ממשל ביידן הוסיף לרשימה השחורה את חברות הסייבר ההתקפי של טל דיליאן

ממשלת ארה"ב מעדכנת את רשימת חברות הסייבר ההתקפי האסורות בסחר עם ארה"ב ומוסיפה את אינטלקסה וסייטרוקס, יצרניות רוגלת "פרדטור" שפותחה ע"י הישראלי טל דיליאן ומשווקת ממדינות שונות באירופה

טל דיליאן / איור: גיל ג'יבלי
טל דיליאן / איור: גיל ג'יבלי

ממשל ביידן מעדכן את רשימת חברות הסייבר ההתקפי האסורות בסחר עם ארה"ב ומוסיף את אינטלקסה וסייטרוקס, יצרניות רוגלת "פרדטור" שפותחה על-ידי הישראלי טל דיליאן ומשווקת ממדינות שונות באירופה. 

הצליחה לגייס 250 מיליון דולר תוך כדי המחאה: "המשקיעים הולכים איתנו" 
חשד להונאה במיזם אינשורטק ישראלי: בכירים עזבו, נבדק אם מסמכים זויפו

בחודש נובמבר 2021 הכריז ממשל ביידן על כניסתן של שתי חברות ישראליות - NSO וקנדירו - לרשימה השחורה של משרד המסחר האמריקאי. המשמעות היא שאותן החברות אינן יכולות לשרת גופים אמריקאים או אף לרכוש ציוד או תוכנה מחברות אמריקאיות.

לאחר מכן, בחודש מרץ האחרון הגביל ביידן את היכולת של גופי המודיעין בארה"ב לעשות שימוש ברוגלות ובאפשרות לייצא טכנולוגיות דומות למדינות אחרות שבהן קיים חשש שהן ישמשו למעקב אחר אזרחים אמריקאים או להפרת זכויות אדם.

החברות שנוספו היום (ג') לרשימה הן אינטלקסה ס.ה. ביוון, סייטרוקס הולדינגס בהונגריה, אינטלקסה לימיטד באירלנד וסייטרוקס א.ד. בצפון מקדוניה. הן מואשמות על-ידי ממשל ביידן ב"סחר בחולשות סייבר במטרה להשיג פרצות במערכות מידע שמאיימות על הפרטיות והביטחון של פרטים וארגונים בעולם". 

הגבלות על יצוא רוגלות 

צפון מקדוניה בפרט הפכה למוקד ליצוא רוגלות - תוכנת סייבר התקפי המשתלטת על טלפונים חכמים ושואבות את כל תכולתו לצרכי מעקב מודיעיני - בין השאר כיוון שאיננה כפופה לחוקי יצוא הנשק של האיחוד האירופי. הקרבה ליוון ולקפריסין, היכן שממוקמים רוב עובדי החברה, מאפשרת לייצא ממנה תוכנות לממשלות דמוקרטיות למחצה או לא דמוקרטיות, פעילות שכיום כמעט ואסורה בישראל.

חברת סייטרוקס הוקמה בצפון מקדוניה על-ידי בכיר ישראלי לשעבר במלמ"ב, ומאוחר יותר התפרסמה בתחקירים בינלאומיים בזכות רוגלת "פרדטור". היא נרכשה ב-2018 על-ידי דיליאן, מפקד יחידה 81 לשעבר באגף המודיעין, ומוזגה לתוך אינטלקסה - קבוצת חברות סייבר התקפי שפעלה בעבר מקפריסין ולאחר מכן היגרה ליוון ולמדינות נוספות באירופה. בעבר דיווחה רויטרס על חקירה של הרשויות ביוון בעקבות טענה של עיתונאי כי מכשיר הטלפון שלו הודבק ברוגלת "פרדטור". תחקירים שנערכו ביוון חשפו שימוש נרחב נגד בכירים במגזר העסקי ופוליטיקאים.

אחת הסיבות לפריחת עסקיו של דיליאן בשנה האחרונה היא ההגבלות על יצוא הסייבר ההתקפי שנכנסו לתוקף בישראל בעקבות לחץ של ממשל ביידן. מאז ינואר 2022 נאסר על חברות סייבר התקפי מקומיות לשווק תוכנות שכאלה למדינות שאינן נמנות עם רשימה של 38 מדינות דמוקרטיות באירופה ובצפון אמריקה. כך, ישראל אוסרת על יצוא רוגלות למדינות כגון איחוד האמירויות, סעודיה, הודו, פולין ומדינות מרכז ודרום אמריקה, דבר שמסב לחברות הישראליות נזק כלכלי והביא עד כה לסגירת כמה מהן.