הבורסה בת"א | סיקור שוטף

ירידות קלות בנעילה בבורסה; אודיוקודס זינקה בכ-13%

מדד ת"א 35 ומדד ת"א 90 ירדו בכ-0.5% כל אחד • מגמה מעורבת בוול סטריט וירידות באירופה • הדולר והאירו נחלשים בחדות מול השקל • יוסי פריימן: "היצעי מט"ח לתשלומי שכר ומסים, לצד פעילות ערה של המוסדיים המקומיים הפועלים לשינוי בהרכב תיק ההשקעות, יוצרים עודפי היצע וגוררים להיחלשות הדולר אל מול השקל"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock
בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

17:30

יום המסחר בבורסה ננעל בירידות שערים קלות. מדד ת"א 35 ומדד ת"א 90 ירדו בכ-0.5% כל אחד. בקרב המדדים הענפיים, בלט לשלילה מדד ת"א תשתיות אנרגיה שאיבד מערכו כ-1.6%.

מחזור המסחר הסתכם בכ-1.8 מיליארד שקל.

בלטו לחיוב מניות אודיוקודס , נאוויטס פטר יהש , אפולו פאוור , נאייקס ופרשקובסקי .

מנגד, בלטו לשלילה לייבפרסון , מניבים ריט , אייאיאס  ואו פי סי אנרגיה .

בשוק האג"ח, מדדי התל בונד הקונצרניים ננעלו בעליות של כ-0.1%. אגרות החוב הממשלתיות ננעלו במגמה מעורבת. מדד תל גוב שקלי 10 + ירד בכ-0.2%.

בשוק המט"ח, הדולר נחלש בכ-1.5% לעומת השקל ונסחר סביב 3.64 שקלים. האירו נחלש מול השקל ב-2% ונסחר סביב 3.99 שקלים. 

מה עומד מאחורי ההתחזקות של השקל? 

16:11

ירידות קלות בבורסה בת"א: מדד ת"א 35 משיל מערכו 0.4% ומדד ת"א 90 יורד בכ-0.2%. בקרב המדדים הענפיים, בולט לחיוב מדד ת"א פיננסים שעולה בכ-0.5%. מנגד, ת"א תשתיות - אנרגיה יורד בכ-0.9%.

בשוק האג"ח, מדדי התל בונד הקונצרניים נסחרים בירידות של כ-0.2%. אגרות החוב הממשלתיות נסחרות במגמה מעורבת.

בשוק המט"ח, הדולר נחלש מול השקל ב-1.2% ונסחר סביב 3.649 שקלים. האירו נחלש מול השקל בשיעור של 1.7% ונסחר סביב 4 שקלים.

14:44

מגמה מעורבת עם נטייה לירידות בבורסה. מדד ת"א 35 רושם ירידה של כ-0.1% ומדד ת"א 90 נסוג בכ-0.2%. מחזור המסחר מסתכם בכ-980 מיליון שקל.

מניית אלקטריאון  צונחת בכ-9% במחזור ענק לאחר עלייה חדה בשבועות האחרונים. החברה דיווחה הבוקר כי חברת הבת שלה בגרמניה זכתה בפרויקט החמישי שלה בגרמניה אשר ימומן על ידי קרן האקלים והטרנספורמציה של המשרד הפדרלי לכלכלה ואקלים בגרמניה. במסגרת הפרויקט צפויות מערכות הטעינה החשמלית האלחוטית של החברה להיות מותקנות במקטע "כביש חשמלי" חדיש בגרמניה, וכן צפויה להתבצע עבודה משותפת עם חברות הקונצורסיום המרכיב את הפרויקט, למימוש ותיקוף טכנולוגיית המדידה והחיוב של הטעינה החשמלית ברכב נוסע או חונה שפיתחה החברה, וכן לאימוצה כחלק מהסטנדרט המקובל ברכבים חשמליים בגרמניה. בעבור חלקה של החברה הבת בפרוייקט, צפוייה החברה הבת לקבל מימון בסך של כ-6.2 מיליון שקל.

עוד בולטות בירידות לייבפרסון , ברנמילר , סטורג' דרופ , דיסקונט השקעות , מגה אור , דוניץ וגילת.

13:05

מדד ת"א 35 יורד בכ-0.1%, ומדד ת"א 90 נסוג בכ-0.6%. מדד הבנקים מנגד רושם עלייה של כ-0.5%. מחזור המסחר מסתכם בכ-725 מיליון שקל.

עליות חדות רושמות בין השאר פורסייט , וילק , ביוליין, סיפיה וויז'ן , נאייקס, ישראל קנדה  ובזק .

חברת מכלול מימון , העוסקת במתן אשראי חוץ בנקאי ליזמים בבנייה למגורים ובמתן חוב מורכב, מימון עסקים בצמיחה ומימון מזנין, מדווחת על הכנסות בסך כ-42.3 מיליון שקל ברבעון השני של שנת 2023, גידול של כ-11% בהשוואה לרבעון הראשון של השנה. הרווח הנקי הרבעוני הסתכם בכ-11.1 מיליון שקל, בהשוואה לכ-10.4 מיליון שקל ברבעון הראשון.

12:02

מדד ת"א 35 יורד בכ-0.1%, ומדד ת"א 90 נסוג בכ-0.6%. בשוק המט"ח הדולר נחלש בכ-1% לעומת היציג ונסחר סביב 3.655 שקלים. האירו נחלש מול השקל ב-1.5% ונסחר סביב 4.01 שקלים. 

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים, מימון והשקעות, מציין כי "היצעי מט"ח לתשלומי שכר ומסים, לצד פעילות ערה של המוסדיים המקומיים הפועלים לשינוי בהרכב תיק ההשקעות, יוצרים עודפי היצע וגוררים להיחלשות הדולר אל מול השקל. להערכתנו, שוק המטבע המקומי צפוי להמשיך את המסע ברכבת ההרים, בתחום שערים רחב. ככל שנתקרב למועד ישיבת בג"ץ והדיון סביב עילת הסבירות, שער הדולר עשוי להגיב בעצבנות מתוך חשש למשבר של התנגשות בין רשויות ומשבר חוקתי. ייסוף השקל, תורם להורדת לחצי המחירים, כאשר מדד יורד עשוי לתמוך גם הוא בהחלטה שלא לשנות את ריבית השקל ערב החגים". 

● בג"ץ ידון בביטול עילת הסבירות: מה המשמעות של הרכב של 15 שופטים?

11:00

שינוי מגמה בבורסה. מדד ת"א 35 יורד בכ-0.2%, ומדד ת"א 90 נסוג בכ-0.4%. מחזור המסחר מסתכם בכ-353 מיליון שקל.

בשוק המט"ח הדולר נחלש בכ-1% לעומת היציג ונסחר סביב 3.655 שקלים. האירו נחלש מול השקל ב-1.5% ונסחר סביב 4.01 שקלים. 

בשוק האג"ח, מדדי התל בונד הקונצרניים רושמים היום עליות של כ-0.1%. בשוק האג"ח הממשלתי המגמה מעורבת, מדד תל גוב שקלי 10 + עולה בכ-0.2%.

10:03

יום המסחר בבורסה נפתח בעליות קלות. מדד ת"א 35 מטפס בכ-0.2%, ומדד ת"א 90 עולה בכ-0.1%.

עליות בולטות רושמות בין השאר איסתא , נאייקס, אפולו פאוור  וקמטק.

חברת אודיוקודס  דיווחה הבוקר כי ההכנסות ברבעון השני של שנת 2023 הסתכמו ב-60 מיליון דולר, לעומת 68.4 מיליון דולר ברבעון השני של שנת 2022. הרווח הנקי הסתכם ברבעון ב-1.1 מיליון דולר, לעומת רווח נקי של 6.9 מיליון דולר ברבעון השני אשתקד. הרווח הנקי על בסיס Non-GAAP הסתכם ברבעון ב-5.1 מיליון דולר לעומת רווח של 11.3 מיליון דולר ברבעון השני של שנת 2022.

08:40

חברת אלקטרה פאוור  מעדכנת כי נחתם הסכם משמעותי להשקעה בחברת BRP, המוחזקת על ידה ב-30%, ופועלת בתחום האנרגיות המתחדשות בארה"ב, באמצעות ייזום ומכירה של מתקנים סולאריים ומתקני אגירה. ההשקעה ב-BRP תתבצע על ידי קבוצת משקיעים גלובלית. במסגרת העסקה, סוכם כי קבוצת המשקיעים תשקיע סכום של עד 100 מיליון דולר לפי שווי של 194 מיליון דולר לפני הכסף בפעילות BRP בארה"ב. בעקבות ההשקעה, צפוי שיעור האחזקה של אלקטרה פאוור ב-BRP לרדת לכ-20%, ובהמשך לכך צפויה אלקטרה פאוור לרשום רווח מצטבר של כ-40 מיליון שקל לפני מס.

בשוק המט"ח נפתח יום המסחר כשהדולר נחלש ב-0.5% לעומת היציג ונסחר סביב 3.67 שקלים. האירו נחלש מול השקל ב-0.9% ונסחר סביב 4.037 שקלים. 

07:40

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת יום המסחר בבורסה

1. שוקי המניות

יום המסחר בבורסה צפוי, כפי הנראה, להיפתח במגמה מעורבת. זאת לאחר שאתמול מדד ת"א 35 סגר יום תנודתי בעלייה של כ-0.1%, מדד ת"א 90 עלה ב-0.8%, ומדד הבנקים טיפס בכ-0.9%. מדד מניות הבנייה בלט עם עלייה של כ-1.6%. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.9 מיליארד שקל. 

בסיכום חודש יולי, המדדים המובילים רשמו עליות שערים, מדדי ת"א 35 ות"א 90 בכ־7% ובכ־4%, בהתאמה. בלט לחיוב מדד ת"א נפט וגז שסיכם את יולי בעלייה דו-ספרתית של כ-15%. 

● יש לכם 150 אלף דולר פנויים? מנהל ההשקעות ממליץ איך לפזר אותם

למרות החודש החיובי בבורסה המקומית, אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי בבית ההשקעות מיטב, מזכיר כי מתחילת השנה שוק המניות הישראלי עדיין מניב תשואות חסר לעומת הסביבה הגלובלית: "שוק המניות המקומי עשה התאמה משמעותית לסיכון. מתחילת השנה הוא עלה רק בכ־3%, פחות אפילו מהשוק הסיני שנמצא במשבר כלכלי עמוק, ולעומת עלייה של כ־17.5% במדד MSCI World.

"הניסיון מלמד ששינויים מבניים כפי שהתרחשו בישראל יכולים להוביל להתנתקות חזקה משווקי העולם", טען זבז'ינסקי. "בינתיים אנו ממשיכים לשמור על המלצה נייטרלית לשוק המניות המקומי". 

● בזמן שבכל העולם נלחמים באינפלציה, בסין גוברים החששות מדפלציה

במסחר בחוזים עתידיים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמת כעת מגמה מעורבת. זאת לאחר שאתמול ננעל המסחר בניו יורק בעליות קלות. מדד הנאסד"ק רשם עלייה של כ-0.2% בסיום, הדאו ג'ונס טיפס בכ-0.3, ומדד 500 S&P רשם עלייה של כ-0.1%. מניית טאפרוור, "הכוכבת" הגדולה של ימי המסחר האחרונים, המשיכה לרכז מחזור ענק וקפצה בעוד כ-40%. 

● חידה בוול סטריט: המניה שזינקה בתוך שבוע ב-350% ללא סיבה נראית לעין

בורסות אסיה נסחרות במגמה מעורבת היום. בטוקיו רושם מדד הניקיי עלייה של כ-0.6%, ואילו מדד ההנג סנג שומר על יציבות, והקוספי עולה בכ-1.1%.

המניות הדואליות חזרו מוול סטריט עם פערים מעורבים. קמטק  בולטת עם פער חיובי של כ-2.7%, טאואר עם 1.5%, ומנגד לייבפרסון  עם פער שלילי של 3.6%. 

● הבורסה רשמה את החודש הטוב ביותר בשנה האחרונה. אבל המצב רחוק מלהיות ורוד

2. שוקי האג"ח

בשוק האג"ח המקומי, מדדי התל בונד הקונצרניים עלו בכ-0.1%. אגרות החוב הממשלתיות ננעלו במגמה מעורבת. 

כלכלני לידר שוקי הון מפרטים בסקירתם השבועית את המלצותיהם בשוק האג"ח: "בהסתכלות על הצפי למבנה העקום בישראל בעוד שנה, אין עדיפות בין האפיק הצמוד לזה השקלי. השינוי בהערכה שלנו נובע מציפייה לאינפלציה גבוהה יותר בישראל בשל לחצי הפיחות בשקל על רקע אי הוודאות בסביבה הפוליטית. גם סביבת המאקרו (החיובית) בארה"ב תומכת בתשואות ארוכות גבוהות יותר. לאור האירועים הפוליטיים לאחרונה, פרמיית הסיכון של ישראל עלתה, כך שהסיכוי לרווח הון בהארכת המח"מ באפיק השקלי לא מפצה על הסיכון להפסד הון".

בשוק האג"ח האמריקאי, אגרות החוב הממשלתיות בארה"ב נסחרו אתמול במגמה מעורבת. התשואה על אג"ח ארה"ב ל-10 שנים נסחרת ביציבות סביב 3.96%. תשואת האג"ח לשנתיים ירדה קלות לרמה של 4.88%. 

3. שוקי הסחורות והמטבעות

בשוק המט"ח, הדולר והאירו נחלשו אתמול בערב מול השקל. הדולר נחלש ב-0.8% לעומת היציג ונסחר סביב 3.66 שקלים. האירו נחלש מול השקל ב-1.2% ונסחר סביב 4.02 שקלים. 

כלכלני בנק הפועלים כתבו בסקירתם השבועית כי "התגובה של השווקים להתפתחויות הפוליטיות הייתה מתונה עד כה. השקל פוחת מול סל המטבעות בשיעור של 1.3%. ייתכן שהתגובה המתונה נובעת מעליות בשוקי המניות בעולם, שלצד הירידות בישראל מגדילות את החשיפה למט"ח של המוסדיים. המוסדיים בחשיפת שיא למט"ח, ולכן הם נאלצים למכור מטבעות זרים".

בשוק הסחורות, החוזים על הנפט נסחרים בירידות קלות לאחר שהמשיכו לעלות אתמול והשלימו קפיצה של 16%-17% ביולי. מחיר חבית נפט מסוג ברנט עומד על כ-85.2 דולר, ומחיר החוזה על חבית מסוג WTI על 81.6 דולר.

מחירי הקקאו המשיכו לעלות אתמול והגיעו לשיא של יותר מעשור. זאת על רקע ביקושים חזקים לסחורה, לצד מחסור עולמי בייצור, שנגרם בשל גשמים עזים במיוחד בחודשים האחרונים בדרום־מערב אפריקה. אלה החריפו את המגפה הפוגעת בפולי הקקאו במטעים של חוף השנהב וגאנה, האחראיות למעל מחצית מיצוא הקקאו העולמי.

4. מאקרו

האינפלציה באירופה ממשיכה להתקרר. מדד המחירים לצרכן לחודש יולי בגוש האירו, שפורסם אתמול, ירד מ־5.5% לרמה של 5.3% בקצב שנתי, בהתאם לתחזיות המוקדמות. בקצב חודשי, המדד ירד ב־0.1%, בניגוד לתחזיות המוקדמות שציפו כי יעלה ב־0.3%.

במקביל, פורסמו בגוש האירו נתוני הצמיחה לרבעון השני של השנה, שהפתיעו לנוכח התחזיות המוקדמות ועלו ב־0.3%.

היום לא צפויים להתפרסם נתוני מאקרו משמעותיים בעולם. באוסטרליה הודיע הבנק המרכזי על השארת גובה הריבית ללא שינוי ברמה של 4.1%, לעומת צפי לעלייה של 0.25%.

בסין פורסם היום כי מדד מנהלי הרכש (PMI) לתחום התעשייה עמד ביולי על 49.3 נקודות, וה-PMI לתחום השירותים הגיע ל-51.5 נקודות. 

5. תחזית

בבנק הפועלים התייחסו בסקירתם השבועית למתווה הריבית העתידי של בנק ישראל, וצופים כי לא ילך בעקבות הפד האמריקאי וה־ECB האירופי, כשלא יעלה את הריבית בחודשים הקרובים, בתרחיש המרכזי להערכתם.

"הסימנים להתקררות המשק מתרבים, והלחץ על נוטלי המשכנתאות משפיע אף הוא. הריבית הריאלית מתקרבת לרמה של כ-2% והיא מרסנת. יחד עם זאת, התמונה עשויה להשתנות בתרחיש של פיחות בשער השקל", טוענים בפועלים. "שוק הנגזרים מגלם הסתברות מסוימת לעלייה זמנית בריבית לרמה של 5.0%, וירידה הדרגתית בריבית החל מעוד 12 חודשים".