דריכות בשוק לקראת ההחלטה של פיץ': החשש עלה אבל האם הדירוג ייפגע?

לאחר שהורידה את דירוג האשראי של ארה"ב, פיץ' תפרסם בימים הקרובים את החלטתה בנוגע לישראל • הסוכנות שעד כה האירה את הזרקור על מדדי החוב והגירעון ופחות על האירועים הפוליטיים, צפויה להחריף את הטון כלפי החקיקה המשפטית • איך השוק מתמחר את הסיכון?

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
שר האוצר, בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

סוכנות דירוג האשראי פיץ' צפויה לפרסם בימים הקרובים את הודעת הדירוג השנתית של מדינת ישראל. גם גורמים שהיו בטוחים עד כה שלא יהיה שינוי בסטטוס של ישראל משמיעים כעת קולות אחרים. נתוני המאקרו החזקים של המדינה עדיין מהווים משקולת חשובה לטובת שמירת הדירוג, אבל כמעט כולם מסכימים: הסיכונים עלו לאור האירועים הפוליטיים האחרונים סביב החקיקה המשפטית.

ניתוח: שלושה אירועים, שלוש יבשות, יממה אחת: אי-הוודאות העולמית גוברת 
התחזית האופטימית לישראל של אחד הבנקים הגדולים בעולם - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים 

משיחות עם גורמים רבים בשווקים ובמדינה, נראה כי התרחיש המרכזי נותר שהיה - בפיץ' לא ינקטו בצעדי פגיעה ממשיים בדירוג או באופק שלו. גורמים בעלי היכרות עם שלוש סוכנויות הדירוג הבינלאומיות הגדולות מבחינים בהבדלי הגישות ביניהן. בעוד שב־S&P, וביתר שאת במודי'ס, תקפו בחריפות את המהפכה המשפטית שמובילה הממשלה ועוקבים אחרי כל התפתחות בה, בפיץ' שמו עד כה את עיקר המשקל על האינדיקטורים הכלכליים.

התרחיש מפניו הזהירה במאי התממש

בסקירה שפירסמה פיץ' על ישראל לפני כחודשיים, החמיאה החברה על מדיניות ניהול החוב של המדינה וציינה לטובה את יעדי הגירעון הנמוכים שהציבה הממשלה (שבינתיים לא ממש מתכנסים, עם גירעון שכבר ביולי הגיע כמעט לתחזית השנתית של האוצר).

בפיץ' צירפו לסקירה אזהרה מפני השלכות הרפורמה, שהייתה פחות נשכנית מאלה ששחררו שתי הסוכנויות המתחרות.

"לרפורמה המשפטית יש פוטנציאל להשפיע לרעה על דירוג האשראי של ישראל, אם היא תחליש את מדדי מוסדות המדינה, או אם היחלשות המוסדות תוביל לתוצאות של מדיניות גרועה יותר, או לסנטימנט שלילי מתמשך בקרב המשקיעים", כתבו אז בפיץ' - חודש אחרי שמודי'ס הורידה את תחזית הדירוג מחיובי ליציב.

כעת הדירוג של ישראל בפיץ' זהה לדירוג המקביל במודי'ס - ברמה של +A עם אופק יציב - ונמוך ברמה אחת לעומת הדירוג ב־S&P, שעומד על -AA עם תחזית יציבה. מאז 2016 לא חל כל שינוי בסטטוס הדירוג של ישראל בסולם של פיץ', הנחשבת לקטנה מבין השלוש.

 

במקרה שבו פיץ' תחליט להפחית הפעם את תחזית הדירוג של ישראל, היא למעשה תעניק לישראל את הקרדיט הגרוע ביותר מבין שלושת הסוכנויות. החלטה כזו תתקבל בהפתעה מסוימת, אולם פיץ' כבר הפתיעה בתחילת החודש כשהורידה את דירוג האשראי המושלם ממנו נהנתה ארצות הברית באופן היסטורי.

פיץ' היא הראשונה מבין שלוש חברות הדירוג הגדולות שתפרסם את הודעת הדירוג השנתית של ישראל. הסבב ימשיך בחודשים הבאים עם ההודעות של שתי הסוכנויות האחרות. משלחת של פיץ' הגיעה לארץ בחודש שעבר לסדרה של פגישות מול אנשי משרד האוצר וגורמים נוספים במדינה, לקראת החלטת הדירוג.

"הגורמים המאזנים בכלכלה עדיין חיוביים"

גורם במערכת הכלכלית בישראל, שעמד בקשר עם האנליסטים של פיץ', אומר בשיחה עם גלובס כי הוא סובר שחברת הדירוג תסתפק באזהרות לגבי חוסר הוודאות בישראל ולא תוריד את תחזית הדירוג. "הגורמים המאזנים בכלכלת ישראל הם עדיין טובים וחיוביים".

גורם בכיר אחר בשווקים מעריך את הסיכון שפיץ' תוריד את תחזית הדירוג ב־30%, לעומת 70% שהיא תאשרר את הדירוג והתחזית הקיימים. גורם אחר בשוק מתמחר את הסיכון לפגיעה באופק הדירוג מעט גבוה יותר: כ־50%־50%.

הדבר היחיד שכולם מסכימים עליו הוא שהמלל בדוח יהיה חריף ורווי באזהרות כלפי השלכות החקיקה המשפטית, יותר מכפי שהתבטאו בפיץ' עד כה. בהתייחסות הקודמת של פיץ' לנושא, מסוף מאי, חברת הדירוג הזהירה מפני תרחיש שמאז כבר התממש עם ביטול עילת הסבירות: קידום החקיקה המשפטית ללא הסכמה. הסקירה ההיא נכתבה כשעוד ציפו בפיץ' להבקעת הסכמות בין הקואליציה לאופוזיציה בשיחות בבית הנשיא, שלבסוף התפוצצו.