופן אישי חושבת?
"אני ממליצה בעיקר על מניות של חברות טכנולוגיה וחברות המספקות שירותי תקשורת. טרנד ה־AI זה מהלך 'משבש שוק' בצורה משמעותית. זה לא דומה לדברים אחרים שראינו כמו הביטקוין או ה־NFT, וזה מזרים דם חדש לחברות הטכנולוגיה - גם לחברות הענן שמעניקות את התשתית ולחברות הסייבר והשבבים. בשורה התחתונה, יש הרבה ציפיות ואני מעריכה שההתפתחות תמשיך. כמו בכל מהפכה, יש כאלו שעולות על הגל ומרוויחות ויש כאלו שלא יודעות לעשות את ההתאמות".

עיקרי ההמלצות של אופנהיימר

סקטורים ואפיקים מומלצים

מניות טכנולוגיה ושירותי תקשורת

בתקופה של האטה - מניות של חברות אופנה עלית וקוסמטיקה

השקעה דרך קרנות סל בסקטורים שונים, בדגש על תעשייה, טכנולוגיה ותקשורת

השקעה בשוק האג"ח האמריקאי באמצעות תעודות סל

פחות מומלץ

מניות הבנקים והאנרגיה בארה"ב

*וגם אל תצפו שהריבית בארה״ב תרד בקרוב

"אין מיתון באופק, בהאטה יש מה לעשות"

איפה את רואה סיכונים?
״אחד הסיכונים שדיברנו עליהם בעקבות העלאת הריבית הוא מיתון - ובינתיים זה לא קורה. השוק האמריקאי איתן הרבה מהצפוי. שוק העבודה חזק, האבטלה נמוכה והביקוש לעובדים עדיין גבוה. מחירי האנרגיה, שהגיעו לשיא, נסוגו לרמות נמוכות בהרבה, וזה כן סימן להורדת חלק מהלחץ האינפלציוני. אנחנו לא רואים מיתון באופק, אבל אולי כן האטה. האינפלציה יותר נמוכה מהריבית, וזה מקום יציב. גם אם נרגיש האטה בהמשך, יש סקטורים נוספים שכדאי להשקיע בהם".

במה כדאי להשקיע בתקופה של האטה?
"תחום צריכת המותרות - אופנה עילית, קוסמטיקה וכד'. בכל העולם הזה לא רואים חולשה בכלל. דוגמה אחת לכך היא לולולמון שפתחה נציגות בישראל. חברה נוספת שאנחנו ממליצים עליה היא אינמוד, שעוסקת בציוד ומכשור לתעשיית האסתטיקה, שמחליפים את עולם הניתוחים הפלסטיים. זו אחת ההמלצות החזקות שלנו, בדיוק השבוע היא עלתה 10% בעקבות הודעה על תוצאות טובות מהצפוי לרבעון השני 2023.

״שתי חברות נוספות שהייתי משקיעה בהן במצב של האטה הן מקדונלד'ס ומיקרוסופט. אנשים שמרגישים ש'הכיס מכביד' עליהם רואים פעמים רבות במקדונלד'ס חלופה זולה לבילוי. גם השקעה במיקרוסופט היא קלאסית; היא הייתה הראשונה להשיק פעילות בתחום ה־AI, והיא השחקנית השנייה בגודלה בתחום הענן. המלצה נוספת היא על נטפליקס. המהלך שביצעה לניהול הסיסמאות משפיע ואנשים נאלצים לחדש מנוי ולשלם יותר. זה מהלך שנותן פוש רציני לשווי החברה, ולאחרונה העלינו את מחיר היעד למניית נטפליקס".

אחת הדרכים הנוחות להשקעה כיום בשוק ההון היא באמצעות ETF - כלומר התמקדות בסקטור אחד דרך קרן סל. מנה קליל מציינת שלוש שעדיפות בעיניה: "קרן XLI המתמקדת בתעשייה; בארה"ב יש מגמה של גידול בהשקעות להקמת מפעלים במטרה לצמצם את התלות במזרח ובסין. זה נכון גם לתחום השבבים אבל לא רק. כל תחום התעשייה צפוי לצמוח ונכון להשקיע בקרנות סל אמריקאיות בתחום". בתחום הטכנולוגיה היא מציינת את XlK, שכוללת חברות כמו אפל, מיקרוסופט, אנבידיה וברודקום, ובתחום שירותי התקשורת את XLC שמתמקדת במטא, גוגל, אקטיוויז'ן, נטפליקס, וריזון ועוד.

מה לגבי חברות ישראליות?
​"אנחנו מנהלים רשימה של מניות ישראליות שנסחרות בארה"ב, מתוכה אציין את פאלו אלטו וסייברארק. אלו שתי חברות בעלות עוצמה טכנולוגית מאוד גבוה ומענה לעולמות ה־AI. שתי חברות מדהימות נוספות שאנחנו ממליצים עליהן הן מאנדיי וגלובל־אי, שמציעות מוצרים לשוק ענק ובעלות פוטנציאל גדול. בעולם השבבים, אנחנו ממליצים על נובה שמציעה מוצר שנמצא בחזית הטכנולוגיה ויש לה עוד הרבה לאן להתקדם.

"גם מניית מובילאיי עם המלצת קנייה חזקה. החברה היא מובילת שוק בתחום הרכבים האוטונומיים, עם פריסת לקוחות גדולה וצנרת עשירה של מוצרים בפיתוח".

"בארה"ב לא מצליחים להחזיר אנשים למשרדים"

למרות העליות בשוק המניות ושורה של המלצות, מנה קליל ממליצה להשקיע חלק ניכר מתיק ההשקעות באג"ח ומתייחסת גם לאפיקים מסורתיים יותר כמו בנקים ונדל"ן בהיבט גלובלי.

"השקעה באג"ח קונצרניות יכולה להניב היום תשואה יפה של 5%-7% ברמת ביטחון גבוהה", אומרת מנה קליל. "באופן כללי, למשקיעים פרטיים קשה לרכוש אג"ח ספציפיות בכמויות קטנות, אז אני ממליצה לעשות זאת דרך קרנות נאמנות או לפנות ל־ETF (השקעה במדדים). יש כמה תעודות סל שמעניקות חשיפה לשוק האג"ח בארה"ב בצורה יעילה".

מה את חושבת על השקעה בחברות נדל"ן כעת?
״אנחנו עוסקים בעיקר בשוק האמריקאי, ואני רואה חזרה גדולה של כספים לחברות בנייה בארה"ב. בגלל שהריבית יצרה עצירה בשוק, יכול מאוד להיות שבתוך שנה נראה עליות מחירים - גם בישראל וגם בחו"ל - ואז נראה תחייה מחודשת בתחום הדיור.

"בענף המשרדים אנחנו רואים שיבוש - הרבה חברות מצמצמות שטחי משרדים בחו"ל. בארה"ב ממש מנסים להחזיר אנשים למשרדים ולא ממש מצליחים. גם כשמצליחים בחברות הטכנולוגיה או הבנקאות להחזיר, זה לא לשבוע עבודה מלא".

בנוסף, היא מסמנת את מניות הבנקים האמריקאיים כפחות אטרקטיביות ("ולא רק בגלל הנפילה של כמה בנקים אזוריים קטנים"), וכך גם את סקטור האנרגיה (מאחר ש"אירופה הצליחה לגשר על הפער שנוצר כתוצאה מהמלחמה באוקראינה").

"כרגע רמת הסיכון בישראל גבוהה מבעבר"

נתוני האינפלציה בארה"ב שהפתיעו השבוע לטובה עם קצב שנתי של 3%, עשויים לסמן את סוף סייקל העלאות הריבית. מתי להערכתך היא תתחיל לרדת?
"קודם כל מחכים לעצירה. לרוב, הריבית יורדת כשרואים סימנים למיתון וזה לא בהכרח טוב לשוק ההון. להערכתי, הריבית תיעצר בקרוב והפדרל ריזרב יחכה תקופה לא קצרה כדי להחליט מה הוא עושה הלאה".

הפוקוס של אופנהיימר הוא אמנם על שוק המניות האמריקאי, אך אי אפשר שלא לדבר על הבורסה הישראלית, שרשמה השנה תשואות חסר משמעותית מול רוב הבורסות בעולם, ומדדי וול סטריט בפרט. מנה קליל מייחסת זאת לאי־ודאות שמעוררת המחלוקת על החקיקה המשפטית.

״בסביבה רגילה, אני מעריכה שהיינו רואים תשואות גבוהות הרבה יותר. המשחק בשוק ההון הוא בעיקר של סיכון־סיכוי, וכרגע רמת הסיכון בישראל היא מאוד גבוהה ביחס למה שראינו בעבר".

להערכת מנה קליל, אם יימצא פתרון שישאיר את הסוגייה המפלגת מאחורינו, הבורסה הישראלית תעשה כנראה מהלך כלפי מעלה, והשקל יתחזק מול הדולר בצורה משמעותית.