הוצאת טריא מפרויקט נדל"ן בירושלים תעלה ביוקר לחברי קבוצת הרכישה

על רקע עליות הריבית, חברת המימון ברקת תיכנס בנעליה של טריא, שנקלעה לאחרונה לקשיי נזילות, בפרויקט המגורים "אור וברכה" בשכונת גילה • ברקת תעמיד לחברי קבוצת הרכישה אשראי של כ-136 מיליון שקל בריבית שתגיע לכ-9.5% לעומת 6% בלבד בהסכם עם טריא זאת על רקע עליית הריבית

פרויקט אור וברכה בשכונת גילה בירושלים / הדמיה: מיכל שטראוס
פרויקט אור וברכה בשכונת גילה בירושלים / הדמיה: מיכל שטראוס

חברת המימון החוץ־בנקאי ברקת קפיטל נכנסת לנעליה של חברת המימון טריא בפרויקט לבניית מגורים בירושלים. כך, ברקת תעניק מימון לחברי קבוצת הרכישה בפרויקט בנייני המגורים "אור וברכה" בשכונת גילה בירושלים, במקומה של טריא שנקלעה לאחרונה לקשיי נזילות. בעקבות הפרסומים על מצבה של טריא החליטה קבוצת הרכישה להפסיק את ההתקשרות עמה.

עיריית ירושלים התנתה מכרז לבית קפה בשמירת שבת. מה קבע ביהמ"ש?
נחשף בגלובס: זנלכל מוכרת את מפעל השימורים ב-154 מיליון שקל
באיזו עיר תמצאו תשואה שנתית של 5% על דירה בחצי מיליון שקל   

על פי נתונים שהגיעו לידי גלובס, הריבית שיידרשו לשלם כעת 162 חברי חברי קבוצת הרכישה בפרויקט תהיה גבוהה משמעותית מזו שסוכמה עם טריא לפני כשנתיים, בשל העלייה בריבית בנק ישראל מאז. כאשר חתמה טריא על הסכם הליווי, הריבית במשק הייתה אפסית וכך נהנו חברי קבוצת הרכישה מריבית קבועה של כ-6% בלבד. אלא שמאז עלתה הריבית במשק בכמעט 5%, והמימון שתספק כעת ברקת לקבוצת הרכישה יעמוד על פריים פלוס 3.5% - קרי ריבית ריאלית של 9.5%-10%.

מקורבים לטריא ציינו כי גם היום הלחברה מלווה עשרות קבוצות רכישה באופן שוטף, והיא "הגדולה ביותר בתחום מבין כל גופי האשראי החוץ בנקאי". עם זאת, הדגישו שם, כי "כל קבוצה רשאית לפי ההסכם לעבור לגוף מימון אחר".

ברקת, בניהולו של עדי גזית, הודיעה כי תעמיד מימון בסך כולל של כ-136 מיליון שקל להשלמת הקמת הפרויקט, שיכלול 3 בניינים בני 4 קומות ובמסגרתו ייבנו 120 יח"ד. הפרויקט מצוי בשלבי הקמת שלד מתקדמים ועומד על כ-47% ביצוע. טריא סיכמה בעת החתימה על הסכם הליווי כי תעמיד לרשות קבוצת הרכישה 50 מיליון שקל, ומתוכם העבירה עד היום כ־13 מיליון שקל. המימון שתעמיד ברקת במקומה מורכב מפעימה ראשונה, אשר מטרתה פירעון החוב של קבוצת הלווים מטריא ולצורך ביצוע תשלומים דחופים הנדרשים להמשך הקמת הפרויקט. סכום זה יועמד כנגד שעבוד ראשון על מקרקעי הפרויקט לטובת ברקת. המשך הליווי כפוף להשלמת בדיקות החיתום הדרושות על ידי החברה. סכומי הלוואות יועמדו כנגד שעבודים וביטחונות, כמקובל בעסקאות מימון.

ברקת הונפקה בבורסה לפני כשנתיים ונסחרת כיום בשווי של 67 מיליון שקל בלבד - לאחר שאיבדה כ-60% משווייה בהנפקה. החברה נשלטת בחלקים שווים על ידי המנכ"ל גזית וחברת טלפוקס של רוני בירם וגיל דויטש (כ-33% מהמניות לכל אחד).

עדי גזית, מנכ''ל ושותף מייסד בחברת המימון החוץ בנקאי ברקת / צילום: אלי דסה
 עדי גזית, מנכ''ל ושותף מייסד בחברת המימון החוץ בנקאי ברקת / צילום: אלי דסה

עליית הריבית פגעה בטריא

חברת המימון טריא, שכאמור נאלצת לצאת ממימון הפרויקט בירושלים, נקלעה בחודשים האחרונים לקשיים לאחר שעליית הריבית הובילה לזינוק חד בבקשות למשיכת כספי הלקוחות. כך, מתחילת 2023 חצה היקף הבקשות לפדיונות על הפקדות לפלטפורמה את רף חצי מיליארד השקלים.

טריא שנסחרת בשווי של 157 מיליון שקל (ירידה של 66% במניה בשנה האחרונה) מפעילה פלטפורמה מקוונת לתיווך אשראי (P2P) בין מלווים ללווים. בחודש מאי הודיעה החברה שלנוכך התמשכות המגמה של עודף בקשות משיכה על הפקדות, הזמן הנדרש "להנזיל" את ההשקעה הופך לממושך יותר. "בהקשר זה יודגש כי הכספים של המשקיעים בפלטפורמה מגובים ברובם הגדול (למעלה מ-80%) בבטוחות נדל"ן בשעבוד ראשון בישראל וכי הכספים המשולמים על ידי הלווים מתקבלים אצל המשקיעים בהתאם למועדי פירעון ההלוואות המפורטות לכל משקיע בתיק ההשקעה שלו".

עוד דיווחה כי היא מנהלת מגעים עם משקיעים מוסדיים להגדלת השקעתם בפלטפורמה שלה, וכן, על כך שהיא מתכננת לבצע שיתופי פעולה עם בנקים וגופי אשראי, בהעברת לקוחות מתיק האשראי והמשכנתאות שלה אליהם, תוך שמירה על זכויות המשקיעים.

חודש לאחר מכן עדכנה החברה כי המנכ"ל, שחף ארליך, החליט לסיים את תפקידו וכי אייל אלחיאני, אחד ממייסדי החברה שכיהן כיו"ר טריא מונה לתפקיד ממלא מקום מנכ"ל עד למציאת מחליף. בהמשך, דיווחה טירא כי הגיעה לסיכום עם בנק לאומי לפיו עשוי הבנק לרכוש 20% ממניותה, באמצעות קבלת אופציות שאותן יוכל לממש בתוך שנתיים.

את ברקת מלווה בעסקה עו"ד יוני שטינמץ ממשרד ליפא מאיר.