הראלי בשוק המניות בוול סטריט נמשך: לא מאמינים לאיתותים על מיתון אפשרי

המשקיעים בניו יורק מעדיפים להאמין בנחיתה רכה לאחר התקררות האינפלציה, ומדד S&P 500 נסחר קרוב לרמה הגבוהה ביותר שלו מאז אפריל 2022 • אבל לא כל המשקיעים ממהרים להכריז על חזרה לשגרה: "יש הרבה מרווח בטיחות כרגע לחדשות רעות באקוויטי"

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Seth Wenig
ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Seth Wenig

המניות בוול סטריט עלו לאחר שתחזית השוק למיתון נעשתה פחות ודאית. אך לא כל המשקיעים מוכנים להכריז על חזרה לשגרה. יש המצביעים על איתותים כלכליים מדאיגים, ועל האפשרות שהפדרל ריזרב ימשיך להעלות את הריביות, או יותיר אותן גבוהות זמן ארוך יותר ממה שצופה השוק. מדד S&P 500 עלה בינתיים השנה ב-19%, על אף תחזיות של אנליסטים שב-2023 רווחי החברות בקושי יצמחו.

"יש הרבה מרווח בטיחות כרגע לחדשות רעות באקוויטי", אומר מייק מולייני, מנהל מחקר שווקים עולמיים ב-Boston Partners.

המשקיעים כמעט בטוחים שהבנק המרכזי יעלה את הריבית ב-0.25% ביום רביעי. ההתמקדות שלהם היא בעתיד - בכל מה שעשוי ללמד האם נגידי הפד צפויים להמשיך להעלות את הריבית אפילו עוד בהמשך השנה.

לפני זמן לא רב, התחזיות לגבי השווקים והכלכלה נראו קודרות, בגלל האינפלציה הלוהטת ותוכניות הפד להילחם בה.

מאז תחילת שנות ה-50, כל אפיזודה של דיסאינפלציה משמעותית בארה"ב, שכל אחת מהן הונעה לפחות באופן חלקי על ידי החמרת מדיניות של הפד, לוותה במיתון, כך על פי מחקר של דויטשה בנק. מבחינת המניות אלו היו חדשות רעות: במיתונים מאז סוף שנות ה-40, ה-S&P 500 ירד ב-24% באופן חציוני, כך על פי המחקר של הבנק.

בשנה שעברה נראה היה ששוק המניות מצביע על התכווצות כזו, כשה-S&P 500 ירד ב-25% מהשיא בינואר 2022 ועד השפל באוקטובר אותה שנה.

עלייה של 27% מהשפל

משקיעים רבים ציפו בתחילת 2023 לעוד מאותו דבר. במקום זה, מניות פתחו את השנה בשאגה רמה. ה-S&P 500 יצא בחודש שעבר מהשוק הדובי הארוך ביותר שלו מאז שנות ה-40, וכעת הוא טיפס ב-27% מהשפל. המדד מרחף סביב הרמה הכי גבוהה שלו מאז אפריל 2022.

האינפלציה התקררה והכלכלה ממשיכה לנהום. שוק התעסוקה נותר חזק, עם רמת אבטלה שהגיעה מוקדם יותר השנה לשפל של 53 שנים, לפני שעלתה ממש מעט בחזרה. אמריקאים מוציאים יותר ברשתות ובחנויות. כלכלנים מעלים את ההערכות לתמ"ג ברבעונים השני והשלישי.

"יש סיכוי ממשי הפעם שהפד יצליח לבצע את הנחיתה", אמר דריידן פנס, מנהל השקעות ראשי ב-Pence Capital Management.

יש מספיק סיבות לחשוש

ועדיין, ישנן סיבות לחשוש. ב-Conference Board אמרו בשבוע שעבר שהמדד הכלכלי המוביל שלהם ירד בחודש ה-15 ברציפות, מה שמצביע על האטה בפעילות הכלכלית בהמשך הדרך. זה הרצף הארוך ביותר של ירידות במדד מאז רצף דומה שהחל באביב 2007 ונמשך עד תחילת 2009. הכלכלה האמריקאית נכנסה למיתון בדצמבר 2007, שממנו לא יצאה עד יוני 2009.

שוק איגרות החוב מהבהב עוד סימן אזהרה. באופן נורמלי, אג"ח משרד האוצר לטווח ארוך יותר נושאות תשואה גבוהה יותר מאג"ח לטווח קצר, ומשלמות למשקיעים על הסיכון שהריביות או האינפלציה יאיצו קצב.

התשואה על אג"ח בנצ'מרק של משרד האוצר ל-10 שנים הייתה נמוכה מהתשואה על איגרת לשנתיים במשך יותר משנה, פרק הזמן הארוך ביותר שבו עקום התשואה מתהפך מאז 1980, על פי נתוני השוק של דאו ג'ונס.

חששות כאלה מגיעים בעת שבשוק המניות מתגאים בהערכות שווי גבוהות באופן היסטורי. ה-S&P 500 נסחר שבוע שעבר פי 19.6 מהרווחים הצפויים 12 חודשים קדימה, עלייה מ-16.8 בסוף שנה שעברה ויותר מהממוצע בעשור האחרון, של 17.7, על פי FactSet.

למרות שאין כלל הקובע שהערכות השווי לא יכולות להישאר גבוהות, או לטפס אפילו יותר, חלק מהמשקיעים חוששים שתג המחיר הגבוה הופך את השוק לפגיע יותר לנסיגה.

ובעוד שהאינפלציה התקררה משמעותית, וירדה ביוני לקצב הנמוך ביותר משנתיים, היא עדיין הרבה יותר גבוהה מהיעד של הפד - 2%. פקידים בבנק המרכזי אולי לא יהיו מרוצים לפני שיעלו שוב את הריבית בהמשך השנה, או יותירו אותה גבוהה תקופה ממושכת של זמן. ולזה יכולות להיות השלכות לא צפויות.