הונאת הענק בוסטו הישראלית: היקף החשיפה של חברות הביטוח נחשף

סוכנות הדירוג מורנינג סטאר מעריכה כי היקף החשיפה של תעשיית הביטוח לביטחונות שהושגו באמצעות וסטו עומד על בין 5 ל-10 מיליארד דולר • הסוכנות מציינת כי החשיפה לפלטפורמת הגיוס של החברה הישראלית עלולה להזיק למספר חברות ביטוח ומבטחי משנה בענף

מנכ''ל וסטו, יניב ברטלה / צילום: יח''צ
מנכ''ל וסטו, יניב ברטלה / צילום: יח''צ

סוכנות הדירוג מורנינג סטאר DBRS פרסמה הערכה לפיה היקף החשיפה האפשרית של תעשיית הביטוח לביטחונות שהושגו באמצעות החברה הישראלית וסטו (Vesttoo) מוערך בין 5 ל-10 מיליארד דולר. זו הערכה גבוהה באופן משמעותי מההערכה הראשונית בתעשייה, שעמדה על 3-4 מיליארד דולר.

פרשת ההונאה בחברת וסטו: מסמכי הבנק הסיני שזויפו
"הוא הורג את המוצר": למה מאסק הכריז מלחמה על טוויטר?
האם ההתלהבות מהשקעה של אינטל בישראל הייתה מוקדמת מדי?

חשיפה שכזו לפלטפורמת גיוס הכספים של החברה הישראלית עלולה להזיק למספר חברות ביטוח ומבטחי משנה בענף. לטענת הסוכנות, להסתמכות היתרה של פלטפורמת וסטו על מסמכי בטוחות, במקום על ערבויות שניתנו במזומן, השלכות משמעותיות על שוק הביטוח וביטוח המשנה, וכן על חברות המתווכות בין חברות הביטוח לגופים מוסדיים.

וסטו פיתחה מעין שוק דיגיטלי המתווך בין חברות ביטוח הזקוקות לנזילות ובין בנקים, קרנות פנסיה ובתי השקעות, המחפשים אפיקי השקעה בעולם הביטוח. חברות הביטוח נדרשות להציג ערבויות בסכומים הדומים לפרמיות שהם מוכרים כחלק מהרגולציה הקשוחה בפניה הם עומדים. וסטו הישראלית הציעה למשקיעים מוסדיים לאתר על גבי הפלטפורמה שלה חברות ביטוח ומבטחי משנה, על־מנת להעניק להן ערבויות. במקביל, סיפקה וסטו את התמחור לאותן בטוחות. על פי החשד, מסמכי הבטוחות של הבנק הסיני CCB התגלו כמזויפים, ולאחר שלא כובדו החל החשד להתעורר.

"לאמון הנחלש בשוק הערבויות לבטחי המשנה יכולות להיות תוצאות בלתי צפויות לתעשייה, בכלל זה צמצום כולל בהון שזמין לביטוחי משנה", נכתב בהצהרת החברה. "השוק זקוק ליותר שקיפות עבור שחקנים המשתמשים בפלטפורמות שכאלה. עבור חברות שבהן וסטו מהווה רק חלק מפורטפוליו ביטוח המשנה שלהן, ההשפעה תיוותר קטנה. עם זאת, עבור חברות המוגדרות כ'פרונטמן' (חברות-גג המאפשרות לחברות אינשורטק וחברות ביטוח דיגיטלי לגייס ערבויות - א"ג) צפויות להיות בעלות החשיפה הגבוה ביותר לוסטו, מה שעשוי להחליש את פרופיל האשראי שלהם בטווח הזמן הבינוני".

מחברת וסטו נמסר בתגובה: "המספרים שפרסמה מורנינג סטאר אינם מחוברים למציאות. בימים אלו עדיין נערכת בדיקה שבסופה יהיה ניתן להעריך את היקף החשיפה. יחד עם זאת, כבר כעת ניתן לומר שהמספרים קטנים בהרבה מכל מה שפורסם עד כה בכלי התקשורת".