וול סטריט בשיא של עשורים, אבל החשש ממיתון עדיין פה

שנת 2023 הייתה שנה של קאמבק מרשים לשווקי המניות בארה"ב • מדד הנאסד"ק רשם תשואה של כ-37% מתחילת השנה, ומדד ה-S&P 500 עלה בכ-20% • עם זאת, החששות ממיתון עדיין קיימות לאור צורתו של עקום התשואות האמריקאי

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock
וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

שנת 2023 הייתה שנה של קאמבק מרשים לשווקי המניות בארה"ב, לאחר הפסדים משמעותיים בשנת 2022 עקב העלאת הריבית של הפד במאמצים לשלוט באינפלציה. מדד ה-S&P500 והנאסד"ק רשמו ביולי חודש חמישי ירוק ברציפות, הרצף הארוך ביותר מאז 2021.

חידה בוול סטריט: המניה שזינקה בתוך שבוע ב-350% ללא סיבה נראית לעין 
יש לכם 150 אלף דולר פנויים? מנהל ההשקעות ממליץ איך לפזר אותם

ואף יותר מכך, לפי מארקטוואצ', מדובר בשיאים היסטוריים. השנה ראה הנאסד"ק את שבעת החודשים הראשונים של השנה הטובים ביותר מאז 1975, כאשר זינק אז ב-39.1% במהלך התקופה. השנה עלה המדד ביותר מ-4% ביולי, מה שהביא לעלייה המרשימה של 37.1% מתחילת השנה.

גם מדד ה- S&P500 ראה ביצועים חזקים שלא נראו מזה כמה עשורים. אחרי שהמדד  עלה ב-3.1% ביולי, העלייה הכוללת שלו השנה הגיעה לכ-19.5%. מדובר בביצועים הטובים ביותר לתקופה שנראו במדד משנת 1997, אז עלה ב-28.8% עד חודש יולי, ובסופו של דבר ב-31% במשך השנה כולה.

לפי מארקטוואצ', בעוד שמניות הביג טק הובילו את העליות בשוק, ישנם סימנים לכך שהעלייה הולכת ומתרחבת למגוון רחב יותר של חברות. 

כך למשל, חברת הביוטכנולוגיה אמפסטר (Amphastar Pharmaceuticals AMPH) דורגה בין 10 החברות המובילות ברשימת IBD 50, העוקבת אחר מניות צמיחה מובילות. גם אובר (Uber) נהנתה מזינוק במחיר המניה שלה, ומחיר המניה של-ELF Beauty, העוסקת בתעשיית הקוסמטיקה, זינק ב-260% מאז יולי 2022. במבט קדימה, אל עבר המחצית השניה של השנה, האסטרטגים של בנק אוף אמריקה "מצפים להמשך התרחבות העלייה בשוק".

החששות מהשוק הדובי עדיין לא התפוגגו

עורך שותף בחברת המחקר הפיננסי Seven Report Research, טיילר ריצ'י, ציין בדוח שפורסם במארקטווצ' כי "אנחנו מודים שהמגמה במניות עדיין גבוהה, אבל אנחנו נשארים פסימיים וסבלניים ביחס למניות בהתחשב בהיפוך העמוק בעקום התשואות".

לדברי ריצ'י, ישנם כמה סימנים שיכולים לעזור למשקיעים לזהות את תחילתו של שוק דובי במניות. אחד מהם הוא העמקה של היפוך עקום התשואות - העמקת הפער בין הריבית על אג"ח ממשלת ארה"ב ל-10 שנים לאג"ח לשנתיים. בפרט, אם הפער הזה גדל ועובר מעל 83- נקודות בסיס, זה יכול להוות אינדיקציה לעלייה נוספת בפער, מה שמכונה "דינמיקה של העמקת שוורים". גם עלייה חדה בדולר עשויה להיות סימן לכך. זאת בשל משקיעים שמתרחקים מהשקעות מסוכנות יותר ומחפשים ביטחון בדולר האמריקאי.

מעבר לכך, נראה כי כלכלת ארה"ב עומדת בפני אתגרים משמעותיים. לפני כשבוע וחצי דווח ברויטרס כי מדד אמון הצרכנים של ארגון קבוצות המחקר של מועצת הכנסים בארה"ב (The Conference Board), החוזה את הפעילות הכלכלית, יורד כבר 15 חודשים ברציפות - הירידה הארוכה ביותר מאז המיתון של-2007-2009.

לפי רויטרס, הגורמים לירידה במדד כוללים את היחלשות תחזית הצרכנים ותביעות אבטלה גבוהות יותר. גם מחירים גבוהים, מדיניות מוניטרית הדוקה יותר, אשראי שקשה יותר להשיג, והוצאה ממשלתית מופחתת צפויים לבלום עוד יותר את הצמיחה הכלכלית, אמרה לרויטרס מנהלת בכירה במועצה. הצפי מדבר על כניסה למיתון כבר מהרבעון השלישי של השנה הנוכחית ועד הרבעון הראשון של 2024.