יום ההתנגדות למהפכה המשפטית: הפגנות המוניות וחסימות כבישים

יום מחאה נוסף נגד המהפכה המשפטית מתקיים היום תחת הכותרת "יום התנגדות לאומי", לקראת אישור החוק לביטול עילת הסבירות השבוע בוועדת החוקה • משעות הבוקר נעצרו כ-45 מפגינים • הערב החל מסע רגלי בהובלת פרופ' שקמה ברסלר מקפלן בת"א ועד לירושלים

הפגנה צומת רעננה, הערב / צילום: רעיה ברקן
הפגנה צומת רעננה, הערב / צילום: רעיה ברקן

יום מחאה נוסף, תחת הכותרת "יום התנגדות לאומי" נגד המהפכה המשפטית, התקיים אתמול (ג'), לקראת אישור החוק לביטול עילת הסבירות השבוע בוועדת החוקה ובשבוע הבאה במליאת הכנסת. הפגנות, צעדות וחסימות כבישים החלו משעות הבוקר המוקדמות. ברקע, המשיכו הודעות אנשי מילואים כי יפסיקו להתנדב אם החקיקה תצא לפועל. במקביל, בהסתדרות הרפואית הודיעו על שביתת אזהרה.

מגובה המזונות ועד נרמול אפליה: חוקי הקואליציה שיפגעו כלכלית בנשים 
סולברג על ביטול עילת הסבירות: "לא חשבתי על תיקון בדרך של חקיקה"
היועמש"ית בהרב-מיארה: מופעל עלינו לחץ להטות את שיקול-דעתנו 

22:57

איילון דרום נפתח לתנועה לאחר שלוש שעות של חסימות על ידי מפגינים. הכביש נפתח לאחר שהמשטרה פינתה בכוח את המפגינים באזור על ידי מכת"זיות ופרשים. עימותים עם המפגינים היו גם בצומת עזריאלי בתל אביב, גם שם הופעלה מכת"זית.

מוקדם יותר מפגינים הדליקו מדורות באיילון צפון.

מתחילת היום נעצרו כ-45 מפגינים. הפגנות תמיכה מתקיימות ליד תחנות המשטרה.

22:28

ממארגני ההפגנה נמסר כי 8 פצועים מההפגנה בכרכור הגיעו למיון בהלל יפה.

22:00

הערב החל מסע רגלי בהובלת פרופ' שקמה ברסלר מקפלן ועד לירושלים. אלפים כעת צועדים על רחוב המסגר לכיוון דרום. התחנה הראשונה להלילה: פארק אריאל שרון.

מובילי המחאה מסרו כי "המשטרה תאפשר את הצעדה לירושלים על איילון ועל כביש אחד כאשר המפגינים יצעדו בנתיב הימני".

21:47

מכת"זית הופעלה נגד המפגינים באיילון. דווחו עימותים בין מפגינים ושוטרים בצומת כרכור.

 בצומת עזריאלי בתל אביב הופעלה מכת"זית על מפגינים, שחלקם עומדים על המדרכה.

21:40

מרכז חורב, בחיפה המשטרה חוסמת את צעדת המחאה. בצומת כרכור הופעלה מכת"זית נגד המפגינים.

מרכז חורב, חיפה הערב / צילום: דרור גלבוע
 מרכז חורב, חיפה הערב / צילום: דרור גלבוע

21:00

מפגינים חסמו את איילון דרום בצומת רוקח. בירושלים דיווחו על עימותים בין שוטרים למפגינים.

מהמשטרה נמסר כי בעקבות המחאות בתל אביב נחסמו לתנועה דרך נמיר - מרחוב ש"י עגנון עד רחוב יהודה מכבי לשני הכיוונים, רחוב ארלוזורוב לכיוון מזרח ורחוב שאול המלך לכיוון מזרח.

בשעה זו מתקיימות גם הפגנות בוושינגטון בעת פגישת הנשיא הרצוג עם הנשיא האמריקאי ביידן.

מפגינים על איילון-רוקח נגד המהפכה המשפטית, הערב / צילום: תמונה פרטית
 מפגינים על איילון-רוקח נגד המהפכה המשפטית, הערב / צילום: תמונה פרטית

20:30

בשעה זו המוני מפגינים מתאספים בקפלן בתל אביב. במקביל מתקיימות הפגנות, בין השאר, בצומת שבעת הכוכבים בהרצליה, צעדה של אלפים בירושלים, הפגנה גדולה במרכב חורב בחיפה והפגנה בבאר שבע.

מוחים בקפלן ת''א, נגד המהפכה המשפטית / צילום: יעל גדות
 מוחים בקפלן ת''א, נגד המהפכה המשפטית / צילום: יעל גדות

20:00

161 קצינים במטה השליטה של חייל האוויר הודיעו כי הם מפסיקים להתנדב למילואים. "אנחנו קבוצה של אנשי מילואים הנמצאים בחוד החנית של החשיבה, התכנון והשליטה של מבצעי חיל האוויר ברגיעה ובלחימה מזה עשרות שנים. אנחנו משרתים במטה חיל האוויר ומחוצה לו, בינינו אנשי צוות אוויר, בקרים, מפעילי כטמ"מים, קציני מודיעין וממלאי תפקידים נוספים. בסוף מרץ 2023 עבר בכנסת בקריאה ראשונה החוק 'לשינוי הרכב הוועדה למינוי שופטים'.

"ביום שלישי, 11 ביולי 2023, עבר בכנסת בקריאה ראשונה החוק "לביטול עילת הסבירות'. אישורו הסופי של מי מחוקים אלה , והכנסתו לספר החוקים של מדינת ישראל הוא תהליך פורמלי וקצר, אבל כזה שישנה באופן דרמטי את מהותה ואת פניה של המדינה, והוא יהפוך אותה מדמוקרטיה, לדיקטטורה", כתבו הקצינים.

19:30

מפגינים דרוזים חוסמים את הכניסה לישוב עוספיא במחאה נגד המהפכה המשטרית. הפגנה מתקיימת כעת מול ביתו של יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד.

19:05

בתל אביב נחסמו לתנועה רחוב פרישמן לכיוון מערב ורחוב הרברט סמואל לכיוון דרום. 

טייסים החברים בפורום 555 הגיעו לתחנת המשטרה ברמלה על מנת לתמוך בחברם, תת אלוף במילואים, עפר לפידות, שנעצר לפני שעה קלה ברכבת.

הפגנות מתקיימות בשעה זו ברחובות. אלפים מול שגרירות ארה"ב בתל אביב, מול בית המשפט העליון בירושלים, וכביש 4 בצומת רופין נחסם לתנועה על ידי המפגינים.

18:32

מארגני המחאה הודיעו כי הערב יחל מסע רגלי בהובלת פרופ' שקמה ברסלר מכיכר הדמוקרטיה בקפלן ועד לירושלים במטרה "לייצר מהלך שובר שוויון". הצועדים צפויים ללון בשטח.

מהמשטרה נמסר כי 8 חשודים נעצרו לאחר שניסו לרדת לכביש 20 דרומית למחלף השלום.

אלפים מפגינים כעת בכיכר אגרנט בירושלים.

18:19

אלפי מפגינים צועדים כעת בצומת מכון ויצמן ברחובות. 

מהמשטרה נמסר: "שוטרי משטרת ישראל פועלים מאז שעות הבוקר המוקדמות במספר רב של מוקדים בהם מתרחשות הפרות סדר, במהלכן נעצרו עד עתה 29 חשודים, מתוכם 8 נעצרו בשעות האחרונות בתחנות הרכבת ההגנה והשלום". 

צומת מכון ויצמן / צילום: רובי יהב
 צומת מכון ויצמן / צילום: רובי יהב

17:52

המשטרה עצרה 6 מפגינים בתחנת רכבת ההגנה בתל אביב. על פי דיווח המשטרה, החשודים חיכו במבואה של תחנת הרכבת ובתיזמון ירדו לרציפים וחסמו את דלתות הרכבת.

17:32

בתחנת הרכבת בהרצליה המשטרה חסמה את הכניסה לרכבת למפגינים, ואלפים מתאספים בחוץ.

תחנת חוף הכרמל בחיפה סגורה ולא מאפשרים כניסה פנימה.

17:04

המוני מפגינים נמצאים בשעה זו בתחנות רכבות ברחבי הארץ, בהם תחנת השלום, בנימינה, חוף הכרמל, מרכזית חוף המפרץ, באר שבע ולוד. בחלק מהמקומות המשטרה סוגרת את התחנות כדי למנוע ממפגינים להיכנס.

בתחנת הרכבת בהרצליה נעצרו 2 מפגינים בחשד להפרת סדר.

תחנת הרכבת בהרצליה / צילום: מאור שלייפר
 תחנת הרכבת בהרצליה / צילום: מאור שלייפר

תחנת רכבת השלום / צילום: תמונה פרטית
 תחנת רכבת השלום / צילום: תמונה פרטית

16:45

השוטרים מנסים לפנות את המפגינים מהרציפים בתחנת הרכבת בלוד.

מהמשטרה נמסר כי השוטרים בשטח הונחו שלא לאפשר ירידה לרציפי הרכבת וכי מדובר בסכנת חיים ברורה.

תחנת רכבת חוף הכרמל / צילום: מחאת העם חיפה
 תחנת רכבת חוף הכרמל / צילום: מחאת העם חיפה

תחנת רכבת השלום / צילום: תמונה פרטית
 תחנת רכבת השלום / צילום: תמונה פרטית

16:00

מפגינים ברחבי הארץ מתחילים להגיע לתחנות הרכבת. המוני מפגינים מחוץ לתחנת רכבת השלום בתל אביב, המשטרה מונעת ממפגינים שרכשו כרטיסים לרדת ולהצטרף להפגנה ברציפים.

המוני מפגינים מחוץ לתחנת רכבת השלום / צילום: אביב אטלס
 המוני מפגינים מחוץ לתחנת רכבת השלום / צילום: אביב אטלס

14:00

פורום העסקים מסר היום כי "יקים ביום חמישי אוהל מחאה בירושלים בכדי להביא לעצירה מיידית בחקיקה החד צדדית ולגרום לחזרה להידברות. לאוהל יוזמנו כל בעלי העסקים במדינת ישראל שיאמרו בקול ברור - חקיקה חד צדדית תגרום להרס הכלכלה והמדינה. שינויים עושים בהידברות. קוראים לעצור החקיקה מיידית, לחזור להידברות אמיתית והגעה להסכמות למניעת הרס בלתי הפיך לכלכלת ישראל".

13:45

המשטרה עדכנה שרח' ז'בוטינסקי ברמת גן נפתח לתנועה לשני הכיוונים.
בהמשך להפגנה במקום, המשטרה עצרה מפגין בחשד להפרת סדר.

חסימת צומת עלית ברמת גן / צילום: תמונה פרטית
 חסימת צומת עלית ברמת גן / צילום: תמונה פרטית

13:05

הנהגת ההסתדרות הרפואית החליטה על שביתת מחאה מחר (ד'). שביתת המחאה תתקיים לשעתיים בין השעות 08:30־10:30, ובמסגרתה תתקיימנה ישיבות הסברה בין השעות 08:30-09:30. ההסתדרות הרפואית הודיעה כי תעשה הכל למנוע פגיעה בציבור המטופלים.

נמשכות החסימות: צומת עלית על ציר ז'בוטינסקי חסום בשני הכיוונים ובמקום הוצבו פרשי משטרה. מול משטרת טייבה מפגינים לשחרור עצורים שהובאו לשם. מול בית הדין הרבני עוכבה מפגינה שריססה כתובת על הקיר בחשד להשחתת מקרקעין.

12:40

בשל המחאות נחסם לתנועה רח' ז'בוטינסקי ברמת גן אחרי צומת עלית לכיוון מערב. כוח משטרה במקום.

המשטרה עדכנה כי נכון לשעה זו הצירים הבינעירוניים נפתחו לתנועה.

11:35

שיירות מחאה עושות את דרכן עכשיו ברחבי הארץ, נוסעות לאט וגורמות לעומסי תנועה כבדים: באזור השפלה בראשון לציון ובנס ציונה - כבישים 431, 40; שתי שיירות על איילון: מהצוק דרומה ומהנתיב המהיר צפונה; כביש 2 בין נתניה לחדרה; כביש 4 בין מורשה לדרורים ובין דרורים לבית ליד; בעוטף עזה תצא בקרוב שיירה.

11:10

2 מפגינים נעצרו בכפר הירוק.

נמשכות ההפגנות מול בתי הדין הרבניים ברחבי הארץ: ירושלים, תל אביב, אשדוד, חיפה ורחובות.

הפגנה מול הרבנות ברחובות / צילום: לימור אגמון
 הפגנה מול הרבנות ברחובות / צילום: לימור אגמון

הפגנות מול הרבנות באשדוד / צילום: בונות אלטרנטיבה
 הפגנות מול הרבנות באשדוד / צילום: בונות אלטרנטיבה

הפגנה מול הרבנות ברחובות / צילום: בועז שדה
 הפגנה מול הרבנות ברחובות / צילום: בועז שדה

הנהלת בתי הדין הרבניים הודיעה כי "הנהלת בתי הדין הרבניים מוחה על שרבוב בתי הדין למחאה הפוליטית ועל אלימות המפגינים והניסיונות להכות מאבטחים. הנהלת בתי הדין מגנה את שיבוש הליכי הדיון באלימות למתדיינות ולמתדיינים מצד המפגינים בבית הדין הרבני בתל אביב, שם ניסו המפגינים לעקור את דלתות הבניין ולהסב נזק למבנה".

מנהל בתי הדין הרבניים, הרב אלי בן דהן אמר כי "למערכת בתי הדין הרבניים אין שום קשר וזיקה לרפורמה המשפטית. גם הטיעון נגד המגמה להעביר את ענייני המזונות מבתי המשפט לבתי הדין הוא שקרי ושגוי. בתי הדין הרבניים דנים ופוסקים בענייני מזונות מדי יום ביומו מקום המדינה ועד היום. בתי הדין הרבניים הפוסקים על פי ההלכה מעדיפים את הנשים בנושא מזונות משום שעל פי ההלכה חובת המזונות היא על הבעל, לעומת בתי המשפט הדנים על פי מאזן ההכנסות".

10:25

משעות הבוקר ועד השעה 10:00 נעצרו 17 מוחים. 14 מהם במחוז מרכז, מפגין אחד בתל אביב ושניים במחוז חוף. 14 העצורים במחוז מרכז נעצרו בהפגנות במחלף דרורים, מחלף ראשונים, מחלף העוגן ובכביש 531.

מפגינים מתקבצים מול בניין ההסתדרות בתל אביב / צילום: אור אדר
 מפגינים מתקבצים מול בניין ההסתדרות בתל אביב / צילום: אור אדר

המשטרה מעדכנת כי עיכבה לחקירה סמוך לרעננה בכביש 531 נהג רכב שפגע על פי החשד בנהגת רכב אחר, בעת שירדה מהרכב אל הכביש. נמסר כי "בוחני התנועה של מרחב שרון עכבו כעת לחקירה נהג רכב בחשד למעורבות בתאונת דרכים בכביש 531, שבה נפגעה נהגת רכב, כאשר מבדיקה ראשונית עולה כי הנהגת ירדה מרכבה בכביש 531 שהיה פתוח לנסיעה ונפגעה מרכב שחלף במקום.

המשטרה מעדכנת כי הכבישים הבאים חסומים לתנועה בתל אביב:⁦ ⁩ויצמן/דוד המלך - רחוב דוד המלך לשני הכיוונים, אבן גבירול/דוד המלך - רחוב אבן גבירול לכיוון דרום, ארלוזורוב/ויצמן - רחוב ויצמן לכיוון דרום, אבן גבירול/ארלוזורוב - רחוב אבן גבירול לכיוון דרום, ז'בוטינסקי/רמז - רחוב רמז לכיוון דרום, ושאול המלך/אבן גבירול - רחוב אבן גבירול. לכיוון צפון.

מול בית הדין הרבני בתל אביב מפגינים מאות בהובלת "בונות אלטרנטיבה". במקום כוחות משטרה רבים ואבטחה כבדה של בית הדין. המאבטחים מרחיקים את המוחים.

10:10

מד"א מסר כי הולכת רגל נפגעה מרכב חולף בכביש 531 סמוך למחלף הרצליה מזרח. חובשים ופראמדיקים של מד"א מעניקים טיפול רפואי ומפנים לבי"ח בלינסון. האישה כבת 40 ונמצאת במצב קשה, עם חבלה רב מערכתית. נסיבות האירוע נבדקות.

המשטרה עצרה 2 מוחים בהפגנה במחלף דרורים ומפגין נוסף במחלף ראשונים בראשל"צ.

9:30

כביש 2 נחסם לכיוון צפון ליד רשפון, צומת עמיעד נחסם לתנועה וכביש 471 חסום.

מספר צעדות בתל אביב מגיעות עכשיו לבית ההסתדרות שברחוב ארלוזורוב, שם יפגינו כדי להפעיל לחץ על יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד להשבית את המשק.

דגל פרוס על כביש 531 רעננה הרצליה / צילום: רעיה ברקן
 דגל פרוס על כביש 531 רעננה הרצליה / צילום: רעיה ברקן

כביש 2 חסום  לכיוון צפון ליד רשפון / צילום: תמונה פרטית
 כביש 2 חסום לכיוון צפון ליד רשפון / צילום: תמונה פרטית

9:05

מול ביתו של יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד מוחים כמה עשרות מפגינים.

המשטרה עצרה 2 מוחים בהפגנה על כביש 531 סמוך לכפר סבא.

כביש 531 מערב חסום / צילום: תמונה פרטית
 כביש 531 מערב חסום / צילום: תמונה פרטית

8:40

בשעה זו נחסמו לתנועה הכבישים הבאים בשל הפגנות: כביש 531, כביש 5 , כביש 4 ליד אבן יהודה, מחלף ינאי כביש החוף חסום בשני הכיוונים, כביש 6 ליד מחלף אליקים חסום, צומת הפיל בתל אביב, צומת יטבתה, כביש 40 ליד גדרה, רחוב אבן גבירול בתל אביב.

כביש 5 חסום / צילום: אהד אורן
 כביש 5 חסום / צילום: אהד אורן

8:10

כביש 2, שנחסם באזור מעגן מיכאל, נפתח לתנועה לאחר שהמשטרה פיזרה את המפגינים ועצרה 2 חשודים בהפרת הסדר הציבורי.

7:30

"יום ההתנגדות" החל בחסימת כביש החוף ליד מעגן מיכאל. במקביל, אלפי אנשים נאספו בכיכר הבימה בתל אביב וצועדים על רחוב רוטשילד.

חסימות בכביש החוף הבוקר / צילום: תמונה פרטית
 חסימות בכביש החוף הבוקר / צילום: תמונה פרטית

כוח משטרה פועל לפנות את מפגינים מכביש 2. המשטרה מעדכנת כי בתל אביב נחסמו לתנועה: רחוב קפלן מרחוב לאונרדו דה וינצ'י עד דרך מנחם בגין לשני הכיוונים, וצומת קפלן ודרך מנחם בגין לצפון ולדרום (התנועה מופנת לשיקועים).

פעילי אחים לנשק חוסמים את הכניסה לקריה ברחוב קפלן. במקביל מאות מפגינים חוסמים כניסה נוספת לקריה על מנחם בגין ליד עזראילי. צומת נהלל נחסם לתנועה על ידי מפגינים.

הפגנה של אחים לנשק מול משרד הביטחון הבוקר / צילום: גבי דנציגר
 הפגנה של אחים לנשק מול משרד הביטחון הבוקר / צילום: גבי דנציגר

הפגנה בכניסה לקריה הבוקר / צילום: אביב חסידוב
 הפגנה בכניסה לקריה הבוקר / צילום: אביב חסידוב

אלפים מפגינים בשעה זו ליד הבורסה לניירות ערך ברחוב אחד העם בתל אביב. את ההפגנה מובילים ההייטקיסטים ואחים לנשק ובהשתתפות החזית הוורודה.
המפגינים חוסמים את הכניסות למקום והציבו שלט ענק "מצילים את הדמוקרטיה".

קבוצה קטנה של פעילי אחים לנשק פרצו למבנה. במקום גם הוצב שלט על לוח המדדים עם נתוני הפגיעה בפנסיות של אזרחי ישראל מאז החלה החקיקה.

מפגינים בבורסה לניירות ערך / צילום: תמונה פרטית
 מפגינים בבורסה לניירות ערך / צילום: תמונה פרטית

לדברי המוחים, על פי ניתוח שערכו במחאת הייטקיסטים יחד עם 'פורום הכלכלנים למען הדמוקרטיה', כל משפחה ישראלית הפסידה מתחילת קידום חוקי ההפיכה כ 81,466 שקל מהפנסיה. דרור סלעי, יזם הייטק וממובילי מחאת ההייטקיסטים אמר כי "ההפיכה המשטרית מגרשת משקיעים, הורסת את ההייטק, ושורפת לנו את הפנסיה.
ניירות הערך שנסחרים כאן באחד העם יהפכו לניירות חסרי ערך".

כ-200 נשים, פעילות תנועה בונות אלטרנטיבה, מוחות כעת מול בית הדין הרבני בחיפה.

מעל כביש 6, סמוך לרגבים, נתלה שלט עליו נכתב: "גלנט מחסל את צבא העם". ברחבת מוזיאון תל אביב סמוך לקריה בתל אביב נתלו נעליים צבאיות לצד הכיתוב "עד כאן".