הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה חיובית בבורסה; מדד מניות הבנייה קפץ בכ-1.6%

מדד ת"א 35 סגר יום תנודתי בעלייה של כ-0.1%, מדד ת"א 90 עלה ב-0.8%, ומדד הבנקים טיפס בכ-0.9% • הדולר והאירו נחלשים מול השקל • האם בנק ישראל יכול לשבת ולהמתין שהאינפלציה תמשיך לרדת?

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock
בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

17:27

נעילה חיובית בבורסה. מדד ת"א 35 סגר יום תנודתי בעלייה של כ-0.1%, מדד ת"א 90 עלה ב-0.8%, ומדד הבנקים טיפס בכ-0.9%. מדד מניות הבנייה בלט עם עלייה של כ-1.6%. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.9 מיליארד שקל.

עליות חדות רשמו בין השאר אקרו , אפולו פאוור , דניה סיבוס , קבוצת דלק, שיכון ובינוי , אאורה , אלביט מערכות  והכשרת היישוב .

בשוק האג"ח, מדדי התל בונד הקונצרניים עלו בכ-0.1%. אגרות החוב הממשלתיות ננעלו במגמה מעורבת.

בשוק המט"ח, הדולר והאירו נחלשים מול השקל. הדולר נחלש ב-0.8% לעומת היציג ונסחר סביב 3.66 שקלים. האירו נחלש מול השקל ב-0.7% ונסחר סביב 4.04 שקלים.

16:16

מגמה מעורבת בבורסה. מדד ת"א 35 נסחר סביב רמות הבסיס, ומדד ת"א 90 יורד ב-0.3%. מחזור המסחר מסתכם בכ-1.3 מיליארד שקל.

קמטק יורדת בכ-3% לאחר הדוחות שפרסמה היום. עוד בולטות בירידות מניבים ריט , מגדלי תיכון , פרשקובסקי , תורפז, דוראל אנרגיה  ואורה סמארט .

מנגד, בצד העולות בולטות בין היתר זוז פאוור , טקטונה , טראקנט , אוגווינד , ביו דבש  ואקרו.

14:45

מגמה מעורבת בבורסה בתל אביב. מדד ת"א 35 נסחר סביב רמות הבסיס. מדד ת"א 90 יורד ב-0.5%, ומדד ת"א 125 משיל מערכו כ-0.1%.

חברת גב ים , הפועלת בתחום הנדל"ן המניב ומתמחה במשרדים בעיקר לענף ההייטק, הציגה את תוצאותיה הכספיות למחצית הראשונה של שנת 2023: החברה רשמה עלייה בהכנסות בשיעור של 16% ל-364 מיליון שקל. בהנהלה מסבירים כי הגידול נבע בעיקרו מאכלוס של נכסים שהקמתם הושלמה אשתקד. אך גם מעליית מדד המחירים לצרכן, שאליו מוצמדים חוזי השכירות, ובגביית דמי הניהול.

דמי השכירות נטו (NOI) עלו ב-18.2% והסתכמו ב-318 מיליון שקל בתום המחצית. כאשר ה- NOI בנכסים זהים בשתי התקופות עלה ב-9% ל-291 מיליון שקל, עקב זינוק מחירי ריאלי בדמי השכירות. ב-334.7 מיליון שקל. הסיבה כאמור היא ירידה בשערוכי הנדל"ן. גב ים רשמה עלייה של שווי הוגן של נכסיה בסכום של 407 מיליון שקל במחצית הראשונה הנוכחית, מול 845 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. 

גם חברת קמטק , העוסקת בפיתוח, ייצור ושיווק מערכות לשיפור וייעול תעשיית המוליכים למחצה, פרסמה את תוצאותיה הכספיות לרבעון השני של 2023. הכנסות הבחרה הסתכמו  ב-73.8 מיליון דולר, ירידה של 7% לעומת הכנסות הרבעון השני של 2022, אך מעל התחזיות המוקדמות. הרווח הגולמי על בסיס GAAP הסתכם ב-35.0 מיליון דולר (47.4% מההכנסות), בהשוואה לרווח גולמי של 40.2 מיליון דולר (50.5% מההכנסות) ברבעון השני של 2022. במבט קדימה, החברה צופה המשך צמיחה שנובעת מהגידול ביישומי בינה מלאכותית (AI).

13:25

עליות קלות נרשמות במסחר בבורסה. מדד ת"א 35 עולה ב-0.4%, ומדד ת"א 90 נסחר ביציבות. מדד ת"א 125 מוסיף לערכו כ-0.3%. בקרב המדדים הענפיים, בולט לחיוב מדד הבנקים שמטפס בכ-1%.

חברת אורה סמארט , העוסקת בפיתוח ושיווק פלטפורמות לטיהור אוויר בתוך מבנים ובניטור אוויר, דיווחה הבוקר על תוכנית התייעלות שתכלול בין היתר צמצום עלויות שכר של מנהלים, צמצום כוח אדם בתחומי מחקר ופיתוח וצמצום עלויות התקשרות עם ספקים ונותני שירותים. להערכת החברה, תוכנית ההתייעלות תביא להפחתת עלויות לחברה, במונחים שנתיים, בסך של כ- 900 אלפי דולר ארה"ב. 

בשוק האג"ח, מדדי התל בונד הקונצרניים עולים בכ-0.1%. אגרות החוב הממשלתיות נסחרות במגמה מעורבת.

12:10

בורסת תל אביב ממשיכה להיסחר בירידות קלות. מדד ת"א 35 יורד ב-0.1%, ומדד ת"א 90 משיל מערכו כ-0.6%.

בולטות לחיוב מניות זפירוס , משק אנרגיה , אפולו פאוור  ואנלייט אנרגיה .

מנגד, אלקטרה צריכה , נובולוג  ומגדלי תיכון  נסחרות בירידות.

בית ההשקעות הפניקס מרכז עניין לאחר שדירקטוריון החברה החליט לסגור את שתי קרנות ההלוואות בין אנשים, הדולרית והשקלית, בשל עודף פדיונות ותשואות לא גבוהות. 

בשוק המט"ח המקומי המסחר מתנהל במגמה מעורבת. האירו מתחזק מול השקל בכ-0.2% ונסחר סביב 4.07 שקלים. הדולר נחלש מול השקל ב-0.4% ונסחר סביב 3.697 שקלים.

10:46

ירידות קלות בבורסה בתל אביב. מדד ת"א 35 יורד ב-0.1%, ומדד ת"א 90 משיל מערכו כ-0.6%. בקרב המדדים הענפיים, מדד ת"א בנקים 5 עולה בכ-0.7%, בעוד מדד ת"א נפט וגז יורד בכ-0.6%.

חברת טכנופלס ונצרס , העוסקת בהשקעות בחברות צמיחה בתחומי התוכנה ומדע החיים, מתייחסת לדיווחים בנוגע למיזוגה עם חברת ארקיע ומציינת כי "בין החברה לבין חברת ארקיע מתנהל משא-ומתן לחתימת הסכם רכישת מניות ופעילות ארקיע. יודגש כי, נכון למועד זה, לא התקבל אישור באורגני החברה להתקשרות עם ארקיע ובעלי מניותיה, לרבות אישור דירקטוריון החברה וכן לא זומנה אסיפת בעלי מניות של החברה. החברה תדווח על התקדמות המשא-ומתן והתקשרות בהסכם מחייב, אם וככל שייחתם, כנדרש על פי כל דין".

בשוק האג"ח, מדדי התל בונד הקונצרניים נסחרים סביב רמות הבסיס. אגרות החוב הממשלתיות השקליות לטווחים ארוכים נסחרות בעליות קלות של 0.1%.

10:02

המסחר בבורסה נפתח בעליות שערים קלות. מדד ת"א 35 עולה ב-0.1%. מדד ת"א 90 ומדד ת"א 125 מוסיפים כ-0.2% לערכם כל אחד.

בולטות לחיוב מניות יוחננוף , איסתא , נופר אנרג'י  ומגדל ביטוח .

מנגד, בולטות לשלילה מניות אנרג'יאן , מגה אור , אלוני חץ  ונאוויטס .

08:24

בשוק המט"ח המקומי, הדולר נחלש ב-0.6% מול השקל ונסחר סביב 3.69 שקלים. גם האירו נחלש מול השקל ב-0.2% ונסחר סביב 4.06 שקלים.

07:46

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה בתל אביב

1. שוקי המניות

יום המסחר בתל אביב צפוי להיפתח במגמה מעורבת. אמש, הבורסה פתחה את שבוע המסחר במגמה חיובית לאחר עוד יום תנודתי. זאת בעקבות סוף שבוע "ירוק" בוול סטריט ועל רקע רגיעה בגזרה הפוליטית. מדד ת"א 35 רשם ביום א' עלייה של כ־0.7%, ות"א 90 קפץ בסיום בכ־2.1%.

חברת מגדל ביטוח  ריכזה עניין אמש לאחר שפרסמה כי קיבלה מכתב נוסף מהממונה על הביטוח ושוק ההון בעניין "פגיעה בניהול התקין של החברה" לאור כוונת מגדל למנות את מר יוסי בן ברוך, מנכ"ל החברה, כדירקטור בחברה.

רשות שוק ההון ומגדל שוב מתנגשות: האם מלצר יחזור לבית המשפט כתובע?  

בארה"ב, הבוקר החוזים העתידיים נסחרים בירידות קלות.

במשך שנים אוגוסט נחשב לחודש החזק ביותר בוול סטריט; אבל אז הגיע המהפך 

באסיה, המדדים המובילים נסחרים במגמה חיובית. מדד הניקיי עולה ב-1.1%, ההנג סנג מזנק ב-1.5%, בורסת שנחאי מוסיפה לערכה כ-0.6%, ומדד הקוספי עולה בכ-0.7%.

2. שוקי האג"ח

בשוק האג"ח המקומי, מדדי התל בונד הקונצרניים רשמו בראשון עליות של כ־0.1%. בשוק האג"ח הממשלתיות, מדד תל גוב שקלי 10 + עלה בכ־0.2% לאחר צניחה של כ־3% בשבוע שעבר.

בארה"ב, הבוקר, אגרות החוב הממשלתיות נסחרות בעליות קלות. התשואה על אגרת חוב ל־10 שנים נסחרת סביב 3.99%, והתשואה על האג"ח לשנתיים נסחרת סביב רמה של 4.90%.

3. שוקי הסחורות והמטבעות

שוק המט"ח המקומי הושפע בשבוע שעבר מאישור החקיקה בכנסת ללא הסכמה רחבה, בניגוד לציפיות והבטחות מוקדמות, כפי שהתבטא בתנודתיות גבוהה מאוד ובפיחות חד בשער השקל. ביום שישי נסחר הדולר סביב 3.70 שקלים, ושער האירו ננעל על כ־4.07 שקלים, התחזקות של כ־2% וכ־1.2% בהתאמה מול השקל בשבוע.

האם שער הדולר בדרך לפרוץ את רף ה-4 שקלים? זהו לא תרחיש דמיוני 

בשוק הסחורות, הבוקר מחירי נפט נסחרים בירידות לאחר שבסוף השבוע האחרון רשמו עליות חדות. מחיר חוזה לספטמבר על חבית נפט מסוג ברנט נסחר סביב 83.9 דולר, ומחיר החוזה על חבית מסוג WTI עומד על 80.2.

גם מחיר הזהב נסחר בירידות קלות הבוקר ועומד על 1992.4 דולר לאונקיה.

4. מאקרו

ביפן, הבוקר פורסמו נתוני המכירות הקמעונאיות שעלו ביוני ב-5.9% בקצב שנתי, בהתאם לתחזיות המוקדמות. מנגד, הייצור התעשייתי בחודש יוני פספס את הצפי המוקדם כאשר עלה ב-2% בקצב חודשי.

בסין פורסם מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור לחודש יולי, שעלה ל-49.3 נקודות, מעל הצפי המוקדם שציפה כי המדד יעמוד על 49.2 נקודות. במקביל, פורסם מדד מנהלי הרכש במגזר הלא יצרני שאכזב את התחזיות המוקדמות וירד ל-51.5 נקודות ביולי.

בהמשך היום יפורסמו המכירות הקמעונאיות בגרמניה ונתוני התמ"ג באיטליה. בגוש האירו יפורסמו האומדן השני לנתוני האינפלציה והתמ"ג לרבעון השני של השנה. בארה"ב, יפורסם מדד מנהלי הרכש של שיקאגו לחודש יולי.

5. תחזית

אורי גרינפלד, האסטרטג הראשי של פסגות, מאמין כי בנק ישראל, בדומה למקבילו האמריקאי, יכול "לצאת לחופשת קיץ" ולהמתין בסבלנות שהאינפלציה תמשיך לרדת. עם זאת מציין גרינפלד כי "כמו שהנגיד ציין בבירור בהודעה האחרונה שלו, המדיניות של בנק ישראל תלויה לגמרי גם באירועים במישור הפוליטי המקומי, ובהשפעות שלהם על שוק המט"ח".

"היחלשות השקל מוסיפה ללחצים האינפלציוניים והשווקים לא סתם מתמחרים עוד העלאת ריבית. מעבר לכך, גם ללא השפעת השקל כדאי לזכור שבישראל קשה יותר להוריד את האינפלציה מאשר בארה"ב, בעיקר בגלל שוק הדיור הקשיח".

"לכן, סביר להניח שהריבית בישראל תיוותר גבוהה עוד זמן רב, עד שבבנק ישראל ישתכנעו שאפשר לשנות כיוון".