הבורסה בת"א | סיקור שוטף

מניות הנפט והגז, הבנייה והתעשייה הובילו עליות בנעילה בבורסה

מדד ת"א 35 רשם עלייה של כ-0.7%, ות"א 90 קפץ בכ-2.1%. מדד הנפט והגז בלט עם עלייה של 3%, מדד התעשייה קפץ ב-1.9%, מדד הבנייה עלה ב-1.8%, ואילו מדד הבנקים ירד בכ-0.4% • אופנהיימר על וול סטריט: "הסיכויים לתשואה בטווח הארוך עולים על הסיכונים בטווח הקצר"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock
בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

15:50

יום מסחר תנודתי בבורסה ננעל בעליות. מדד ת"א 35 רשם עלייה של כ-0.7%, ות"א 90 קפץ בכ-2.1%. מדד הנפט והגז בלט עם עלייה של 3%, מדד התעשייה קפץ ב-1.9%, מדד הבנייה עלה ב-1.8%, ואילו מדד הבנקים ירד בכ-0.4%. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.3 מיליארד שקל.

עליות חדות רשמו בין השאר אאורה , נופר אנרג'י , דנאל , נובה, פרטנר , דנאל , מיטרוניקס , אזורים , קמטק, נאוויטס, טראקנט  ואוגווינד .

מנגד, ירידות בולטות רשמו אורמת , לייבפרסון , זפירוס , איילון ואקופיה.

בשוק האג"ח, מדדי התל בונד הקונצרניים רשמו עליות של כ-0.1%. בשוק האג"ח הממשלתי, מדד תל גוב שקלי 10 + עלה בכ-0.2% לאחר צניחה של כ-3% בשבוע שעבר.

14:40

מדד ת"א 35 עולה בכ-0.3% ות"א 90 מטפס בכ-0.9%. מדד הנפט והגז מזנק ב-2.2%, ואילו מדד הבנקים יורד בכ-0.7%. מחזור המסחר מסתכם בכ-943 מיליון שקל.

13:24

העליות בבורסה מתמתנות: מדד ת"א 35 עולה בכ-0.6% ות"א 90 מוסיף לערכו כ-0.7%.

בולטות לחיוב מניות אורמד פארמ , נובה , קמטק   ואפולו פאוור .

מנגד, לייבפרסון , אורמת טכנו , סאפיינס  וחג'ג'  נסחרות בירידות שערים.

בשוק האג"ח, מדדי התל בונד הקונצרניים נסחרים בעליות של כ-0.1%. בשוק האג"ח הממשלתי, מדד תל גוב שקלי 10 + עולה בכ-0.2%.

חברת מגדל ביטוח  מרכזת עניין לאחר שפרסמה לפני זמן קצר כי קיבלה מכתב נוסף מהממונה על הביטוח ושוק ההון בעניין "פגיעה בניהול התקין של החברה" לאור כוונת מגדל למנות את מר יוסי בן ברוך, מנכ"ל החברה, כדירקטור בחברה. 

11:58

המגמה החיובית בבורסה נמשכת. ת"א 35 עולה בכ-1.1% ות"א 90 מטפס בכ-1.3%. בקרב המדדים הענפיים, מדד ת"א גז ונפט מוביל את המגמה החיובית ומזנק בכ-2.2%.

חברת אוגווינד , העוסקת באגירת אנרגיה ע"י אוויר דחוס, דיווחה לפני זמן קצר כי חתמה על הסכם מכירת מערכת 'AirSmart' לחברת Renovis האיטלקית, המממנת ומקימה פרויקטי התייעלות אנרגטית, בהיקף כספי של 145 אלף אירו.

10:50

עליות חדות בבורסה. מדדי ת"א 35 ות"א 90 מטפסים בכ-1.8% כל אחד. מדד הנפט והגז מזנק ב-2.5%, מדד הביטוח ב-2.3% ומדד מניות הבנייה בולט בעלייה של 2.2%.

עליות חדות רושמות בין השאר אורמד , שיכון ובינוי , ישראל קנדה , קמטק , נובה, אוגווינד  ואלקטריאון .

בשוק האג"ח נרשמת מגמה מעורבת באגרות החוב הממשלתיות השקליות לטווחים ארוכים ומדד תל גוב שקלי 10+ רושם עלייה קלה לאחר שצנח בכ-3% בשבוע שעבר. מדדי התל בונד הקונצרניים רושמים עליות של כ-0.1%.

10:04

שבוע המסחר בתל אביב נפתח בעליות שערים חדות. מדד ת"א 35 מזנק בכ-1.5%, ומדד ת"א 90 מוסיף לערכו כ-0.7%.

בולטות לחיוב מניות נובה , קמטק , ג'י סיטי  ושפיר הנדסה .

מנגד, בולטות לשלילה מניות חילן , לייבפרסון  ואורמת טכנו .

דלק קבוצה  דיווחה לפני זמן קצר כי נתגלו סימני פטרוליום משמעותיים בנכס הנפט במרכז הים הצפוני ליד בריטניה וכי נתקבלה החלטה לבצע קידוח אימות באמצעות באר הסתעפות בשטח הקידוח.

07:38

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה בתל אביב

1. שוקי המניות

שבוע המסחר בבורסה צפוי להיפתח במגמה מעורבת. בשבוע החולף, המדדים המרכזיים בת"א נסחרו בתנודתיות רבה, בהשפעת החקיקה לביטול עילת הסבירות, שעברה ביום שני בכנסת באופן חד-צדדי.

בסקירה שבועית שפרסמה הבורסה לסיכום המסחר נכתב, כי "עם אישור החקיקה, התגברה המחאה הציבורית ברחבי הארץ. חברת דירוג האשראי הבינלאומית מודי'ס (Moody's) ובנקי ההשקעות הבינלאומיים מורגן סטנלי וסיטיבנק הזהירו מפני השלכות שליליות על כלכלת ישראל".

במקביל, ביום חמישי האחרון חברת הדירוג S&P פרסמה דוח מיוחד על ישראל, בו ציינה כי "אי הוודאות הפוליטית תוביל להאטה של ​​הצמיחה הכלכלית הישראלית ל-1.5% ב-2023".

חברת הדירוג S&P בדוח חריג על ישראל: "המחלוקת על החקיקה המשפטית היא סיכון להמשך הצמיחה"  

בשבוע האחרון, לאחר שלושה שבועות רצופים של עליות בבורסה, התחדשו הירידות בשוקי המניות והאג"ח, במקביל להיחלשות השקל מול מטבעות זרים. בבורסה מציינים שאת הירידות השבוע הובילו מדדי הנדל"ן ובראשם ת"א-בנייה שירד ב-7.2% וכן מדד ת"א-ביטוח שירד ב-5.8%. מחזור המסחר היומי בשיאו של השבוע עמד על 3.6 מיליארד שקל, כפול מהממוצע.

בסיכום שבועי מדד ת"א-35 ירד ב-1.6% ומדד ת"א-90 איבד 4%. מתחילת השנה מדד ת"א-35 עלה ב-3.2% ומדד ת"א-90 עלה ב-1.3%.

הכלכלנית שממליצה להשקיע במדדים: "במצבים כאלה לא בושה ללכת על הבנצ'מרק ולתת לכוחות השוק להכתיב"

בורסות וול סטריט ננעלו בירוק בסוף השבוע: הנאסד"ק ננעל בעליות של כ-1.9%. מדד 500 S&P עלה בכ-1% וציין שלושה שבועות רצופים של עליות, מדד הדאו ג'ונס עלה ב-0.5%.

כל שלושת המדדים רשמו שבוע חיובי, כשמדד הדאו סיים רצף עליות בן 13 ימים, לראשונה מאז 1987. 500 S&P עלה ב-1% בממוצע שבועי, הנאסד"ק עלה ב-2%.

הנתון שוול סטריט לא ראתה כבר 36 שנה והתחזית להמשך 

חברת אינטל ריכזה עניין לאחר שהחברה פרסמה את דוחותיה הכספיים לרבעון השני של השנה ביום חמישי לאחר סיום המסחר. החברה היכתה את התחזיות בשורת ההכנסות שהסתכמו ב-12.9 מיליארד דולר. במקביל, החברה חזרה לפסים של רווחיות, כאשר הרווח הנקי עמד על חצי מיליארד דולר. הרווח למניה עמד על 13 סנט (Non-Gaap), בהשוואה לציפיות האנליסטים שחזו הפסד של 4 סנט למניה.

אינטל פרסמה דוחות חזקים; המניה מזנקת בכ-6% במסחר המאוחר 

מרבית המניות הדואליות חזרו מוול סטריט עם פערים חיוביים. אורמד פארמ  בולטת עם פער חיובי של כ-11% ומנגד  סייברוואן   עם פער שלילי של 7.3%. 

2. שוקי האג"ח

השבוע הסתיים עם ירידות שערים במדדי איגרות החוב הבולטים בבורסה בתל אביב, כאשר לפי הסקירה השבועית של הבורסה, מדד איגרות החוב הממשלתיות תל גוב-שקלי 10+ בלט בירידה של 3.2%. יוצא דופן היה מדד תל בונד-דולר שעלה ב-3.3%, בהתאם להתחזקות הדולר מול השקל. התשואה לפדיון של אג"ח ממשלתיות שקליות ל-10 שנים עלתה והגיעה ל-3.9%, לעומת 3.6% בסוף השבוע שעבר. 

בארה"ב, תשואות האג"ח הממשלתיות נסחרו בסוף השבוע האחרון בירידות קלות. התשואה על אג"ח ארה"ב נסחרה סביב 3.95%, והתשואה על אג"ח ארה"ב לשנתיים נסחרה סביב 4.88%.

3. שוקי הסחורות והמטבעות

בשוק המט"ח המקומי הושפע המסחר בשקל מול המטבעות הזרים מאישור החקיקה ללא הסכמה רחבה, בניגוד לציפיות והבטחות מוקדמות. שער הדולר ביום שישי עמד על 3.70 שקלים ושער האירו על 4.07 שקלים, זאת לעומת כ-3.62 שקלים וכ-4.02 שקלים, בהתאמה, בסוף השבוע שעבר.

לשם השוואה, בסוף שנת 2022 שער הדולר היה 3.52 שקלים ושער האירו היה 3.75 שקלים.

בשוק הפורקס העולמי, האירו התחזק מול הדולר ב-0.4% והליש"ט התחזק מול הדולר ב-0.5%. מול הין, הדולר התחזק בחדות בשיעור של 1.3%.

בשוק הסחורות, מחיר חבית נפט מסוג ברנט הגיע ביום שישי לכ-84.3 דולר. בבנק לאומי כתבו השבוע כי היחלשות הדולר צפויה לתרום לזחילה של מחיר הנפט כלפי מעלה, והעריכו שהביקושים לדלק בארה"ב צפויים להישאר חזקים בשבועות הבאים, בשל עונת התיירות המאופיינת בנסיעות רבות.

4. מאקרו

השבוע החולף היה גדוש באירועים מאקרו כלכליים. בארה"ב, הפד העלה כצפוי את הריבית ב-0.25% לטווח של 5.25%-5.5% ביום רביעי האחרון. גם באירופה, ה-ECB העלה את הריבית ב-0.25% ביום חמישי, בהתאם לצפי המוקדם.

ביפן, הבנק המרכזי הותיר את רמת הריבית ביום שישי ללא שינוי על 0.1%. הבנק של יפן הודיע גם ​​כי יאפשר "גמישות רבה יותר" בטווח היעד שלו לתשואות אג"ח ממשלתיות יפניות ל-10 שנים - מהלך שנראה על ידי כמה אנליסטים כאות לשינוי מדיניות בסופו של דבר.

לצד זאת, ביום שישי האחרון פורסם בארה"ב מדד המחירים של ההוצאות לצריכה פרטית (PCE) לחודש יוני שרשם עלייה של 0.2% בקצב חודשי בהתאם לציפיות. ב-12 החודשים האחרונים רשם המדד עלייה של 3% כאשר הצפי המוקדם ציפה לעלייה של 3.1%.

יוני פנינג, אסטרטג ראשי בחדר עסקאות בבנק מזרחי טפחות, מתייחס לנתונים: "העלייה במדד ה-PCE עומדת בציפיותינו. ובראייה שנתית היא מבטאת בעיקרה את שיא השפעת ירידת מחירי האנרגיה והסחורות, לעומת השנה הקודמת. כמו במדד המחירים הכללי לצרכן בארה"ב, נצפה לראות עלייה קלה באינפלציה בחודשים הקרובים, בדגש על המוצרים הסחירים, אשר תתודלק בין היתר על ידי ההתייקרות האחרונה במחירי האנרגיה והסחורות. היחלשות הדולר מול כמה מהמטבעות המובילים בעולם תוסיף עוד למגמה זו. אבל כבר בשלב זה ניתן לראות ירידות משמעותיות, גם בראייה חודשית, בהרבה מוצרי צריכה במדד, וזו בהחלט המגמה החשובה יותר לתפיסתנו".

עוד מציין פנינג בסקירתו: "במבט קדימה, לאחר העלאת הריבית ביום רביעי האחרון, יש לפד כעת עוד שני מדדי מחירים רגילים, ליולי ואוגוסט, ו-PCE אחד לפי הודעת הריבית הבאה, בספטמבר. נעריך כי אותו התיקון הצפוי למעלה באינפלציה הכוללת יתמוך אומנם במידה מסוימת בציפיות מהפד להמשיך להעלות את הריבית אל מעבר לרף ה-5.5%".

"מנגד, כבר ברמה הנוכחית נעריך כי למרות הימנעות יו"ר הפד פאוול מתיאור פונקציית התגובה של הפד לנתונים הקרובים, נתון כמו שראינו היום הוא התפתחות חיובית, שלא תדרוש העלאת ריבית נוספת. מעבר לזה, נעריך כי כבר ברמת ההידוק המוניטארי הנוכחי, בהסתברות לא מבוטלת משהו עשוי 'להישבר' בכלכלה האמריקאית, בין אם זה יגיע מצד הביקוש, משוק התעסוקה, או מגורם כזה או אחר במערכת הפיננסית. מצב כזה ידרוש בהחלט reassessment של הפד לגבי המדיניות בהמשך".

בשבוע הקרוב יתפרסמו נתונים הקשורים לייצור ביפן ובסין, נתוני מכירות קמעוניות והמאזן המסחרי בגרמניה, התוצר המקומי הגולמי ומדד המחירים לצרכן באירופה. באוסטרליה הבנק המרכזי יפרסם את החלטת הריבית הבאה שלו ביום שלישי.

בוול סטריט נמשכת עונת הדוחות לרבעון השני והמחצית הראשונה של שנת 2023, ובמהלך השבוע הקרוב יתפרסמו דוחות כספיים של חברות רבות, ובהן חברות התרופות מרק ופייזר, חברת הטכנולוגיה קוואלקום, אפל, אמזון, עליבאבא ויצרנית הרכב טויוטה.

בקרב הישראליות הנסחרות בוול סטריט, יתפרסמו בין היתר הדוחות של חברת הטכנולוגיה לאנרגיה סולארית סולאראדג', חברת התרופות טבע, חברת האנרגיה הגיאותרמית אורמת וחברת האינטרנט Wix.

5. תחזית

בניתוח של האסטרטג הטכני ארי ואלד מאופנהיימר, הוא מציין כי הסיכויים לתשואה בשוק המניות האמריקאי בטווח הארוך עולים על הסיכונים בטווח הקצר. לדבריו ישנו מצב של "קניית יתר" בשוק המניות האמריקאי, לצד עונתיות חלשה מסורתית של חודשי הקיץ, המהווים סיכון לטווח הקצר.

עם זאת, להערכתו, הפוטנציאל להמשך מגמת עלייה ארוכת-טווח בארה"ב עולה על סיכוני הטווח הקצר ובכך משמר את תזת ההשקעה האופטימית, בדגש על אפיקי צמיחה בקרב מניות קטנות (small-cap).

בין היתר הוא מזכיר בהמלצת קנייה את פריון נטוורק הישראלית.

בעניין אחר, לאחר פרסום דוחות מיקרוסופט השבוע, בבנק אוף אמריקה ממשיכים להמליץ על המניה בהמלצת "קנייה" ובמחיר יעד של 405 דולר, שגבוה בכ-20% מהמחיר הנוכחי. לפי כלכלני הבנק, היצע הפתרונות של מיקרוסופט שכולל בתוכו טכנולוגיית AI צפוי להוביל לעלייה בהכנסות וברווח התפעולי.