דוחות טובים לטבע: חזרה להציג צמיחה בהכנסות ושיפרה את התחזיות להמשך

חברת התרופות טבע עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות והעלתה את תחזית ההכנסות השנתית בלי לשנות את תחזית הרווח • ריצ'רד פרנסיס מנכ"ל החברה: "טבע המשיכה לספק תוצאות יציבות ברבעון, עם עלייה של 4% בהכנסות במונחי מטבע מקומי בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד"

בניין חברת טבע / צילום: Shutterstock, Cineberg
בניין חברת טבע / צילום: Shutterstock, Cineberg

חברת התרופות טבע עקפה את תחזיות האנליסטים ברבעון השני של השנה, עם הכנסות של 3.9 מיליארד דולר ורווח נקי Non-GAAP בסך 56 סנט למניה, בעוד שתחזיות האנליסטים היו להכנסות של 3.7 מיליארד דולר ורווח של 52 סנט למניה.

חנן מור בדרך למימוש חלק מהקרקעות בשדה דב 
סולאראדג' הציגה תחזית חלשה להמשך השנה; המניה צוללת בכ-13% במסחר המוקדם 

במקביל, החברה גם מעלה את תחזית ההכנסות השנתית - מרמה של 14.8-15.4 מיליארד דולר, ל-15-15.4 מיליארד דולר. המשמעות היא חזרה של טבע לצמיחה לאחר 5 שנות התכווצות בהכנסות. בשאר הפרמטרים של התחזית השנתית אין שינוי ובין היתר היא ממשיכה לצפות ל-EBITDA מתואם (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) של 4.5-4.9 מיליארד דולר, רווח נקי Non-GAAP של 2.25-2.55 דולר למניה ותזרים חופשי בסך 1.7-2.1 מיליארד דולר.

ההכנסות ברבעון השני הסתכמו כאמור בכ-3.9 מיליארד דולר, עלייה של 2.4% ביחס לרבעון המקביל ב-2022. מתחילת השנה, ההכנסות גדלו ב-1.2% לרמה של כ-7.5 מיליארד דולר. לפי כללי החשבונאות המקובלים (GAAP), טבע מסיימת עוד רבעון עם הפסד נקי, הפעם בסך 898 מיליון דולר, וההפסד הנקי במחצית הראשונה של 2023 הסתכם ב-1.1 מיליארד דולר, בהשוואה לכ-1.2 מיליארד דולר בתקופה המקבילה ב-2022.

על השורה התחתונה השפיעו לרעה בין היתר מחיקת מוניטין בסך 700 מיליון דולר והוצאות משפטיות של 462 מיליון דולר. על בסיס Non-GAAP, טבע סיכמה רבעון עם רווח נקי של 629 מיליון דולר, ירידה לעומת הרבעון המקביל אך גבוה מתחזיות השוק. בסיכום המחצית הראשונה הרווח הנקי הוא כ-1.1 מיליארד דולר, שהם 96 סנט למניה.

בשוק המרכזי של טבע, צפון אמריקה, הכנסות החברה הסתכמו ברבעון השני בכ-2 מיליארד דולר, צמיחה של 4.6% מהרבעון המקביל, והרווחיות עלתה ב-8.1% ל-520 מיליון דולר. זאת בזכות מכירות גדולות יותר של מוצרים מקוריים של טבע, בראשם אוסטדו ואג'ובי. מכירות אוסטדו צמחו ב-51% ל-308 מיליון דולר ומכירות אג'ובי ב-16% ל-57 מיליון דולר. לעומת זאת, מכירות המוצרים הגנריים ירדו ב-6% ל-969 מיליון דולר.

באירופה, המכירות היו כמעט ללא שינוי ביחס לרבעון המקביל, כ-1.16 מיליארד דולר, אך הרווחיות נשחקה ב-14.1% ל-334 מיליון דולר. בשווקים הבינלאומיים ההכנסות צמחו ב-5.5% ל-479 מיליון דולר והרווחיות עלתה ב-30.5% ל-124 מיליון דולר. טבע הושפעה לרעה מתנודות שערי חליפין שהפחיתו 35 מיליון דולר מהכנסותיה בשווקים אלה.

נכון לסוף הרבעון השני עמד החוב של טבע על כ-20.7 מיליארד דולר, ללא שינוי לעומת הרבעון הקודם.

"ביצועי מנועי הצמיחה שלנו ממשיכים לבסס את אסטרטגיית הצמיחה"

ריצ'רד פרנסיס, נשיא ומנכ"ל טבע, אמר עם פרסום הדוחות שטבע המשיכה לספק תוצאות יציבות ברבעון, עם עלייה של 4% בהכנסות במונחי מטבע מקומי בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, וכן עלייה של 3.1 נקודות אחוז בשולי הרווח הגולמי על בסיס Non-GAAP בהשוואה לרבעון הקודם. "ביצועי מנועי הצמיחה שלנו ממשיכים לבסס את אסטרטגיית הצמיחה שלנו, ובעיקרם, צמיחה חזקה של אוסטדו, ההשקה מוצלחת של UZEDY תרופת המקור החדשה שלנו, וכן הגידול בהכנסות מגנריקה במונחי מטבע מקומיים.

"לאור ביצועים טובים אלה, אנו מעלים מעט את נקודת האמצע של תחזית ההכנסות שלנו לשנת 2023 ומאשררים את יתר רכיבי התחזית", אמר פרנסיס. הוא הוסיף כי "אנו נחושים להמשיך להוציא אל הפועל את אסטרטגיית הצמיחה שלנו, וממשיכים להתמקד בקידום צבר המוצרים האינובטיביים הנמצאים בשלב מתקדם, וכן בפיתוח צבר המוצרים הנמצאים בשלב מוקדם, באופן אורגני והן באמצעות שיתופי פעולה".

טבע הציגה לאחרונה את האסטרטגיה החדשה שלה תחת ניהולו של פרנסיס, שנכנס לתפקיד בתחילת 2023. האסטרטגיה נועדה להחזיר את טבע לפסי צמיחה, ומתמקדת בעיקר בתרופות מקוריות.

בתגובה לדוחות מניית טבע עלתה בטרום מסחר בניו יורק. מתחילת השנה, מניית טבע ירדה ב-9% והחברה נסחרת כעת בשווי של כ-9.6 מיליארד דולר בבורסות ניו יורק ותל אביב.