הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה אדומה בבורסה; הדולר מתחזק מול השקל בכ-1%

ת"א 35 איבד 0.6%, ת"א 90 ירד ב-0.3% ות"א 125 נחלש ב-0.5% • השקל נחלש מול המטבעות הזרים • אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי בבית ההשקעות מיטב: "שוק האג"ח, הממשלתי והקונצרני, כמעט לא הושפע מהאירועים הפוליטיים בישראל"

 


סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

17:30

המסחר בבורסת ת"א נסגר היום בירידות. ת"א 35 איבד 0.6%, ת"א 90 ירד ב-0.3% ות"א 125 נחלש ב-0.5%.

מחזור המסחר עמד על 3.3 מיליארד שקל. 

אורמד , ישראייר גרופ , ורידיס , פורמולה מערכות , ישראמקו יהש , נאוויטס  וניו מד  בלטו בעליות. בירידות בלטו סטורג' דרופ , פסגות , ארית תעשיות , סיפיה וויז'ן , לייבפרסון , מימון ישיר , זפירוס , ערד , אלוני חץ  ומשק אנרגיה 

הדולר מתחזק בשעה זו בכ-1% מול השקל לרמה של 3.692 שקלים. האירו עולה ב-0.7% לרמה של 4.03 שקלים.

16:15

המסחר בבורסת ת"א מתנהל בשעה זו בירידות. ת"א 35 מאבד 0.4%, ת"א 125 יורד ב-0.5% ות"א 90 נחלש ב-0.2%. מדד הבנקים יורד ב-0.5%.

הדולר ממשיך להתחזק מול השקל, וכעת הוא מזנק ב-1.2% לשער של 3.698 שקלים. האירו מוסיף 0.7% לשער של 4.04 שקלים.

הבנק האמריקאי סיטי פרסם דוח פסימי לכלכלת ישראל. כך, סיטי הוריד את תחזיות הצמיחה לשנת 2023 מ-3.3% ל-3.1% ולשנת 2024 מ-3.3% ל-2.8%. בין הגורמים להורדת תחזית הצמיחה: החקיקה המשפטית והירידה בשיעור ההשתתפות של המגזר החרדי בשוק העבודה. 

15:11

המדדים המרכזיים בת"א נסחרים במגמה מעורבת. מדד ת"א 35 יורד ב-0.2% ות"א 90 עולה ב-0.2%. בולט לחיוב מדד ת"א גז ונפט שמזנק ב-1.7%.

במסגרת עונת הדוחות, חברת נובה , העוסקת בפיתוח וייצור מערכות מדידה אופטיות לשימוש בתעשיית המוליכים למחצה, פרסמה את תוצאותיה הכספיות לרבעון. החברה הציגה הכנסות רבעוניות בסך של 122.7 מיליון דולר שמהוות ירידה של 13% בהשוואה לתקופה המקבילה. הרווח נקי על בסיס GAAP הסתכם בכ- 9 מיליון דולר או 0.94 דולר למניה, מעל לטווח העליון של תחזית ההנהלה של 0.75-0.89 דולר וירידה של 14% משנה לשנה על בסיס מניה.

בשוק המט"ח, הדולר מתחזק בשיעור של 1.2% מול השקל ונסחר סביב 3.69 שקלים. האירו מתחזק ב-0.7% מול השקל ונסחר סביב 0.7%.

13:36

מגמה מעורבת בבורסת ת"א: ת"א 35 יורד ב-0.1% ומדד ת"א 90 עולה ב-0.2%. 

בולטות לחיוב מניות אורמד פארמ , נאוויטס פטר יהש , וואן טכנולוגיות  ואפולו פאוור .

מנגד, בולטות לשלילה מניות לייבפרסון , אקרו , פרשקובסקי  וטבע .

בשוק המט"ח, הדולר מתחזק ב-0.6% מול השקל ונסחר סביב 3.67 שקלים. האירו מתחזק ב-0.2% מול השקל ונסחר סביב 4.01 שקלים.

11:35

המדדים המרכזיים בבורסה נסחרים בירידות שערים. מדד ת"א 35 משיל מערכו כ-0.5%, מדד ת"א 90 יורד ב-0.7%.

חברת גלאסבוקס , המספקת פתרונות בתחום האנליזה של נתוני גלישה בערוצים דיגיטליים, מדווחת הבוקר כי קיבלה קו אשראי מבנק הפועלים בהיקף של 20 מיליון דולר. מנכ"ל החברה, ירון מורגנשטרן, מתייחס לדיווח : "חרף התקופה המאתגרת עבור חברות תוכנה רבות, גלאסבוקס ממשיכה ביישום התכנית האסטרטגית שלה ומציגה מדדים פיננסים טובים. כחלק מכך, אנו משקיעים מאמצים להשגת יעדי הצמיחה שלנו, ובתקופה האחרונה אף ביצענו מספר צעדי התייעלות שנועדו לחסוך בעלויות ולקדם אותנו לעבר המעבר לתזרים חיובי. קו האשראי מייצר לחברה גמישות פיננסית, מרחיב את מקורות המימון וישמש אותה להבטיח מעבר לרווחיות תוך המשך חיזוק מגמת הצמיחה".

חברת אלקטרה נדלן , מעדכנת היום על גיוס נוסף בהיקף של כ-120 מיליון דולר לקרן הרביעית להשקעות במקבצי דיור בארה"ב, מצד גופי השקעות ופנסיה בינלאומיים זרים. בכך מסתכם היקף הגיוס לקרן בכ-1.02 מיליארד דולר, אשר חצה את יעד הגיוס שעמד על מיליארד דולר, והופך את הקרן הרביעית לגדולה ביותר שבניהול החברה עד כה.

בשוק האג"ח, מדדי התל בונד הקונצרניים יורדים בכ-0.2%. אגרות החוב הממשליות השקליות לטווחים ארוכים יורדות בכ-0.6%.

10:02

המסחר בת"א נפתח בירידות קלות. מדד ת"א 35 יורד ב-0.2% ומדד ת"א 90 משיל מערכו 0.2%. מדד ת"א בנקים 5 יורד בכ-0.5%.

בולטות לחיוב מניות אורמד פארמ , חג'ג' , קרסו מוטורס  ואורמת טכנו .

מנגד, בולטות לשלילה מניות משק אנרגיה , סקופ , לייבפרסון , וטבע .

בשוק המט"ח, הדולר מתחזק מול השקל ב-0.7% ונסחר סביב 3.68. האירו מתחזק מול השקל ב-0.2% ונסחר סביב 4.02 שקלים.

09:25

עונת הדוחות: אורמת טכנולוגיות  הציגה דוח רבעוני חזק. החברה, העוסקת בפיתוח וייצור טורבינות כוח לאספקת אנרגיה חשמלית, הציגה גידול של 15.2% בשורת הכנסות לעומת התקופה המקביל אשתקד, שהסתכמו בכ-194.8 מיליון דולרים גם בשורת הרווח החברה הציגה גידול של 114.8% ברווח הנקי, בהשוואה לאותה תקופה. 

08:26

בשוק המט"ח המקומי השקל נחלש מול המטבעות הזרים. הדולר מתחזק בכ-0.5% מול השקל ונסחר סביב 3.67 שקלים. האירו נחלש ב-0.1% ונסחר סביב 4.01 שקלים.

07:44

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה בתל אביב

1. שוק המניות

יום המסחר בת"א צפוי להיפתח במגמה מעורבת. אמש, המסחר בבורסה התנהל בירידות שערים שהתמתנו לקראת סיום המסחר. ת"א 35 ננעל סביב רמות הבסיס, ת"א 125 איבד 0.1% ות"א 90 ירד ב-0.6%. גם בורסות ארה"ב, אירופה ואסיה ננעלו במגמה שלילית, לאחר הורדת דירוג האשראי לארה"ב על ידי חברת פיץ', מ־AAA ל־AA+ אמש. חברת הדירוג נימקה זאת בגירעונות הפיסקאליים הגוברים של המדינה ו"שחיקה בממשל" שהובילה להתנגשויות מתמשכות סביב תקרת החוב.

החוב שזינק והתנהלות הממשל: הסיבות שהורידו את הדירוג של ארה"ב אחרי 12 שנה 

במסגרת עונת הדוחות חברת התרופות טבע  פרסמה אמש את תוצאותיה הכספיות לרבעון. החברה עקפה את תחזיות האנליסטים ברבעון השני של השנה, עם הכנסות של 3.9 מיליארד דולר ורווח נקי Non-GAAP בסך 56 סנט למניה, בעוד שתחזיות האנליסטים היו להכנסות של 3.7 מיליארד דולר ורווח של 52 סנט למניה. במקביל, החברה גם העלתה את תחזית ההכנסות השנתית - מרמה של 14.8-15.4 מיליארד דולר, ל-15-15.4 מיליארד דולר. המשמעות היא חזרה של טבע לצמיחה לאחר מספר שנות התכווצות בהכנסות. בשאר הפרמטרים של התחזית השנתית אין שינוי. בהמשך לכך, מניית החברה טסה בכ-12% אמש במסחר בוול סטריט.

דוחות טובים לטבע: חזרה להציג צמיחה בהכנסות ושיפרה את התחזיות להמשך 

אמש בוול סטריט, המדדים המרכזיים ננעלו בירידות שערים. מדד דאו ג'ונס ירד ב-1%, ה-S&P 500 השיל מערכו כ-1.4% והנאסד"ק צלל ב-2.2% ורשם את היום הגרוע ביותר מאז פברואר.

מרבית המניות הדואליות חזרו מוול סטריט עם פערים שליליים. סייברוואן בולטת עם פער שלילי של כ-5.4% ומנגד אורמד פארמסוטיקלס  עם פער חיובי של 5.2%.

הבוקר, החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים בעליות קלות.

באסיה, המדדים המרכזיים נסחרים הבוקר בירידות שערים. מדד הניקיי יורד ב-1.3%, ההנג סנג משיל מערכו 0.2%, בורסת שנחאי יורדת בשיעור דומה והקוספי יורד ב-0.6%.

2. שוקי האג"ח

בשוק האג"ח המקומי, מדדי התל בונד הקונצרניים נסחרו אמש בירידות של כ־0.1%. איגרות החוב הממשלתיות נסחרו במגמה מעורבת. אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי בבית ההשקעות מיטב, התייחס להשפעת האירועים הפוליטיים בישראל על שוק האג"ח המקומי: "שוק האג"ח, הממשלתי והקונצרני, כמעט לא הושפע מהאירועים הפוליטיים בישראל, כפי שהתבטא במדדי האג"ח השקליות שהשיגו ב־3 החודשים האחרונים תשואה עודפת של כ־4% לעומת המדדים המקבילים בארה"ב. האפיק הממשלתי צפוי להתנהל בהתאם לתחזיות האינפלציה והריבית, אם כי היינו מצפים לפרמיית סיכון כלשהי באג"ח הארוכות".

האג"ח הממשלתיות של ארה"ב נסחרות הבוקר בעליות קלות לאחר שזינקו אמש בחדות במהלך המסחר בוול סטריט. התשואה על אג"ח ל־10 שנים נסחרת סביב 4.10%, והתשואה על אג"ח לשנתיים נסחרת סביב 4.89%.

3. שוקי הסחורות והמטבעות

אמש, השקל נחלש מול המטבעות הזרים. הדולר נסחר סביב 3.67 שקלים והאירו נסחר סביב 4.01 שקלים.

בלידר שוקי הון מתייחסים בסקירתם השבועית להשפעת התהליכים הפוליטיים על שוק המט"ח: "למרות שהגורמים הבסיסיים (עודף בחשבון השוטף + השקעות ריאליות נטו) עדיין יתמכו בייסוף בשקל, למרות הירידה בהשקעות בסקטור ההייטק, נראה כי בתקופת התחזית, השקל ימשיך להגיב יותר לאירועים הפוליטיים ויוזמות לקידום החקיקה באופן חד צדדי".

בשוק הסחורות, מחירי הנפט נסחרים הבוקר בעליות קלות לאחר שנסחרו אמש בירידות. מחירה של חבית מסוג WTI נסחר סביב 79.6 דולרים ומחירה של חבית מסוג ברנט נסחר סביב 83.3 דולרים.

עוד בשוק הסחורות, אספקת האורז ברחבי העולם צפויה להיפגע לאחר שממשלת הודו אסרה יצוא של אורז לבן שאינו בסמטי מהמדינה, במטרה לבלום את הזינוק במחירי המזון המקומיים.

4. מאקרו

אמש, לא התפרסמו נתוני מאקרו משמעותיים בעולם. בישראל פורסם דוח היציבות הפיננסית של המערכת הבנקאית. מהדוח של בנק ישראל עולה כי לא נרשם גידול בפיגור בתשלומי המשכנתאות, אך כדי לעמוד בהחזרים שזינקו עם עליית הריבית בשנה וחצי האחרונות, יותר ויותר ישראלים נאלצים להיכנס למינוס או מחליטים "לוותר" על החזר של הלוואות אחרות.

בנק ישראל חושף: הישראלים לא מוותרים על המשכנתה אבל כן ייכנסו למינוס או יפגרו בהלוואות אחרות 
בנק ישראל מחריף את הטון: אי הוודאות הפוליטית מסכנת את היציבות הפיננסית ותורמת לעליית האינפלציה 

הבוקר פורסם ביפן מדד מנהלי הרכש של מגזר השירותים בחודש יולי שירד ל-49.4 נקודות. התחזיות המוקדמות ציפו כי המדד יעלה ל-50.4 נקודות.

בסין פורסם מדד מנהלי הרכש של Caixin במגזר השירותים לחודש יולי. המדד עלה ל-54.1 נקודות ועקף את הצפי המוקדם שציפה כי המדד ירד ל-52.5 נקודות.

בהמשך היום, צפויים להתפרסם מדדי מנהלי הרכש בארה"ב ובמדינות אירופה. במקביל עתידה להתפרסם החלטת הריבית של הבנק המרכזי בבריטניה.

במסגרת עונת הדוחות בארה"ב, אמזון ואפל יפרסמו את תוצאותיהן הכספיות לאחר סיום המסחר בוול סטריט. 

5. תחזית

בסקירתם השבועית, יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הרחיבו גם בדבר תחזית המאקרו שלהם לשנת 2024 עבור הפעילות הכלכלית בישראל, בה העריכו כי המשק יצמח ב־1.8%, התמתנות מ־3.4% ב־2023, וכי הצריכה הפרטית צפויה להתרחב ב־1.8% (ריאלית), מעט מתחת לקצב גידול האוכלוסייה. זאת "בהשפעת הריבית הגבוהה (עלייה בהחזרי המשכנתאות והלוואות אחרות), שחיקת שכר וירידה בהכנסה הפנויה בסקטור הציבורי".

"בנוסף, צפויה עלייה מתונה בשיעור החיסכון על רקע העלייה בחוסר הוודאות והריבית הגבוהה". באשר לשוק התעסוקה, בלידר שוקי הון מעריכים כי "שיעור האבטלה יעלה מ3.6% (יוני 2023) לכיוון 4.5% עד סוף 2024".