ארדואן שומר את הקלפים קרוב לחזה, ופוטין חורק שיניים

ברוסיה פוטין חורק שיניים • בטורקיה ארדואן משחק בכל הקלפים • באמריקה הייתה אינפלציה, אבל אולי איננה עוד • וברוכים הבאים לאנתרופוקן • 5 אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

השבוע בעולם / צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
השבוע בעולם / צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

1 כלי השחמט באירופה זזו

ספק אם איזשהו מאורע מדיני יחיד המחיש את עוצמת השינויים במערכת הבין לאומית ב־30 השנה האחרונות יותר מאשר ועידת הפסגה של נאט"ו שנערכה השבוע. עצם המלים "ועידת וילנה" אומרות הכול. כלי השחמט באירופה זזו הרחק מזרחה.

בירת ליטא, וילנה, לפנים עיר רוסית אימפריאלית, ממלאת כעת תפקיד מרכזי בבלימת ההתפשטות הרוסית מערבה. רוסיה מתאמצת זה 300 שנה לשלוט בים הבלטי. וילנה תקועה בגרונה.

אין קושי לשער מה גדול היה כעסו של ולדימיר פוטין השבוע, כשנאט"ו התחייבה לתמוך באוקראינה לכל אורך הדרך, ועשתה כן על שפת הים הבלטי. שתי אצבעו נתקעו בעיניו של פוטין. וכשהוא כועס, הטילים משוגרים.

נאט"ו נתנה לזלנסקי 150 מיליארד דולר במתנה, אז למה הוא רותח עליה? | יואב קרני, פרשנות
בין אוקראינה להונג קונג: הבחירה הבלתי אפשרית של טייוואן
נאט"ו מתכנסת למפגן כוח סמוך לרוסיה ושוקלת להבטיח לזלנסקי "מודל ישראלי"

2 ארדואן שומר את הקלפים קרוב לחזה

וילנה לא הייתה הסיבה היחידה לחריקת שיניו של פוטין השבוע. טאייפ ארדואן היתל בו. נשיא טורקיה חזר והראה כי הוא חושב שבידיו נמצאים כל הקלפים, או כמעט כולם.

נשיא טורקיה ארדואן נואם בפסגת נאט''ו בוינה / צילום: Reuters
 נשיא טורקיה ארדואן נואם בפסגת נאט''ו בוינה / צילום: Reuters

בשישי שעבר הוא אירח את נשיא אוקראינה זלנסקי, ושיחרר שבויי מלחמה אוקראיניים שהרוסים מסרו לו לפיקדון "עד סוף המלחמה". בו ביום הוא הודיע שמצידו, אוקראינה יכולה להצטרף לנאט"ו תיכף ומייד. בשני שלאחר מכן הוא כבר הסיר את הווטו שלו על הצטרפות שוודיה אל נאט"ו.

בחודש הראשון לכהונתו החדשה, ארדואן מזכיר לנו שהוא מן הלהטוטנים הדיפלומטיים הגדולים בזמננו. המנסים לנחש את צעדיו, שלא יהמרו על כל הקופה.

הפצצה של ארדואן: שבדיה תצטרף לנאט"ו בתנאי שטורקיה תצטרף לאיחוד

3 שקיעתה של האינפלציה

סביב היום העשירי בכל חודש, ממשלת ארה"ב מפרסמת את נתוני מדד המחירים לצרכן, והעולם שומע מה היה שיעור האינפלציה ב־12 החודשים האחרונים. לפני שנתיים, הנתונים האלה התחילו להפחיד. לאחר 40 שנה של אינפלציה נמוכה, המדד התחיל לעלות.

בדיוק לפני שנתיים האינפלציה נסקה מעל 5%, והמשיכה לעלות ולטפס עד כדי כך שלפני כשנה היא כבר הגיעה לשיעור של 9.1%. אז היה מדובר בשיעור שלא היה דוגמתו מאז ימי משבר האנרגיה של סוף שנות ה־70.

יו''ר הפד פאוול, הצליח לבלום את האינפלציה? / צילום: Reuters
 יו''ר הפד פאוול, הצליח לבלום את האינפלציה? / צילום: Reuters

וזהו זה. מאז הוא יורד לאטו. השבוע נרשם השיעור הנמוך ביותר מאז מרץ 2021. ב־12 החודשים האחרונים היא עלתה רק ב־3%. ירידה של כמעט 17% במחיר הדלק היא הסיבה העיקרית, למגינת לבו של מוחמד בן סלמאן.

האינפלציה ברחבי העולם מתקררת? כלכלנים מזהירים: ייתכן שהנתונים "משקרים" | ניתוח

4 מזל טוב, עידן גיאולוגי חדש

איפה ומתי הכול התחיל? אם לא נקדים את החיפוש עד המפץ הגדול, נוכל להסתפק ב־66 מיליון שנה מאז המטאור שהרג את הדינוזאורים.

השבוע נפתח מחקר פורץ דרך, הטוען כי אגם קטן ליד טורונטו, קנדה, נבחר להיות נקודת ההתחלה של תקופה גיאולוגית חדשה בה אנו נמצאים. שמה היווני הוא אנתרופוקן - עידן האדם החדש. תקופה זו מתאפיינת בטביעות האצבע הגסות ביותר של המין האנושי.

בקרקעית נטבעו עקבות הטראומות הגיאולוגיות הגדולות של זמננו: למשל איזוטופים של פלוטוניום מניסויים של פצצות מימן וכמובן דלקי פחמנים. מה שמצמרר הוא שהתקופה הזו התחילה לפני שבעים שנה. לא שבעים מיליון, שבעים. זאת אומרת חלקנו היינו שם כשהמסך הורם, מעניין כמה מאיתנו יהיו כשיירד.

5 הודים טובעים, אמריקאים מוצפים

גשמים היסטוריים חזרו ופקדו חלקים נרחבים בגלובוס. שני האזורים הנפגעים ביותר היו צפון הודו וצפון מזרח ארה"ב.

הודו, למרבה העצב, תמיד מתקשה להתמודד עם גשמי המונסון. השבוע הומטרו הגשמים הכבדים ביותר זה 41 שנה על הבירה דלהי, וביוב זרם ברחובותיהן של שכונות יוקרה. בהרי הצפון, נחשול מים הטביע כפר שלם בסמוך לעיר מאנאלי.

תושבי ניו־דלהי שבהודו שטים ברחובות המוצפים / צילום: Reuters
 תושבי ניו־דלהי שבהודו שטים ברחובות המוצפים / צילום: Reuters

הגשמים הטביעו את מונטפלייר, בירת מדינת ורמונט, שבגבול ארה"ב־קנדה. רחובותיה היו לנהרות, ותושביה נקראו לטפס אל גגותיהם כדי להינצל.

אומרים לנו שכך ייראה כל קיץ מכאן ואילך, בתקופה הגיאולוגית החדשה הנ"ל, זו עם השם היווני.

המהפך של סין: מובילה עולמית באנרגיה ירוקה, אבל על חשבון משאבים שלא שלה

רשימות קודמות בבלוג וב-יואב קרני. ציוצים (באנגלית) ב-טוויטר.