הזמן החלש ביותר בשנה של וול סטריט מתקרב, והפעם יש סימנים מדאיגים במיוחד

דריכות בוול סטריט לקראת החודש שידוע כחלש ביותר בשנה למניות, כשבינתיים המדדים המרכזיים בשוק האמריקאי מצויים בעיצומו של ראלי • בתוך כך התשואה על אג"ח ממשל ארוכות ברמתה הגבוהה זה כשנה, מה שהופך החזקת מניות לפחות אטרקטיבית

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock
וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

ספטמבר הוא באופן מסורתי החודש החלש ביותר למניות בוול סטריט, והשנה העיתוי הזה מטריד במיוחד.

מתחילת השנה שוק המניות האמריקאי נהנה מעליות חדות, שהדפו לא מעט סיכונים לאורך הדרך. מדד S&P 500 עלה השנה בכ־17%, כולל עלייה של 3.1% רק בחודש יולי, ששיקפה רווחים בכל 11 הסקטורים במדד. מדד התנודתיות VIX של חברת Cboe, המכונה "מדד הפחד" של וול סטריט, נמצא הרבה מתחת לממוצעים ההיסטוריים שלו.

אחרי השבוע הגרוע מאז מרץ: מה צפוי בוול סטריט
צמצום מסלולי ההשקעה: כך תעבוד הרפורמה החדשה של שוק ההון
בנק ישראל לבנקים: מצפה שתגדילו את ההפרשות להפסדי אשראי

אם ההיסטוריה היא מדד כלשהו, הרי שהאופטימיות של משקיעים תעמוד בקרוב למבחן. בממוצע משנת 1928 ועד היום, מדד S&P 500 נוטה לאבד בספטמבר 1.1%, מה שהופך אותו לחודש החלש ביותר מבחינת ביצועי מניות. ולא מדובר בכמה שנים גרועות שגררו את התשואות למטה, מדד 500 החברות המובילות בוול סטריט עלה במשך פחות מ־45% מהתקופה שנבחנה, וגם מבחינה זו ספטמבר נחשב לחודש הגרוע ביותר, על פי נתוני השוק של דאו ג'ונס.

"יש סיבה ברורה למה שמוכר כ'אפקט ספטמבר', זה לרוב חודש נטול האירועים והחדשות שיכולים לגרום למניות לעלות, כמו דוחות טובים של חברות ענק", אמר ג'יי הטפילד, מנכ"ל Infrastructure Capital Advisors. "על פי רוב חדשות טובות מגיעות מהחברות, והחדשות הרעות מגיעות מאירועי מאקרו", אמר הטפילד, שנתן כדוגמה את הורדת הדירוג של ארה"ב על ידי סוכנות הדירוג פיץ' בשבוע שעבר.

 

תחזית טובה יותר לאג"ח

בינתיים השנה, משקיעים לא נרתעו מהחששות מאינפלציה גבוהה, מהירידה המשמעותית ברווחי החברות, מהאפשרות למיתון, מהעימות על תקרת החוב של ארה"ב וממשבר הבנקאות הגדול מסוגו מאז המשבר הפיננסי העולמי.

אולם ישנם סימני אזהרה לכך שהראלי עלול לאבד כוח. למשל הערכות השווי הגבוהות מהרגיל בעת האחרונה, כשהמדד נסחר במכפיל 19 על הרווחים הצפויים, על פי FactSet, בעוד שהממוצע השנתי הוא 17.7. הערכות שווי מנופחות לבדן לא יכולות לגרום למניות לרדת, אבל הן כן יכולות לגרום לכל ירידה להיות יותר תלולה.

בינתיים, התשואה על אג"ח ממשל ארה"ב ל־10 שנים מתקרבת לרמה הגבוהה ביותר כמעט שנה, וזה הופך החזקת מניות לפחות אטרקטיבית בהשוואה להחזקת אג"ח. ישנם מי שחוששים שהשלכות הריביות הגבוהות ביותר זה 22 שנה עוד לא השפיעו במלואן על הכלכלה. ומשקיעים רבים חושבים שהפדרל ריזרב (פד) יצטרך להשאיר את הריביות גבוהות זמן רב יותר, בייחוד כשהעלייה במחירי הנפט מאיימת לתדלק שוב את האינפלציה.

צמיחת הכלכלה בארה"ב האיצה ברבעון השני לעומת שלושת החודשים הראשונים של השנה, והעלתה תקוות שהפד יצליח לבצע "נחיתה רכה". אבל רבים בשוק מעריכים שמוקדם מדי לומר שהסיכון למיתון חלף.

"בדיוק סיימנו את מחזור העלאות הריבית האגרסיבי ביותר שאני זוכר בקריירה שלי. קצת יומרני לחשוב שהרגשנו כבר את כל ההשפעות של זה", אמר רוב וויליאמס, אסטרטג השקעות ראשי ב־Sage Advisory Services. הוא אמר שהתחזית טובה יותר לאיגרות חוב לעומת מניות. אולם ברכיב המניות, הוא מעדיף תחומים יותר דפנסיביים כמו מוצרי צריכה.

גם הטכנולוגיה מקרטעת

בינתיים, ה־S&P 500 ירד מתחילת אוגוסט ב־2.4%, בהשוואה לעלייה הממוצעת של 0.67% שלרוב נרשמת בחודש זה. תחום טכנולוגיית המידע, שסיפק השנה את הביצועים הכי טובים, ירד ב־4.3%. גם ההתלהבות מאינטליגנציה מלאכותית שהעלתה מניות טכנולוגיה לגבהים, עלולה לדעוך.

יצרנית השבבים אנבידיה, שמניותיה עלו פי 3 השנה, תדווח על תוצאותיה הרבעוניות ב־23 באוגוסט. וכשתסתיים עונת הדוחות זמן לא רב אחר כך, זה עלול ליצור מחסור בחדשות טובות עד הסתיו.