משרדי עורכי הדין הגדולים יפעלו בהתנדבות להגנת זכות ההפגנה: "מצטיירת מגמה של הסלמה הדרגתית"

ביוזמה משתתפים 14 משרדי עורכי דין, בהם משרדים מהגדולים בארץ • עו"ד תמי פירון: "אנחנו לא פועלים נגד המשטרה. ברור לנו שמרב השוטרים ממלאים את תפקידם, ואין לנו טענות. אבל יש רוח מפקד והצרה בלתי סבירה של הזכות להפגין תוך שימוש באמצעים בלתי חוקיים"

שוטרים ומפגינים בנתיבי איילון / צילום: Reuters, NIR ELIAS
שוטרים ומפגינים בנתיבי איילון / צילום: Reuters, NIR ELIAS

14 משרדי עורכי דין, בהם משרדים מהגדולים בארץ, הודיעו הבוקר (ה') על הקמת כוח משימה להגנת זכות ההפגנה בדרכים משפטיות בהתנדבות. לדבריהם, מצטיירת מגמה של הסלמה הדרגתית. 

בג"ץ דן בשידור חי בעתירות נגד חוק הנבצרות 
"מגינים על מערכת המשפט": שופטים בדימוס ואלפי מפגינים בצעדה בתל אביב

עו"ד תמי פירון, שותפה במשרד פירון, אמרה הבוקר לגלובס כי "היוזמה הגיעה לאור ההבנה שצריך לנקוט מעשים אקטיביים להגן על הזכות להפגין, להגן מפני הפעלת כוח בלתי סבירה".

"הצרה בלתי סבירה של הזכות להפגין" 

עו"ד פירון מבקשת להבהיר כי "אנחנו לא פועלים נגד המשטרה. ברור לנו שמרב השוטרים ממלאים את תפקידם, ואין לנו טענות. אבל יש רוח מפקד והצרה בלתי סבירה של הזכות להפגין תוך שימוש באמצעים בלתי חוקיים שפוגעים בזכות להפגין. ההחלטה לפעול עכשיו היא תוצאה של משך הזמן שהמחאה נמשכת ועליית מדרגה במסרים שמקבלת המשטרה מלמעלה לצמצום זכות ההפגנה".

היוזמה מצטרפת למערך התנדבות סנגורים, המטפל בעצורים בהפגנות בחודשים האחרונים. "אנחנו באים להוסיף על עורכי הדין הפועלים כבר", אומרת פירון. "אנחנו חושבים שיש לנו יכולת להשפיע. נגיש עתירות מנהליות ונוציא חוות-דעת. למשל, פנייה למנוע שימוש באמצעים או באופן בלתי חוקי נגד מפגינים. או צמצום מרחב ההפגנה. בשלב זה אנחנו מגבשים דרכי פעולה. נפעל באופן אקטיבי ועל בסיס פניות".

משרדי עורכי הדין צפויים לשתף פעולה ביניהם ולטפל בהיבטים המשפטיים העולים בהגנה על זכות ההפגנה: הליכים לאכיפת החוקים והנהלים החלים על משטרת ישראל, תקיפה משפטית של שימוש בלתי חוקי באמצעים לפיזור הפגנות, נקיטת הליכים משפטיים, מינהליים, נזיקיים ומיצוי זכויות אזרחים שנפגעו בהפגנות.

המשרדים המשתתפים בכוח המשימה הם מיתר; הרצוג; ארנון, תדמור-לוי; שבלת; פירון; גורניצקי; נשיץ, ברנדס, אמיר; ש. הורוביץ; אגמון עם טולצ'ינסקי; פרל כהן; ארדינסט, בן נתן, טולידאנו; ברנע, ג'פה, לנדה; ERM ;KRB.  

"מדיניות אכיפה כוחנית יותר"

היוזמה מצטרפת כאמור ליוזמה קיימת של סנגורים פליליים המקיימים "מערך עצורים" לייצג את העצורים בהפגנות. במסגרת זו פועלים 35 סנגורים פליליים בפריסה ארצית בהתנדבות. קיים חמ"ל של מתנדבים, וכאשר האינפורמציה מגיעה מהשטח, הסנגורים מגיעים לתחנות משטרה באמצע הלילה, מייעצים לעצורים, מנסים לקדם את החקירה, לייצג את העצורים המובאים לבית המשפט וללוות מפגינים המגישים תלונה במח"ש. בנוסף מלווים אתם עורכי דין בתחום הנזיקין.

בין עורכי הדין - עו"ד ניר אלפסה, המספר: "ניכרת בחודש האחרון מדיניות אכיפה יותר כוחנית, יותר שימוש באמצעים, ולהביא לפיזור בדרכים המסבות נזק למפגינים. זה נראה כמו איסוף אקראי של מפגינים. לא מעצר של אנשים שעניינית אפשר להבדיל אותם מאלפי המפגינים האחרים ששטפו את איילון באותו רגע. בית המשפט בדרך-כלל כותב שאין עילת מעצר, וזו נקודת המבחן המלמדת שהאירוע יכול היה להיעשות אחרת". 

לדבריו, "אני לא חושב שבטיפול החקירתי ובאופן קבלת ההחלטות יש הסלמה. יש שוני בין האכיפה המוגדרת בשטח לבין האופן שבו קציני החקירות מטפלים בתיקים שכבר מגיעים לתחנת המשטרה".

מכוח המשימה החדש של משרדי עורכי הדין הגדולים נמסר כי "זכות ההפגנה היא זכות יסוד, ובימים אלה היא זכות במגננה; התקבלו דיווחים חוזרים ונשנים על שימוש נרחב באלימות משטרתית, הכוללת תקיפה פיזית של מפגינים, הפעלת אמצעי פיזור הפגנות קיצוניים הגורמים לפציעות, תוך מה שנראה כהפרה של ההוראות והנהלים לשימוש באותם אמצעים, הסתרת זהות על-ידי שוטרים בהפגנות, הצרה בלתי חוקית של המרחב בו ניתן להפגין, שימוש במשמר הגבול אל מול אזרחים, מעצרים מיותרים ושלילת זכויות של עצורים".