המשבר בהייטק: האם חברת הטכנולוגיה בדרך לפיטורי עובדים?

מניית חברת הטכנולוגיה הישראלית, המספקת פתרונות לניתוח רשת ופתרונות של אבטחה כשירות לספקיות תקשורת, צנחה ב-88% מהשיא • החברה מעסיקה יותר מ-700 עובדים, ולפי הערכות, אפשרות שנשקלת היא קיצוץ של עשרות עובדים במצבת כוח-האדם • אלוט: "לא מגיבה לשמועות"

ארז ענתבי, מנכ''ל אלוט / צילום: איל יצהר
ארז ענתבי, מנכ''ל אלוט / צילום: איל יצהר

חברת הטכנולוגיה אלוט  תפרסם את הדוחות הכספיים שלה לסיום הרבעון השני רק ב-31 באוגוסט, מועד מאוחר מאוד יחסית לחברות שנסחרות בוול סטריט, אך נתונים ראשוניים מהדוחות כבר פורסמו בחודש שעבר - והם עגומים למדי.

UBS מתנתק מהתמיכה הכלכלית של הממשלה השוויצרית 
אקזיט חמוץ מתוק: חד הקרן התכווץ אבל בעסקה שעשתה היום צ'ק פוינט יש בכל זאת גם מרוויחים 

אלוט, המספקת פתרונות לניתוח רשת ופתרונות של אבטחה כשירות (SECaaS) לספקיות תקשורת, צפויה לסיים את הרבעון השני עם הכנסות של 25 מיליון דולר, והפסד תפעולי של 21.2 מיליון דולר לפי כללי החשבונאות המקובלים (GAAP), ושל 18.6 מיליון דולר בנטרול סעיפים חשבונאיים שונים (Non-GAAP). מדובר על ירדה של כ-24% בהכנסות לעומת הרבעון המקביל ב-2022, לצד עלייה של יותר מפי 3 בהפסד התפעולי ושל יותר מפי 4 בהפסד התפעולי על בסיס Non-GAAP. 

לפי הערכות: קיצוץ של עשרות עובדים במצבת כוח-האדם

החולשה ברבעון השני מיוחסת בין היתר לעלייה של כ-14 מיליון דולר בהפרשה להפסדי אשראי, שנבעו משלוש עסקאות באפריקה בסוף 2022, ואלוט בוחנת את יכולתה לגבות את החובות האלה על בסיס רבעוני; הערכה אחרונה שבוצעה קבעה שחובות מסוימים לא ייגבו בוודאות סבירה. עם פרסום התוצאות הראשוניות הללו, אלוט הודיעה על הקמת ועדה של הדירקטוריון, "לבחינת אסטרטגיית החברה", אשר תעבוד עם הנהלת אלוט "כדי לזהות ולהמליץ על הזדמנויות לשיפור נוסף בצמיחה ובשיעור הרווחיות, תוך התמקדות בצמיחה רווחית בת קיימא, הכוללת עמידה ביעד החברה להיות רווחית בשנת 2024 ולשפר את הערך לבעלי המניות".

לפי הערכות, אפשרות שנשקלת היא קיצוץ של עשרות עובדים במצבת כוח-האדם. בסוף 2022 היו לחברה 749 עובדים, מהם 314 (כ-42%) בישראל. בהקשר זה, מהחברה נמסר בתגובה כי אינה מגיבה לשמועות.

הכנסות החברה, שירדו במשך שלוש שנים רצופות עד 2017, צמחו ב-4 השנים שלאחר מכן, אך ב-2022 שוב נרשמה ירידה בהכנסות, ולפי התחזית שמסרה החברה בתחילת השנה הנוכחית, גם ב-2023 תהיה ירידה בהכנסות. אלוט שינתה לפני מספר שנים את המיקוד העסקי שלה: בעבר היא עסקה בעיקר בייעול השימושיות בציוד התקשורת שבליבת רשת התקשורת, ונכנסה לשוק של פתרונות אבטחה לספקיות תקשורת, שוק שאמור להיות מנוע הצמיחה שלה. בראיון לגלובס ב-2018 העריך מנכ"ל אלוט, ארז ענתבי, שהשוק יגיע לכמה עשרות מיליארדי דולרים לשנה; "אם אלוט תוכל לקחת נתח של 10%, מבחינתנו זה שוק של מיליארדי דולרים בהתהוות", אמר אז ענתבי .

בינתיים, התוצאות בפועל רחוקות מכך, וגם המניה מגיבה בהתאם. אלוט נסחרת בנאסד"ק ובתל אביב לפי שווי של 91 מיליון דולר. מכיוון שבדיווח על תוצאות הרבעון השני היא ציינה שבקופתה היו בסוף הרבעון 65.7 מיליון דולר, המשמעות היא שהשוק נותן לפעילות החברה שווי זניח של כ-25 מיליון דולר. מתחילת השנה, מניית אלוט איבדה 29% מערכה, בזמן שמדד נאסד"ק עלה ב-30.4% ומדד ת"א טכנולוגיה עלה ב-15.5%. בהשוואה למחיר בשיא של אמצע 2021, מניית אלוט כבר נחתכה ב-88% .