חברת הדירוג S&P בדוח חריג על ישראל: "המחלוקת על החקיקה המשפטית היא סיכון להמשך הצמיחה"

סוכנות הדירוג הבינלאומית פרסמה הערב דוח מיוחד בעקבות ביטול עילת הסבירות השבוע • להערכת S&P, אי-הוודאות הפוליטית תוביל ל"להאטה של ​​הצמיחה הכלכלית הישראלית ל-1.5% ב-2023"

ישראל כ''ץ, יריב לוין ובנימין נתניהו בהצבעה על ביטול עילת הסבירות / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת
ישראל כ''ץ, יריב לוין ובנימין נתניהו בהצבעה על ביטול עילת הסבירות / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

"הרפורמה המשפטית השנויה במחלוקת... עלולה להחמיר את העימותים הפנימיים בישראל ולהעיב על הצמיחה הכלכלית בטווח הבינוני" - כך מזהירה היום (ה') סוכנות הדירוג הבינלאומית S&P, בדוח מיוחד שפרסמה הערב על כלכלת ישראל. הודעת הדירוג הבאה של הסוכנות תוכננה להתפרסם רק בנובמבר, אך כותבי הדוח מעדכנים על ההשלכות של חקיקת ביטול עילת הסבירות בכנסת השבוע.

מודי'ס: קיים סיכון משמעותי להשלכות שליליות על כלכלת ישראל
צונאמי של אזהרות כלכליות: מורגן סטנלי בתחזית עגומה לישראל
סיטי בהתייחסות למצב בישראל: "נהיה מסוכן יותר ומסובך יותר"
דיון? חצי דיון? איך באמת הגיבה צמרת האוצר לדוח של חברת הדירוג מודי'ס

"אנו מצפים כי הקיטוב הפוליטי הפנימי בישראל יישמר ברמה גבוהה", בעקבות אימוץ התיקון לחוק יסוד: השפיטה, נכתב בסקירה החריגה שפורסמה. "הרפורמה השנויה במחלוקת הובילה להפגנות ציבוריות בקנה-מידה נרחב, ובעינינו, אם הממשלה והאופוזיציה לא יגיעו להסכמה בנושא, הדבר יכול להחמיר את העימותים הפנימיים בישראל ולהעיב על הצמיחה הכלכלית בטווח הבינוני".

הסוכנות גם מציגה תחזית עגומה בנוגע לצמיחה בישראל השנה. לעומת התחזיות של 3% שציטטה הממשלה בימים האחרונים, סוכנות הדירוג כבר מגלמת את הסיכונים והאי-ודאות לכלכלה כתוצאה מהשלכות קידום המהפכה המשפטית, ומעניקה תחזית צמיחה של 1.5% בלבד.

"בטווח הקצר, אנו מצפים שאי-ודאות פוליטית מתמשכת תשתלב עם ביצועים כלכליים חלשים יותר בקרב שותפי סחר מרכזיים של ישראל, באירופה ובארה"ב, וכן מדיניות מוניטרית הדוקה יותר, מה שיגרום לצמיחה הכלכלית בישראל להאט ל-1.5% 2023 (לעומת 6.5% ב-2022)", נכתב.

"הסיכויים לאמץ חלקים אחרים של הרפורמה המשפטית לא ברורים"

הסוכנות מנתחת את החוק לביטול עילת הסבירות שאושר, את העובדה שהמשא-ומתן על ריכוכו נכשל, ואת העובדה שהקואליציה הבטיחה להתקדם עם חקיקת חוקים נוספים. האנליסטים שלה קובעים: "להערכתנו הקיטוב והתנודתיות הפוליטית הפנימית בישראל יישארו גבוהים בחודשים הקרובים. לעת עתה הסיכויים לאמץ חלקים אחרים של הרפורמה המשפטית לא ברורים".

החברה לא מתייחסת בשלב זה לדירוג האשראי של ישראל, ומציינת כי "חוזקות בתחום דירוג האשראי הישראלי כוללות את הכלכלה העשירה והמגוונת שלה, את עודף סחר החוץ שלה ואת היתרונות ממדיניות מוניטרית גמישה ומאגר עמוק של חיסכון לאומי".

בצל החקיקה החד-צדדית של ביטול עילת הסבירות, שורה של גופים בינלאומיים יצאו באזהרות לגבי עתיד הכלכלה הישראלית. בין היתר, חברת הדירוג מודי'ס הוציאה דוח חריג ביותר וקבעה כי "החקיקה תוביל להשלכות שליליות". בסיטי הזהירו כי "המצב בישראל הפך למסובך ומסוכן יותר", ובמורגן סטנלי העבירו את ישראל לסיווג של מדינות שלא מומלץ להשקיע באיגרות החוב הממשלתיות שלהן, והוסיפו כי "האירועים האחרונים מצביעים על אי-ודאות מתמשכת".