יחידת האכיפה בנת"צים מקבלת עוד סמכויות - אבל בינתיים היא בכלל לא הוקמה

החוק להקמת יחידת האכיפה עבר לפני כשנתיים, ובתיקון שעבר הבוקר הוקנו לה סמכויות אכיפה באמצעות מצלמות • הבעיה: היחידה עדיין לא הוקמה • בחוק ההסדרים האחרון הוקנו לה גם סמכויות אכיפה נוספות, בינתיים מכוניות פרטיות גודשות את הנת"צים והאכיפה לא מספקת

נתיב תחבורה ציבורית בכביש החוף / צילום: מעיין סלע
נתיב תחבורה ציבורית בכביש החוף / צילום: מעיין סלע

ועדת הכלכלה אישרה הבוקר תיקון לתקנות התעבורה ולפיו פקחי משרד התחבורה יוכלו לבצע אכיפה בנת"צים באמצעות מצלמות. מדובר בקידום מהלך שהחל בחוק ההסדרים הקודם ושנועד לצמצם את פערי האכיפה בנת"צים לאור העובדה שזו לא מבוצעת כראוי על ידי המשטרה והרשויות המקומיות.

גרים רחוק מתחנה של הקו האדום? לא לכולם יהיה פשוט להגיע אליה
תתכוננו, העומסים בקו האדום של הרכבת הקלה יתחילו כבר בתחנות

טיוטות חוק ההסדרים דיברו בזמנו על אכיפת נת"צים באמצעות היחידה הן בנת"צים הבינעירוניים והן בנת"צים עירוניים אך בוועדת הכלכלה צומצם המהלך בלחץ של חברי כנסת המזוהים עם השלטון המקומי או שהיו נושאי תפקיד בו בעבר כך שהיחידה תעסוק באכיפת נת"צים בינעירוניים, בעוד שהרשויות ימשיכו לאכוף את הנת"צים העירוניים - ורק בהנחיית שר\ת התחבורה, אם האכיפה לא מספקת, פקחי המשרד יכנסו בנעליהם.

למרות שהחוק עבר כבר לפני כשנתיים, וחוק ההסדרים האחרון הקנה לפקחים בנוסף גם סמכות לאכוף בשטח ולא רק באמצעות מצלמות, משום שלנתיב פלוס אין אכיפה דיגיטלית מצולמת בשלה מבחינה טכנולוגית וכן בשל פערים ביחס להגנות הפרטיות של הנוסעים בכלי הרכב, יחידת האכיפה - עדיין לא הוקמה בכלל.

תאריך היעד להקמת היחידה: יוני 2023

גרירת הרגליים במשרד התחבורה נמשכת. הקמת היחידה נקבעה בחוק, ובהחלטת ממשלה (של הממשלה הקודמת) גם ניתן דד ליין להקמה- עד לחודש יוני 2023. 

הקמת היחידה ומתן הסמכויות עבור פקחיה נוצרו על פי דברי ההסבר בחוק ההסדרים משום שנת"צים יכולים להגדיל את פעילות האוטובוסים הקיימים ב-20% - כלומר אוטובוס שמבצע נסיעה במשך שעה, יבצע אותה בפחות זמן אם הוא נוסע על נת"צ וכך ניתן יהיה להפעיל יותר נסיעות באמצעות אותם אוטובוסים ואותם נהגים במשמרת אחת. כדי להביא לייעול הנת"צים יש לאכוף עבירות של נהגי רכב פרטי אשר מאטים את נסיעת האוטובוסים.

בתוכנית החומש של משרד התחבורה שעבר עם תקציב המדינה הקודם הועמד תקציב שיא להקמת נת"צים בסך של כ-7 מיליארד שקל. עלותו המשקית של הגודש - הסימפטום של משבר התחבורה, הוא 40 מיליארד שקל מדי שנה.

בדברי ההסבר להצעה שעברה היום לתיקון התקנות נכתב כי "כיום יש שני גורמים אשר מבצעים אכיפה של עבירות נסיעה בנתיבי תחבורה ציבורית: משטרת ישראל ובנתיבים עירוניים גם הרשות המקומית. האכיפה כיום אינה מספקת או אפקטיבית ולכן בשל ההשקעה המסיבית של מדינת ישראל בהקמת נתיבי תחבורה ציבורית, וכדי למקסם את יעילותם - תוקנה פקודת התעבורה".

ממשרד התחבורה לא נמסרה תגובה