עסקי הענן משגשגים, הפרסום התאושש: אלפאבית עקפה את התחזיות ומזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה האם של גוגל עמדו על 74.6 מיליארד דולר ברבעון השני של השנה - זינק של 7% • החברה עקפה גם את תחזיות הרווח למניה • ההכנסות מפלטפורמת הענן עלו ב-28% וחצו לראשונה את רף 8 מיליארד הדולר ברבעון

סונדר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, LM Otero
סונדר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, LM Otero

אלפאבית , חברת האם של גוגל, היכתה את התחזיות הערב (שלישי) ודיווחה על זינוק של 7% בהכנסות ל-74.6 מיליארד דולר ועל רווח למניה שעומד על 1.44 דולר. בוול סטריט ציפו להכנסות של 72.8 מיליארד דולר ועל רווח של 1.34 דולר למניה. המניה מזנקת ב-כ-5% במסחר המאוחר על וול סטריט.

רק לפני שנה, באותה התקופה דיווחה גוגל על הכנסות של כ-70 מיליארד דולר ורווח של 1.21 דולר למניה.

ההכנסות מפלטפורמת הענן עלו ב-28% וחצו לראשונה את רף 8 מיליארד הדולר בהכנסות ברבעון, גם ברבעון הראשון של השנה שיעור הצמיחה עמד על 28%. לראשונה עוברת פעילות הענן לרווחיות תפעולית של כ-390 מיליון דולר.

ההכנסות מפרסום בפלטפורמת יוטיוב עמדו על 7.67 מיליארד דולר, בעוד הצפי היה להכנסות של 7.43 מיליארד דולר.

סך הוצאות הפיצויים מגל הפיטורים הגיע ל-2 מיליארד דולר בחציון הראשון של השנה. בנוסף, גוגל הפחיתה בעלויות הנדל"ן שלה בעיקר ברבעון הראשון השנה - בסך של 564 מיליון דולר, ועוד 69 מיליון דולר ברבעון השני. החברה מודה כי היא עדיין שוקלת חסכון בעלויות המשרדים שלה והיא כי היא תמשיך לבחון גם בתקופה הקרובה את צרכי הנדל"ן שלה.

גל הקיצוצים והפיטורים נראה לעין בעיקר בשורת ההוצאות. אלה קטנו בתחום המנהלה וההוצאות הכלליות מ-3.65 מיליארד דולר ברבעון המקביל אשתקד ל-3.48 מיליארד דולר ברבעון השני, ירידה של 4.6%. ייתכן כי גוגל צמצמה, כמו ענקיות טכנולוגיה גדולות אחרות, את מערך גיוס העובדים ואנשי הכספים שלה. ההוצאות בתחום השיווק והמכירות דווקא עלו בכ-2%, ואילו ההשקעה בתחום המחקר והפיתוח גדלה משמעותית בכ-7.5%. ייתכן כי גוגל העדיפה "להקריב" אנשי מנהלה לטובת הקצאת יותר משאבים בתחומי הבינה המלאכותית היוצרת, אזור בו עליה לשמר יתרון תחרותי על מנת להמשיך ולהיות שחקן דומיננטי בשוק החיפוש.

בתוך כך, סמנכ"לית הכספים של אלפאבית רות פורת עוזבת את תפקיד לטובת מינוי כנשיאת החברה ותפקיד בשם "סמנכ"לית השקעות". עדיין לא מונה מחליפה, כך שפורת תמשיך למשמש בתפקיד בינתיים.

המניה זינקה כמעט כפול מה-S&P 500 

ביצועי גוגל מספקים אופק של שיפור כלכלי ותחושה בקרב האנליסטים כי הגרוע כבר מאחורינו. הכנסות אלפאבית המבוססות על פרסום מהווים ברומטר כלכלי של השוק ונכונותו לתמוך בצמיחה כלכלית בהמשך הדרך באמצעות תקציבי פרסום בפלטפורמות כמו מנוע החיפוש של גוגל ופרסום הוידיאו ביוטיוב.

מאז תחילת השנה עלתה מניית אלפאבית  ב-35%, כמעט כפול ביחס לעלייה במדד ה-S&P 500 שעלה ב-18% אחוזים באותה התקופה. הדוחות לרבעון השני עדיין לא משקפים את מהפכת הבינה המלאכותית שגוגל ויריבתה מיקרוסופט מנסות להביא למסחור.

מיקרוסופט אמנם שילבה את מודלי השפה החכמים של OpenAI במערכות שלה, אך מדובר עדיין בהשקה מוגבלת: המערכת הייעודית של בינג עדיין נמצאת בפיילוט סגור המקיף משתמשים בהזמנה ואילו מוצרי אופיס של מיקרוסופט יועשרו בבינה המלאכותית רק בסוף השנה בעלות של 30 דולר למשתמש ארגוני.

גוגל, אמנם, הודיעה כי היא שילבה אלגוריתמים של בינה מלאכותית במנוע החיפוש הקיים שלה, אך גם השקת מנוע הבינה המלאכותית שלה, בארד, זכה לתפוצה מוגבלת ביותר - למרות הביקורות החיוביות להן זכה. אי לכך, את התוצאות של הבינה המלאכותית היוצרת ניתן יהיה לראות בדוחות גוגל ומיקרוסופט רק עוד מספר רבעונים.

הרווחיות בגוגל הושגה בין השאר באמצעות גל פיטורים גדול שהושק בתחילת השנה וכלל עד כה 12 עובדים, או 6% מכלל כח העבודה בחברה. החברה התייעלה גם באופן הגיוס שלה, כשהיא מגבילה גיוסי עובדים חדשים רק כאשר יש עבורו תפקיד מוגדר וצוות הממתין לו, שינוי מהמדיניות שהיתה שגורה קודם לכן, לפיה גויסו עובדים כל עוד הם מוכשרים ונמצאו מתאימים לתרבות הארגונית של גוגל, דבר שיצר לא פעם אבטלה סמויה בארגון.