בג"ץ מעכב את הדחת ראש היחידה למאבק בגזענות לשם פנייה לביה"ד לעבודה

שופטי בג"ץ קבעו היום כי העתירה שהגיש עו"ד אווקה זנה, ראש היחידה לתיאום המאבק בגזענות במשרד המשפטים, תידחה על-מנת שתידון בבית הדין לעבודה • במקביל עיכב בג"ץ את פיטוריו של זנה ע"י השר דודי אמסלם • זנה טען בעתירתו לבג"ץ כי מדובר בהדחה פוליטית משיקולים זרים

עו''ד אווקה זנה / צילום: דוברות משרד המשפטים
עו''ד אווקה זנה / צילום: דוברות משרד המשפטים

בג"ץ קבע היום (א') כי העתירה שהגיש עו"ד אווקה זנה, ראש היחידה לתיאום המאבק בגזענות במשרד המשפטים, תידחה על-מנת שתידון בבית הדין לעבודה. במקביל עיכב בג"ץ את פיטוריו של זנה, שהיה אמור לסיים את תפקידו מחר (ב'). השופטים נתנו צו המשהה את סיום העסקתו עד ל-6 באוגוסט. 

הבית של ארקדי גאידמק נמכר והצית מחלוקת על דמי התיווך | 3 פסקי דין בשבוע
כבר לפני 60 שנה: כשראש הממשלה דרש מהיועמ"ש לפתוח בחקירה נגד יריבו הפוליטי

העתירה הוגשה נגד החלטתו של השר במשרד המשפטים דודי אמסלם מחודש מאי השנה להדיח את זנה מראשות היחידה. אמסלם הדיח את זנה חודשיים לאחר כניסתו לתפקיד שר, ומבלי שנפגש עם זנה. הוא טוען כי זנה מסיים את תפקידו לאחר התקופה הקצובה של 6 שנים. זאת למרות שקיים נוהג מקובל במשרד המשפטים להאריך עד ל-8 שנים. לאחרונה עתר גם יו"ר דואר ישראל מישאל וקנין נגד הדחתו על-ידי השרים שלמה קרעי ואמסלם. בג"ץ לא השהה את ההדחה וקבע כי המדינה תשיב בתוך שלושה שבועות. 

"רשימה שחורה" של עובדים

בעתירה טען זנה, באמצעות עו"ד אורנה לין, כי מדובר בהדחה פוליטית, שהתקבלה "שלא כדין, בשרירות, בחוסר סמכות, ללא כל הצדקה או נימוק ענייניים, באופן מעורר מראית-עין ברורה ולפיה ההחלטה נעשתה משיקולים זרים-פוליטיים".

בעתירה צוין כי "ברקע הדברים ניצב פרסום אודות הכללתו של זנה, ועובדים נוספים בקרב היחידה, ב'רשימה השחורה' של מפלגת 'נעם', שותפתו הקואליציוניות של השר אמסלם, בדבר עובדי משרד המשפטים המשתייכים כביכול ל'שמאל הקיצוני', והכול בשל חטאו כבוגר תוכנית העמיתים של 'מעוז' לפיתוח מנהיגות ממלכתית, רב-מגזרית, בעלת יכולת להוביל תהליכי שינוי".

בעתירה נטען כי זנה מועסק על-פי חוזה מיוחד, ותקופת כהונתו היא בת 4-8 שנים, כאשר כהונה בת 6 שנים היא כהונה תקנית, ולנציב שירות המדינה יש סמכות להאריך את הכהונה בשנתיים נוספים ואף מעבר לכף.

אמסלם ונציב שירות המדינה פרופ' דניאל הרשקוביץ השיבו לבג"ץ כי מדובר בסוגיות של יחסי עבודה הצריכות להתברר בבית הדין לעבודה, ובית המשפט קיבל את העמדה. "מן הראוי שהעניין שלפנינו יתברר בבית הדין האזורי לעבודה - הוא הערכאה הטבעית והמוסכמת לדון בטענות", קבעו השופטים. זאת למרות שקיימת סמכות מקבילה על-פי ההחלטה, אך השימוש בבג"ץ נועד "למקרים חריגים ויוצאי דופן שלא מעוררים צורך להכריע בעניינים שבעובדה". 

צו ארעי נגד סיום ההעסקה

השופטים נעם סולברג, דוד מינץ וחאלד כבוב קבעו כי העתירה תידחה "מחמת קיומו של סעד חלופי בדמות פנייה לבית הדין האזורי לעבודה. בשים לב לסד הזמנים, ועל-מנת לספק בידי העותר שהות לפנות לבית הדין האזורי לעבודה בטרם תסתיים העסקתו, ניתן בזאת צו ארעי המשהה את סיום העסקתו עד ליום 6.8.2023".

זנה עלה בשנת 1988 עם משפחתו מאתיופיה. הוא בעל תואר ראשון ושני במשפטים וסטודנט מחקר לדוקטורט באוניברסיטת בן גוריון. את דרכו החל בפרקליטות הצבאית, הוא רס"ן במילואים ושימש בתפקידו הקודם כפרקליט בפרקליטות מחוז תל אביב פלילי.

זנה מונה בסוף 2016 לראש היחידה לתיאום המאבק בגזענות במשרד המשפטים, שהוקמה בעקבות מחאת יוצאי אתיופיה ובעקבות דוח ועדת פלמור שהוקמה על רקע המחאה. היחידה פועלת למיגור הגזענות בדרך של בירור תלונות וקידום שינויים מוסדיים למניעת גזענות במוסדות ציבור.