חברת הדירוג סיימה ביקור בישראל בשיא הסערה המשפטית. מה היא צפויה לעשות?

נציגי חברת פיץ' סיימו השבוע סבב פגישות עם הצמרת הכלכלית של ישראל וכן נפגשו עם גורמים כלכליים המזוהים על המחאה נגד החקיקה המשפטית • החברה צפויה לפרסם את הדירוג שלה באמצע חודש אוגוסט, וההערכות הן כי לא תפגע בדירוג אך תעביר ביקורת קשה על הממשלה

בניין משרד האוצר / צילום: רפי קוץ
בניין משרד האוצר / צילום: רפי קוץ

חברת דירוג האשראי פיץ' קיימה בשבוע שעבר שורה של פגישות בישראל לקראת פרסום צפוי של דירוג האשראי של ישראל שייערך באמצע חודש אוגוסט.

נציגי פיץ' קיימו סדרת פגישות עם הצמרת הכלכלית של ישראל (נגיד בנק ישראל, כלכלני האוצר והחשב הכללי באוצר) וכן עם נציגים כלכליים נוספים לרבות כאלה שמייצגים את המחאה נגד החקיקה המשפטית.

לאחר רצף העליות האחרון: איך תגיב הבורסה להתפתחויות המשפטיות?  
ההצבעה, מחאות הענק ואיך תגיב הבורסה: מדינת ישראל נכנסת ליממה מכרעת

בחודשים האחרונים הפך דירוג האשראי של ישראל לססמוגרף של האירועים המשפטיים וכל חברות הדירוג החלו להתייחס למצב המשפטי-פוליטי בדירוגיהן.

עם זאת, הדירוג עצמו לא הושפע דרמטית מהאירועים, למעט שינוי באופק הדירוג של חברת מודי'ס (שירד מחיובי ליציב), זאת בשל חוזקה היחסי של הכלכלה המקומית, למרות שלל המהמורות.

ההערכות בקרב הצמרת הכלכלית בישראל היא שכרגע פיץ' תמשיך לעקוב אחר המצב, תציין את דאגתה, אך אין חשש מהותי לשינוי הדירוג. עם זאת, סביר בהחלט שהחברה תתייחס בדוח שתפרסם למצב המשפטי בישראל באופן ביקורתי למדי כפי שכבר עשתה בעבר.

החברה שפרסמה דוח במרץ האחרון הותירה אותו ברמה של A+ והותירה את תחזית הדירוג ב'יציבה'. אך הזהירה כבר אז מטיב הרפורמה המשפטית, עצמאות בנק ישראל ואופי התקציב העתידי של ישראל.

בדוח מעודכן במאי מסרה כי ישראל מועמדת להעלאת דירוג אשראי, אך הרפורמה המשפטית עשויה להכביד על כך.

בוחנות בעיקר את יכולת המדינה לעמוד בהחזר חובותיה

בסוף השבוע האחרון נפוצו שמועות לפיהן חברת הדירוג S&P ביקשה מגורמים ממשלתיים הבהרות בשל קידום החקיקה בצורה חד צדדית. בהחלטתה האחרונה, הותירה החברה את דירוג האשראי ואת אופק הדירוג של ישראל ללא שינוי - וציינה כי תרחיש הבסיס שלה הוא חקיקה בהסכמה רחבה. אולם, בשורה של בדיקות שביצענו לא מצאנו לכך כל אישוש.

בחודשים הקרובים צפויות גם מודי'ס וגם S&P לפרסם דירוגים חדשים, ומעניין יהיה לראות כיצד הן יגיבו להתפתחויות.

נזכיר כי חברות הדירוג בוחנות בעיקר את היכולת של מדינה לעמוד בהחזר חובותיה ואת חוזקת הכלכלה המקומית ולשם כך בוחנות פרמטרים כמו יחס חוב תוצר ואת תקציב המדינה.

למרות הסערה המשפטית, הירידות בבורסה שאפיינו את מרבית התקופה התנודתיות בשער הדולר-שקל והפגיעה בהייטק כלכלת ישראל עדיין נחשבת יציבה. במגמה החיובית תומך גם עדכון תחזית הצמיחה שנערך לאחרונה.

חברות הדירוג מתייחסות גם לחוזק המוסדות הפוליטיים ולעניינים נוספים המשיקים לחקיקה המשפטית, אולם בינתיים לפחות לא באופן שמביא להורדת דירוג האשראי.