בחדרי המסחר מסכמים שבוע סוער: "עיקר הטלטלות בשוק - מקרנות הנאמנות"

הסוחרים בחדרי המסחר היו צמודים במהלך השבוע למסכים • מחזורי המסחר, שבתחילת השבוע היו "מנומנמים", כמקובל בימי הקיץ, זינקו, ומספר העסקאות הוכפל ביחס לממוצע

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף
בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

שבוע המסחר שחלף היה סוער והתאפיין בתנודתיות רבה ובמחזורים גדולים מהרגיל. לאחר יומיים של ירידות חדות על רקע החקיקה בכנסת לצמצום עילת הסבירות שינו המדדים כיוון ביום רביעי ועלו בעוצמה. בסיכום השבוע ירד מדד ת"א-125 ב-2.2%. מדד הבנקים ירד בכ-4%, הביטוח ב-6% והבנייה ב-7%.

"סערה שלא הייתה כמותה עשר שנים": שותף בקרן הנדל"ן מסמן את ההזדמנויות בשוק | ראיון
הנתון שוול סטריט לא ראתה כבר 36 שנה והתחזית להמשך

מחזורי המסחר, שבתחילת השבוע היו "מנומנמים", כמקובל בימי הקיץ, זינקו בימים הבאים. מחזור המסחר היומי בשיאו של השבוע עמד על 3.6 מיליארד שקל, כפול מהממוצע היומי מתחילת השנה.

גם מספר העסקאות, 263 אלף, הוכפל ביחס לממוצע.

בנקאי בכיר, שהיה מעורה בנעשה בחדרי המסחר, אומר: "עיקר הטלטלות בשוק הגיעו להערכתי מפעולות שביצעו קרנות הנאמנות. אלה לא היו הזרים, אלה פשוט ציבור המשקיעים המקומי, שעבר שבוע קשה ומתוח, עם הרבה בהלות ותהפוכות.

"השבוע התחיל בסימן המתיחות הגדולה לקראת מה שיקרה בכנסת ביום שני. עם תחילת המסחר במט"ח ביום ב' ראינו דריכות רבה, וכך גם בשוק המניות. בשעות הצהריים המוקדמות, אחרי שיו"ר האופוזיציה לפיד הודיע על התפוצצות, החלה הדרמה. השקל נחלש באופן מהיר, ואחרי השלמת החקיקה הבורסה החלה ליפול.

"היה לנו יום וחצי (משני בצהריים) שהבורסה צללה בשיעור חד מאוד. פחות נצפתה פעילות של משקיעים זרים בשוק המניות, לא בנפילות (בשני-שלישי) ולא בזינוק לאחריהן (ברביעי). אבל בזירת המטבעות היתה תמונת מראה - נוכחות מסיבית ובולטת של הזרים".

צמודים למסך

הסוחרים בחדרי המסחר היו צמודים במהלך השבוע למסכים, וענו לריבוי שיחות של ביצוע הוראות המכירה או הרכישה מצד הציבור. אותו בנקאי משחזר כי "ביום שלישי מה שמרט את העצבים לכולם היה הציפייה לדוח של חברת הדירוג מודי'ס, שידענו שיתפרסם אחרי נעילת המסחר".

לדבריו, כמי שיש לו ניסיון של שנים ארוכות בתחום, "הערכתי שמודי'ס לא תוריד את הדירוג באופן פתאומי, אלא שמדובר במעין דיווח ביניים".

מה הוביל לעליות החדות של יום רביעי?
"נראה שהגיע תיקון, גם כתוצאה מרגיעה של הציבור לאחר שהתברר שהדוח של מודי'ס פחות קשה ממה שחששו. עם זאת, תשואות האג"ח של ממשלת ישראל שזינקו (עקב עליה בפרמיית הסיכון, ח' ש') בשלישי, לא התאוששו במלואן ברביעי אלא רק בשיעור קל יחסית".

עד כמה השבוע היה חריג?
"זה היה שבוע בהחלט סוער, משכנו הרבה תשומת לב בעולם הכלכלי. כמות הפניות של גורמים מחו"ל אלינו היתה משמעותית. היו בעבר שבועות חריגים הרבה יותר בשוק ההון שלנו, אבל זה היה שבוע סוער בהחלט".