"בכל מדינה אחרת המטבע היה נחלש": למה הדולר ממשיך להתחזק בעולם?

בזמן שהבורסה האמריקאית צללה בעקבות הורדת הדירוג, בשוק מסבירים למה הדולר דווקא מתחזק מול השקל והמטבעות האחרים

למה הדולר ממשיך להתחזק בעולם? / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי
למה הדולר ממשיך להתחזק בעולם? / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

מדד הדולר העולמי, ה-DXY, אשר מודד את שער הדולר אל מול סל המטבעות הזרים נמצא כעת בשיא של כמעט חודש ואתמול הוא טיפס בכ-0.2 נקודות מדד נוספות.

גם מול השקל נרשמה התחזקות של המטבע האמריקאי, ומאז הורדת דירוג האשראי של ארה"ב בלילה שבין שלישי לרביעי הדולר עלה ב-1.37% מול השקל וכעת נסחר ברמה של 3.68 שקלים.

החוב שזינק והתנהלות הממשל: הסיבות שהורידו את הדירוג של ארה"ב אחרי 12 שנה | ניתוח
הישראלים פספסו את העליות בבורסה: מה קרה לגיוסים ולפדיונות של קרנות הנאמנות ביולי?

התחזקות הדולר בזמן שחברת דירוג אשראי בינלאומית הורידה את הדירוג של ארה"ב מ-AAA ל-AA+ ובחרה במילים קשות לתאר את יחסי הממשל בארה"ב מגיעה כהפתעה. במיוחד מול הנפילות בשוקי ההון בארה"ב בעקבות אותה החלטה.

לאחר הורדת הדירוג, המדדים בניו יורק ירדו בצורה מתונה ותשואות האג"ח אפילו ירדו, אולם לאחר מספר שעות הבשורה התעכלה והמסחר בבורסה הגדולה בעולם נצבע באדום ומדד הנאסד"ק ננעל בירידה של 2.2% ביום רביעי, בעוד הדולר, כאמור, ממשיך להתחזק.

גורמים בשוק האמריקאי מסבירים שהדולר מתחזק בשל נתונים חזקים על המצב הכלכלי בארה"ב. בהודעה למשקיעים של חברת גולדמן זאקס, לאחר פרסום הורדת הדירוג, ציינו בבנק ההשקעות כי הורדת הדירוג לא הכילה שום מידע פיסקלי חדש. כלומר, אמרו בהודעת הבנק, בפיץ' לא סוברים שתתרחש מכירת אג"ח משמעותית בעקבות ההחלטה.

"עדיין המטבע הבטוח בשוק"

אורי גרינפלד, אסטרטג ראשי בפסגות בית השקעות, מסביר כי אכן, מבחינה תיאורטית, היינו מצפים שהדולר ייחלש לאחר הפרסום של פיץ'. אך כאשר מדובר בהורדת הדירוג לארה"ב, התיאוריה פוגשת את המציאות: "המעמד של הדולר הופך אותו גם למטבע של 'חוף מבטחים', כלומר הוא עדיין המטבע הבטוח בשוק. למעשה, דווקא הורדת הדירוג גרמה להתחזקות הדולר וירידה בתשואות האג"ח, בשל העובדה שהסיכון עלה והמשקיעים מחפשים נכסים בטוחים". גרינפלד מדגיש שמדובר בניגוד גמור למה שאמור לקרות או שהיה קורה בכל מדינה אחרת. "אותו דבר בדיוק קרה בשנת 2011, אז חברת S&P הורידה את דירוג האשראי המושלם של ארה"ב. הדבר מדגיש את הייחוד של ארה"ב במקרים מעין אלה".

רונן מנחם, כלכלן ראשי בבנק מזרחי טפחות מספק מספר גורמים נוספים להתחזקות הדולר בעולם: "נתוני הצמיחה האחרונים שפורסמו בארה"ב חזקים משמעותית מאשר בגוש האירו ובבריטניה, ולכן לא מפתיע שהדולר התחזק מול האירו ולירת השטרלינג הבריטית". מנחם מסביר שכאשר בוחנים את המצב הכלכלי בעולם, החולשה הכלכלית באירופה מגבילה את העלאות הריבית וזה פועל לטובת הדולר.

מעבר לכך, מנחם מציין גם הוא את היותו של הדולר 'חוף מבטחים', בעיקר "בתקופות של אי וודאות וירידה בתיאבון הסיכון כמו בעקבות הודעת פיץ'". בנוסף, הוא מדגיש, "עם דולר קונים אגרות חוב אמריקאיות, שלמרות הורדת הדירוג הן עדיין נחשבות הנכס הבטוח ביותר בעולם".