הסכמות עם סעודיה ודירוג פיץ': תנודתיות חדה בשוק המט"ח

רונן מנחם כלכלן ראשי בבנק מזרחי טפחות: "ככל שאי הוודאות סביב המצב הפוליטי בישראל תימשך, התנודתיות הלא שגרתית יימשכו אף הן" • יונתן כץ, האסטרטג הראשי בלידר שוקי הון: "הפיחות בשקל היום נובע בעיקר מירידה חדה בשוקי ההון בעולם ולא מגורמים מקומיים"

דולרים / צילום: Shutterstock
דולרים / צילום: Shutterstock

 

20:18

הדולר נסחר ביציבות מול השקל סביב רמה של 3.698 שקלים. האירו מתחזק מול השקל ב-0.4% ונסחר סביב 4.06 שקלים.

18:49

התנודתיות בשוק המט"ח נמשכת כאשר לפי שעה השקל נחלש מול המטבעות הזרים. הדולר מתחזק בכ-0.2% מול השקל ונסחר סביב 3.70. האירו מתחזק בכ-0.4% מול המטבע המקומי ונסחר סביב 4.06 שקלים.

16:29

שער הדולר-שקל נסחר בתנודתיות כשברקע מספר אירועים גלובליים ומקומיים. בשבוע האחרון הדולר התחזק לעומת השקל בכ-1.7%, עד לרגע הפרסום כי ארה"ב וסעודיה הגיעו להסכמות לקראת הסכם נורמליזציה עם ישראל, אז השקל החל להתחזק אל מול הדולר בחדות. כעת השקל מתחזק בכ-0.3% ונסחר בשער של 3.68 שקלים לדולר.

● השכר עולה בקצב מהיר מהאינפלציה, ומאיים לתדלק אותה מחדש 

רונן מנחם,  כלכלן ראשי בבנק מזרחי טפחות מתאר בשיחה לגלובס את המצב התנודתי בשוק המטח לפני הפרסום על ההסכמות הוא אומר כי "העצבנות בשוק נמשכת". לדבריו, "ככל שאי הוודאות סביב המצב הפוליטי בישראל תימשך, התנודתיות הלא שגרתית יימשכו אף הן". עם זאת, נראה כי חלק מהיחלשות השקל האחרונה נובעת לא רק מתנודתיות המאפיינת את השוק בימים אלו. כעת מצטרפים לכך גם לחץ חדש לקראת החלטת דירוג האשראי של חברת פיץ' לגבי ישראל, שאמורה להתפרסם בימים הקרובים, ושורת אירועי מאקרו בעולם שמטלטלים את השווקים.

יונתן כץ, האסטרטג הראשי בלידר שוקי הון, אומר לגלובס כי מגמת הפיחות בשקל היום "נובעת בעיקר מירידה חדה בשוקי ההון בעולם ולא מגורמים מקומיים. ירידות חדות בשוקי המניות בחו"ל תורמות לפיחות בשקל כאשר גופים מוסדיים מקומיים נאלצים לרכוש מט"ח כדי לא לרדת בשיעור החשיפה שלהם למט"ח".

באשר לפיץ', חברת הדירוג פירסמה למשקיעים סקירה עדכנית על ישראל בחודש מאי האחרון. מעריכה סוכנות הדירוג שיחס החוב-תוצר בארץ ימשיך לרדת בשנים הקרובות למרות החזרה לניהול תקציב גירעוני, ובזכות צמיחה חזקה יחסית. בפיץ' מציינים שהמגמה עשויה להוביל להעלאת הדירוג של ישראל, תוך שימוש בנימה חיובית שמזמן לא שמענו כאן מחברות הדירוג.

אלא שמיד לאחר המחמאות על חוסנה הכלכלי של המדינה, פיץ' מסייגת את התחזית הוורודה, בעיקר בשל המאבק סביב החקיקה המשפטית. "ישראל ממשיכה להתמודד עם רמות גבוהות של מתח פנימי חברתי ופוליטי, וקידום מדיניות מסויימת המועדפת על ידי הקואליציה עלול להחמיר את המתחים הללו ולהשפיע על דירוג האשראי", נכתב בסקירה.

רק בשבוע שעבר הורידה במפתיע פיץ' את דירוג האשראי המושלם של ארה"ב, וגורמים בשוק המקומי חוששים שמדובר במהלך שמצביע על כך ש"האצבע שם על ההדק קלה יותר ממה שחשבנו". עם זאת, נראה כי הקונצנזוס הוא שפיץ' לא תנקוט צעד מרחיק לכת כגון פגיעה בתחזית הדירוג של ישראל. גורם בכיר במערכת הכלכלית בישראל, שעמד בקשר עם האנליסטים של פיץ', אומר בשיחה עם גלובס כי הוא סובר שחברת הדירוג תסתפק באזהרות לגבי חוסר הוודאות בישראל ולא תוריד את תחזית הדירוג בישראל. "הגורמים המאזנים בכלכלת ישראל הם עדיין טובים וחיוביים".

בנוגע לשוק המט"ח, אותו גורם מדגיש כי "התנודתיות החדה מהווה אינדיקטור שלילי לביצועים של השוק הישראלי לעומת מקבילו האמריקאי".