תערוכת האיור והקומיקס בהרצליה שאסור להחמיץ וסדרת הקונצרטים בגליל המערבי שחייבים לשמוע

30 מאיירים ויוצרי קומיקס משתתפים ב"ספרו לי עוד", תערוכת ענק במוזיאון הרצליה • הם מציגים בה את העושר והגיוון של עולם האיור הישראל כפי שהוא בא לידי ביטוי בדו־ממד ובתלת־ממד, בפיסול ובטקסטיל, בצילום ובאנימציה • קורס הקיץ "קשת איילון" בקיבוץ אילון שבגליל המערבי, כולל כיתות אמן, סדנאות וקונצרטים בהדרכת חברי סגל ברמה עולמית

פרט מ''הקוף למד לארוג'', עבודה של רוני פחימה ובתיה קולטון, מתוך התערוכה ''ספרו לי עוד'' / צילום: באדיבות האמניות
פרט מ''הקוף למד לארוג'', עבודה של רוני פחימה ובתיה קולטון, מתוך התערוכה ''ספרו לי עוד'' / צילום: באדיבות האמניות

אומנות

ספרו לי עוד
מוזיאון הרצליה לאמנות עכשווית

אוצר: יובל סער
כתובת:
הבנים 4, הרצליה
ימים ושעות פתיחה:
שני־שבת: 10:00 - 14:00, שלישי וחמישי גם ב־16:00 - 20:00 טלפון: 09-9551011
תאריך נעילה:
30.11

התערוכה ״ספרו לי עוד״ שנפתחה בחודש שעבר במוזיאון הרצליה, אותה אצר יובל סער העומד בראש מגזין "פרוטפוליו", היא בעצם מקבץ: היא כוללת שלוש תערוכות יחיד/זוג שנוצרו במיוחד עבור האירוע ועוד ארבע תערוכות קבוצתיות. סך הכל מציגים בתערוכה למעלה מ־30 יוצרים. יחד הם מציגים את העושר והגיוון של עולם האיור הישראל כפי שהוא בא לידי ביטוי בדו־ממד ובתלת־ממד, בפיסול ובטקסטיל, בצילום ובאנימציה.

האיור כובש את לב הקהל הרחב

איור הוא תחום נגיש ואהוב על הקהל הרחב משום שהוא נע בין עיצוב לאמנות והוא מבוסס על סיפור שקל להתחבר אליו. ״הסיבה לכך טמונה, בין השאר, במסלול ההכשרה של מאיירים. אמנים לומדים במחלקות לאמנות ואינם נדרשים לתקשורתיות, ואילו מאיירים לומדים במחלקות לתקשורת חזותית", אומר סער.

סער (49) הוא דמות מרכזית בעולם האיור והעיצוב הישראלי. בשנת 2005, השיק בלוג בשם "פורטפוליו" המתמקד בעיצוב ישראלי ובינלאומי, שלימים הפך למגזין אינטרנטי לעיצוב ואמנות. ב-2014 הוא יזם את "שבוע האיור" בעיר תל אביב, והוא כיהן כמנהל האמנותי והאוצר הראשי שלו. בנוסף, הוא אצר תערוכות ולימד במוסדות אקדמיים שונים, בינהם "בצלאל", "שנקר" ו"המכון הטכנולוגי חולון".

היוצרים המובילים והתערוכות הבולטות

בין הפרויקטים השונים שיוצגו במוזאון הרצליה: תערוכת היחיד "הבלתי נשכחים" של מרב סלומון, הכוללת שלוש סדרות שמספרות סיפורים בלי מילים, בהן היא ממשיכה את העיסוק ארוך השנים שלה במוות וברגשות הנלווים לו.

בתערוכה "ספרו לי עוד", שמונה מאיירות ומאיירים התבקשו לחזור לספר שכבר פרסמו בעבר, לשכתב אותו ולספר לנו עוד אודותיו. חלק מהתערוכות מתמקדות באיור בתלת־ממדי שאינו על נייר. בתערוכת הטקסטיל "הקוף למד לארוג" רוני פחימה ובתיה קולטון חוזרות למעשיות, אגדות עממיות ומיתוסים.

יניב תשבי מציג בתערוכה "הקרנבל" מיצב פיסולי המנציח רגע קפוא מתוך מה שנראה כמו הפגנה או מצעד צבאי. בתערוכה "בינג'" חמישה מאיירים צעירים מציעים נקודת מבט ייחודית על הדרך שבה אנחנו צורכים מידע כיום. במקבץ התערוכות גם התייחסות לעבר של האיור המקומי. ב״ההיסטוריה המטורפת של האיור הישראלי״ יצרו יחד זאב אנגלמאיר, לילך רז וקרן כץ סדרת צילומים המתארים רגעים מכוננים בתולדות האיור והקומיקס הישראליים בהשראת ציורים מפורסמים מתולדות האמנות.

קלאסי

קורס הקיץ הבינלאומי לנגני כלי קשת בקשת אילון 

כתובת: קיבוץ אילון, גליל מערבי
מתי:
4-8 באוגוסט
טלפון:
04-9858191
לפרטים נוספים:
keshetei.org.il

בימים הקרובים יתקיימו אירועי הסיום של קורס הקיץ "קשת איילון", המוקדש לנגני כלי קשת. הקורס מתקיים כבר 33 שנים בקיבוץ אילון שבגליל המערבי, ומשתתפים בו עשרות נגני כלי קשת צעירים מרחבי העולם. פעילויות הקורס כוללות כיתות אמן, סדנאות וקונצרטים בהדרכת חברי סגל ברמה עולמית.

בין חברי הסגל הקבועים של קורס הקיץ נמנה חיים טאוב, ששימש כנגן הראשון של התזמורת הפילהרמונית הישראלית במשך שנים רבות. טאוב, שנחשב לכנר ופדגוג אגדי, מציין השנה את יום הולדתו ה-98. אמנים מפורסמים נוספים שנמנים על סגל ההדרכה הם הכנרים סרגיי אוסטרובסקי, ואדים גלוזמן, יצחק רשקובסקי וחגי שחם, נגני הויולה טטיאנה מזורנקו וגלעד קרני, הצ'לנים עמית פלד והלל צרי ורבים אחרים.

המרכז למוסיקה ''קשת אילון'' / צילום: טל קרפ
 המרכז למוסיקה ''קשת אילון'' / צילום: טל קרפ

"כרמן" ומפגש עם חן צימבליסטה

בימים אלו מגיע הקורס לסיומו בסדרת קונצרטים. ביום שישי (4 באוגוסט) ינוגן קונצרט של מוזיקה קאמרית, בביצוע אמנים בכירים מסגל הקורס, יחד עם מוזיקאים צעירים ממשתתפי הקורס. הם ינגנו מיצירותיהם של שוברט, שוסטקוביץ', מרטינו, ברהמס ואחרים.

ביום ראשון (6 באוגוסט) יתקיים מפגש־אמן עם נגן כלי ההקשה חן צימבליסטה. למחרת, יום שני (7 באוגוסט), הוא יבצע קונצרט מיוחד שיפגיש נגני כלי נקישה הלומדים אצלו עם נגני כלי קשת ממשתתפי הקורס.

ביום שלישי (8 באוגוסט), בקיבוץ אילון, ינוגן קונצרט הסיום של הקורס, שיכלול הופעת סולנים, הרכבים קאמריים ואנסמבל "קשת אילון". הקונצרט יכלול, בין היתר, את היצירה "כרמן", המבוססת על העיבוד של המלחין הרוסי רודיון שצ'דרין למוזיקה המפורסמת מאת ביזה. עיבוד זה כתוב לכלי קשת וכלי הקשה, ויפגיש את נגני כלי הקשת עם הרכב הנקשנים של חן צימבליסטה.

קונצרט הסיום של הקורס יתקיים במוזיאון תל אביב לאמנות ביום רביעי (9 באוגוסט). הקונצרט החגיגי יכלול הופעות סולנים, הרכבים קאמריים ואנסמבל "קשת אילון".