"במשברים נולדות הזדמנויות": המלצות ההשקעה של הכלכלנית הראשית בהפניקס בית השקעות

גם לאחר השבוע הדרמטי בבורסה בת"א, רינת אשכנזי טוענת כי "לא הייתי מצמצמת לחלוטין חשיפה לשוק המקומי, תמיד במשברים נולדות גם הזדמנויות" • הכלכלנית הראשית של הפניקס בית השקעות מציעה "לנטרל אמוציות ולחזור לבייסיק: פיזור סיכונים על אג"ח, מניות וגם פיזור גאוגרפי ומגזרי"

רינת אשכנזי, הכלכלנית הראשית של הפניקס בית השקעות / צילום: טומי הרפז
רינת אשכנזי, הכלכלנית הראשית של הפניקס בית השקעות / צילום: טומי הרפז

מתחילת השנה רושמים מדדי המניות בבורסה בת"א ביצועי חסר בולטים מול שוקי העולם, וכך גם השקל מול המטבעות הזרים המרכזיים, כפועל יוצא של תגובת המשקיעים לפרסומים על קידום הרפורמה במערכת המשפט. בשבוע האחרון הדבר בא לידי ביטוי ביתר שאת במסחר, שהתאפיין בדרך כלל בתנודתיות גבוהה ובירידות חדות.

הנתון שוול סטריט לא ראתה כבר 36 שנה והתחזית להמשך 
בחדרי המסחר מסכמים שבוע סוער: "עיקר הטלטלות בשוק - מקרנות הנאמנות" 

ביום שני השבוע, המסחר בבורסה נפתח במגמה חיובית והשקל התחזק מול הדולר, כשהשוק תמחר אפשרות לפשרה בנושא החקיקה. בהמשך, כשהתברר שהחקיקה אושרה באופן חד-צדדי - המגמה השתנתה באופן מהיר, הבורסה ירדה והשקל נחלש. בכך נבלם לפי שעה הראלי שרשמה הבורסה המקומית בחודש יולי, והעלייה המצטברת במדד ת"א-35 מתחילת החודש נחתכה בשליש (עומדת כעת על כ-6%).

איך מתמודדים בשוק עם תנודתיות ואי-ודאות גבוהה, ועל מה כדאי להסתכל כשמחפשים איפה לשים את הכסף? רינת אשכנזי, כלכלנית ראשית של הפניקס בית השקעות, ממליצה לחזור ליסודות הכלכליים ולהימנע מאמוציות.

איך מתמודדים עם התנודתיות, ואיך מקבלים החלטות השקעה?
"הדרך הנכונה ביותר להתנהל בשוק היא להסתכל על מה השוק מתמחר. מסתכלים על שלל האינדיקטורים שהשוק מספק, והמהיר ביותר זה שער החליפין. אין ספק שהאי-ודאות הפוליטית משפיעה על שער החליפין, זה לא חדש, והוא בתורו משפיע על שלל אינדיקטורים נוספים, כמו האינפלציה, ודרך האינפלציה על הריבית".

איך ממליצה רינת אשכנזי להתנהל בימים אלה בשוק ההון להימנע מאמוציות:

לחזור ליסודות הכלכליים: עד כמה שאפשר לנסות לדבוק בנתונים וסטטיסטיקות, כמובן מבלי לזלזל בסיכון

לפזר סיכונים: אין פריבילגיה לצמצם חשיפה לאפיק כזה או אחר בצורה חדה

"לשבת" על המדדים: עדיף להשקיע בבנצ'מרק, במדדים הגדולים שמשקפים את החלוקה של השוק. לא בושה לא להתחכם

אג"ח בדירוג גבוה: ההתבססות על יסודות מאקרו-כלכליים בשוק האג"ח מביאה לכך שלא רואים בו תנודות חריפות

להתרחק מטרנדים: לא להיסחף אחרי אופנה כמו מניות-מם. עדיף להשקיע לפי יסודות כלכליים, כי המכות כואבות אחר כך"

"שער החליפין הוא הגורם שמגיב הכי מהר"

לדבריה, "שער החליפין הוא הגורם הראשון, המהיר ביותר שמגיב לאי-ודאות. רק שבוע לפני החקיקה הייתה מגמת התחזקות של השקל מול הדולר, כשחלק מזה היה ציפייה לפתרון בהסכמה. הציפיות התבדו והשער הגיב. היום, השוק מנסה למצוא כיוון חדש, ולפי הנראטיב שיהיה פופולרי, לשם ילך השער".

לדברי אשכנזי, גם בשוק המניות הייתה תגובה מהירה, בעיקר במניות הבנקים שהן הברומטר של הכלכלה, וגם במדדים הכלליים. "לגבי המשך המגמה נצטרך לראות; הדברים נזילים ומהירים וקשה לקבוע מגמה על סמך יום אחד, אבל אין ספק שאנחנו רואים את הסיכון גדל".

לעומת זאת, לדבריה, "בשוק האג"ח ההשפעה פחותה, כי מסתכלים בו יותר על הכלכלה, שנכון להיום היא עדיין חזקה, ורואים את האינפלציה מתמתנת. ההתבססות על יסודות מאקרו-כלכליים מביאה לכך שלא רואים תנודות חריפות. זה כמובן לא אומר שזה לא יכול לקרות בהמשך, אם למשל השקל ימשיך להיחלש ותהיה השפעה של הריבית, זה יחלחל לשוק, אבל בינתיים זה עוד לא שם".

אשכנזי מוסיפה שבתחילת השנה, החדשות על החקיקה היו סיכון חדש, אך מאז בשוק למדו איך להתייחס לאירוע. "עם כל האי-ודאות, יש היום 'תבנית' מבחינת השוק להעריך איך לתמחר את הסיכון, או את האי-ודאות", היא אומרת. "השוק מגיב היום יותר מהר ועם פחות אובר-שוטינג, כלומר התגובות יותר מדודות ופחות מושפעות מאמוציות".

ברמת אי-ודאות ותנודתיות גבוהה, איך קובעים מדיניות השקעה לטווח קצר, בינוני וארוך?
"במקרים כאלה שבהם האי-ודאות גבוהה מהרגיל - בשוק ההון הרי אף פעם אין ודאות - חוזרים לבייסיק, וזה פיזור סיכונים. זה תמיד מנחה אותנו. אנחנו מנסים לנטרל אמוציות. יש אופציות נוספות, יש שלל אלטרנטיבות בארץ ובחו"ל.

"בשוק המקומי, שוק האג"ח, כרגע לפחות, פחות מושפע ממה שקורה. מפזרים סיכונים על פני נכסים שונים - אג"ח, מניות, השקעות אלטרנטיביות, ומפזרים גם על פני גאוגרפיות וסקטורים.

"אני לא חושבת שיש פריבילגיה לקחת פוזיציה קיצונית ולצמצם חשיפה לאפיק כזה או אחר בצורה חדה. לא הייתי מצמצמת לחלוטין חשיפה לשוק המקומי, בשום מצב. תמיד במשברים נולדות הזדמנויות".

יש סקטורים שהיום מומלצים יותר להשקעה?
"קשה לומר על סקטור ספציפי בארץ. ברגע שלא בטוחים לאן המגמה הולכת - עדיף להשקיע בבנצ'מרק, במדדים הגדולים שמשקפים את החלוקה של השוק. אני חושבת שהדבר הכי נכון זה 'לשבת' על המדדים, כמובן לשלב גם מדדים זרים. אגב זה לא שבחו"ל המצב אידיאלי מבחינה כלכלית, שם יש אי-ודאויות אחרות, השווקים עלו והתמחור יקר. במצבים כאלה לא בושה ללכת על הבנצ'מרק ולתת לכוחות השוק להכתיב, לא חייבים להתחכם".

"מאמינה גדולה במניות טכנולוגיה בטווח הארוך"

עם זאת היא מוסיפה: "אני מאמינה גדולה בהשקעה במניות טכנולוגיה לטווח הארוך, בארץ ובחו"ל. אני לא יכולה לומר מה יקרה מחר, אם למשל הריביות ימשיכו לעלות יכול להיות שהמניות יירדו בטווח הקצר, אבל למי שמשקיע לטווח ארוך אין מנוס אלא להיחשף לסקטור. שם החדשנות, הביצועים וההזדמנויות - לא רק ב-AI, אלא בממשק של טכנולוגיה עם סקטורים מסורתיים, שמביא לצמיחה בהכנסות וברווחים".

ומבחינת חלוקה לאפיקי השקעה - מה החלוקה המתאימה היום?
"זה תלוי במשקיע, לאיזה טווח הוא משקיע, מתי הוא יצטרך את הכסף, מה הסיכון. בכל מקרה אג"ח, ובטח בדירוגים גבוהים, ובטח אג"ח ממשלתיות, מספקות היום יחס סיכוי-סיכון מאוד אטרקטיבי ומהוות הזדמנות השקעה. לטווח יותר ארוך, על סיכון מקבלים פיצוי, וזה בשוק המניות. בשוק המניות כדאי ללכת על הרחב ביותר, ובאג"ח יש שלל אפשרויות, תלוי ברמות הסיכון של כל משקיע".

יש אפיק שהיית נמנעת מלהשקיע בו היום?
"לא הייתי הולכת על הפיקנטריה, לא דגלתי בזה גם קודם - לא להיסחף אחר מה שמריצים ברשתות החברתיות, meme stocks. אני בעד השקעה לפי יסודות כלכליים ופחות בעד אופנה. המגמה הזו מתעוררת שוב אצל משקיעי ריטייל קטנים ואני מציעה לא להיסחף עם הזרם, כי המכות כואבות אחר כך".

הריבית בארה"ב עלתה השבוע.
"זה היה צפוי, אפילו אפשר לומר משעמם. בין השורות, אם מנסים לקרוא את דברי פאוול, חברי הוועדה המוניטרית כנראה שוקלים ברצינות להשאיר את הריבית על כנה. הם לא יכולים לאותת על כך שהריבית הגיעה ליעדה הסופי, הם צריכים לשדר פוקר פייס, כדי שהשוק לא יתמחר הורדת ריבית אחר כך. להערכתי יש סיכוי לא מבוטל שבספטמבר ידלגו על העלאה, וההחלטה הבאה תהיה רק בנובמבר, ובתקווה שמדד המחירים ימשיך להתמתן, הריבית תיעצר כאן".

מה צפוי בהקשר זה בישראל?
"בישראל, שוב, האי-ודאות באמת רבה והרבה יהיה תלוי בשער החליפין. בשלב הזה נראה שהריבית יכולה להישאר על כנה, אבל אם נראה פיחות והידרדרות בציפיות האינפלציה, לא יהיה מנוס מהעלאה. עניין נוסף הוא סעיף הדיור שאנחנו ממשיכים לעקוב אחריו. אלה הדברים שיגזרו את תוואי האינפלציה ומזה נגזרת הריבית. בכל מקרה יש הלימה עם מה שקורה בחו"ל, ולבנק ישראל יהיה יותר נוח לעצור כשהפד עוצר".

אנחנו נכנסים לחודש אוגוסט, שעונתית פחות חזק מבחינת מחזורי מסחר. זאת בעצם תקופת מעבר?
"הכול יכול לקרות. בדיעבד, העליות בשוק המניות האמריקאי בתחילת השנה היו דווקא על רקע מיעוט עסקאות ומסחר דליל, ועדיין נוצרו מגמות. מסוכן לבנות על עונתיות כי השוק מתעתע. חשוב עד כמה שאפשר לנסות לדבוק בנתונים ובסטטיסטיקות, ולא לתת לאמוציות לחלחל, כמובן מבלי לזלזל בסיכון".