אחרי השבוע הגרוע מאז מרץ: מה צפוי בוול סטריט

המגמה השורית שאפיינה את וול סטריט עד כה השנה נבלמה, לפחות בינתיים, עם ירידות של יותר מ-3% בנאסד"ק שרשם ארבעה ימים אדומים ברצף • מהורדת הדירוג של פיץ', דרך השחיקה ברווחי החברות ועד לאכזבה מאפל - אלו הגורמים שהכבידו על השוק • ומה צפוי בהמשך?

בורסת ניו יורק / צילום: Associated Press, Ted Shaffrey
בורסת ניו יורק / צילום: Associated Press, Ted Shaffrey

שבוע המסחר האחרון היה אחד מהשבועות המוצלחים פחות של הבורסה בארה"ב, לאחר שמספר אירועים שהתרחשו בו גרמו למדדים המרכזיים בוול סטריט לרדת בחדות. מדד נאסד"ק ירד ביותר מ-3.15% בחמשת הימים האחרונים, וגם ה-S&P 500 התכווץ, והשיל משוויו כ-2.3% במהלך שבוע המסחר האחרון, שהפך להיות השבוע הגרוע ביותר מאז חודש מרץ עבור מדדים אלו. כל זאת בשבוע שבו יתפרסמו נתוני האינפלציה בארה"ב, ונראה שיש מקום לחשש, זאת לאחר שני הפרסומים האחרונים, שהפתיעו בירידה באינפלציה.

האחת צנחה ב־160 מיליארד דולר ביום, השנייה הזניקה את וול סטריט: תמונת המראה של אמזון ואפל | ניתוח
רוב תיק ההשקעות של וורן באפט מורכב מ-5 מניות. אלו הן
המניות קפצו בעשרות אחוזים מתחילת השנה: "הבועה שהתפוצצה" עושה סימנים של קאמבק | ניתוח

האירועים האחרונים בהחלט היו מטלטלים. הורדת הדירוג של ארה"ב על ידי חברת דירוג האשראי פיץ' ביום רביעי בבוקר (שעון ישראל) טלטלה את שוק האג"ח שם, והביאה לירידה במדדי הבורסה של וול סטריט. לאחר ההחלטה אמרה שרת האוצר של ארה"ב, ג'נט ילן, כי הורדת הדירוג של ארה"ב היא "שרירותית".

הדירוג לא היה האירוע המזעזע היחיד בשוק

"הורדת דירוג האשראי של ארצות הברית מצד סוכנות פיץ' היכתה בהפתעה את שוקי ההון וההכנסה הקבועה, וראינו גם עלייה בתשואות לכל אורך עקומת התשואות", אומר ג'ון מאייר, מנהל השקעות ראשי בגלובל איקס. עם זאת, מאייר מציין ש"בטווח הארוך נראה שלמהלך לא תהיה השפעה ממשית על השוק".

דברי מאייר מגיעים כאמור לאחר הירידה בשווקים בעקבות הורדת הדירוג של ארה"ב, זאת בייחוד בתשואות על החוב. ככלל, מאייר סובר שההשפעה של הורדת הדירוג תתבטא בעיקר בעלייה בתשואות על חוב, על רקע הסיכון והתנודתיות הגוברים ומשברי החוב התכופים.

לפי מאייר, למרות הצפי שהורדת הדירוג תקשה על האזרח האמריקאי ותייקר את החיים במדינה, עדיין לא מדובר באירוע שימתן את הפעילות הכלכלית יותר מדי: "לא מדובר באירוע שידחוף אותה למיתון וגם לא יטה את השוק חזרה לשוק דובי".

 

הורדת הדירוג של פיץ' לא הייתה האירוע היחיד שטלטל את השווקים בשבוע החולף, ונראה שיש עדיין מקום לחשש בשווקים. ארה"ב מצוייה בעיצומה של עונת הדוחות, והחברות הגדולות ביותר בארה"ב פרסמו לאחרונה דוחות לרבעון השני.

למרות שחלקן עלו על הציפיות, מספר חברות ענק דווקא צנחו בשוויין בתגובה לפרסום הדוחות שלהן. בראשן עומדת אפל, שהדוחות שלה לרבעון האחרון סיפקו תמונת מצב קצת אפורה, עם עלייה בהכנסות הכלליות אך מנגד ירידה בהכנסות ממכירת מכשיר הדגל של החברה: האייפון. מניית אפל ירדה ביותר מ-7% בחמשת ימי המסחר האחרונים.

שמוליק קרפף, מנהל תחום מחקר באגף ייעוץ השקעות בבנק לאומי, אומר בשיחה עם גלובס כי הרעד שעבר בשוק האג"ח בעקבות הורדת הדירוג אינו מה שהשפיע על שוק המניות. "הורדת הדירוג של ארה"ב התקבלה בצורה מעורבת, ונראה שלא זה מה שהזיז את השווקים בארה"ב".

מה כן? קרפף מדגיש שמדובר בעונת הדוחות המצויה בעיצומה, ושבה קיבלנו לאחרונה את דוחות חברות הטכנולוגיה הגדולות.

מהדוחות מתקבלת תמונת מצב מורכבת, וניתוח של בלומברג מראה שלאחר ש-80% מהחברות דיווחו על הפעילות שלהן ברבעון האחרון, ממוצע הרווח למניה מצביע על ירידה של 7% מרבעון לרבעון. מדובר ברבעון שלישי ברציפות שבו הרווחים יורדים.

נוסף על כך, נראה כי מצבור האירועים מגיע באחד הזמנים הכי לא טובים עבור שוק ההון, חודש אוגוסט. אוגוסט נחשב באופן מסורתי כאחד מהחודשים הכי חלשים בשנה בשוק ההון, ולאחריו מגיע החודש החלש ביותר, ספטמבר. ב-35 השנים האחרונות, המדדים של וול סטריט, דאו ג'ונס, נאסד"ק ו-S&P, רשמו ביצועי חסר משמעותיים בחודש זה, כך לפי Stock Trader’s Almanac.

קרפף מעוניין להרגיע: "בסך הכול הדוחות של החברות הגדולות היו טובים, עונת הדוחות בכלל היא טובה והדוחות מראים כי שורת ההכנסות ושורת הרווח הנקי בהרבה חברות עלו על הציפיות בשווקים".

פרט לכך, קרפף אומר שעליות השערים החדות של חברות הטכנולוגיה מתחילת השנה גרמו לכך שציפיות המשקיעים בפועל היו גבוהות משמעותית מהתחזיות הרשמיות של האנליסטים. בחלק מהמקרים גם חברות שעקפו את התחזיות הרשמיות סבלו מירידות שערים, וזאת בעיקר בשל רמת התמחור הגבוהה שבה הן נסחרו ערב פרסום הדוחות. עונת הדוחות מחזירה את המשקיעים למציאות ומראה את המצב הכלכלי של כל חברה, ובהתאם המשקיעים יחליטו האם החברות אכן מתומחרות נכונה", מסכם קרפף.

"לא הזמן המתאים לרדוף אחרי המגזר הטכנולוגי"

גם בתחזיות להמשך נראה כי יש אופטימיים יותר ואופטימיים פחות, הרבה פחות: בבנק ההשקעות וולס פארגו הוציאו הודעה למשקיעים שבה קבעו כי הראלי האחרון במניות לא יחזיק זמן רב, לאחר שהאינפלציה בארה"ב חוזרת לכותרות.

האינפלציה בארה"ב עומדת כעת על 3%, לאחר שביוני בשנה שעברה הגיעה לשיא של 9.1%. אינפלציית הליבה, עם זאת, ירדה רק במעט משיאה, שעמד על 6.6% בסוף 2022, וכעת היא נמצאת ברמה של 4.8%. התחזיות לחודש יולי כעת לא מעודדות, ומראות כי אינפלציית הליבה תרד ל-4.7% בלבד, והאינפלציה הכללית אף תעלה, ותגיע ל-3.1%.

"ניתוח שלנו מראה כי עכשיו לא הזמן המתאים לרדוף אחרי המגזר הטכנולוגי, שהניע את הראלי האחרון בשוק ההון", אמר האסטרטג לשווקים גלובליים בוולס פארגו, סקוט וורן (Wren), ביום רביעי שעבר. וורן מדגיש שבשל מגוון סיבות, ובראשן האינפלציה בארה"ב, הם זהירים כעת, ו"מאמינים שבטווח הקרוב למניות יהיה קושי להמשיך בנסיקה שנראתה עד כה".

בבנק מדגישים כי למרות שהאינפלציה בארה"ב כבר הגיעה ל-3%, ירידה משמעותית משיאה ב-2022, היא עדיין מעל ליעד של הבנק הפדרלי, העומד על 2%, והמחירים עלולים לעלות בשנית. "אם התמתנות האינפלציה תיפסק, והיא אף תעלה, רמת הריבית במשק תעלה אף היא, מצב שיגרום להערכתנו שקטרי השוק יהיו מאוד פגיעים, והם עלולים לרדת בחדות בשל כך", מסכם וורן.

קרפף דווקא רואה את העת הנוכחית כזמן מעולה להיכנס לשוק המניות. "הרבה חברות בעולמות הצמיחה, ובפרט בתחום התוכנה והסייבר, ירדו בערכן, והן אטרקטיביות יותר במונחי תמחור גם בהשוואה למצבן בתחילת השנה". יתרה מכך, קרפף מדגיש את האטרקטיביות גם בסקטורים שאינם טכנולוגיים. "הרבה חברות בסקטורים נוספים הראו דוחות מעולים, ענף הבנקאות התחזק משמעותית וכך גם ענף התעופה".