מי ידע? מניית ביו דבש זינקה ב-90% בימים שקדמו להכרזה על מיזוגה

שתי חברות פודטק קטנות הנסחרות בת"א מאחדות כוחות: וילק המפתחת חלב במעבדה צפויה לרכוש את פעילותה של ביו דבש תמורת הקצאת מניות

מעבדת ביו-דבש / צילום: סיון מויאל
מעבדת ביו-דבש / צילום: סיון מויאל

קצת יותר משבוע חלף מאז העלתה בדיקת גלובס כי מניית דיסקונט השקעות זינקה ב-25% ביומיים שקדמו להודעה מהותית (עסקה למכירת מניות השליטה בחברת מהדרין) והנה מזמנת הבורסה בת"א "צירוף מקרים" נוסף של עליות חדות בטרם דיווח מהותי, העשויות להעיד כי היה מי שידע על כך קודם.

הפחתת ענק של שיכון ובינוי בשדה דב חושפת את השבר בשוק הדיור להשכרה | ניתוח
הטלטלות בבורסת ת"א: מומחים מייעצים מה לעשות עם הכסף 

הכוונה היא להכרזה על מיזוג צפוי בין שתי חברות פודטק קטנות: וילק , המפתחת חלב במעבדה ללא פרות, הודיעה כי חתמה על מזכר הבנות לרכוש את פעילותה של חברת ביו דבש , המפתחת דבש ללא דבורה. בעקבות הדיווח רשמו מניותיהן החבוטות של שתי החברות עליות נאות אך בדיקה של השבועות שקדמו לדיווח מגלה כי מניית וילק זינקה במהלך שבועיים בכ-20% ואילו מניית ביו דבש הגדילה לעשות עם עלייה של כ-90% בתקופה זו.

השתיים, שטרם רשמו הכנסות ובדוחותיהן הכספיים מופיעה הערת עסק חי, נסחרות כעת לפי שוויים של כ-70 מיליון שקל ו-45 מיליון שקל בהתאמה כשגם לאחר העליות האחרונות מדובר על כמחצית מהשווי שבו נסחרו לפני שנה.

מביו דבש יוותר שלד בורסאי

במסגרת המיזוג הצפוי וילק תרכוש 100% ממניות החברה הבת של ביו דבש, "ביו דבש טכנולוגיות" בעסקת החלפת מניות כך שביו דבש טכנולוגיות תהפוך לחברה בת בבעלות מלאה של וילק. מביו דבש יוותר שלד בורסאי המחזיק במניות וילק. אחד התנאים המתלים בעסקה הוא כי וילק תגייס לפחות 3 מיליון שקל לפני השלמת העסקה, שיוקצו לפעילות ביו דבש.

שתי החברות הוקמו ב-2018, והן חולקות קבוצת מייסדים בראשות ירון קייזר, שהוא בעל עניין ויו"ר בפועל בווילק ובעל מניות בביו דבש. וילק מפתחת חלב פרה, חלב אם ויוגורט בתאים. המוצרים עדיין אינם בשלב המסחרי. תזרים המזומנים שלה שלילי, בשנת 2022 רשמה הפסד של 17 מיליון שקל. נקודה אופטימית ניתן למצוא בגיוס שערכה לפני כמה חודשים, כ-12 מיליון שקל בהובלת דנונה, מחברות מוצרי החלב המובילות בעולם. בגיוס השתתפה גם קוקה קולה ישראל, המחזיקה בחברת טרה.

ביו דבש, שהוקמה על ידי האחים אופיר דבש ואפרת ריזנפלד-דבש (שהגיעו ממשפחה של כוורנים) ביקשה לפתח גרסה מלאכותית של קיבת הדבורה לשם הפקת דבש מלאכותי. במרץ הודיעה החברה, שבה מחזיק איש העסקים עדי צים בכ-24% מהמניות, על החלפתו של אופיר דבש בתפקיד המנכ"ל. קדמה לכך הודעה מדצמבר על פיטורי כמחצית מעובדיה (כ-10 אנשים). בדוחות הכספיים ל-2022, בהם דיווחה על הפסד של 15 מיליון שקל (שהותירו אותה עם כ-6.5 מיליון שקל בקופת המזומנים) עדכנה הנהלת החברה, כי ללא מימון נוסף לא תוכל להמשיך בפעילותה הנוכחית לפחות 12 חודשים ממועד אישור הדוחות הכספיים.

לדברי קייזר: "לשתי החברות טכנולוגיות שונות ומשלימות. המשרדים שלהן נמצאים בשכנות והצוותים מכירים אלה את אלה. עבורי האיחוד תמיד היה אפשרות. אנחנו יודעים מהיכן לגייס את ההון, מבינים את הדרך להגיע לשוק, ולאו דווקא על ידי זה שאנחנו נעשה הכל".