חברת החשמל נערכת לעיכוב של שנה במכירת תחנת הכוח אשכול

לאחר ההודעה על ביטול המכרז למכירת תחנת הכוח אשכול, השאלה המסתמנת כעת היא מתי קבוצת OPC-קרן נוי תפנה לערכאות משפטיות • לגלובס נודע כי בחברת החשמל כבר לקחו בחשבון אפשרות של עיכוב המכירה בשנה בשל ההליכים המשפטיים הצפויים

תחנת הכוח אשכול באשדוד / צילום: Associated Press, Tsafrir Abayov
תחנת הכוח אשכול באשדוד / צילום: Associated Press, Tsafrir Abayov

כ-24 שעות חלפו מאז ההודעה על ביטול המכרז למכירת תחנת הכוח אשכול וקיום התמחרות לפי מחיר מינימום של 9 מיליארד שקל, והשאלה המסתמנת היא אינה אם קבוצת OPC-קרן נוי תפנה לערכאות משפטיות, אלא מתי? התשובה המסתמנת היא כבר בשבוע הבא, כאשר היעד המסתמן הוא בית המשפט המחוזי בשבתו כבית המשפט לעניינים מנהליים.

האמת לגבי המצב בשוק הנדל"ן נחשפה השבוע בוועדת הפנים
נטפליקס התגברה על הבעיה הגדולה שלה, אבל יצרה אחת אחרת

מצידה של חברת החשמל היה ברור לאן הרוח נושבת עוד בטרם פרסום ההחלטה על ביטול המכרז, ולגלובס נודע כי בחברה כבר לקחו בחשבון אפשרות של עיכוב המכירה בשנה בשל ההליכים המשפטיים הצפויים. לכן, המדינה צפויה להאריך את הרישיון להפעלת תחנת אשכול אל מעבר למועד הנוכחי, 3 בדצמבר. צעד בעל משמעויות רבות, כולל תפעול התחנה בתקופה שבה תוכנן כי כבר חברת החשמל תהיה לאחר המכירה.

ביטול המכרז וקביעת מחיר המינימום של 9 מיליארד שקל, במקום לעבור להצעה הכשירה השנייה של OPC -קרן נוי בסך 7 מיליארד שקל לא מועילה כלכלית לחברת החשמל. בסופו של הליך, החברה תקבל בכל מקרה את עלות הנכסים והקרקע, וכן מימון הוצאות. לכן, הביטול של המכרז, בטח כשעוסקים באינטרסים הישירים של חברת החשמל, מעורר תהיות.

מה עמד מאחורי ההחלטה לחלט 100 מיליון שקל של הזוכה

אלו אינן התהיות היחידות. המכרז באשכול אינו עוסק רק בתחנה הנוכחית בעלת יכולת מותקנת של כ-1,693 מגה-וואט (9.5% מכושר הייצור), אלא גם ישנה התחייבות רגולטורית להקמת תחנת כוח חדישה ויעילה, אשכול 2, עם הספק של 850 מגה-וואט - בתעריף זמינות מובטח למשך 20 שנה. בתקופה שבה החשש ממחסור בחשמל הוא מוחשי, נשאלת השאלה האם העיכוב המשפטי הצפוי יוביל להחלטה שחברת החשמל כבר תחל לקדם את בניית אשכול 2. צעד בעייתי מאוד בהתחשב ברפורמה במשק החשמל מ-2018, שלפיה חברת החשמל תישאר מונופול בחלוקת החשמל בלבד ולא במקטע הייצור.

סוגייה נוספת שאינה ברורה עד תום היא מה עמד מאחורי שיקול הדעת של ועדת המכרזים בהחלטתה לחלט 100 מיליון שקל מתוך ערבות של 200 מיליון שקל של הזוכה, דליה אנרגיה. זאת, אף שבהודעתה לבורסה ציינה חברת החשמל בעצמה כי הסיבה לביטול המכרז היא נסיגת הזוכה מהצעתה המקורית בסך 12.4 מיליארד שקל. בימים שבהם הממשלה שואפת להוזיל את יוקר המחיה, כל 100 מיליון שקל יכולים להועיל להפחתת כ-0.33% מתעריף החשמל. ייתכן כי זה נשמע מעט יחסית, אבל חיבור בין אותה ערבות לבין הוזלה שנובעת ממחיר הפחם שנותר נמוך בתקופה האחרונה - יכול להביא להוזלה שהאזרחים ירגישו בכיסם בתום החודש.

בסיכומו של דבר, חברת החשמל בחרה את רף 9 מיליארד שקל בעקבות הבנה כי זהו מחיר ששוק ההון יסכים לממן. כבר ברור כי דליה אנרגיה, שכבר הציעה 9 מיליארד שקל עוד לפני ביטול המכרז, תשתתף בהליך התמחור, אבל לפי שעה היא עלולה להתגלות כיחידה. פני OPC -קרן נוי לבית המשפט ובמצב שבו עתירת הקבוצה לא תתקבל היא עשויה כלל לא להשתתף בתמחור, והקבוצה השלישית, קבוצת ג'נריישן-מבטח שמיר-אשטרום שהציעה 6 מיליארד שקל, עלולה להחליט אף היא להישאר בחוץ בשל מחיר המינימום שמעורר פליאה בקרב בכירים בתחום.

אולם, כאמור, עד שההליך ההתמחרות יהיה רלבנטי, אם בכלל, צפוי לחלוף זמן לא מבוטל.