השבוע בעולם | פרשנות

רוסיה לומדת לפחד ממל"טים ואחד הימים הכי חמים בארגנטינה נרשם באמצע החורף

באוקראינה וברוסיה למדו שכדאי לפחד ממל"טים • סין מתמודדת עם דפלציה • אתיופיה במלחמה מתמדת • ועל מה מצייצות הציפורים • 5 אירועים מהשבוע שהיה בעולם

השבוע בעולם / צילום: AP עיצוב: טלי בוגדנובסקי
השבוע בעולם / צילום: AP עיצוב: טלי בוגדנובסקי

1איך מתגוננים מפני מל"טים? קשה מאוד

מלחמת המל"טים בשמי אוקראינה גולשת בהדרגה אל שמי רוסיה. מאז חודש מאי, מוסקבה הודיעה על 29 התקפות של מל"טים אוקראיניים על מטרות בתחומיה.

הפגיעות הסנסציוניות ביותר היו במוסקבה, 500 ק"מ מגבול אוקראינה. השבוע נרשמה התפוצצות גדולה במפעל לא הרחק ממוסקבה, המייצר בין השאר ציוד אופטי ללוחמת לילה. לפי שעה אין ראיות שזו הייתה תוצאה של מל"ט. אבל שני מל"טים מאושרים הופלו בשמי מוסקבה בלילה שבין שלישי לרביעי.

פרשנות | הבוחרים במדינת אוהיו הופכים את הקערה על פיה ומסכלים הפיכה חוקתית
פרשנות | מה ייעשה לראש הממשלה שהצבא אינו חפץ ביקרו: השיעור הפקיסטני
פוטין מצא דרך עוקפת סנקציות כדי להמשיך לסחור עם אירופה   

המל"טים האוקראיניים אינם מתקרבים כלל להסב את הנזק ואת האבידות שמסיבים המל"טים הרוסיים/איראניים לאוקראינה. אבל בולט קוצר ידן של ההגנות האוויריות בשתי הארצות.

אלה עובדות הצריכות להדיר שינה מעיניה של כל ארץ החרדה מפני מל"טים עוינים. ה'ניו יורק טיימס' הביא השבוע מפני שני מומחים אמריקאיים את ההערכה, שהגנה נגד מל"טים היא "אתגר מביך בשביל כל מדינה שהיא".

בניין שנפגע במתקפת מל''טים רוסית על אוקראינה השבוע / צילום: Associated Press
 בניין שנפגע במתקפת מל''טים רוסית על אוקראינה השבוע / צילום: Associated Press

2האם אתיופיה רוצה או יכולה להתקיים

מלחמת האזרחים האין־סופית של אתיופיה נכנסה השבוע לשלב חדש. חודשים אחדים לאחר שהכניע את המורדים האתניים בחבל טיגרה, במחיר כבד של רבבות הרוגים ומיליוני פליטים, צבא הממשלה נכנס לפעולה נגד מיליציות בחבל אמהרה, לחם בחוצותיהן של שתי ערים מרכזיות, והעמיד בספק גובר את יכולתה של הארץ השנייה בגודלה באפריקה להוסיף ולהתקיים בצורתה הנוכחית.

פליטי מלחמה מאתיופיה שחולצו באזור לוב לפני כשבוע / צילום: Reuters, Valeria Ferraro
 פליטי מלחמה מאתיופיה שחולצו באזור לוב לפני כשבוע / צילום: Reuters, Valeria Ferraro

אתיופיה, פסיפס של עמים ולשונות, עומדת זה 60 שנה ויותר בסימן מלחמות פנימיות. ראש ממשלתה אמנם קיבל בשעתו פרס נובל לשלום, אבל תחת שלטונו יש מעט מאוד שלום. גוברת הסכנה שפליטי מלחמותיה יתרבו, יגיעו למקומות לא מכוונים, אל קבלת פנים לא לבבית.

ניתוח | משבר אנרגיה גרעינית בפתח? בעולם מוטרדים מההפיכה הצבאית בניז'ר 

3חם מאוד, גם באמצע החורף

התרגלנו בחודשים האחרונים לשמוע על "היום החם ביותר מאז ומעולם", או "החודש החם ביותר", או אפילו "השנה החמה ביותר". מה רבותא אפוא בידיעה שבבואנוס איירס נרשם לפני שבוע היום החם ביותר זה 81 שנה"?

הרבותא היא ששיא־החום הזה נרשם בעיצומו של החורף. אוגוסט של חצי הכדור הדרומי הוא שווה ערך של פברואר בחצי הכדור הצפוני.

התזכורת ממיסת העצמות על האקלים המשתנה לא יכלה להגיע לדרום אמריקה בשבוע הולם יותר, כאשר ברזיל עורכת ועידה של שמונה הארצות, המתחלקות ביער־העד של נהר האמזונס, זה המתואר כ"ריאה של העולם".

בירוא היערות לתועלת מכרות וחקלאות מחה 20% מן היער, שטח הגדול כצרפת. אבל יש גם קצת חדשות טובות: מאז התחלף השלטון בברזיל בתחילת השנה, קצב הבירוא פחת בשליש.

כריתת יערות סביב נהר האמזונס בברזיל / צילום: Associated Press, Eraldo Peres
 כריתת יערות סביב נהר האמזונס בברזיל / צילום: Associated Press, Eraldo Peres

4הדפלציה נובחת אם גם לא נושכת בסין

מסין הגיעו השבוע סימנים נוספים של חולשה כלכלית. בשעה ששאר העולם נאבק באינפלציה, סין נקלעה בחודש שעבר לדפלציה: מדד המחירים לצרכן ירד ב־0.3%.

סין מדווחת על צניחה דו-ספרתית בייצוא ובייבוא ביולי 

הסטטיסטיקאים של ממשלת סין אומרים שאין מה להיבהל, המטוטלת תחזור אל מקומה הנכון בחודש הבא. אבל סכנת הדפלציה אינה נובעת בהכרח מנשיכתה, מספיק לה לנבוח. קול נביחתה עשוי להשפיע על התנהגות הצרכנים. היא נוטה להניא צרכנים מלצרוך, בציפייה להוזלות נוספות. זו דרך בדוקה למשבר כלכלי ממושך, לפעמים ממושך מאוד, כפי שראינו ביפן ברבע האחרון של המאה ה־20.

כלכלת סין, לפנים נמר קפצני, עומדת בסימן משבר מחמיר, שאחד הביטויים הקריטיים שלו הוא אבטלת 20% מן הצעירים והתמוטטות אמון של המוני משקיעים קטנים בבורסה.

5הציפורים הורסות לנו את מצב הרוח

ממצאים של מחקר מדעי במדינת מישיגן, במערב התיכון של ארה"ב, מגלים קשר בין ירידה בגיוונה של אוכלוסיית הציפורים לבין עלייה באישפוז על רקע בעיות נפש. הממצאים התפרסמו השבוע בכתב העת Geo.

הציפורים אמנם אינן הסיבה העיקרית לאשפוז, אבל החוקרים מצאו "קשר ממשי" בין התמעטותן להתרבות מקרי אשפוז.

פרופ' רייצ'ל בקסטון, המנהלת את המחקר, מסיקה ממנו כי "אפשר שהירידה במגוון הביולוגי בכל רחבי העולם קשורה באופן צמוד לחרדה ולמצב־רוח".

"השקעה בטבע", היא אומרת, "אינה צריכה להיחשב למותרות, אלא לכורח. מן הדין להעריך אותה על יסוד תרומתה לבריאותם של יחידים ושל ציבורים המתגוררים בסביבה עירונית או בסביבה מועטת טבע".

צריך להוסיף, שההיפותיזה על ציפורים ומצב רוח נשמעת זה שנים. ממצאי השבוע מחזקים אותה.

רשימות קודמות בבלוג וב-יואב קרני. ציוצים (באנגלית) ב-טוויטר.